Ahad, 3 April 2016

"Kunci" Raja Daud dalam pergaulannya dengan Roh Tuhan...


    Kepada mereka yang dianugerahkan 'Kasih Karunia' dari Tuhan (Paskah Tuhan~'Mezbah' Sorgawi yang turun diupacarakan di bumi) dan juga dianugerah karunia-karunia iaitu operasi Roh Tujuh Lapis. Karunia "takut akan Tuhan" adalah 'kepastian' bahawasanya Roh Tuhan akan bergaul karib' dengan roh si penerima Kasih Karunia, dan Roh Tuhan akan memberitahukan 'rahasia-rahasia' perjanjian. Rahasia itu termasuklah typology Kristus yang tersembunyi dalam Taurat Musa,  rahasia-rahasia nubuat yang disampaikan melalui lirik-lirik kitab Mazmur para nabi....dalam Kitab Mazmur.

Tuhan "bergaul karib" kepada yang takut akan Tuhan (Anugerah 'karunia takut akan Tuhan')...(Mazmur 25: 14).

                               

..kerana kasihMu mengatasi langit, dan kesetianMu sampai ke awan-awan. "For great is Your love, higher than heavens; your faithfulness reaches to the skies." (Psalm 108: 4). It is written that "Judgment is in the Court of heaven." But, it was also revealed that "...Your mercy is higher than heaven."


    Ketika Yesus dilahirkan, para gembala melihat kemuliaan Tuhan dibaluti 'daging': mereka melihat Penglihatan Sorga terbuka dengan Bala tentera malaikat. Tiga orang majus dari Timur pula telah melihat 'bintang' Raja kebenaran dari house of Jacob, sebagai mana yang telah dinubuatkan oleh nabi Balaam Ben Peor selang lebih dari seribu tahun yang lampau. Para gembala melihat kemuliaan Tuhan ketika Sorga terbuka, dan mereka juga telah bercakap-cakap dengan Malaikat Tuhan, dan mereka diberitahu oleh malaikat tentang kelahiran Almasih. Para gembala tersebut sebenarnya adalah sekumpulan nabi-nabi! ketiga-tiga orang majus itu pula telah dicatatkan dalam Injil bahawa mereka hanya melihat 'Langit' bersama 'tanda' kelahiran Yeshua. Namun, ia tidaklah dicatatkan bahawa mereka telah melihat 'tanda' di Sorga yang terbuka seperti para gembala. Mungkin juga kerana identiti mereka hanyalah sebagai 'bomoh' yang dibenarkan oleh Tuhan untuk sekadar bersaksi berkenaan dengan 'tanda' di langit yang mereka lihat. Para nabi (gembala) telah dianugerahkan Tuhan suatu penglihatan rohani yang menampakkan  'tanda' di Sorga dan juga 'tanda' di bumi!

    Pada hari Paskah Tuhan Yesus, 'tanda' yang diberitakan oleh penglihatan rohani di alam roh yang disebut 'langit' ialah suatu 'kegelapan' selama tiga jam berturut-turut sesuai dengan nubuat nabi yang berbunyi, "...tengaharipun akan menjadi gelap' gulita." Alam roh 'langit' menjadi 'gelap gulita' kerana pemberitaan  itu memberi maksud, bahawa Murka Allah Bapa yang sepatutnya ditumpahkan ke atas umat manusia telah ditumpahkan ke atas kepala "Domba Tuhan," iaitu Yeshua. Yeshua telah mempersembahkan diriNya sendiri sebagai korban Altar di bumi yang diupacarakan menurut Ordo Melkisedek sesuai dengan nubuat para nabi (Yesaya 53; Mazmur 110:4). Dan dengan hikmat Jurup  penebus ia telah mengupacara Altar di bumi dan upacara itu "Sudah selesai." Bapa yang mahakasih dan maha penyayang menyatakan kasih-setiaNya kepada dunia dengan mentakdirkan Anak Tuhan yang Mahatinggi menjadi 'Domba Tuhan' (sin offering).  Kelak, 'Roh kudus' menyingkapkan karya agung Ilahi itu, iaitu Domba Tuhan, sebagai 'kehendak Sorgawi' yang telah digenapi di bumi. Kehendak Sorga adalah Kasih. Dan Kasih menganugerahkan kasih karunia. Kasih Karunia menganugerah penebusan atau 'pengampunan dosa.' Domba Tuhan itu adalah yang menghapuskan dosa-dosa dunia! (Yohanes 1: 29).

