Sabtu, 25 Mei 2019

Roh Tuhan hanyalah satu 'Roh' sahaja, akan tetapi ia dilihat sebagai 'spirit of the Menorah'...

7 Lift up your heads, O gates!
    and be lifted up, O ancient doors!
    that the King of glory may come in.
8 Who is the King of glory?
    The Lord, strong and mighty,
    the Lord, mighty in battle.
9 Lift up your heads, O gates!
    that the King of glory may come in.
10 Who is this King of glory?
    The Lord of hosts,
    he is the King of glory (Psalm 24: 7-10).   


    Yahweh, Kristus, Roh Kudus, Allah Bapa dan Kristus Yang kembali untuk kali kedua (Hakim) adalah satu 'Roh' Tuhan. Menorah adalah kaki lampu Yang satu tiang, namun ia ada tujuh cabang, iaitu tujuh api dari nyalaan minyak zaitun.  Menorah adalah ditempa oleh tukang menurut 'firman' dari Sorga. Menorah itu merujuk kepada 'sevenfold' spirit of  God. Justeru itu, menorah sentiasa merujuk kepada 'sevenfold' spirit of God. YHVH, Allah Bapa, Roh Kudus, roh Almasih (Yesaya 11) dan roh Hakim (returned Christ), ...semuanya adalah 'sevenfold spirit of God.' Pelangi adalah berasal dari 'satu' cahaya yang tidak ada warna, namun apabila ia melalui prisma titisan air, ia akan terlihat sebagai 7 lapisan warna cahaya. Pembentukan pelangi itu dipanggil 'prism effect.' Roh Tuhan hanyalah satu 'Roh' sahaja, akan tetapi ia dilihat sebagai 'spirit of the Menorah,' iaitu Roh Tuhan Yang Tujuh-lapis. Ia dinyatakan (revealed) seolah-olah sebagai tujuh-lapis roh kerana disebabkan oleh Ordo Melkisedek yang telah menentukan sejak dari hari yang ketujuh dalam penciptaan bahawasanya 'salvation' manusia akan diurus-tadbir oleh 'Sevenfold Spirit of God.'

2 ketika Allah pada hari ketujuh telah menyelesaikan pekerjaan yang dibuat-Nya itu, 'berhentilah' Ia pada hari ketujuh dari segala pekerjaan yang telah dibuat-Nya itu. 3 Lalu Allah memberkati hari ketujuh itu dan menguduskannya, karena pada hari itulah Ia berhenti dari segala pekerjaan penciptaan yang telah dibuat-Nya itu (Kejadian 2: 2-3).

    Perkataan 'berhenti' dalam ayat yang ke-dua adalah merujuk kepada 'pembebasan' Tuhan dari penghambaan agenda Penciptaan. Ketika Ciptaan (alam semesta dan manusia) belum selesai, Roh Tuhan seolah-olah diperhambakan  oleh agendaNya sendiri dalam menyiapkan Creation. Justeru itu, perkataan 'berehat,' bukanlah diartikan secara harafiah (literal), melainkan dilihatkan, melalui kacamata 'the Spirit of Prophecy.'   Apakah itu the Spirit of Prophecy? Semua Firman disampaikan kepada manusia di dalam 'the Spirit of prophecy.' Kenapa Kitab Kejadian ditulis oleh Nabi Moshe, bukannya Adam? Kerana setiap Firman Allah disampaikan dalam 'roh nubuat' (the Spirit of prophecy). Kejadian bukanlah maklumat Kronos (chronological accounts), melainkan ''the spirits of prophecy." Jadi, Nabi Moshe yang tulis tidaklah menimbulkan masalah. Kerana semua Firman adalah mengalir dalam ''roh nubuat." Firman itu 'roh' dan hidup (Yoh.6: 63). Firman bukanlah kronologi, meskipun ada juga kronologi yang dapat dirumuskan dari Kitab-kitab terutama Yang ada kaitan dengan sejarah Kitab seperti kitab raja-raja. Nabi Yesaya bernubuat: "Aku memberitahu yang pengakhiran dari yang permulaan..." (Yesaya 46: 10). 'Berehat' dalam ayat kedua bab kedua dalam Kitab Kejadian adalah kata nubuat (the spirit of prophecy) yang menubuatkan bahawasanya Tuhan tidak akan dapat menguduskan manusia jikalau ia masih diperhambakan oleh dosa. Manusia perlu menemui 'rest' dari belenggu dosa, Dan baharulah, Tuhan menguduskan seseorang yang percaya. Sebagaimana Tuhan yang tidak dapat menguduskan Hari yang pertama hingga Hari yang ke-enam dalam turutan nubuat penciptaan, maka dalam penyelamatan umat manusia, Ia tidaklah dapat menguduskan hari   yang pertama hingga yang ke-6, kerana Tuhan masih diperhambakan oleh agenda mencipta (Agenda Ciptaan). Hanya, apabila Tuhan bebas dari 'penghambaan' Penciptaan, iaitu pada turutan nubuat ke tujuh atau disebut hari yang ke-7, dan baharulah dia dapat menguduskan Ciptaan. Sebab itu, Dia menguduskan hari yang ke-7 sahaja. Demikianlah juga manusia berdosa, ...Tuhan tidaklah dapat menguduskan seseorang yang masih dibelenggu oleh penghambaan dosa. Dan, hanya apabila seseorang  itu dibebaskan dari belenggu dosa, dan baharulah Tuhan akan dapat menguduskannya, melalui penganugerahan Jalan, Pintu dan Kunci-Kunci. Tuhan tidak dapat 'menguduskan' Israel ketika mereka masih diperhambakan di tanah Mesir, namun Tuhan dapat pula menguduskan mereka , setelah mereka bebas dari  penghambaan oleh kuasa-kuasa pemerintahan dari bangsa lain (heathen nations). Di Tanah suci, mereka dikatakan dengan kata nubuat, mendapat 'perhentian' ('rest') di Tanah Perjanjian ; yang bermaksud, mereka bebas dari penghambaan. Kita tidak dijanjikan akan pemberian Tanah Perjanjian seperti Israel, namun kita dianugerahkan berkat untuk memasuki Perjanjian Baru yang dijanjikan kepada Israel (Yeremia 31: 31-33). Sangatlah besar dan luarbiasa sekali berkat mengalir dari pengujudan Perjanjian Baru itu, sehingga 'pulau-pulau' pun bersorak-sorai bersukacita dan kaki-kaki 'gunung' pun bernyanyi-nyanyi. 'Pulau-pulau' dan kaki-kaki gunung adalah merujuk kepada bangsa-bangsa lain yang percaya kepada 'Firman' menjadi 'manusia yang disebut Almasih.  Bangsa lain juga telah turut serta mendapat bahagian untuk memasuki Perjanjian Baru itu, sebagai nama-nama yang tertulis dalam Buku Kehidupan." 31 Sesungguhnya, akan datang waktunya, demikianlah firman TUHAN, Aku akan mengadakan perjanjian baru dengan kaum Israel dan kaum Yehuda, 32 bukan seperti perjanjian yang telah Kuadakan dengan nenek moyang mereka pada waktu Aku memegang tangan mereka untuk membawa mereka keluar dari tanah Mesir; perjanjian-Ku itu telah mereka ingkari, meskipun Aku menjadi tuan yang berkuasa atas mereka, demikianlah firman TUHAN. 33 Tetapi beginilah perjanjian yang Kuadakan dengan kaum Israel sesudah waktu itu, demikianlah firman TUHAN: Aku akan menaruh Taurat-Ku dalam batin mereka dan menuliskannya dalam hati mereka; maka Aku akan menjadi Allah mereka dan mereka akan menjadi umat-Ku" (Yeremia 31: 31-33).

