Tuhan itu
Maha-kasih. "Benci" (hatred) tidaklah 'mencipta' malah ia
adalah biji benih yang membawa perseteruan, peperangan atau kemusnahan. Ia
(hatred) adalah bahasa manusia yang "luka." Dengan kasihNya yang
sempurna, Ia mencipta dan memelihara alam semesta dengan kuasa Maha-kasih Nya.
Manusia pertama, Adam, dicipta Tuhan kerana KasihNya. Kristus, Anak Tuhan yang
Mahatinggi, juga di utus kerana MahakasihNya kepada umat manusia dan segenap
mahluk ciptaanNya. Bila manusia pertama berdosa, "luka" menurun
kepada keturunannya, dan "Kasih" Tuhan menjadi masalah besar kepada
umat manusia yang "luka" kerana kasih Tuhan itu Mahasuci dan
bernyala-nyala. Kesucian KasihNya umpama api yang menghanguskan umat manusia
yang berdosa. Maka Tuhan telah membuka "jalan" iaitu "jalan
penebusan" menurut amal-ibadah ritus-ritus purbakala. Ritus penebusan dosa
di zaman purbakala ada dicatatkan dalam Kitab Suci iaitu dalam buku Kejadian
fasal 4 iaitu mengenai persembahan bakaran oleh Abel dan Cain. Ia adalah pernyataan awal Tuhan tentang
"jalan" menyelesaikan dosa-dosa manusia yang "luka," supaya
kasih Tuhan yang suci tidak akan menjilat hangus manusia yang didekati oleh
Tuhan.
Justeru itu,
"jalan" menurut Firman adalah sumber "kehidupan yang penuh"
iaitu diperdamaikan dengan kasih Tuhan yang suci. "Jalan" perdamaian
purbakala itu telah diwarisi oleh anak-anak Adam sampai kepada Noah. Dan
seterusnya ajaran hukum-hukum 'jalan" penebusan secara lebih teratur dan
terperinci telah diturunkan kepada bani pilihan Tuhan: Israel. Kemudiannya
menurut Lukas 24: 44, "Jalan" itu telah disempurnakan oleh Domba
Tuhan, Kristus, agar mereka yang tertulis namaNya dalam buku kehidupan dapat
bergaul karib dengan Tuhan yang KasihNya yang Maha-suci. Perdamaian antara
manusia yang "luka," dan Tuhan yang "consuming" melalui
karya perdamaian oleh Domba Tuhan, Kristus, adalah "Jalan" untuk
dapat menerima kasih Tuhan tanpa dijilat-hangus oleh KekudusanNya.
Malaikat bernyanyi
"kudus, kudus, kudus, kemuliaan Tuhan memenuhi bumi" juga dapat
diertikan bahawa kasih Tuhan yang Mahasuci (agape love) juga memenuhi
alam semesta. Maka, tiada tempat bagi umat manusia untuk lari dari realiti
Mahakasih Roh Tuhan; entah ia kematian, kegelapan, ketelanjangan, penderitaan,
sakit-penyakit, pedang, mahupun apa saja kuasa yang ada di bumi mahupun apa
saja kuasa yang di atas langit...tidaklah siapa dapat dipisahkan dari Kasih
Tuhan. Tuhan itu Mahakasih. MahakasihNya menerpa kita sepanjang masa. Daud
bernyanyi "His love is unfailing." Tuhan dengan sempurnanya mengasihi
kita semua, sepanjang masa. KasihNya menerpa kita semua, sepanjang masa. Dia
bukanlah sumber kematian. Dia bukanlah sumber penderitaan. Kita semua dikasihi
Tuhan. Kita lihat Salib Kristus sebagai manifestasi kasih Tuhan kepada manusia.
Tuhan tahu KasihNya itu penuh dengan kekudusanNya juga. Intelek manusia yang
"luka" berfikir bahawa Tuhan itu "menghukum." Namun
sebenarnya, kekudusanNyalah itu yang "consuming fire." Dan manusia
yang suka dengan inteleknya sebenarnya bukanlah dihukum kerana Salib Kristus
mengasihi semua manusia. Walaubagaimanapun, "nama" Kristus sebagai "Hakim" apabila "matahari jadi gelap, bulan tidak bercahaya dan bintang-bintang berjatuhan," sememangnya menghakimi dan menghukum. Selagi Lirik "siang dan malam tidak henti-henti" berterusan, maka Kristus sebagai "Domba Tuhan yang menghapus dosa-dosa dunia" tidak akan menghukum.