    Roh nubuat dalam doa Bapa Kami berbunyi: "Datanglah kerajaan mu, dan jadilah kehendakMu di bumi seperti di Sorga." Sifat-sifat Tuhan yang Kasih, Setia, dan 'Merciful' adalah mengatasi langit. Tuhan mengkehendaki supaya manusia (semua Bangsa-Bangsa) mengecapi Cinta-kasih dan belas-kasihan Ilahi melalui jaminan atau ikatan 'Perjanjian Perdamaian." Tuhan mengkehendaki 'Mezbah Sorga' seperti yang telah dilihat nabi Yesaya (Yesaya 6) itu terjadi di bumi apabila "Firman menjadi manusia;"  Anak Manusia itu kelak menggenapi misi "Domba Tuhan" yang menghapus dosa-dosa dunia. Ia bermula dengan upacara di atas kayu salib menurut Pengupacaraan Ordo Melkisedek. Taurat mengajar bahawa penyelesaian dosa-dosa orang-orang percaya adalah melalui upàcara ritus "sin offering."

    Sifat Kasih setia Ilahi dan sifat penyayang dan sifat belas kasihan Tuhan menuntut diriNya sendiri 'korban' Mezbah di bumi. Dalam 'penglihatan' nabi Yesaya, "kehendak sifat-sifat Allah" diungkapkan oleh 'Mezbah.' Penglihatan Mezbah itu bernubuat bahawa-sanya kasih-setiaNya kelak akan mengorbankan "Domba Tuhan" dari Sorga, yaitu Yeshua Kristus!  'Korban' sin offering itu juga telah menganugerahkan 'Jalan' bagi manusia berdosa untuk menghapuskan catatan dosa-dosa dalam roh mereka, dan juga untuk mentahirkan catatan kesalahan-kesalahan dalam roh mereka. Manusia di bumi telah dianugerahkan berkat perdamaian dengan Roh Tuhan yang Mahasuci. Maka, orang-orang percaya dapatlah menanggalkan kejahatan dengan ''menuruti" 'Jalan,' agar mereka dilepaskan dari 'kenajisan' (impurities) yang tercatat pada roh mereka.  Kasih Karunia (Grace) dianugerahkan kepada mereka yang 'percaya.' Oleh kerana Yeshua adalah Jalan, Kebenaran dan hidup, maka dapatlah Allah Bapa menganugerahkan janji curahan 'lidah api' (Roh Tujuh Lapis Tuhan) kepada semua bangsa. Ini menggenapi nubuat oleh nubuat nabi-nabi seperti Nabi Yesaya, Nabi Yeremia, Nabi Yoel, dan Nabi Yohanes Pembaptis perihal Yeshua sebagai "Pembaptis Api." 

    Yeshua naik ke Sorga dan duduk di sebelah Kanan Bapa untuk meneruskan 'pengupacaraan Sorgawi' atau mengerjakan 'pengantaraan' (Mediatorship) sebagai Imam Agung Sorgawi menurut Ordo Melchizedek. Ordo Melkisedek adalah 'ketentuan-ketentuan' Ilahi dalam Penyelamatan umat manusia dengan menurunkan ajaran altar untuk mengungkapkan "nama" Tuhan! Kehendak Tuhan iaitu ,'Mezbah' di Sorga itu, telah "Sudah Selesai" digenapi (diupacara di bumi) dalam karya peribadi Yeshua, iaitu Domba Tuhan yang menghapus dosa-dosa dunia di atas Kayu Salib. Pembenaran roh manusia di dalam Perjanjian Lama adalah menurut ajaran Ordo Melkisedek kerana roh YHVH turun ke bumi melalui Ordo Melkisedek, namun ia tidak memberikan Jalan kepada semua bangsa kerana korban binatang, Mezbah Batu di bumi,  dan pengupacaraannya hanya diupacarakan oleh suatu 'garis-keturunan' yang ia telah pilih di bumi. Jalan perdamaian menurut Perjanjian Lama adalah semuanya diupacarakan oleh manusia yang berdosa di bumi.  Perjanjian Lama mengajarkan bahawa manusia 'luka' diterima oleh Tuhan kerana menuruti Jalan "penebusan": penerima anugerah Kasih Karunia.