    Ketika Tuhan menguduskan hari yang ke-7, apakah "nama" Tuhan yang digunakan oleh Tuhan untuk menguduskan hari itu. Ia juga adalah dalam bahasa 'roh nubuat' (the spirit of prophecy). Perkataan "menguduskan" dalam ayat ke-3 dalam Kejadian 2 adalah merujuk kepada roh nubuat yang tidak dapat dipisahkan dengan "nama" Tuhan yang tidak berubah (immutable 'name' of God). 'Nama' itulah yang menganugerahkan  jaminan 'maintenance' dan 'salvation' kepada Ciptaan dan umat manusia. Tuhan Yahweh memberitakan 'nama' itu kepada nabi Moshe seperti catatan dalam Kitab Keluaran 34: 5-7. "Nama" itulah yang dapat menguduskan manusia yang telah dibebaskan dari penghambaan. Roh Kristus juga adalah berasal dari 'nama' itu. Sebab itu penulis Ibrani menulis bahawasanya Kristus tidak berubah dari kelmarin, hari ini maupun hari esok dalam Ibrani 13: 8. Roh Kristus adalah 'satu' dengan ''nama" Tuhan yang diberitakan oleh Tuhan Yahweh dalam catatan Kitab Keluaran 34: 5-7.

     Dalam ayat 5 hingga ayat 7 diberitakanlah oleh Yahweh mengenai sifat-sifat Ilahi. Maka, 'nama' ('karya') Tuhan tidaklah dapat dipisahkan dari sifat-sifat Nya. Sifat-sifat Ilahi yang 'immutable' yang menjamin Keselamatan. Dan Kristus memiliki sifat-sifat ini kerana Kristus  adalah yang dapat dilihat oleh mata kasar, namun Allah Bapa tidaklah pernah dilihat oleh manusia. Nabi-nabi sekalipun, hanyalah melihat 'a glimpse' mengenai keujudan Bapa Sorgawi. Hanya Kristus yang telah melihat sepenuhnya dari semula. Maka, dia dipanggil 'alpha dan Omega.'

    Namun, siapakah Raja Kemuliaan itu dan apakah yang dimaksudkan dengan 'pintu-pintu' purbukala. Raja Kemuliaan mempunyai sifat-sifat Ilahi seperti dalam catatan Kitab Keluaran 34: 5-7. Dan 'pintu-pintu' purbakala (the ancient doors) itu tidaklah dapat dipisahkan dengan "nama" Tuhan dalam pemberitaan Tuhan menurut catatan Kitab Keluaran 34: 5-7.

      The "Ancient Ones" adalah Tuhan yang "nama" nya adalah Immutable, selagi sorga dan bumi masih belum berganti menjadi Sorga Baru dan bumi Baru!! Kerana New Heavens and New Earth adalah bermaksud the new "name" of God.