Maka sesungguhnya Tuhan itu Mahakasih: unfailing love. Jika "Jalan" Tuhan itu ditolak kerana "tidak percaya," maka kesudahannya akan membawa roh-roh kita semua kepada nyalaan "KasihNya yang Mahasuci;" ia bernyala-nyala dan memenuhi alam semesta. KasihNya yang kudus bernyala-nyala, itulah sebenarnya yang intelek manusia fahami sebagai "judgment." Tidak percaya kepada jalan Tuhan, Firman, samalah ertinya bahawa kita akan menghadapi kasih Tuhan yang bernyala-nyala ("consuming fire"). Justeru itu, Kasihnya yang consuming itu adalah hukuman yang semutlaknya Maha-adil. Ia Maha-adil kerana ia sebenarnya "Mahakasih Tuhan yang bernyala-nyala."
Maka sesungguhnya Tuhan itu Mahakasih: unfailing love. Jika "Jalan" Tuhan itu ditolak kerana "tidak percaya," maka kesudahannya akan membawa roh-roh kita semua kepada nyalaan "KasihNya yang Mahasuci;" ia bernyala-nyala dan memenuhi alam semesta. KasihNya yang kudus bernyala-nyala, itulah sebenarnya yang intelek manusia fahami sebagai "judgment." Tidak percaya kepada jalan Tuhan, Firman, samalah ertinya bahawa kita akan menghadapi kasih Tuhan yang bernyala-nyala ("consuming fire"). Justeru itu, Kasihnya yang consuming itu adalah hukuman yang semutlaknya Maha-adil. Ia Maha-adil kerana ia sebenarnya "Mahakasih Tuhan yang bernyala-nyala."
Kasih Tuhan itu
selama-lamanya setia, akan tetapi kasih setiaNya itu adalah Mahasuci. "...bernama: Setia dan Yang Benar,"...(Wahyu 19: 11). Maka,
bagaimana mungkin roh kita mendapat kehidupan yang penuh jika bukan percaya
kepada "Jalan" perdamaianNya? KasihNya adalah sumber kehidupan kepada
segala ciptaan Tuhan di bumi. Namun kita tahu bahawa KasihNya itu juga adalah Mahasuci. Justeru
itu, semua hukuman Roh Tuhan mengalir turun daripada KekudusanNya. Semua
hukum-hukum suci Tuhan menyatakan ("revealing") kekudusanNya. Secara
peribadi, saya melihat dosa-dosa adalah keputusan intelek, dan juga segala perbuatan yang
menentang kasih Tuhan yang Mahasuci. Ketika YHVH menyatakan kemuliaanNya kepada
Nabi Musa, Ia berseru "Tuhan, Tuhan, Allah penyayang dan pengasih, panjang
sabar, berlimpah kasih setiaNya, yang meneguhkan kasih setiaNya kepada
beribu-ribu orang, yang mengampuni kesalahan, pelanggaran dan dosa; tetapi
tidaklah sekali-kali membebaskan orang yang bersalah dari hukuman,...(Keluaran
34: 5-7). Allah Bapa, Allah Anak dan Allah Roh Kudus adalah Satu Roh yang Mahasuci. Yahweh
adalah Roh Yesus dalam Perjanjian Lama. Tuhan itu berlimpah kasihnya untuk selama-lamanya, namun ia juga menghukum terhadap orang-orang berdosa yang melanggar
kekudusan Tuhan; Tuhan yang Mahasuci adalah empunya langit, bumi dan segala isinya.
