Rabu, 29 Jun 2016

"Setia mengampuni dosa-dosa" adalah karya ('nama') Raja Damai yang 'terjamin' di sepanjang Perjanjian Perdamaian.

The spirit is willing, but the 'flesh' is weak...

    'Terjamin' berarti Roh Allah senantiasa berkenan kepada berkat Pengantaraan Imam Agung Melkisedek selagi "siang dan malam" tidak akan berhenti; berkat pengupacaraan Altar Melkisedek adalah 'jaminan' kuasa menghapus dosa-dosa dunia selagi Pintu Raja Perdamaian belum di tutup oleh tangan Tuhan (The advocacy of Christ guarantees the forgiveness of sins as long as day and night will never cease"). Meskipun, sifat-sifat Tuhan tidaklah sebagaimana mengikut pemberitaan namanya dalam Keluaran 34: 5-7, akan tetapi mereka yang belum memiliki kesembuhan penyakit percaya akan menghadapi masalah dalam menyeru Nama Tuhan. Dan, Hakim sememangnya tidaklah melaksanakan 'pengantaraan' untuk Tijuana 'perdamaian,' Justeru itu ia melaksanakan penghakiman  dan penghukuman dengan 'penuh keadilan' ke  atas semua bangsa-bangsa di dunia.

    'Dua perkataan' yang diucapkan oleh Yeshua, Domba Tuhan,  untuk mengungkapkan kesempurnaan pengupacaraanNya yang tidak bercacat celah berbunyi: "Sudah Selesai" (Yoh. 19: 30). Ia berarti bahawa tuntutan 'penumpahan darah' melalui upacara 'altar di bumi,' untuk menganugerahkan pembenaran manusia menurut Ordo Melkisedek 'sudah selesai' (it is finished). Lukas 24: 44 menuntut bahawasanya berkat Penebusan dan Keselamatan tidak akan mengalir selagi altar (Paskah Tuhan') di bumi belum selesai! Domba Tuhan sudah selesai diupacarakan hanya sekali saja, bukan menurut pengupacaraan Ordo imamat (manusia) di bumi, tetapi menurut upacara Imam Ordo Melkisedek. Yeshua meringkaskan misi Domba Tuhan dengan berkata: "Aku datang untuk mengenapi Taurat, mengenapi nubuat nabi-nabi, dan mengenapi Mazmur" (Lukas 24: 44). Dan, misi Yeshua di dalam menyempurnakan upacara kematianNya sendiri sebagai korban Altar di bumi "Sudah Selesai." Oleh kerana, ia "sudah selesai," maka sempurnalah kehendak Bapa di bumi, supaya orang percaya dapat melihat 'Altar di bumi' seperti 'Altar di Sorga.' Melihat kesempurnaan upacara Altar Yeshua di bumi, seperti 'altar di Sorga' adalah mengerti "nama'" Bapa, dan juga 'nama' yang diberikan kepada Anak Tuhan yang Mahatinggi. Altar mengungkapkan "nama" Tuhan, iaitu Kasih. Kasih menuntut ''korban' atau pergorbanan di pihak Tuhan. Kasih Ilahi yang sempurna menganugerahkan berkat Penebusan dan Keselamatan kepada umat manusia di bumi. Berkat Itu mengalir secara Emmanuel. Umat manusia yang jatuh ke dalam kuasa ''maut" melalui kejatuhan Adam sudah diselesaikan oleh kematian, Domba Tuhan, Yeshua Kristus di atas Altar di bumi, iaitu Salib. "Disampaikan-Nya firman-Nya (Yesus Kristus) dan disembuhkan-Nya mereka, diluputkan-Nya mereka dari liang kubur ('maut')" (Mazmur 107: 20).  Kristus adalah peribadi Firman yang pernah dilihat berjalan-jalan Di bumi.

Altar di bumi 'seperti' altar di Sorga': Jadilah 'kehendakMu' di bumi 'seperti' di Sorga. 

    Nabi Yesaya dalam Yesaya 6, melihat penglihatan 'roh,' iaitu 'altar di Sorga.' Apakah mesej 'melihat altar di Sorga' seperti yang dilihat oleh Nabi Yesaya itu? Altar di Sorga artinya melihat "nama'" atau sifat-sifat Allah Bapa. Nabi Yesaya yang telah melihat altar di Sorga berarti dia telah melihat Kehendak Kasih dan Mercy dari Tuhan yang Mahakasih. Malaikat Seraphim yang turun kepada Yesaya adalah utusan Kasih dan Mercy dari Bapa; ia turun mentahirkan roh Yesaya (mengampuni Dan menyucikan dosa-dosa Yesaya). Maka, Yesaya telah melihat 'nama' Bapa!  Dan, "nama'" Bapa adalah seperti yang diberitakan oleh Tuhan YHVH kepada nabi Moshe dalam Exodus 34: 5, 6 & 7: "Tuhan, Tuhan yang Panjang Sabar, Penyayang, Pengasihani dan mengampuni, mengampuni beribu-ribu manusia berdosa dan tidaklah melepaskan orang yang bersalah..." (Kudus). (Slow to anger, abounding in Love, rich in Mercy, faithful in forgiving). Semua 'karya' Tuhan mengalir dari sifat-sifatNya yang tidak berubah-ubah (immutable)! Karya Tuhan terbit dari sifat-sifat 'roh' Tuhan. Bila 'nama' Tuhan mengalir kepada 'roh' seseorang manusia, manusia itu akan melihat 'sifat-sifat' Roh' Tuhan, atau ia diungkapkan 'melihat' "nama'" Tuhan (Bapa) dan juga melihat 'nama' ('sifat-sifat') Anak Tuhan yang Mahatinggi. Justeru itu, melihat altar Tuhan disempurnakan di bumi, samalah artinya melihat sifat-sifat Tuhan  Bapa yang menganugerahkan 'berkat' kepada umat manusia yang 'luka.' Yeshua adalah 'Berkat' dan juga pernyataan kemuliaan Bapa yang kelihatan di bumi! Yeshua yang diutus oleh Bapa untuk menyempurnakan 'altar Melkisedek' di bumi adalah pengenapan kehendak-kehendak 'nama' Rangkai-kata doa Bapa kami berbunyi: "Jadilah kehendakMu di bumi seperti di Sorga" 'Altar' Yeshua di bumi adalah yang kelihatan digenapi di bumi, sedangkan 'altar Tuhan' di Sorga adalah yang tidak kelihatan. Kedua-duanya adalah mengungkapkan 'kehendak-kehendak' Tuhan untuk manusia 'luka' di bumi!  Yeshua berkata: " barangsiapa melihat Anak, maka dia telah melihat Bapa." Mengerti dan percaya kepada Altar Yeshua adalah anugerah Tuhan! Melihat Salib Yeshua, iaitu altar di bumi adalah melihat "nama'" Bapa, dan 'nama' yang diberikan kepada Anak Tuhan yang Mahatinggi (lihat "nama'" Tuhan dalam-Keluaran 34: 5, 6, & 7) 

8 Jika kita berkata, bahwa kita tidak berdosa, maka kita menipu diri kita sendiri dan kebenaran tidak ada di dalam kita. 9 Jika kita mengaku dosa kita, maka Ia adalah setia dan adil, sehingga Ia akan mengampuni segala dosa kita dan menyucikan kita dari segala kejahatan.10 Jika kita berkata, bahwa kita tidak ada berbuat dosa, maka kita membuat Dia menjadi pendusta dan firman-Nya tidak ada di dalam kita (1 Yohanes 1: 8-10).
______________


    Hanya Roh Tuhan yang Mahasuci. Manusia yang 'luka' ('wounded') adalah mahluk roh, namun oleh kerana ia dibaluti oleh daging, maka pusat kesedarannya adalah daging, iaitu kapasiti intelek dan aktiviti sistem saraf.  Pada asalnya kesedaran Adam adalah berpusat pada roh; pusat kesedarannya adalah dominan pada roh, justeru itu, nenek moyang pertama umat manusia adalah dicipta pada asalnya sebagai "manusia yang rohaniah." Berhentinya Roh Tuhan turun ke atas sumbu roh manusia kerana dosa adalah suatu 'perseteruan' ('cutting off'), maka inilah penyebabnya mengapa manusia itu telah menjadi dominan pada kapasiti inteleknya dan juga pada aktiviti sistem sarafnya. 'Dosa' adalah penghalang kepada roh manusia untuk melihat realiti alam Roh Tuhan (lihat Isaiah 59: 1-2). Tuhan itu Roh yang Mahasuci. Manusia yang "jahat dari sejak kecil" adalah mahluk roh ciptaan Tuhan yang membiak dari 'benih' Adam dan Eve, namun rohnya (impure spirit) berseteru dengan Roh Tuhan yang Suci (pure Spirit). Pusat kesedaran manusia (impure spirit)  ternyata melulu terpaut pada kapasiti intelek yang melaksanakan keputusan-keputusan 'daging.' Walaubagaimanapun, manusia dapat melatih rohnya dengan pelbagai 'jalan, pintu, dan kunci' roh. Namun, Yeshua adalah 'Jalan' yang benar, yaitu jalan dan pintu kepada realiti Roh Ilahi.