    Taurat adalah Firman Allah, dan ajaran penebusan itu di ajarkan menurut Taurat (Firman). Malah sejak dari zaman Habel ('permulaan'), Roh Tuhan sudahpun mengajarkan "pembenaran/penyelesaian dosa-dosa" menurut 'jalan' penebusan. Justeru itu, pengajaran 'penebusan' yang dianuti oleh patriarchs dan 'perempuan' (bani Israel) dalam Perjanjian Lama sebenarnya adalah menurut "Mezbah" Ordo Melkisedek.  Akan tetapi, mezbah, korban, dan pengupacaraannya adalah semuanya dilaksanakan oleh imamat (manusia) di bumi, samada Imam patriarchs maupun imam besar Ordo Harun.  Justeru itu, umat Tuhan di bumi tidaklah secara sempurna dapat melihat 'nama,' iaitu sifat-sifat  Ilahi.' Manusia di bumi tidak dapat Melihat dengan sempurna bahawa Roh Sang Pencipta itu adalah Tuhan yang kasih, Setia dan penyayang untuk selama-lamanya. Mereka lebih melihat 'kekudusan Tuhan' yang semarak menghanguskan (consuming fire). Umat perjanjian Lama lebih dahulu mengerti betapa Tuhan itu adalah Tuhan yang Cemburu dan api yang menghangus ('kekudusan Ilahi'), namun sifat kasihNya tidaklah sempurna dapat dimengertikan! Hanya nabi-nabi sahaja yang dapat bersaksi bahawa Tuhan YHVH itu adalah Jurupenebus dan Juruselamat yang panjang sabar, penyayang dan maha-mengasihani, mengampuni beribu-ribu orang dan 'tidaklah melepaskan mereka yang bersalah.' Nabi-nabi dapat bersaksi sedemikian  kerana mereka bergaul Karib' dengan Roh Tujuh Lapis, Roh Kudus.

    Daud dinyatakan amat dekat di hati (Roh) Tuhan kerana Daud dianugerahkan 'Firman' iaitu Roh Tujuh Lapis Roh Kudus.

                                     
David Sang "Your mercy is higher than heavens." Yeshua berkata kepada rasul-rasulNya: "...tetapi kepada kamu diberikan 'karunia' untuk mengetahui rahasia-rahasia Sorga." Justeru itu, sudah tentu kamu tahu Apakah arti Perkataan-perkataan Nya yang berbunyi: "...Your mercy is higher than heavens"?


    Bagaimana mungkin seseorang seperti Daud yang mempunyai lapan isteri dan berpuluh-puluh gundik dikatakan 'dekat' di hati Tuhan? Bukankah dengan beristeri lapan, maka itu sudah melanggar ajaran Roh YHVH kerana raja hendaklah beristeri-satu (monogami) sesuai dengan 'hukum YHVH untuk raja-raja Israel' yang disampaikan dan ditulis oleh nabi Samuel? Apakah rahasia Raja Daud sehingga Roh Tuhan masih bergaul Karib' dengan rohnya meskipun ia berpoligami sepanjang hayatnya? Daud bersaksi "Deep calls deep" (spiritual relationship). Bukankah menanggalkan 'kejahatan' itu perlu? Kenapa Daud masih dikatakan orang baik, sedangkan ia beristeri lapan dan boleh saja menambahi koleksi 'haremnya'? Apakah sumpahan' Tuhan itu penyebabnya?  Jika demikian kenapa hanya seorang raja sahaja yang di sumpah? Apakah Tuhan pilih bulu? Bukankah Saul juga adalah raja yang diurapi Tuhan ?

    Raja Saul sebenarnya berusaha untuk dikenan Tuhan. Dia menghapuskan semua bomoh di tanah suci, dan bomoh endor sahaja yang luput dari operasi penghapusan sihir oleh raja Saul. Jelas Saul menafsir Taurat dengan otak, lalu melaksanakan penghapusan bomoh-bomoh di tanah suci. Menurut hukum Taurat, sesiapa yang mempraktik sihir atau hidup sebagai bomoh adalah melanggar hukum Taurat, dan jika ditafsir secara harfiah, maka mereka akan dihapuskan di tanah suci dengan direjam batu sehingga mati. Namun, jika kita telusuri praktik asal Taurat, nabi Musa dan 72 para tua-tua yang melaksanakan penguatkuasaan Taurat sebenarnya dipenuhi dengan urapan Roh Kudus. Justeru itu, Taurat dikuatkuasakan berdasarkan 'suara Roh kudus.' Maka demikianlah mereka menjadi magistret yang dikenan Tuhan.

    Raja Saul ternyata ingin menyenangkan Tuhan dengan menghapuskan bomoh, namun ia berdasarkan fikirannya belaka, dan bukan berdasarkan suara Roh Tuhan. Sesungguhnya, Firman harus dilaksanakan bukan sesuka hati, tetapi dengan kekuatan Roh Kudus iaitu dengan bimbingan 'suara' Roh Kudus. Kelak, nabi Samuel menegur Saul bahawa Tuhan tidak lagi berkenan kepadanya kerana Saul ternyata menggunakan fikirannya sendiri, tanpa menuruti suara 'Firman.' Nabi Samuel menyampaikan 'suara' Firman kepada Raja Saul supaya menunggunya sehingga hari yang ke-7, dan baharulah ia mempersembahkan korban. Akan tetapi, Saul terdesak untuk mempersembahkan korban sebelumpun Nabi Samuel sampai tiba kepadanya kerana dalam fikirannya Tuhan akan meluputkannya dari kesesakan dan ketakutan dari Filistin yang telah datang kepada Saul (lihat kisah Raja Saul ditolak Tuhan dalam 1 Samuel 13: 1-15). Maka, Saul tidak menuruti 'suara' Roh Tuhan dan hanya berpaut-tergantung kepada kehendak fikirannya belaka. Maka, Tuhan telah menolak Saul sebagai Raja Israel.

    Hakikatnya, semua Kristen akan melalui 'masa' alam perjalanan imannya dan bertindak seperti Raja Saul yang mahu 'dikenan' Tuhan dengan 'rumusan' fikiran kita sendiri. Yeshua tewas di tangan mahkamah Taurat kerana Taurat itu ditafsir oleh para magistret mahkamah Sanhedrin dengan otak tanpa 'roh,' namun Yeshua dengan 'ilmu-ilahi Juruselamat' secara maha-kreatif memakai kebutaan para pemimpin agama untuk mengenapi 'altar sorgawi' turun di bumi, agar dosa-dosa umat manusia dapat ditebus ('It's finished'). There would be 'times of temptation' in our personal walk of faith, in which we try, like Saul, to please God according to our intellectual digests. Ketika 'fajar menyingsing' kita akan belajar meminta berkat dengan benar dan jitu dan mendengar 'suara' Firman seperti Daud.

    Dan Mazmur Daud menyingkapkan bahawa apa yang 'benar' itu sampai ke 'langit.' Semua nabi-nabi bermazmur seperti koleksi lirik-lirik lagu nabi-nabi dalam Kitab Mazmur kerana mereka semua telah 'melihat' bahawa Roh Tuhan itu adalah: "bahawasanya untuk selamanya kasih-setiaNya." Dan mereka juga tahu bahawa "mercy" Tuhan dinyatakan kepada 'manusia luka' di bumi melalui "Mezbah" Melkisedek Sorgawi. 'Mezbah' itu mengajarkan bahawa Tuhan itu maha-mengampuni dan menebus umatnya dan menganugerahkan 'takut akan Tuhan.' Sebelum "kehendak" Kasih Tuhan itu turun ke bumi di atas kayu salib, iaitu sejak di zaman purbakala (permulaan), umat Tuhan sudahpun diajar oleh Roh Tuhan perihal mempersembahkan 'korban di atas mezbah batu,' agar kelak di atas kayu salib, orang percaya akan melihat bahawa sifat Ilahi itu adalah 'kasih' dan, Kasih itu senantiasa menuntut 'korban' iaitu 'Mezbah.' Kelak, Yeshua dinubuatkan sebagai gunung 'batu' keselamatan! Batu itu merujuk kepada 'batu' mezbah yang menyelesaikan dosa-dosa manusia. Ia juga mengungkapkan sifta-sifat Tuhan yang tidak berubah (Immutable). Justeru itu, Kasih Ilahi (agape) itu sempurnanya dapat dilihat dan dimengertikan oleh Roh dan fikiran apabila ia melalui 'Mezbah Melkisedek.'

    Kasih Tuhan sempurnanya dapat dilihat apabila Tuhan sendiri mempersembahkan 'korban Domba Tuhan iaitu dirinya sendiri dalam peribadi Anak yang diutus sebagai Domba Tuhan Mezbah Melkisedek. Itulah arti Penglihatan 'mezbah' yang dilihat Nabi Yesaya (Yesaya 6).  Santo Paulus melihat; "...di dalam kasih karunia Kristus, semua diperbolehkan, namun bukanlah semua mendatangkan kebaikan."  Tuhan itu Kasih, namun kita juga tahu bahawa KasihNya yang ajaib itu adalah suci. Kerana kesucian KasihNya, "Mezbah Melkisedek' itu ditentukanNya dari alpha dan Omega, supaya mereka yang dianugerahkan Kasih Karunia bersandarkan kepada kuasa" mercy"Nya.  'Bersandar' Hanya dimungkinkan oleh operasi anugerah" takut akan Tuhan, supaya setiap orang percaya belajar menjadi "... ranting-ranting  kepada pohon Kehidupan."

                                 
He (Sevenfold-Spirit) is the sure foundation for your times, a rich store of salvation and wisdom and knowledge; the fear of the Lord is the key to this treasure (Isaiah 33: 6, NIV). 

    Tuhan menemukan Daud, yaitu yang dekat' di hatiNya. Daud ternyata menuruti 'suara' Roh Tuhan. Tidaklah Raja Daud menafsir Taurat dengan fikirannya, akan tetapi dia senantiasa merindui 'suara' Firman (Roh Kudus). Daud bernyanyi dalam Mazmur 28 : "1 Dari Daud. Kepada-Mu, ya TUHAN, gunung batuku, aku berseru, janganlah berdiam diri terhadap aku, sebab, jika Engkau tetap membisu terhadap aku, aku menjadi seperti orang yang turun ke dalam liang kubur. 2 Dengarkanlah suara permohonanku, apabila aku berteriak kepada-Mu minta tolong, dan mengangkat tanganku ke arah tempat-Mu yang maha kudus." Daud ternyata tidak bersandarkan kepada fikirannya sendiri, tetapi mendambakan 'Suara' Firman (Roh Tujuh Lapis).  Maka, Daud dikatakan dekat' dengan hati (Roh) Tuhan. Nabi Daniel hidup di Babylon kerana turut serta dalam pembuangan kerana dihukum oleh YHVH. Nabi Hosea beristerikan perempuan sundal yang memperanakkan anak-anak persundalan, dan demikian juga nabi Amos. Malah patriarch Abraham, bapa iman, mempunyai tiga (3) isteri dan juga Yakub yang mempunyai 4 isteri.

    Ajaran roh Ilahi  menjelaskan bahawa manusia, umat Tuhan, harus 'berkahwin satu' (monogami). Apakah agaknya "kunci" bagi mereka semua itu (patriarchs dan nabi-nabi) untuk terus dapat bergaul karib dengan Tuhan? Apakah Kunci yang dimiliki oleh Raja Daud dan segelintir nabi-nabi yang seolah-olah kelihatan hidup 'tidak bermoral' kerana mempraktikkan poligami, namun mereka masih digauli Karib' oleh Roh Tuhan? Apakah mereka ada "kunci" sehingga dalam keadaan yang dilihat melanggari ajaran Roh sekalipun, seperti praktik poligami, namun Tuhan dengan Kasih SetiaNya ternyata masih  bergaul Karib' dengan para patriarchs dan Nabi-nabi?

    Kunci kehidupan rohani bagi Raja Daud dan juga semua nabi-nabi ialah Anugerah karunia "takut akan Tuhan." Anugerah ini turun dalam peribadi Roh Kudus (Roh tujuh lapis) kerana kasih setia dan juga 'mercy' Tuhan. Daud bernyanyi " ...your mercy is higher than heavens." Sifat kasih setia Tuhan adalah kuasa yang tertinggi dalam peribadi Roh Sang Pencipta alam semesta. "Heavens" mengkhabarkan 'kemuliaan' Tuhan dan 'langit' (skies) pula memberitakan "mission" ('nama') Tuhan (lihat Mazmur 19: 1). Namun, 'mercy' dan 'Kasih-setia' Tuhan (Kasih karunia) berada lebih tinggi dari segala kuasa-kuasa Ilahi yang dikhabarkan oleh "heavens." Nabi Asaph bermazmur bahawa orang yang dianugerahkan takut akan Tuhan dapat menyeru 'nama' Tuhan: "Berserulah kepada-Ku pada waktu kesesakan, Aku akan meluputkan engkau, dan engkau akan memuliakan Aku." (Mazmur 50: 15).

    Dengan Anugerah Roh Ilahi inilah ('takut akan Tuhan') yang menjelaskan kenapa Roh Tuhan masih 'bergaul Karib' dengan roh seseorang  manusia, biarpun orang itu kelihatan tidak layak menurut penghakiman fikiran manusiawi. Sumpahan' Tuhan kepada Daud dalam Mazmur 89 cuma menjelaskan 'mission' Roh Tuhan dalam "the delivery of Christ" dari garis keturunannya. Ia adalah nubuat Perjanjian sumpahan yang meneguhkan kerajaan Daud dan keturunannya untuk, kelak, turut menggenapi "Firman (akan) menjadi manusia ('tunas kebenaran' dari Daud):" Raja Kebenaran, Yeshua Mashiach.  Namun, sumpahan itu bukanlah jaminan bahawa Daud menjadi bebas dari hukuman Tuhan. Sumpahan itu lebih kepada 'jaminan' bahawa Raja Kebenaran itu akan benar-benar digenapi melalui garis keturunannya! Nabi Moshe juga pernah dihukum Tuhan mengakibatkan  ia tidak dibenarkan menjejakkan kaki di Tanah suci, dan demikian juga beberapa nabi yang lain seperti Yehezkiel dan Daniel yang turut dihukum Tuhan ke dalam pembuangan. Ini disebabkan kerana bani Israel dikahwini YHVH secara kolektif dan Tanah Suci menuntut mereka untuk memegang Perjanjian. Namun, Tuhan yang 'bergaul karib' dengan roh seseorang adalah kasus "Deep calls deep" secara peribadi.

    Nabi Yesaya menyingkapkan "Kunci" harta Karun Sion (Roh Kudus) dalam Yesaya 33: 6.  "Masa keamanan akan tiba bagimu; kekayaan yang menyelamatkan ialah hikmat (Kristus) dan pengetahuan (Kristus); takut akan TUHAN, itulah 'harta benda' (Kunci) Sion." Harta Roh adalah Anugerah Tuhan yang tertinggi dan yang 'sempurnanya-penuh' kerana dengan Kasih setiaNya, Ia mahu menganugerahkan dirinya sendiri kepada para pengikut 'Jalan.' ('Jalan' ~ Yoh. 14: 6, 16, 17). Anugerah cintakasih Ilahi yang penuh adalah "memberikan rohNya dirinya-sendiri," iaitu janji curahan roh Pentakosta. Tidak ada bentuk berkat lain yang melebihi akan Anugerah ini.  Nabi Yesaya bernubuat bahawa perdamaian akan menjadi sempurna melalui 'Mezbah Sorgawi' yang disempurnakan di bumi, dan ia dinubuatkan sebagai "masa keamanan" kerana Salib adalah permulaan 'zaman Raja Damai.'  Harta benda Roh yang dimaksudkan oleh Roh Tuhan melalui 'mulut' Tuhan, iaitu nabi Yesaya, adalah "kunci" Roh Tuhan. Ia jelas dapat 'dilihat' melalui lirik-lirik nyanyian Raja Daud. Di antaranya seperti lirik-lirik berikut:

    Daud bernyañyi: Biarlah orang yang takut akan TUHAN  berkata: "Bahawasanya untuk selama-lamanya kasih setia-Nya!"(Mazmur 118: 4) dan juga ia bernyanyi: " TUHAN bergaul karib   dengan orang yang takut akan Dia, dan perjanjian-Nya diberitahukan-Nya kepada mereka." (Mazmur 25: 14).   "Permulaan hikmat adalah takut akan Tuhan,  semua orang yang melakukannya berakal budi  yang baik. Puji-pujian kepada-Nya tetap untuk selamanya. (Mazmur 111: 10).

    Anugerah "takut akan Tuhan" adalah suci kerana ia adalah pekerjaan Roh Tuhan yang Mahasuci. Ia adalah Anugerah asas Tujuh Lapis Roh Kristus (Menorah Sorgawi), dan karunia inilah yang melahirkan kembali roh manusia yang luka kerana dengan operasi karunia inilah, maka ia adalah permulaan bagi Roh Tuhan untuk 'bergaul karib' dengan roh manusia (Lihat lirik  Mazmur 25: 14).  'Ia' disenaraikan sebagai salah satu dari Tujuh Anugerah asas Roh Kristus dalam nubuat nabi Yesaya dalam Yesaya 11. Oleh kerana Tuhan Roh Kudus, Tuhan Bapa dan Tuhan Anak adalah 'satu Roh,' maka Roh Kudus juga adalah roh yang dimaksudkan dalam Yesaya 11.  Itulah karunia yang akan berkerja atas sumbu roh seseorang, sehingga ia dapat belajar untuk menjadi "ranting kepada Pohon Kehidupan yang sebenar." Tanpa Anugerah Roh Tujuh Lapis dan operasi karunia "takut akan Tuhan," maka kita akan ternyata hanya berpaut-tergantung pada fikiran kita sendiri. Fikiran adalah pusat kesedarannya bagi daging dan akan menuju kebinasaan. Mengenali Roh Tuhan, dan Dia yang diutus Tuhan adalah kehidupan kekal.

    Ketika nabi Moshe diperlihatkan Tuhan dengan kemuliaan kekudusan hadiratNya, Tuhan telah menudungi (spiritual covering, yaitu 'divine mercy') Musa dengan telapak tanganNya. 17 Berfirmanlah TUHAN kepada Musa: "Juga hal yang telah kaukatakan ini akan Kulakukan, karena engkau telah mendapat kasih karunia di hadapan-Ku dan Aku mengenal engkau." 18 Tetapi jawabnya: "Perlihatkanlah kiranya kemuliaan-Mu kepadaku."19 Tetapi firman-Nya: "Aku akan melewatkan segenap kegemilangan-Ku dari depanmu dan menyerukan nama TUHAN di depanmu: Aku akan memberi kasih karunia kepada siapa yang Kuberi kasih karunia dan mengasihani siapa yang Kukasihani." 20 Lagi firman-Nya: "Engkau tidak tahan memandang wajah-Ku, sebab tidak ada orang yang memandang Aku dapat hidup."  21 Berfirmanlah TUHAN: "Ada suatu tempat dekat-Ku, di mana engkau dapat berdiri di atas gunung batu; 22 apabila kemuliaan-Ku lewat, maka Aku akan menempatkan engkau dalam lekuk gunung itu dan Aku akan menudungi engkau dengan tangan-Ku, sampai Aku berjalan lewat.23 Kemudian Aku akan menarik tangan-Ku dan engkau akan melihat belakang-Ku, tetapi wajah-Ku tidak akan kelihatan." (Keluaran 33: 17-23).

    Seperti Moshe yang ada 'tempat' dekat Tuhan dan diberikan 'spiritual covering' (Divine mercy), ketika Roh Tuhan menurunkan hadirat Rohnya, maka setiap pengikut 'Jalan' senantiasa 'ada tempat' untuk meminta 'tudungan' rohani yang menutupi roh seseorang percaya, yaitu 'darah' Kristus yang tertumpah satu kali menurut 'Altar Melkisedek.' Kemuliaan kekudusan hadirat Roh Tuhan tiadalah yang dapat bertahan, akan tetapi oleh 'jubah' dari Firman Tuhan iaitu Kristus, curahan  Kasih Karunia di dalam 'nama' Kristus, maka Roh Kudus, sebagai janji emmanuel yang berterusan, telah di anugerahkan kepada semua manusia menurut kehendak Ilahi.  (Ia termasuk kasus turunnya Kristus dalam kedatangannya yang kedua). "Tangan (Kanan) Tuhan yang menudungi Moshe" itu adalah senantiasa menubuatkan karya 'mercy' Kristus melalui pencurahan 'darah' Nya, maka jubahNya senantiasa dengan setia dapat 'menudungi' mereka yang telah dianugerahkan  "takut akan Tuhan" untuk memasuki "hadirat Roh Tuhan (WajahNya)." Ya, seperti Nabi Moshe yang ditudungi tapak tangan kananNya di satu 'lekuk di gunung,' maka kita juga senantiasa 'ada tempat' untuk "diberikan pelepasan dari dosa-dosa" yaitu, darah Kristus yang setia dan benar. Justeru itu, yeshua adalah "gunung batu keselamatan kita." (the Rock of our salvation).  There is always a place of you near God, on the Rock of the Mountain, and David sang "you are my Rock of my Salvation." That 'place on the rock' always points to the Altar of the Lamb of God: the Holy Cross of Yeshua.

    Kerana Moshe telah dianugerahkan dengan kasih-karunia, maka ia dikenan untuk memasuki hadirat Roh Tuhan, maka Tuhan YHVH 'bergaul Karib' dengan roh nabi Moshe. Anugerah "takut akan Tuhan" adalah 'permulaan [roh] Hikmat' (Roh Tuhan) dan mengenali yang mahakudus adalah [roh] pengertian.  Dalam hadirat YHVH, roh pengertian turut bersuara kepada Nabi Moshe: "6 Berjalanlah TUHAN lewat dari depannya dan berseru: "TUHAN, TUHAN, Allah penyayang  dan pengasih, panjang sabar, berlimpah kasih-Nya   dan setia-Nya,   7 yang meneguhkan kasih setia-Nya kepada beribu-ribu   orang, yang mengampuni kesalahan, pelanggaran dan dosa;   tetapi tidaklah sekali-kali membebaskan orang yang bersalah dari hukuman,   yang membalaskan kesalahan bapa kepada anak-anaknya 2  dan cucunya, kepada keturunan yang ketiga dan keempat"  (Keluaran 34: 6-7).

   YHVH memberikan Roh pengertian kepada nabi Moshe perihal sifat-sifat Roh Tuhan. Semua pengikut Jalan Perjanjian Baru telah dianugerahkan "Kasih karunia" di dalam Kristus. Kerana kepada AnakNya, Bapa berkenan, maka mereka yang di perdamaikan dalam Kristus adalah penerima Kasih karunia Tuhan, sama seperti Nabi Moshe yang di anugerahkan Tuhan dengan Kasih karunia. Mereka yang dianugerahkan Kasih karunia iaitu mereka yang tertulis namanya dalam buku kehidupan adalah penerima "kunci" Roh Tuhan iaitu Anugerah "takut akan Tuhan." Ketika 'fajar menyingsing' kita akan tahu meminta dengan benar perihal kehendak Tuhan dan juga anugerahNya. Kristus adalah Jalan kebenaran (Jalan perdamaian); Kristus adalah Pintu (Pintu itu dimungkinkan oleh curahan hadirat Roh Kudus); dan karunia-karunia Roh Tujuh Lapis adalah 'kunci-kunci' untuk mengenali roh Kristus.

    Nabi Yesaya bernubuat bahawasanya: "Therefore my people will go into exile for lack of understanding (the spirit of Understanding) ; those of high rank will die of hunger and the common people will be parched with thirst." (Isaiah 5: 13). "Revelation knowledge" ini ditujukan oleh Tuhan YHVH kepada umatnya, bangsa Ibrani, yang telah dibuang ke dalam pembuangan di Babylon. "Roh Pengetahuan Wahyu" ini masih berbicara sampai sekarang untuk umat Tuhan ('perempuan') dan 'anak-anak'. Negara-negara Eropah Timur, Russia, China, Korea Utara dan Cuba adalah pernah suatu ketika dahulu adalah tempat yang ramai mempunyai pengikut Kristus, sebelum mereka masuk 'pembuangan' ke dalam ajaran 'komunisme.' Kenapa mereka jatuh' terjerumus ke dalam ajaran yang 'salah' yaitu ajaran yang menyatakan ketidak-wujudan Tuhan, Sang Pencipta (atheisme) ? Ramai di kalangan pemimpin negara-negara tersebut pada mulanya adalah penganut-penganut "Jalan." Namun, oleh kerana mereka "lack of [the spirit] understanding," maka itu telah menjerumuskan para pemimpin mereka dan sekaligus mengheret negara dan penduduknya dilanda 'angin' yang mengajarkan ajaran atheisme

    Firman Tuhan: "Umatku ke dalam pembuangan kerana 'lack of understanding.' " Pengertian [roh] datang kerana curahan Roh Tujuh lapis ke atas umatNya. Jika, tiada roh yang turun, maka tiadalah roh kekuatan dan damai sejahtera. Namun, kini curahan 'latter rain' telah melanda kembali ke negara-negara tersebut, dan pemerintah nampaknya memberikan kelonggaran kebebasan beragama seperti di Eastern Europe, dan Russia, namun di beberapa negara seperti Korea Utara, 'pengikut Jalan' masih dikekang dan dianiaya.

    Semoga Kasih setia roh Tuhan mencurahkan Roh tujuh lapisNya kepada barisan pemimpin negara-negara tersebut agar memberikan kebebasan kepada para Pengikut Jalan di negara mereka; dan supaya mereka dapat beribadah dengan tenang, tanpa penganiayaan pihak pemerintah. Surat Santo Paulus berbunyi: di mana ada Roh Tuhan, di situ ada pembebasan. Hadirat curahan Roh Kudus adalah 'kunci' kepada pembangunan roh pengertian ke atas roh setiap orang percaya. ...mengenal yang Mahakudus adalah [karunia] Roh pengertian (Amsal 9: 10). Jika Roh pengertian menerpa semua pemimpin yang percaya 'Jalan' di negara-negara tersebut, sudah tentu mereka tidak terjerumus kepada "errors," yaitu pembuangan 'ke dalam ajaran komunisme' (atheism). Semoga kasih setia dan belas kasihan Tuhan menerpa semua pemimpin di semua negara tersebut, supaya 'Roh pengertian' akan membawa mereka yang tertulis namanya dalam buku kehidupan kepada pengenalan akan Mahakudus, dan memberikan mereka 'kekuatan,' atau jika tidakpun diberikan 'pengertian' bahawa yang memegang 'kunci segala maut' dan kunci kerajaan maut adalah Yeshua. Semoga mereka juga diberikan kebebasan sebagai pengikut Jalan yang tidak dianiaya oleh 'imej' 'patung' binatang yang memerintah mereka. Blessed be the nation whose God is Lord; he chose the people for his inheritance (Psalm 33: 12).

2 ulasan:

  1. "Ada suatu tempat dekat-Ku, di mana engkau dapat berdiri di atas gunung batu"

    Seperti Moshe, kita senantiasa 'ada tempat' untuk "diberikan pelepasan dari dosa-dosa" yaitu, darah Kristus yang setia dan benar; gunung batu keselamatan kita (the Rock of our salvation).

    BalasPadam
  2. There is always a place of you near God on the Rock of the Mountain, and David sang "you are my Rock of my Salvation." That 'place on the rock' always points to the Altar of the Lamb of God.

    BalasPadam