Hukuman Tuhan ke
atas kehidupan peribadi seseorang menurut pengertian peribadi saya adalah
ringkasnya seperti berikut:
(1) Roh Tuhan adalah Hakim ke atas
segala perlanggaran hukum-hukum Tuhan (dosa-dosa). Jika ada penghukuman, maka
ia mestilah ada penghakiman. Tuhan itu Hakim yang Maha-adil. Namun intelek
manusia senantiasa cenderung berpendapat, malah berusaha menghakimi sesama manusia; dan inilah
kelemahan manusia yang “luka.” Hukuman
Tuhan adalah ditujukan kepada "orang yang bersalah" kerana Tuhan
tidak membebaskan kita dari kesalahan kita (Ayub 10: 14), kecuali kita menyeru
nama "Domba Tuhan yang menghapus dosa-dosa dunia"(Kis 2: 21;
1 Yoh 1:9). Orang yang ditebus, dan diperdamaikan selalu oleh anugerah
pengampunan dosa yang diberikan oleh "Domba" akan luput daripada
segala hukuman Roh Suci Tuhan. Maka, mereka yang percaya kepada
"Jalan" tidaklah dihukum tetapi ditegor dan dihajar Roh Kudus (Wahyu
3: 19);
(2) Hukuman Roh Tuhan di umumkan
terlebih dahulu di Sorga (Mazmur 76:8) iaitu dalam jantung (Roh)
Allah Bapa ("Court of Heaven"). Kesemua keputusan hukuman adalah
terbit dari kehendak Allah Bapa. Dalam Perjanjian Lama, hukuman disampaikan oleh
"mulut-mulut" Tuhan (Nabi-Nabi). Jika "dalam hadirat Roh
YHVH" seperti dalam kasus anak-anak Harun yang membuat perapian yang tidak
dibenarkan, dinyatakan bahawa api hadirat Roh Tuhan seperti api yang
menghanguskan. "Hadirat" Tuhan juga menghukum dengan manifestasi
sakit-penyakit, atau wabak penyakit kepada mereka yang bersalah/berdosa atau
tidak diperdamaikan dengan Roh Suci Tuhan. Wabak itu berhenti bila penyelesaian
dosa di upacarakan oleh imamat. Dalam Perjanjian Baru, ia (hukuman) disampaikan
oleh hadirat Roh Kudus. Bila Roh Kudus turun, kita akan diinsafkan akan
dosa-dosa kita. Kekudusan kasih Roh Kudus itulah yang menginsafkan kita; jika
kita masuk hadiratNya tanpa mendengar apa-apa pengumuman hukuman, maka itu
bererti Roh Kudus tidaklah menghukum kita. Jika Roh Kudus tidak turun ataupun
kita tidak dapat memasuki hadiratNya yang suci, maka itu bererti kita tidak
sempurna (Mat. 5: 8, 48). Roh Kudus menuntut kekudusan kepada
orang percaya yang ingin memasuki hadiratNya (Matius 5: 8).
(3) Oleh kerana Tuhan itu
"panjang sabar" (Keluaran 34: 6-7), maka Ia tidaklah
menghukum sembarangan tetapi dengan penuh keadilan. Jika Roh Tuhan menghukum
dosa-dosa manusia, maka hal itu berlaku hanya apabila dosa-dosa mereka menjadi
'ranum,' ataupun hanya pada waktu kematian, destinasi roh-roh kita akan
diputuskan oleh Roh Tuhan. Biasanya, manusia sesama manusialah yang sebenarnya
saling menghukum sesama diri kita sendiri, samada mengikut undang-undang
manusia ataupun tanpa mengikut apa-apa undang-undang. Dan penghakiman kita
adalah berdasarkan rumusan intelek kita, kecuali kita sampaikan mesej Roh
Tuhan, maka ia akan menjadi suatu penghakiman dari Roh Tuhan. Penghakiman yang
sedemikian adalah disebut "Roh nubuatan" ("Spirit of
Prophecy").
(4) Tidaklah bijak jika kita
menggangap diri kita telah dihukum oleh Roh Tuhan, sedangkan tiada apa-apa
diperdengarkan perihal keputusan yang spesifik tentang hukuman dari Roh
Tuhan (Amos 3: 7). Hukuman Tuhan bukanlah ditafsir oleh intelek
manusia, tetapi kita dengar dari firman Roh Tuhan (Roh Kudus). Kesemua
hukuman Tuhan dalam Perjanjian Lama dijelaskan tanpa samar-samar oleh Roh Tuhan
melalui pemberitaan nabi-nabiNya ataupun 'pilihanNya' ('chosen ones') (Amos
3: 7). Tuhan menjelaskan hukuman yang bakal menimpa ke atas semua
penduduk bumi, dan segala isinya dengan banjir yang besar kepada Noah selang
waktu selama 120 tahun sebelum ia digenapi. Noah tidak menafsir hukuman tersebut tetapi
dia mendengar pemberitaan atau pengumuman dari Roh Tuhan. Ramai orang kristen menafsir hukuman Tuhan dengan intelek; mereka tidak mendengar suara Tuhan kerana hukuman itu adalah dari Suara Tuhan. Justeru itu, mereka menjadi sangat Judgmental atau kuat menghakimi.