    Frasa-frasa nubuatan mengenai dengan keputusan ataupun kehendak 'daging' manusia jelas disingkapkan atau dinubuatkan sebagai "makan dan minum," "kahwin dan mengahwinkan," "membuat batu-bata dan membakarnya baik-baik" dan "tar gala-gala sebagai tanah liat (mortar)," dan "membeli atau menjual." Frasa-frasa tersebut adalah aktiviti-aktiviti manusia di bumi yang tidak percaya kepada 'Jalan' Roh Tuhan, dan tidak menuruti pekerjaan Roh Tuhan, yaitu Firman Allah (the Word of God).  Semua frasa-frasa nubuatan (Kej. 6; Kej. 11 dan Why. 13) tadi itu adalah karya-karya kehendak 'daging manusia' yang kesedarannya berpusat pada kapasiti intelek dan aktiviti saraf. Jika "karya" manusia yang pusat kesedarannya dominan pada daging "sampai ke langit," sudah pasti Tuhan akan berkata "marilah kita turun." Tuhan itu Roh, dan kehendakNya jelas bertentangan dengan kehendak daging manusia yang berpusat pada 'otak.' Roh Tuhan mengkehendaki kita yang dari semula dicipta sebagai mahluk roh supaya: makan Manna dari Sorga; Tuhan mengkehendaki supaya kita 'berkahwin' dengan Roh Tuhan ('ranting sebenar kepada Pokok sebenar); Tuhan mengkehendaki supaya manusia  mendirikan 'altar'; dan Tuhan mengkehendaki supaya kita percaya bahawa kita dibeli oleh kuasa penebusan darah suci Altar Yeshua.

    Manusia adalah mahluk roh yang pusat-kesedarannya adalah dominan kapasiti intelek dan aktiviti sistem saraf: manusia 'daging.'  Jelas, keinginan dan kehendak 'daging' adalah bertentangan dengan kehendak Roh Tuhan. Ritus "altar di bumi" anugerah Tuhan bermaksud bahawa kehendak Sorga iaitu Kasih Bapa terjadi di bumi! Ia disempurnakan oleh nama Domba Tuhan dalam kematian Kristus di atas kayu Salib.  Tuhan yang memberkati hari ke-tujuh dalam 'karya' nubuatan penciptaan adalah Tuhan yang Mahakasih, dan Kasih menanugerahkan kita "Jalan, Kebenaran dan Hidup" bagi roh kita agar dapat bergaul-karib dengan Roh Ilahi yang Mahasuci (pure).  Yeshua berkata bahawa kehidupan Kekal itu adalah mengenali Tuhan, dan juga mengenali Dia yang diutus oleh Bapa. Justeru itu, selagi kita di dalam bejana tanah liat ini, dan selagi pusat kesedaran kita adalah dominan pada 'daging,' maka dosa-dosa tidak akan meninggalkan kita. Sebab itulah Santo Yohanes berkata bahawa barangsiapa yang mengaku bahawa dia tiada dosa, maka kebenaran tidak ada dalam dirinya dan dia adalah pendusta. 'Fikiran' dan 'aktiviti saraf' adalah lemah dalam melaksanakan kehendak Roh Tuhan, meskipun akal budi kita telah mengalami pembaharuan.  "Jalan" itu memberikan kita 'access' kepada hadirat Roh-Tujuh-Lapis, apabila kita berdoa atau beribadah.

    Jika demikian maka siapakah manusia yang suci di bumi ini ?? Hanya Tuhan sahaja yang Pure Spirit; hanya Roh Tuhan sahaja yang Suci.  Tiadalah manusia yang suci ('pure spirit') di kalangan 'wounded man,' kecuali mereka yang dianugerahkan Kasih Karunia dengan 'penuh' (~full of grace) , seperti Santa Maria. Malaikat Gabriel memberi salam: Hail Mary full of grace, holy are you among 'woman' (Israelites)... " Maka, 'suci' bagi manusia yang berdaging adalah jelas dinubuatkan "full of grace." Jika kamu full of grace, maka sememangnya kamu adalah 'suci.' Semua orang percaya, hanyalah di anugerahkan operasi roh tujuh lapis, dan operasi itu adalah sebenarnya adalah jawapan-jawapan Tuhan ke atas doa-doa orang percaya seperti doa-doa dari paderi atau dari golongan religius, atau orang-orang rohaniah.

    Dalam bahasa yang mudah, hanya Roh Tuhan sahaja yang "Pure Spirit." Roh-roh manusia keturunan Adam perlu 'dilahirkan kembali,' agar ia dapat melangkah ke hadapan untuk meniti perjalanan iman, dan kerap-kali kita perlu 'kulit-dikupas' (the 'peeling off' of skin like Job) secara unik dan peribadi untuk dapat melihat kebaikan Tuhan. Iman itu apa? Ringkasnya Ibrani 11: 1 menjelaskan artinya, bahawasanya iman adalah 'dasar' kepada 'keyakinan' yang kita harapkan dari Tuhan, dan 'bukti' kepada realiti alam Roh Ilahi yang belum kelihàtan.  Dasar itu adalah 'suara' Firman. Firman itu ialah nama Yeshua. Semua perkataan Kristus adalah roh kerana ia berasal dari Roh Tuhan. Perkataan mulut manusia adalah berasal dari keputusan fikiran ( 'otak'), sebab itu kata-kata manusia bukanlah 'roh' melainkan 'daging.' Kecuali seseorang manusia mengungkapkan 'jampi-serapih,' maka kata-katanya adalah 'roh.' Jika kita memetik Firman Tuhan yang tercetak di atas kertas dalam Alkitab dengan kapasiti intelek, maka 'firman' itu masih juga dikatakan firman, namun ia tiada kuasa 'realiti' Roh Tuhan.  Jika ada "suara" Firman, maka baharulah itu dikatakan ada kuasa hadirat Roh Tuhan, dan sudah tentu ada malaikat-malaikat Tuhan yang akan senantiasa siap-sedia dalam melaksanakan kehendak Firman itu dengan mendengarkan "suara" Tuhan.

    Roh Tuhan itu Mahasuci, maka pekerjaan roh, yaitu Firman, adalah suci.  Otak manusia belajar ilmu-ilmu perihal hal-hal berkaitan "makan dan minum," hal-hal "kahwin dan mengahwinkan," perihal "membuat batu-bata dan hal-hal "membeli atau menjual."  Dari sejak semula, di zaman Abel, manusia telah mula mengikuti 'jalan' penebusan mengikut suara Firman,  agar mereka diterima oleh Roh Tuhan yang Mahasuci. Ringkasnya, manusia yang 'luka' perlu percaya kepada 'jalan penebusan,' agar roh mereka dapat memasuki hadirat roh-tujuh-lapis. Memasuki 'hadirat' adalah permulaan mengenali Roh Tuhan. 'Altar' (Jalan Penebusan) yaitu di dalam karya Kristus sebagai Domba Tuhan adalah "Jalan" untuk diperdamaikan dengan Roh Pencipta langit dan bumi. "Jalan" itu dianugerahkan Tuhan, supaya orang-orang percaya dapat beribadah kepada Tuhan dengan doa "Bapa Kami."

    Jalan itu bukanlah bermaksud untuk menjadikan kita 'sinless' kerana hidup dibaluti oleh daging yang berpusat pada otak, adalah mustahil untuk menjadi 'sinless.'  St. John dengan jelas bersaksi bahawa: "8 Jika kita berkata, bahwa kita tidak berdosa, maka kita menipu diri kita sendiri dan kebenaran tidak ada di dalam kita (1Yoh. 1: 8). Dalam lain perkataan, Santo Yohanes mengatakan tentang praktikal Teologi, bahawasanya selagi kita dibaluti oleh daging (pusat kesedaran yang berpusat pada otak), maka selagi itulah kita akan senantiasa berdosa. Namun, nama Raja Damai, Domba Tuhan senantiasa 'Setia' menganugerahkan pengampunan dosa.   Percaya seratus peratus kepada 'kesetiaan' Kristus, hanya datang apabila 'fajar menyingsing,' iaitu tatkala" pangkal paha" kita telah terpelocok disentuh jari Tuhan yang lemah lembut. Percaya itu adalah karya Roh Tuhan-tujuh-lapis. Jika demikian mintalah Karunia "takut akan Tuhan," supaya Tuhan akan bergaul-karib dengan roh orang percaya (lihat Mazmur 25: 14).

__________
... maka Ia adalah setia dan adil, sehingga Ia akan mengampuni segala dosa kita dan menyucikan kita dari segala kejahatan...
___________



5 dan dari Yesus Kristus, Saksi yang setia, yang pertama bangkit dari antara orang mati dan yang berkuasa atas raja-raja bumi ini. Bagi Dia, yang mengasihi kita dan yang telah melepaskan kita dari dosa kita oleh darah-Nya--
6 dan yang telah membuat kita menjadi suatu Kerajaan (Kingdom of God), menjadi imam-imam (royal priesthood) bagi Allah, Bapa-Nya, --bagi Dialah kemuliaan dan kuasa sampai selama-lamanya. Amin.! (Wahyu 1: 5 - 6).

    'Ibadah' bagi orang percaya (warga Kingdom of God) seringkasnya dinubuatkan dalam Matius 6: 9-14, yaitu dipanggil doa "Bapa Kami." Ia pasti gagal dianuti jika bukan kerana "kesetiaan" Kristus "Yang Setia dan Yang Benar."  Menyembah Roh Tuhan adalah memasuki Hadirat Allah Bapa di bumi iaitu dalam 'nama' Roh Kudus. Jika tiada hadirat Roh Tuhan, maka tiadalah penyembahan Roh Tuhan. Dalam praktik zaman patriarchs, seperti dari Patriarch Abel hingga Patriarch Joseph, urusan penyembahan Roh Tuhan dimulai dengan mempersembahkan 'korban perdamaian' atau korban penyelesaian 'impurity' roh manusia. Roh Tuhan yang diseru adalah Roh Tuhan yang Mahasuci ('Pure'). Maka, jalan yang dituruti oleh patriarchs mengikut ajaran Ordo Melkisedek adalah 'jalan' 'penebusan' (the way of redemption). Jalan penebusan itu kita katakan dengan bahasa ringkas sebagai 'altar.' Tuhan yang Kasih mempunyai Mezbah (Altar) di Sorga seperti dalam kesaksian Nabi Isaiah dalam Yesaya 6, kerana altar itu menyingkapkan "kehendak Kasih" yang mengorbankan pihak Ilahi sendiri. Kasih diungkapkan oleh 'karya' pengorbanan 'nama' Domba Tuhan. Santo Yohanes dianugerahkan mata roh untuk melihat karya Tuhan yang Kasih, kemudiannya telah menulis: "...kerana betapa besar kasih Tuhan akan dunia sehingga Ia mengutus AnakNya yang tunggal..." (Yoh. 3: 16). Anak Manusia itu adalah Domba Tuhan yang dipersembahkan sebagai korban penebus dosa di atas Mezbah, iaitu Salib Yeshua. Kematian Domba Tuhan adalah Kehendak Sorga yang turun terjadi di bumi. Ia mengenapi doa  "...kehendakMu (Mezbah di bumi) jadi di bumi seperti di Sorga (Mezbah di Sorga)..." Sorga mengecapi damai sejahtera Tuhan secara penuh, justeru itu, nama Domba Tuhan yang telah turun ke bumi adalah pengenapan Mezbah Sorgawi yang disempurnakan di bumi, supaya mereka yang percaya mempunyai 'Jalan' untuk mengecapi damai sejahtera Tuhan dan juga menjadi pewaris janji Roh Tujuh Lapis.

    Domba Tuhan, Pengupacara, Altar (Salib) dan Pengantara adalah semuanya dilaksanakan oleh Roh Tuhan sendiri di dalam 'nama' Yeshua Kristus untuk mengenapi semua Taurat, nubuatan Nabi-Nabi dan Mazmur. Semua Taurat menyingkapkan 'kekudusan' Tuhan. Dan penyelesaian pelanggaran Taurat adalah 'korban penebus dosa.' Domba Tuhan adalah Jalan 'Penebusan yang menghapuskan dosa-dosa, maka Ia menyempurnakan seluruh ajaran Taurat yang menuntut 'kekudusan melalui 'jalan' Mezbah. Nama "Domba Tuhan" menyingkapkan Tuhan sebagai Mahakasih, kerana ia melepaskan kita dari 'sengat' penghambaan dosa, iaitu maut. "Kuduslah kerana Aku Kudus" adalah saranan semulajadi dari Roh Sumber Hidup yang Mahasuci. Ia menyatakan betapa 'pure' Roh Pencipta alam semesta itu, dan ia adalah 'Sumber hidup' yang Suci. Justeru itu, untuk mendapatkan kuasa kehidupan yang penuh, kita perlukan 'Jalan, pintu dan kunci,' agar Sumber hidup yang suci itu dapat mengalir ke dalam roh kita.

    Namun, tidaklah kita artikan 'Jalan' sehingga kita mentafsir untuk berusaha menjadi "tiada dosa." Berusaha untuk "tiada dosa" bukanlah suatu kehidupan yang berhikmat dan praktikal bagi setiap orang percaya yang dibaluti daging. Roh-Tujuh-Lapis adalah sumber sukacita, dan bukannya sumber 'kerimasan dan kuk yang membebankan'' dalam menelurusi perjalanan iman. Berusaha untuk 'tidak berdosa' adalah seringkasnya membawa maksud berusaha untuk mengasihi Tuhan, dan juga usaha untuk mengasihi sesama manusia. Salib Yeshua (Mezbah Sempurna Tuhan di bumi) bukanlah bermaksud, supaya kita berusaha untuk "tiada dosa." Manusia berdaging adalah mustahil untuk tiada dosa, malah ia langsung tidak praktikal. Kayu Salib adalah berkat Tuhan yang 'memperkayakan' orang percaya, dan Ia langsung tidak menambahi apa-apa penderitaan. Sebab itu, ia dinubuatkan oleh Nabi Yesaya bahawa "pulau-pulau bersukacita dan kaki-kaki gunungpun bernyanyi-nyanyi" mendengar Khabar Gembira. Mezbah Tuhan menerima semua orang berdosa, iaitu dosa-dosa yang kita buat di sepanjang hayat daging kita.

    Semua dosa adalah "forgiveable" di dalam 'karya' ('nama') Raja Damai. Taurat mengajarkan bahawa 'dosa' diselesaikan dengan mempersembahkan korban 'sin offering' di dalam ritus penebusan (rites of expiation). Raja Daud bersaksi bahawa 'dosa-dosanya' tidaklah meninggalkannya, dan ia senantiasa melekat bersamanya. Maksud nyanyian lirik raja Daud itu adalah merujuk kepada pusat kesedarannya iaitu daging (otak) yang senantiasa bersamanya, dan kita tahu bahawa kesedaran daging adalah lemah dalam melaksanakan Firman. Dalam satu kasus perihal kelemahan daging; Firman berbicara bahawa manusia harus berkahwin satu (monogami). Namun, ternyata manusia yang luka adalah lemah dalam menuruti Firman. Abraham ada lima isteri, Yakub ada empat isteri, dan Raja Daud ada lapan isteri, malah raja Sulaiman telah mencipta rekod Alkitab kerana tercatat bahawa ia mempunyai 700 isteri dan 300 gundik. Namun, Tuhan mengatakan Daud amat dekat sekali dengan rohNya. Dalam hal perkahwinan sahaja, patriarchs dan raja-raja ternyata gagal menuruti kehendak Firman. Meskipun denikian, Abraham, Yakub, dan Daud adalah nabi-nabi Tuhan. Daud bernyanyi "Terpujilah Tuhan, dialah yang menanggung derita kita siang dan malam; dialah Jurupenebus kita"!(Mazmur 68: 19). Tatkala daging kita lemah dan gagal dalam melaksanakan kehendak Firman, 'nama' ('karya') Tuhan ternyata "Yang Setia dan Yang Benar." Pekerjaan Kristus disingkapkan "yang setia dan yang benar." Ia setia mengampuni segala dosa kita, dan 'kuasa pengampunanNya tidaklah berdusta. Ia mengampuni kerana itu adalah sifat Roh Tuhan. Ia tidaklah berdusta kerana ia bersifat senantiasa benar. Salib atau Mezbah Tuhan di bumi pula adalah jaminan sifat Tuhan yang maha-mengampuni; selesainya pengupacaraannya 'korban penebus' dosa dalam Perjanjian Lama bermakna dosa-dosa umat Tuhan telah selesai di ampuni dan ditahirkan. Urusan menyelesaikan dosa umat manusia telah 'selesai' dalam kematian Yeshua sebagai 'korban' Domba Tuhan.  Kristus ketika saat ia menghembuskan nafas -nafas 'daging yang terakhir telah mengungkapkan misi Domba Tuhan dengan dua -perkataan sahaja: " Sudah Selesai."  Kasih Ilahi pada mulanya hanyalah dikecapi oleh penghuni Sorgawi sebagaimana yang disingkapkan oleh Mezbah Sorgawi yang dilihat oleh Nabi Yesaya. Mezbah Sorgawi itu juga mengungkapkan kehendak 'Kasih' Tuhan. Apabila Mezbah itu 'turun-terjadi' di bumi, maka, orang-orang percaya di bumi melihat bahawa Kasih Karunia telah dicurahkan di bumi kepada manusia yang 'luka.'

    Taurat mengajarkan bahawa apabila korban penebus dosa selesai diupacarakan oleh imam besar Ordo Harun, maka dosa-dosa umat Ibrani telah selesai ditahirkan. Justeru itu, domba korban penebus yang selesai diupacarakan adalah sesungguhnya 'jaminan' kepada Jalan penyelesaian dosa-dosa. Yeshua berkata: "Sudah Selesai" kerana misi penyelesaian dosa-dosa manusia akan disempurnakan dalam kematianNya sebagai Domba Tuhan yang menghapus dosa-dosa dunia. Your life-time sins are always guaranteed to be forgiven by the redeeming power of His death. The only challenge is to conquer our own unbelief. Jika, suara Firman berbicara maka, unbelief itu akan mula hilang sebagaimana kabus akan hilang akhirnya bila diterpa oleh pancaran cahaya Matahari.

    Matinya Domba Tuhan yang tercurah darahNya di bumi, maka terjaminnya penghapusan (menyelesaikan)  dosa-dosa dunia: ia juga berarti bahawa orang-orang yang percaya akan senantiasa mempunyai 'Jalan' untuk beribadah. Orang-orang percaya tidaklah akan dapat berdoa "Bapa Kami," jikalau tiada jalan pentahiran roh yang diberikan oleh Mezbah Yeshua di bumi. Beribadah doa Bapa Kami adalah ciri-ciri warga Kerajaan Allah di bumi: Raja kepada kerajaan Allah itu adalah Raja Yeshua, dan juga Sumber Kehidupan semua bangsa-bangsa di dunia; ia juga disebut "tanda di dahi" yang merujuk kepada Paskah Tuhan Yeshua. Tanda di dahi yang sebenar adalah senantiasa merujuk kepada Paskah Tuhan, namun semua kerajaan-kerajaan bangsa-bangsa di bumi telah sepakat untuk menerima "tanda di dahi" oleh "binatang dua tanduk yang keluar dari bumi," dan tanda binatang itu menindan "tanda di dahi" yang sejati oleh Tuhan. Nama Tuhan yang menjadi sumber kehidupan adalah Paskah Domba Tuhan, namun "tanda di dahi" yang diberikan oleh binatang dua tanduk itu adalah 'karya-duit' atau 'monetary' yang disingkapkan secara tersembunyi sebagai 'nama' binatang: 666.

Selasa, 21 Jun 2016

"Carilah dahulu kerajaan Allah... " Matius 6: 33

 

Lalu kata mereka kepada-Nya: “Apakah yang harus kami perbuat, supaya kami mengerjakan pekerjaan yang dikehendaki Allah?” Jawab Yesus kepada mereka: “Inilah pekerjaan yang dikehendaki Allah, yaitu hendaklah kamu percaya kepada Dia yang telah diutus Allah.” (TB Yohanes 6:28-29)


    Alkisah kewujudan kerajaan-kerajaan manusia di bumi bermula di Menara Babel (Kejadian 11). Kerajaan Allah bukanlah di bumi ini, kecuali pada zaman Teokrasi YHVH di Tanah Perjanjian. Apapun jenis kerajaan, ia dapat menawarkan kehidupan daging, dan ia juga mempunyai perundangan yang dapat menghukum manusia di  bumi menurut ruang lintup geo-politik dan persempadanan sesebuah kerajaan. Setiap kerajaan mempunyai 'karya' (name) yang dinubuatkan seperti rangkaikata "marilah Kita mencari NAMA" (Kejadian 11: 4). Di zaman' sekarang, nama yang dicari ialah "peace and safety" (1Thes.5: 3) dan juga "monetary" (Wahyu 13: 18). "Peace and safety" yang ditawarkan oleh kerajaan-kerajaan manusia dapatlah ditafsir era atau zamannya, iaitu era bercampurnya gandum dan lalang atau dalam bahasa penglihatan nabi Daniel  seperti "besi bercampur tanah liat." Tuhan YHVH pernah mewujudkan kerajaan Teokrasi di Tanah Suci, kerana penggenapan sumpahan' Perjanjian dengan Abraham, Ishak dan Yakub (Israel). Kerajaan itu hanya tinggal sejarah Kitab. Saranan Yeshua dalam mengutamakan "mencari Kerajaan Allah" dalam Matius 6: 33 adalah urusan yang hanya bisa dimengertikan, apabila kita mulai melihat apakah pusat-kesedaran yang dominan beroperasi dalam diri kita; adakah pusat kesedaran kita senantiasa pada daging (otak), atau kadang-kadang kita masuk dalam hadirat kesedaran akan realitas Roh Tujuh-Lapis?

Matius 6:33 "Tetapi carilah dahulu Kerajaan Allah dan kebenarannya, maka semuanya itu akan ditambahkan kepadamu."

Apakah yang dicari dalam kerajaan Allah?

    Kerajaan Allah (Kingdom of God) ada Allah Bapa, Allah Anak (Raja Yeshua), dan Allah Roh Kudus: Kehidupan (Creator and Redeemer). Ataupun ada penghambaan kepada "nama Tuhan" (lihat 'nama' Tuhan dalam kitab Keluaran 34: 6-7 atau ringkasnya ada penghambaan kasih. Kehidupan kekal adalah karya "nama" Tuhan. Raja Damai menjanjikan 'Jalan' perdamaian melalui Altar Domba Tuhan; ia juga dilihat sebagai Perjanjian Baru. Dari sifat ('nama') Kasih dan belas kasihan Ilahi, maka mengalirlah penganugerahan "Altar" perdamaian oleh 'karya' atau 'nama' Domba Tuhan: Jalan Perdamaian ('jalan' menyelesaikan dosa-dosa).  Zaman Perdamaian oleh Raja Damai ada dinubuatkan oleh Nabi-Nabi seperti dalam petikan Yesaya 33: 6 " Masa keamanan akan tiba bagimu; kekayaan yang menyelamatkan ialah 'Hikmat dan pengetahuan; 'takut akan Tuhan, itulah Harta benda Sion." [ He will be the sure foundation for your times, a rich of salvation and wisdom and knowledge; the fear of the Lord is the key to this treasure (Isaiah 33: 6).]

    Jadi, dalam kerajaan Allah ada anugerah keselamatan atau anugerah Harta Sion: Roh Tujuh Lapis.  Namun, realitas Raja Damai itu seolah-olah cuma suatu 'ghostly figure' yang melambai-lambai di kejauhan di seberang sana sambil berkata "mari-mari..."  Dicatatkan bahawa Rasul Petrus menyahut lambaian 'ghostly figure' itu dengan berjalan di atas air, namun 'percayanya' mulai ditindan oleh kekuatan 'kesedarannya' yaitu, lima deria-rasanya. 'Percaya' yang ada pada Petrus mulai 'terbenam' oleh realitas lima deria rasa, dan Petrus menyeru Yeshua, lalu Yeshua datang menyelamatkannya dari tenggelam dalam air. Ia menyingkapkan suatu 'keputusan' untuk mau mengikuti suatu 'perjalanan iman' atau sebaliknya kepada ajakan Raja Kebenaran itu.  Jika ia datang memberikan 'pertolongan' dan itu sememangnya tiada masalah. Jika, tiada 'hadirat' Nya untuk memberikan 'pertolongan', maka itu mendatangkan suatu masalah yang perlu penjelasan dari ROH Kebenaran.

    Raja Solomon membahagikan hikmat bahawa: 'There is an appointed time for everything. And there is a time for every event under heaven--" (Ecclesiates 3: 1). Jika pertolongan tidak datang, itu berarti bahawa kita perlu melihat 'a time' adalah milik Tuhan, dan justeru itu, seeloknya ia (roh pengertian tentang 'timing' Tuhan) akan menjadi precepts untuk menantikan Tuhan. Kita perlu melihat apakah permintaan yang kita panjatkan dalam doa itu adalah di dalam 'nama' Kristus atau sebaliknya. Tuhan itu maha-sempurna dan penuh berkuasa, maka justeru itu layaklah kita sandarkan 'percaya' di dalam 'namaNya.' Bila dia datang Ia akan memberikan 'kekuatan.' Kita mungkin tidak akan melihat segala 'pengharapan' muncul digenapi dalam hayat kehidupan daging! Tetapi, Iman itu adalah dasar keyakinan kepada yang kita harapkan dan bukti kepada yang belum kita lihat! (Ibrani 11: 1). Jika kita menerima 'biji sesawi', Firman, (mustard seed), maka kita sesungguhnya telah menerima 'keyakinan' dan 'bukti.' Sebab itu, dalam doa Bapa Kami, pengikut 'Jalan' disuruh beribadah, supaya makan 'Manna' setiap hari, dan supaya semakin teranglah 'keyakinan' dan 'bukti' kepada segala yang kita harapkan di dalam nama Kristus: "...namaNya ialah Firman Tuhan." Rasul Yang Dua Belas tidak berbicara yang tertulis semata-mata, melainkan yang 'tersingkap.' (Mazmur 119: 130). Kerana Jika kita berbicara dari Firman yang tertulis dan "belum tersingkap, " maka bicara kita itu adalah secara dominannya dari rumusan kapasiti intelek.

   Bagi kebanyakkan orang percaya, realitasNya atau hadiratNya seolah-olah sekadar suatu 'fata-morgana' (mirage).   Pusat kesedaran kita pada 'kapasiti intelek dan sistem saraf' (daging) ternyata dominan sekali, justeru itu, realitas Roh Ilahi dan kebenaranNya hanyalah samar-samar belaka! Perjalanan di atas air tidaklah menjadi 'berkemenangan' (triumphant), jika ia dilakukan dengan kekuatan kapasiti intelek dengan lima deria rasa! Yang melambai itu adalah Roh. Maka, 'perjalanan roh' memerlukan kekuatan Karunia Roh Tujuh Lapis, baharulah kita dapat berjalan sebagai the followers of the Way.


Prasyarat

    Matius 6: 33 hanya bermakna kepada roh-roh mereka yang telah 'dilahirkan kembali' ke dalam Kerajaan Allah. Di luar kerajaan Allah, kata-kata Yeshua dalam petikan tersebut langsung tidak membawa apa-apa makna dalam kehidupan sementara ('daging') di bumi ini.  Biarpun mungkin kita menganggap diri kita tergolong sebagai orang-orang percaya yang telah ''dilahirkan kembali' dalam kerajaan Allah, namun, justeru kerana kita kekurangan roh Hikmat dan roh Pengertian, maka kita kembali ditaklukkan secara melulu oleh 'pohon pengetahuan ' (tree of knowledge).  Kebanyakan orang kristen adalah ternyata berminat pada bahagian terakhir ayat 33 dalam petikan di atas, iaitu "maka semuanya itu akan ditambahkan kepadamu." Bahagian pertama ayat tersebut pula, iaitu "...carilah dahulu Kerajaan Allah," tidaklah menghairahkan hati manusia kerana pusat kesedaran kita adalah dominan berpusat pada otak. Kehendak kehidupan 'daging' (yang berpusat pada kapasiti intelek dan sistem saraf) adalah ringkasnya termasuklah mencari harta dunia, kuasa, hiburan, 'nama' mahupun maruah/harga diri menurut fikiran sekular; atau dalam frasa nubuatan disebut "makan dan minum, kahwin dan mengahwinkan, "membuat batu-bata dan membakarnya baik-baik" dan urusan yang jelas dapat dibaca pada saat berakhirnya zaman bangsa-bangsa yaitu "membeli atau menjual" (Wahyu 13).

    'Karya' kehidupan atau 'nama' yang dicari oleh manusia keturunan Adam yang 'luka" ('wounded' descendants of Adam) adalah asas evolusi tamadun manusia di bumi yang jelas terputus dari maksud 'design' Ilahi. Terpisah dari Sumber hidup yang abadi adalah berbunyi dalam versi bahasa Inggeris: Cut off from the original and perfect will of the Creator, the Source of eternal life. Kehendak-kehendak Ilahi jelas sekali berbeda dari kehendak-kehendak intelek manusiawi. Kehendak Tuhan jelas dinubuatkan sebagai frasa seperti "makan Firman," "mendirikan batu semulajadi sebagai altar," "dikahwini oleh Roh Pencipta melalui perjanjian Paskah (Covenant) sebagai "tanda di dahi dan tanda di tangan," dan "dibeli oleh kuasa darah Domba Tuhan." Kehidupan manusia yang berpaut pada tree of knowledge (dominan pada otak) telah dikuasai oleh 'karya' setiap pemerintah bangsa di setiap negara. Roh Tuhan menyingkapkan karya pmerintah-pemerintah dunia dengan frasa "tanda di dahi dan tanda di tangan" untuk mengungkapkan bahawasanya 'karya' manusia itu akan menindan Kuasa Kehidupan yang dianugerahkan oleh Paskah Yeshua, namun 'penindanan' yang menghambakan umat manusia sendiri itu turut menggenapi nubuatan-nubuatan. "Karya-duit" ('monetary' adalah 'nama' yang sekian lama dicari umat manusia) telah dinubuatkan, bahawasanya pada saat akhir zaman bangsa-bangsa, "tanda di dahi itu" akan menjadi titik-fokus kepada pekerjaan tangan manusia untuk hidup di dunia. 'Berkerja seolah-olah sebagai ibadah kehidupan' atau dalam frasa nubuatannya diungkapkan sebagai "tanda di tangan." Pada hari terakhir, yaitu saat pengakhiran zaman bangsa-bangsa, semua bangsa dan semua umat manusia mengerahkan semua tenaga hidupnya supaya dapat berkerja demi "karya-duit" itu. Jika demikian, masih adakah lagi orang -orang percaya yang mencari kerajaan Allah? Jika ada, dan kenapa harus manusia menjadi ghairah untuk mencari 'kerajaan Allah' ?

    Tiga orang majus dari timur datang ke Kota Yerusalem dan bertanya-tanyakan perihal tempat kelahiran Raja Kebenaran yang dinubuatkan oleh nabi-nabi. Mereka mencari Raja Damai itu kerana mereka 'melihat' tandanya seperti yang dinubuatkan oleh nabi Balaam Ben Peor, yaitu 'Bintang' bani-rumah-Yakub (the Star of the house of Jacob).  Para gembala kambing 'melihat' 'penglihatan roh,' iaitu pemberitaan 'langit' (sepertimana yang disingkapkan oleh Mazmur 19: 1-2), dan juga mendengar mesej dan tanda yang diberikan oleh pembawa berita (malaikat). Kedua-dua kumpulan manusia itu "mencari" Raja kepada 'Kerajaan Allah' itu, kerana mereka telah 'melihat' dan telah 'mendengar' mesej roh perihal Raja Kebenaran itu.

  Kita "mencari" kerana mata roh kita dan telinga roh kita telah melihat dan mendengar kesaksian Roh Nubuat! Sumbu 'roh' (the heart of the spirit) yang melihat dan mendengar adalah prasyarat dalam "mencari" Kerajaan Allah. Setiap Kerajaan di bumi atau dalam bahasa Inggerisnya disebut 'King-dom,' semestinya mempunyai "raja (king-)" yang memerintah suatu territory (-dom). Demikianlah juga Kerajaan Allah yang mempunyai "Raja Kebenaran." Raja itu memberi kuasa kepada setiap orang percaya untuk menjadi anak-anak Allah. Raja Kebenaran berkata "Akulah Jalan, Kebenaran dan Hidup." Dialah "Kebenaran" itu. Dialah yang menjadi "Jalan" untuk mengenali Bapa. Pilatus bertanya sewaktu prosiding perbicaraan pertuduhan yang dibuat terhadap Raja Kebenaran (Yeshua). "What is truth?" Apakah Kebenaran itu? Semua agama mempunyai cabang Teologianya yang tersendiri untuk menangani perihal  soalan yang berbunyi: "Apakah itu kebenaran?" Namun, agama jika diberikan kebebasan akan menjurus kepada persaingan ilmu 'apologetics' dan ilmu 'comparative religion.' Namun, saya bukannya seseorang yang religius! Dan sememangnya, saya tidak bertauliah perihal bidang ilmu-ilmu tersebut. Maka, saya tidak akan masuk dalam persoalan bidang tersebut!

                           

    'Benar' seringkasnya dapat diartikan sebagai tiada dusta, tiada elemen dosa dan suci. Maka, Firman Tuhan itu sesungguhnya tidak berdusta (righteous), tidak bercacat-celah (flawless), tiada elemen dosa (perfect), dan suci (holy).  Selepas banjir di zaman Nuh, Tuhan merumuskan perihal keperibadian roh manusia keturunan Adam yang akan berkembang-biak semula melalui keluarga Nuh: "...sekalipun yang ditimbulkan hatinya adalah jahat dari sejak kecilnya, dan Aku takkan membinasakan lagi segala yang hidup seperti yang telah Kulakukan." Tuhan mengatakan bahawa manusia keturunan Adam itu, adalah "...jahat dari sejak kecilnya..." Kita berbuat dosa sejak dari kecil. Kita mengenali apa itu dosa kerana pengenalan kita akan Hukum Kesepuluh (The Ten Commandments), yaitu ibunda segala hukum. Hakikatnya, tiada satupun manusia mampu untuk menuruti kesepuluh hukum tersebut! Setiap manusia melanggar Hukum itu setiap hari. Setiap orang melanggar atau gagal menuruti dua hukum Kasih yang diperintahkan oleh Raja Kebenaran.

Pusat Kesedaran (the centre of consciousness) 

                         
We as the wounded descendants of Adam are spirit-creatures; our consciousness is centered upon the intellectual capacities and the nervous activities.

The 'flesh' has five gates in receiving information from the surroundings. whereas, the spirit of man operates as sang by David "Deep calls deep."

    Pusat kesedaran yang dominan dalam kehidupan kita adalah 'kapasiti intelek' (intellectual capacities) dan aktiviti sistem saraf (nervous activities). Meskipun kita adalah mahluk roh yang dibaluti daging, namun kecenderungan 'kesedaran' kita yang dominan  adalah melalui lima deria rasa yang berpusat pada otak. Otak memproses maklumat-maklumat yang kita terima dari ke-lima-lima jendela maklumat, ataupun lima deria rasa, dan berdasarkan ilmu pengetahuan dan pembelajaran kita, maka olahan dan rumusan dibuat, dan itulah yang mewarnai hidup kita. Pusat kesedaran pada kapasiti intelek dan aktiviti sistem saraf manusia ringkasnya ditulis oleh para 'apostles' sebagai kehidupan 'daging' ataupun kehidupan 'sementara.' Pentakosta memungkinkan kita mengalami suatu pengwujudan kesedaran akan realitas Roh-Tujuh-Lapis. Kesedaran yang dianugerahkan oleh Roh Pentakosta memberikan kita mata yang melihat dan telinga yang mendengar, supaya setiap orang percaya dapat beribadah dengan ibadah yang dinubuatkan oleh Yeshua iaitu doa "Bapa Kami." 

    Melaksanakan doa "Bapa Kami" sebagai ibadah kehidupan harian memerlukan kekuatan Roh Pentakosta, jika tidak, doa kita hanya akan hanya berkisar pada fikiran dan emosi. Telinga 'daging' kita dan mata 'daging' kita akan hanya "...mendengar perihal Tuhan dari cakap-cakap orang sahaja."  Raja Kebenaran adalah manusia yang sejati ('pure') menurut karya tangan Tuhan Bapa, kerana pusat kesedarannya adalah senantiasa di dalam hadirat "Roh Bapa" yang senantiasa 'satu' pada rohnya, biarpun ia dibaluti oleh daging ; Ia berkata "Bapa dan Aku adalah satu." Justeru itu, Ia mampu untuk menyatakan dan menyempurnakan segala pekerjaan Bapa secara "Setia dan benar:" Karya atau pekerjaan Roh Kristus adalah Firman Allah kerana "...namaNya adalah Firman Allah." Nama perutusan Tuhan adalah pekerjaan (Karya) Allah Bapa.  Ia setia kepada segala kehendak Bapa. Kita jauh sekali berbeda dengan 'Anak Manusia' itu, kerana pusat kesedaran kita adalah 'daging' kecuali kadang-kadang, jika Tuhan mengkehendakinya, Roh Tujuh-Lapis itu akan turun di atas sumbu roh kita, maka kita akan dapat memasuki hadirat realitas alam Roh yaitu hanya apabila pusat kesedaran kita beralih kepada 'roh' untuk beberapa ketika sahaja. 

    Justeru itu, saranan Yeshua dalam Matius 6: 33 untuk "...carilah dahulu Kerajaan Allah.... " adalah ditujukan kepada orang percaya yang dianugerahkan dengan mata untuk 'melihat' dan telinga untuk 'mendengar.' Atau ringkasnya, yang telah "dilahirkan kembali." Kita tidaklah dapat mencari Roh Tuhan dengan otak. Kita tidak berusaha mendengar Firman dengan gegendang telinga (telinga daging). Tuhan itu Roh. Barangsiapa yang menyembah Tuhan hendaklah ia menyembahNya dalam Roh dan Kebenaran. Kita mencari Raja Kebenaran kerana kita dianugerahkan dengan mata untuk melihat. Kita mencariNya kerana kita mendengar 'suara' Firman. Itupun, jika Tuhan mengkehendakinya, supaya Roh-Tujuh-Lapis itu turun ke atas sumbu roh kita. Maka, urusan mencari Kerajaan Allah hanya dapat dilakukan apabila kita dapat melihat dalam 'roh' dan mendengar secara 'roh.' Pusat kesedaran pada kapasiti intelek dan aktiviti saraf (otak dan sistem saraf) adalah manusia keturunan Adam yang dilihat oleh mata Tuhan sebagai "jahat dari sejak kecil," dan telah dinubuatkan oleh Firman bahawasanya kehendak daging kita adalah "makan dan minum," dan juga "kahwin dan mengahwinkan," dan "membeli atau menjual." Kehidupan kita tanpa 'melihat' dan 'mendengar' Roh-Tujuh-Lapis, hanya akan berkisar kepada kesedaran-dominan pada otak. Tanpa 'kelahiran kembali' dan 'kekuatan' yang diberikan oleh hadirat Roh Tujuh Lapis itu, maka kita akan khuatir dengan hal-hal makan dan minum, tubuh badan fizikal, pakaian, harta dunia dan juga tentang hari esok.

    "Makan dan minum; kahwin dan mengahwinkan; membuat batu-bata dan membeli atau menjual" adalah frasa nubuatan yang menjelaskan aktiviti dominan bagi "manusia-luka" yang pusat kesedarannya adalah otak (the tree of knowledge). Tanpa "tree of life" iaitu 'suara' (hadirat) Sumber Kehidupan, Firman, kita sebagai keturunan Adam adalah hanya dominan pada kesedaran otak dan sistem saraf.  Kesedaran dominan pada 'daging' (the centre of consciousnous is dominantly centred upon the 'flesh') menjelaskan kenapa kita melihat betapa pentingnya 'duit' dan betapa pentingnya kehidupan sementara daging ini. Kita telah dididik bahawa 'duit' itu penting sekali dalam kehidupan di bumi, maka kesedaran kita yang berpusat 'dominan' pada otak akan mencari 'duit.' Kerana 'duit' adalah 'karya' pemerintah setiap bangsa yang memudahkan transaksi "membeli atau menjual."

    Sekarang adalah 'saat' zaman pengakhiran bangsa-bangsa di mana "menara 'nama' untuk membeli atau menjual" telah menaklukkan semua bangsa di dunia. Penaklukan yang tidak dapat ditolak itu diungkapkan sebagai "tanda di dahi dan tanda di tangan." Frasa ini sebenarnya adalah Firman Yahweh yang disampaikan oleh Nabi Musa kepada umat Ibrani sebelum mereka menduduki tanah Perjanjian. Ia boleh dirujuk dalam Kitab Ulangan 6: 6-8. Ia adalah mengenai perintah atau segala ketetapan Tuhan kepada semua umat Ibrani supaya dapat mengasihi Tuhan dengan sepenuhnya, menuruti ketetapan atau perintah.  Ia juga harus diajarkan kepada anak-anak mereka sebagai "tanda di dahi dan tanda tangan." Frasa itu ringkasnya mengungkapkan bahawa ia mengikat umat Tuhan kepada 'Perjanjian' dan segala FirmanNya. Namun, Roh Tuhan juga menggunakan frasa yang sama dalam Kitab Wahyu 13 untuk mengungkapkan 'karya' pemerintah dunia dan pemerintah setiap bangsa yang menaklukkan dan menghambakan semua orang kepada 'Perjanjian' dan 'perintah' "karya-duit" ('monetary') yang diterima-pakai oleh semua orang dalam kehidupan yakni dalam urusniaga "membeli atau menjual."

  Nubuatan menjelaskan bahawasanya, di akhir zaman bangsa-bangsa, manusia akan lambat-laun terjerumus kepada 'mammonisme' kerana semua bangsa dan semua kerajaan yang ada di bumi telah mengwujudkan 'duit' nya masing-masing dan itulah  nadi kehidupan dalam "membeli atau menjual," 'karya-duit' memudahkan kehidupan 'daging' pada jam-jam terakhir, namun ia telah menghambakan semua manusia sejagat, seolah-olah kita semua (semua bangsa di bumi) sedang beribadah kepada "duit" yang dikaryakan dan diurus-tadbir oleh pihak pemerintah bagi setiap bangsa dan juga dikuasai oleh penguasa gergasi dalam arena politik-ekonomi dunia. Meskipun duit itu baik jika sekiranya ada 'keadilan' dari pemerintah, malah 'karya-duit' sudah terbukti amat 'sesuai' sebagai medium untuk urusniaga dalam "membeli atau menjual," namun, Yeshua bersabda "24 “No one can serve two masters. Either you will hate the one and love the other, or you will be devoted to the one and despise the other. You cannot serve both God and money" (Matius 6: 24). Hairan sekali, kenapa Yeshua tidak mengatakan syaitan atau Lucifer, tetapi 'duit' atau 'mammon.' Mungkin kerana takhta 'nama' Lucifer itu telah dikalahkan, namun karya 'duit" bersama manusia belumlah diturunkan takhta di hati manusia.

                         
Tuhan menganugerahkan 'jalan penebusan' melalui upacara ritus 'Mezbah' sebagai 'jalan' beribadah kepada Sumber Kehidupan. Maka, 'Paskah' Yeshua adalah "tanda di dahi dan tanda di tangan" yang 'tulin' dari Tuhan. Semua pemerintah bagi setiap bangsa dan negara di dunia telah berkarya menandai dan menindan 'karya' Ilahi pada 'dahi dan tangan,' dengan "karya-duit" (monetary). Dan 'monetary' telah menjadi seolah-olah "oksigen" bagi kehidupan di bumi! Tuhan menganugerahkan 'Paskah Yeshua,' agar manusia di bumi  dapat mewarisi harta Sion (Isaiah 33: 6). Pemerintah-pemerintah di bumi pula telah menguatkuasakan undang-undang, agar kehidupan 'daging' yang berpusat pada otak dapat 'dikuasai dan diperhambakan' oleh 'karya' ('nama') pemerintah-pemerintah di bumi.  Jika 'nama' ('monetary' as the ruler's handiwork) pemerintah dunia itu "sampai ke langit," maka sudah tentu frasa nubuat "marilah Kita turun" akan kedengaran. Tidak ada pemerintah di dunia ini yang mengiktiraf 'Paskah Tuhan,' sebagai 'tanda di dahi dan tanda di tangan' yang sebenar. Semua pemerintah telah mendirikan 'menara-menara' dan 'ibu menara.' Semua bangsa di dunia telah berkata "marilah kita membeli atau menjual" dengan 'nama' yaitu 'karya-duit.' Maka, 'tanda di dahi dan di tangan' yang tulin dari Tuhan sudah lama ditindan oleh"tanda di dahi dan di tangan" dari binatang! Demikianlah kita membaca zaman.

    Altar Tuhan di bumi yang digenapi seperti Mezbah di Sorga, iaitu kematian Domba Tuhan di Kayu Salib adalah "Jalan" Kebenaran untuk manusia-luka, supaya kita dapat 'bergaul-karib' dengan Roh Ilahi. Ibadah roh bagi pengikut Jalan adalah "Doa Bapa Kami." Ibadah yang dinubuatkan oleh Yeshua dalam Matius 6: 9-14 menjelaskan bahawa Ibadah pengikut Jalan adalah seringkasnya: "...memuliakan Tuhan; memasuki hadirat Raja Damai (Raja Yeshua) dalam 'datanglah KerajaanMu; mengenapi kehendak-kehendak di bumi seperti di Sorga;  'makan' Manna dari Sorga dengan mendengar 'suara Firman; mengampuni dan meminta ampun; iaitu elemen yang terkandung dalam melaksanakan perintah Kasih. "

    Ibadah yang diajarkan Yeshua juga menyarankan rangkai-kata doa 'permintaan' (ayat 14)  kepada Bapa yang berbunyi "...dan janganlah membawa kami ke dalam pencobaan, tetapi lepaskanlah kami dari pada yang jahat" (Matius 6:14 ). Kita mudah terjerumus ke dalam pencobaan, kerana pusat kesedaran kita adalah daging iaitu otak (kapasiti intelek) dan sistem sarafnya. Daging yang berpusat pada kapasiti intelek dan aktiviti saraf adalah amat lemah di dalam melakukan kehendak Tuhan, malah 'daging' umpama 'bukit-pasir' yang berubah-ubah, maka  ia adalah 'dasar' yang lemah sekiranya ia dijadikan dasar keyakinan kepada apa yang kita harapkan. Dasar haruslah bersandarkan kepada Roh Tuhan ('suara' Firman) baharulah ia dikatakan takrif Iman. Jarang sekali kesedaran kita mengecapi 'shifting' kepada realiti Roh Tuhan. Kesedaran 'realiti Roh Tuhan' hanya dialami apabila hadirat Roh Tujuh Lapis itu turun ke atas sumbu roh kita. Justeru itu, jika ibadah kita melalui Jalan, Pintu, dan Kunci dengan jitu dan benar maka baharulah kita akan dianugerahkan damai sejahtera serta kekuatan Ilahi. Ibadah kita melepasi tahap kesedaran 'daging', jika Roh Tujuh Lapis berkehendak untuk turun di atas sumbu Roh kita. Jika tidak, kita akan terperap pada 'kesedaran-otak', yaitu ala-pemikiran (spiritual-mental -precepts) kita. Cara berfikir atau spiritual precepts  yang tidak mengalami 'kebangkitan' dari kuasa 'suara' Firman tidaklah membantu  kita untuk menghadapi ruang-lintup 'iman' yang 'ragu-ragu.'  Ragu-ragu tidak akan memberikan kita apa-apa upah dari tahkta Kasih-KaruniaNya. 'Ragu-ragu' boleh mengakibatkan berhentinya 'sukacita' di dalam bersandar kepada nama Tuhan. Akibatnya, kita berakhir dengan hanya bersandarkan pada kekuatan diri sendiri dan juga pada apa saja sumber yang ada, atau ringkasnya diungkapkan "terpisah dari sumber kekuatan Ilahi." Tanpa kekuatan Ilahi yaitu 'suara' Firman, orang-orang percaya akan terhuyung-hayang biarpun ia telah dewasa rohaninya.

   Jika, Tuhan berkehendak, maka sudah tentu Ia mampu dengan penuh kuasa untuk membebaskan kita dari "digoda" oleh fikiran-fikiran yang fana lebih-lebih lagi jikalau akal budi kita tidak diperbaharui; the storms stilled at His whisper. Masalahnya, bukanlah kita senantiasa mendengar 'whisper' seperti suara sepoi-sepoi basah yang didengari oleh nabi Elijah. Tuhan ketika menjawab permintaan kita akan turut-serta-berkerja, supaya pengaruh 'kesedaran intelek' dapat ditindan dan diperbaharui oleh 'suara' Firman, sehingga ia dapat berkerjasama dengan "merekodkan" 'suara' Firman pada memori otak. Hadirat Roh Tujuh Lapis adalah sumber kekuatan  kepada setiap ibadah yang kita laksanakan, supaya kita dapat meneruskan perjalanan iman. Jika tidak, kita akan berjalan seolah-olah dalam 'kegelapan:' tanpa pelita bersinar di atas kepala, kita tidak mengetahui apapun tentang apa yang Tuhan sedang lakukan, malah kita tidak tahu dalam membaca ''tanda-tanda' nubuatan-nubuatan.

    "...maka semuanya itu akan ditambahkan kepadamu" adalah suatu ayat nubuatan Yeshua yang bersifat "conditional" iaitu dengan perkataan "Jika." Namun, Yeshua juga telah menjelaskan bahawa: 9 "Janganlah kamu mengumpulkan harta di bumi; di bumi ngengat dan karat merusakkannya dan pencuri membongkar serta mencurinya. 20 Tetapi kumpulkanlah bagimu harta di sorga; di sorga ngengat dan karat tidak merusakkannya dan pencuri tidak membongkar serta mencurinya. 21 Karena di mana hartamu berada, di situ juga hatimu berada.  Tidaklah sukar untuk  membezakan antara harta Sion dan harta di dunia. Roh Kudus (Roh Tujuh Lapis) adalah Harta Sion yang diwariskan kepada semua pengikut Jalan. Harta Sion ini telah dinubuatkan oleh Nabi Isaiah dalam Yesaya 33: 5-6:" 5 TUHAN tinggi luhur, sebab Ia tinggal di tempat tinggi; Ia membuat Sion penuh keadilan dan kebenaran. 6 Masa keamanan (zaman Raja Damai) akan tiba bagimu; kekayaan yang menyelamatkan ialah hikmat dan pengetahuan; takut akan TUHAN, itulah harta benda Sion."

    Justeru itu, mencari harta Sion ataupun "Kerajaan Allah" adalah berjumpa dengan Raja Damai atau Raja Kebenaran itu. Ia adalah urusan memasuki hadirat Raja itu atau hadirat Roh Tujuh Lapis kerana di luar hadirat Roh Tujuh Lapis itu (Yesaya 11: 1-6), ibadah yang diajarkan oleh Rabbi Yeshua dalam Matius 6: 9-14 tidaklah dapat dilaksanakan. Setiap ibadah memerlukan "spirit of prayer" yang dimungkinkan oleh Hadirat Raja Yeshua (satu roh dengan Roh Tujuh Lapis, yaitu Roh Kudus), supaya "kerajaan Allah" itu dapat digenapi dalam setiap kehidupan pengikut "Jalan." Daud bernyanyi: "TUHAN bergaul karib dengan orang yang takut akan Dia, dan perjanjian-Nya diberitahukan-Nya kepada mereka." (Mazmur 25: :14).

   "Tanda di dahi dan tanda di tangan " adalah ungkapan atau frasa nubuatan yang menyingkapkan perihal 'perjanjian' dan 'ibadah' kita kepada 'nama' yang mengikat kita kepada Perjanjian itu. "Tanda di dahi dan tanda di tangan" itu adalah frasa nubuatan yang mengungkapkan perihal 'Sumber Kehidupan' kepada umat manusia. "Tanda" yang asli adalah dizahirkan oleh Mezbah Tuhan, yaitu Paskah Yeshua, namun "nama" atau 'karya' pemerintah setiap bangsa telah menandai-menindan 'tanda' yang asli itu sehingga setiap orang, baik yang besar atau kecil kaya atau miskin, hamba atau orang merdeka telah menerima 'tanda' binatang itu. 'Tanda' binatang (pemerintah) itu menjelaskan bahawa 'nama' (karya), yaitu karya-duit (monetary) adalah 'sumber kehidupan' yang dapat menindan dan merebut kebenaran 'paskah Yeshua' sebagai 'Sumber hidup. Semua orang mencari 'nama' itu, maka frasa "marilah kita mencari nama" dalam nubuatan Kejadian 11 telah muncul kembali. Di setiap hati dan fikiran manusia adalah 'ibadah' kepada 'duit,' malah orang-orang pilihanNya yaitu 'orang merdeka' turut diberikan tanda, maka terjadilah suatu 'tug of war' penyembahan dalam setiap jiwa orang-orang percaya! Benarlah Firman Tuhan yang disampaikan oleh Nabi Yesaya dalam Isaiah 46: 10. Titik permulaan keujudan banyak 'bangsa-bangsa' adalah kerana penghakiman dan penghukuman dari Tuhan, maka pengakhiran zaman bangsa-bangsa juga akan diakhiri oleh penghakiman dan penghukuman dari Hakim Kristus. Penghakiman dan penghukuman itu turun kerana "nama" yang mereka cari itu telah meniadakan Tuhan sebagai 'sumber hidup' atau sebagai "tanda di dahi dan tanda di tangan." Di Babel kuno ia diungkapkan sebagai "menara yang sampai ke langit." "Sampai ke langit" adalah samalah artinya "menindan" malah meniadakan "tanda di dahi dan tanda di tangan" yang asli itu. Dalam Perjanjian Baru, "menindan" atau meniadakan Paskah Yeshua seringkasnya disebut 'antikristus.

    Jika demikian, bagaimanakah manusia di saat akhir zaman bangsa-bangsa ini dapat kembali beribadah dan dapat mengiktiraf bahawa "tanda di dahi dan tanda di tangan" yang asli adalah Paskah Yeshua (Mezbah Tuhan) dan anugerah harta Sion? Mintalah karunia 'takut akan Tuhan' kepada Bapa segala roh. Maka, engkau akan diberikan "permulaan Hikmat." Kekayaan Hikmat (Kristus) adalah harta yang menyelamatkan (Isaiah 33: 6).  Dan jika Roh mengkehendakinya, engkau akan diberitahukan perihal 'rahasia-rahasia' Sorgawi. Maksud Tuhan bukanlah supaya orang-orang percaya menjadi 'anti-duit,' justeru, kita kembali ke hutan seolah-olah seperti monyet yang cuma makan buah-buahan. Maksud Tuhan adalah supaya setiap 'pengikut Jalan menganuti suatu keutamaan, yaitu "...carilah dahulu Kerajaan Allah..." Pengertian tentang 'karya-duit' iaitu 'nama' binatang yang keluar dari bumi, hanyalah panduan bagi kita untuk 'membaca' 'tanda-tanda' saat pengakhiran zaman Bangsa-Bangsa, dan bukanlah menjadi dalil untuk menghasut pihak tertentu. Lagipun, Tuhan mempunyai beberapa agenda seakan 'takdir' atau 'destini' bagi sesetengah pemerintah demi untuk menggenapi nubuatan!