Tuhan menjelaskan
setiap jenis hukuman yang ditimpakan kepada Firaun dan ke atas Mesir melalui mulutNya
--Nabi Musa. Tuhan menjelaskan hukuman yang ditimpakan Sodom dan
Gomorrah kepada Abraham, dan kemudian disampaikan kepada keluarga Lot oleh
utusan Tuhan iaitu malaikat. Tuhan menjelaskan hukuman yang bakal menimpa Raja
Yeroboam serta garis keturunanya, dan juga hukuman yang ditimpakan kepada
sepuluh suku kaum Israel di bawah pemerintahan Yeroboam di utara melalui
mulutNya, Nabi Ahijah (1Raja-Raja 14). Tuhan akan jelaskan terlebih dahulu hukuman
yang ditimpakan ke atas umatNya yang memberontak. Justeru itu, Tuhan akan
memperdengarkan keperincian hukuman sekiranya Ia menghukum; sedangkan mereka
yang bukan umatnya tidaklah mengerti apa-apa yang sedang berlaku, entah mereka tahu mereka dihukum atau sebaliknya. Sebenarnya mereka
yang tidak percayapun diberikan peluang mendengar pemberitaan hukuman yang
disampaikan oleh nabi-nabi ("elect") Tuhan. Namun, biasanya mereka
tidak akan percaya kepada 'pemberitaan' kecuali mereka dianugerahkan dengan
'percaya' oleh pekerjaan Roh Tuhan. Mereka pasti tidak akan percaya jika
sekiranya telah dinyatakan oleh Roh Tuhan bahawa "nama mereka tidak tertulis dalam buku kehidupan;"
5) Suara hati bukanlah hukuman
Tuhan tetapi amaran awal yang "menuduh" kita mengenai dengan
pelanggaran hukum Tuhan (10 Commandments; Taurat tidaklah dibatalkan, dan ia menyingkapkan kekudusanNya.'). Jika benar pelanggaran itu melibatkan pelanggaran
Firman Suci, maka ia berfungsi sebagai "pendakwa," untuk membimbing
kita kepada "pengakuan dosa" kepada Domba. Kuasa Kristus lebih besar
daripada suara hati kita yang menuduh kita;
6) Rasul Paulus berkata bahawa
"tidak ada penghukuman bagi mereka di dalam Kristus Yesus"
("mereka yang tertulis dalam buku kehidupan") Roma 8: 1. "Di
dalam Kristus Yesus" adalah mereka yang senantiasa diperdamaikan dengan
Kasih Tuhan yang suci melalui pengakuan mereka yang tidak putus-putus akan Manna
dari Syurga. Pengakuan mereka yang tidak
putus-putus seperti seakan suatu lapar semulajadi akan Manna: Roti Kehidupan Kekal. Inilah kecenderungan roh bagi mereka yang
telah "lahir kembali."
7) Roh Tuhan adalah tujuh lapis (Sevenfold Spirit), maka hukumannya adalah menurut Roh tujuh lapis ataupun dalam versi Inggeris "the Spirit of Judgment is seven times or seventimes over." Roh Tuhan tidaklah berubah walaupun ada "nama" (karya~handiworks) baru Tuhan. Roh yang menghakimi dan menghukum tetap sama: Roh tujuh lapis. (Imamat 26: 18, 21, 24 & 28).
8) Penyampaian pemberitaan hukuman disampaikan dalam bentuk Taurat, nubuatan-nubuatan ataupun dalam bentuk Lirik-lirik dan juga bersama atau melalui penglihatan-penglihatan dan mimpi.
7) Roh Tuhan adalah tujuh lapis (Sevenfold Spirit), maka hukumannya adalah menurut Roh tujuh lapis ataupun dalam versi Inggeris "the Spirit of Judgment is seven times or seventimes over." Roh Tuhan tidaklah berubah walaupun ada "nama" (karya~handiworks) baru Tuhan. Roh yang menghakimi dan menghukum tetap sama: Roh tujuh lapis. (Imamat 26: 18, 21, 24 & 28).
8) Penyampaian pemberitaan hukuman disampaikan dalam bentuk Taurat, nubuatan-nubuatan ataupun dalam bentuk Lirik-lirik dan juga bersama atau melalui penglihatan-penglihatan dan mimpi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan