Rabu, 7 Oktober 2015

Mahakasih Tuhan yang menghukum kerana ia adalah kasih yang Mahasuci.....



Tuhan itu Maha-kasih. "Benci" (hatred) tidaklah 'mencipta' malah ia adalah biji benih yang membawa perseteruan, peperangan atau kemusnahan. Ia (hatred) adalah bahasa manusia yang "luka." Dengan kasihNya yang sempurna, Ia mencipta dan memelihara alam semesta dengan kuasa Maha-kasih Nya. Manusia pertama, Adam, dicipta Tuhan kerana KasihNya. Kristus, Anak Tuhan yang Mahatinggi, juga di utus kerana MahakasihNya kepada umat manusia dan segenap mahluk ciptaanNya. Bila manusia pertama berdosa, "luka" menurun kepada keturunannya, dan "Kasih" Tuhan menjadi masalah besar kepada umat manusia yang "luka" kerana kasih Tuhan itu Mahasuci dan bernyala-nyala. Kesucian KasihNya umpama api yang menghanguskan umat manusia yang berdosa. Maka Tuhan telah membuka "jalan" iaitu "jalan penebusan" menurut amal-ibadah ritus-ritus purbakala. Ritus penebusan dosa di zaman purbakala ada dicatatkan dalam Kitab Suci iaitu dalam buku Kejadian fasal 4 iaitu mengenai persembahan bakaran oleh Abel dan Cain. Ia adalah pernyataan awal Tuhan tentang "jalan" menyelesaikan dosa-dosa manusia yang "luka," supaya kasih Tuhan yang suci tidak akan menjilat hangus manusia yang didekati oleh Tuhan.

Justeru itu, "jalan" menurut Firman adalah sumber "kehidupan yang penuh" iaitu diperdamaikan dengan kasih Tuhan yang suci. "Jalan" perdamaian purbakala itu telah diwarisi oleh anak-anak Adam sampai kepada Noah. Dan seterusnya ajaran hukum-hukum 'jalan" penebusan secara lebih teratur dan terperinci telah diturunkan kepada bani pilihan Tuhan: Israel. Kemudiannya menurut Lukas 24: 44, "Jalan" itu telah disempurnakan oleh Domba Tuhan, Kristus, agar mereka yang tertulis namaNya dalam buku kehidupan dapat bergaul karib dengan Tuhan yang KasihNya yang Maha-suci. Perdamaian antara manusia yang "luka," dan Tuhan yang "consuming" melalui karya perdamaian oleh Domba Tuhan, Kristus, adalah "Jalan" untuk dapat menerima kasih Tuhan tanpa dijilat-hangus oleh KekudusanNya.

Malaikat bernyanyi "kudus, kudus, kudus, kemuliaan Tuhan memenuhi bumi" juga dapat diertikan bahawa kasih Tuhan yang Mahasuci (agape love) juga memenuhi alam semesta. Maka, tiada tempat bagi umat manusia untuk lari dari realiti Mahakasih Roh Tuhan; entah ia kematian, kegelapan, ketelanjangan, penderitaan, sakit-penyakit, pedang, mahupun apa saja kuasa yang ada di bumi mahupun apa saja kuasa yang di atas langit...tidaklah siapa dapat dipisahkan dari Kasih Tuhan. Tuhan itu Mahakasih. MahakasihNya menerpa kita sepanjang masa. Daud bernyanyi "His love is unfailing." Tuhan dengan sempurnanya mengasihi kita semua, sepanjang masa. KasihNya menerpa kita semua, sepanjang masa. Dia bukanlah sumber kematian. Dia bukanlah sumber penderitaan. Kita semua dikasihi Tuhan.  Kita lihat Salib Kristus sebagai manifestasi kasih Tuhan kepada manusia. Tuhan tahu KasihNya itu penuh dengan kekudusanNya juga. Intelek manusia yang "luka" berfikir bahawa Tuhan itu "menghukum." Namun sebenarnya, kekudusanNyalah itu yang "consuming fire." Dan manusia yang suka dengan inteleknya sebenarnya bukanlah dihukum kerana Salib Kristus mengasihi semua manusia. Walaubagaimanapun, "nama" Kristus sebagai "Hakim" apabila "matahari jadi gelap, bulan tidak bercahaya dan bintang-bintang berjatuhan," sememangnya menghakimi dan menghukum.  Selagi Lirik "siang dan malam tidak henti-henti" berterusan, maka Kristus sebagai "Domba Tuhan yang menghapus dosa-dosa dunia" tidak akan menghukum. 

     Maka sesungguhnya Tuhan itu Mahakasih: unfailing love. Jika "Jalan" Tuhan itu ditolak kerana "tidak percaya," maka kesudahannya akan membawa roh-roh kita semua kepada nyalaan "KasihNya yang Mahasuci;" ia bernyala-nyala dan memenuhi alam semesta. KasihNya yang kudus bernyala-nyala, itulah sebenarnya yang intelek manusia fahami sebagai "judgment." Tidak percaya kepada jalan Tuhan, Firman, samalah ertinya bahawa kita akan menghadapi kasih Tuhan yang bernyala-nyala ("consuming fire"). Justeru itu, Kasihnya yang consuming itu adalah hukuman yang semutlaknya Maha-adil. Ia Maha-adil kerana ia sebenarnya "Mahakasih Tuhan yang bernyala-nyala."

Kasih Tuhan itu selama-lamanya setia, akan tetapi kasih setiaNya itu adalah Mahasuci. "...bernama: Setia dan Yang Benar,"...(Wahyu 19: 11).  Maka, bagaimana mungkin roh kita mendapat kehidupan yang penuh jika bukan percaya kepada "Jalan" perdamaianNya? KasihNya adalah sumber kehidupan kepada segala ciptaan Tuhan di bumi. Namun kita tahu bahawa KasihNya itu juga adalah Mahasuci. Justeru itu, semua hukuman Roh Tuhan mengalir turun daripada KekudusanNya. Semua hukum-hukum suci Tuhan menyatakan ("revealing") kekudusanNya. Secara peribadi, saya melihat dosa-dosa adalah keputusan intelek, dan juga segala perbuatan yang menentang kasih Tuhan yang Mahasuci. Ketika YHVH menyatakan kemuliaanNya kepada Nabi Musa, Ia berseru "Tuhan, Tuhan, Allah penyayang dan pengasih, panjang sabar, berlimpah kasih setiaNya, yang meneguhkan kasih setiaNya kepada beribu-ribu orang, yang mengampuni kesalahan, pelanggaran dan dosa; tetapi tidaklah sekali-kali membebaskan orang yang bersalah dari hukuman,...(Keluaran 34: 5-7). Allah Bapa, Allah Anak dan Allah Roh Kudus adalah Satu Roh yang Mahasuci. Yahweh adalah Roh Yesus dalam Perjanjian Lama. Tuhan itu berlimpah kasihnya  untuk selama-lamanya, namun ia juga menghukum terhadap orang-orang berdosa yang melanggar kekudusan Tuhan; Tuhan yang Mahasuci adalah empunya langit, bumi dan segala isinya.

Hukuman Tuhan ke atas kehidupan peribadi seseorang menurut pengertian peribadi saya adalah ringkasnya seperti berikut:

(1)      Roh Tuhan adalah Hakim ke atas segala perlanggaran hukum-hukum Tuhan (dosa-dosa). Jika ada penghukuman, maka ia mestilah ada penghakiman. Tuhan itu Hakim yang Maha-adil. Namun intelek manusia senantiasa cenderung berpendapat, malah  berusaha menghakimi sesama manusia; dan inilah kelemahan manusia yang “luka.”  Hukuman Tuhan adalah ditujukan kepada "orang yang bersalah" kerana Tuhan tidak membebaskan kita dari kesalahan kita (Ayub 10: 14), kecuali kita menyeru nama "Domba Tuhan yang menghapus dosa-dosa dunia"(Kis 2: 21; 1 Yoh 1:9). Orang yang ditebus, dan diperdamaikan selalu oleh anugerah pengampunan dosa yang diberikan oleh "Domba" akan luput daripada segala hukuman Roh Suci Tuhan. Maka, mereka yang percaya kepada "Jalan" tidaklah dihukum tetapi ditegor dan dihajar Roh Kudus (Wahyu 3: 19);

(2)      Hukuman Roh Tuhan di umumkan terlebih dahulu di Sorga (Mazmur 76:8) iaitu dalam jantung (Roh) Allah Bapa ("Court of Heaven"). Kesemua keputusan hukuman adalah terbit dari kehendak Allah Bapa. Dalam Perjanjian Lama, hukuman disampaikan oleh "mulut-mulut" Tuhan (Nabi-Nabi). Jika "dalam hadirat Roh YHVH" seperti dalam kasus anak-anak Harun yang membuat perapian yang tidak dibenarkan, dinyatakan bahawa api hadirat Roh Tuhan seperti api yang menghanguskan. "Hadirat" Tuhan juga menghukum dengan manifestasi sakit-penyakit, atau wabak penyakit kepada mereka yang bersalah/berdosa atau tidak diperdamaikan dengan Roh Suci Tuhan. Wabak itu berhenti bila penyelesaian dosa di upacarakan oleh imamat. Dalam Perjanjian Baru, ia (hukuman) disampaikan oleh hadirat Roh Kudus. Bila Roh Kudus turun, kita akan diinsafkan akan dosa-dosa kita. Kekudusan kasih Roh Kudus itulah yang menginsafkan kita; jika kita masuk hadiratNya tanpa mendengar apa-apa pengumuman hukuman, maka itu bererti Roh Kudus tidaklah menghukum kita. Jika Roh Kudus tidak turun ataupun kita tidak dapat memasuki hadiratNya yang suci, maka itu bererti kita tidak sempurna (Mat. 5: 8, 48). Roh Kudus menuntut kekudusan kepada orang percaya yang ingin memasuki hadiratNya (Matius 5: 8).

(3)     Oleh kerana Tuhan itu "panjang sabar" (Keluaran 34: 6-7), maka Ia tidaklah menghukum sembarangan tetapi dengan penuh keadilan. Jika Roh Tuhan menghukum dosa-dosa manusia, maka hal itu berlaku hanya apabila dosa-dosa mereka menjadi 'ranum,' ataupun hanya pada waktu kematian, destinasi roh-roh kita akan diputuskan oleh Roh Tuhan. Biasanya, manusia sesama manusialah yang sebenarnya saling menghukum sesama diri kita sendiri, samada mengikut undang-undang manusia ataupun tanpa mengikut apa-apa undang-undang. Dan penghakiman kita adalah berdasarkan rumusan intelek kita, kecuali kita sampaikan mesej Roh Tuhan, maka ia akan menjadi suatu penghakiman dari Roh Tuhan. Penghakiman yang sedemikian adalah disebut "Roh nubuatan" ("Spirit of Prophecy").

(4)      Tidaklah bijak jika kita menggangap diri kita telah dihukum oleh Roh Tuhan, sedangkan tiada apa-apa diperdengarkan perihal keputusan yang spesifik tentang hukuman dari Roh Tuhan (Amos 3: 7). Hukuman Tuhan bukanlah ditafsir oleh intelek manusia, tetapi kita dengar dari firman Roh Tuhan (Roh Kudus). Kesemua hukuman Tuhan dalam Perjanjian Lama dijelaskan tanpa samar-samar oleh Roh Tuhan melalui pemberitaan nabi-nabiNya ataupun 'pilihanNya' ('chosen ones') (Amos 3: 7). Tuhan menjelaskan hukuman yang bakal menimpa ke atas semua penduduk bumi, dan segala isinya dengan banjir yang besar kepada Noah selang waktu selama 120 tahun sebelum ia digenapi. Noah tidak menafsir hukuman tersebut tetapi dia mendengar pemberitaan atau pengumuman dari Roh Tuhan. Ramai orang kristen menafsir hukuman Tuhan dengan intelek; mereka tidak mendengar suara Tuhan kerana hukuman itu adalah dari Suara Tuhan.  Justeru itu, mereka menjadi sangat Judgmental atau kuat menghakimi.

Tuhan menjelaskan setiap jenis hukuman yang ditimpakan kepada Firaun dan ke atas Mesir melalui mulutNya --Nabi Musa. Tuhan menjelaskan hukuman yang ditimpakan Sodom dan Gomorrah kepada Abraham, dan kemudian disampaikan kepada keluarga Lot oleh utusan Tuhan iaitu malaikat. Tuhan menjelaskan hukuman yang bakal menimpa Raja Yeroboam serta garis keturunanya, dan juga hukuman yang ditimpakan kepada sepuluh suku kaum Israel di bawah pemerintahan Yeroboam di utara melalui mulutNya, Nabi Ahijah (1Raja-Raja 14). Tuhan akan jelaskan terlebih dahulu hukuman yang ditimpakan ke atas umatNya yang memberontak. Justeru itu, Tuhan akan memperdengarkan keperincian hukuman sekiranya Ia menghukum; sedangkan mereka yang bukan umatnya tidaklah mengerti apa-apa yang sedang berlaku, entah mereka tahu mereka dihukum atau sebaliknya. Sebenarnya mereka yang tidak percayapun diberikan peluang mendengar pemberitaan hukuman yang disampaikan oleh nabi-nabi ("elect") Tuhan. Namun, biasanya mereka tidak akan percaya kepada 'pemberitaan' kecuali mereka dianugerahkan dengan 'percaya' oleh pekerjaan Roh Tuhan. Mereka pasti tidak akan percaya jika sekiranya telah dinyatakan oleh Roh Tuhan bahawa "nama mereka tidak tertulis dalam buku kehidupan;"

5)      Suara hati bukanlah hukuman Tuhan tetapi amaran awal yang "menuduh" kita mengenai dengan pelanggaran hukum Tuhan (10 Commandments; Taurat tidaklah dibatalkan, dan ia menyingkapkan kekudusanNya.'). Jika benar pelanggaran itu melibatkan pelanggaran Firman Suci, maka ia berfungsi sebagai "pendakwa," untuk membimbing kita kepada "pengakuan dosa" kepada Domba. Kuasa Kristus lebih besar daripada suara hati kita yang menuduh kita;

6)     Rasul Paulus berkata bahawa "tidak ada penghukuman bagi mereka di dalam Kristus Yesus" ("mereka yang tertulis dalam buku kehidupan") Roma 8: 1. "Di dalam Kristus Yesus" adalah mereka yang senantiasa diperdamaikan dengan Kasih Tuhan yang suci melalui pengakuan mereka yang tidak putus-putus akan Manna dari Syurga. Pengakuan mereka yang tidak putus-putus seperti seakan suatu lapar semulajadi akan Manna: Roti Kehidupan Kekal. Inilah kecenderungan roh bagi mereka yang telah "lahir kembali."

7)     Roh Tuhan adalah tujuh lapis (Sevenfold Spirit), maka hukumannya adalah menurut Roh tujuh lapis ataupun dalam versi Inggeris "the Spirit of Judgment is seven times or seventimes over." Roh Tuhan tidaklah berubah walaupun ada "nama" (karya~handiworks) baru Tuhan.  Roh yang menghakimi dan menghukum tetap sama: Roh tujuh lapis. (Imamat 26: 18, 21, 24 & 28).

8) Penyampaian pemberitaan hukuman disampaikan dalam bentuk Taurat, nubuatan-nubuatan ataupun dalam bentuk Lirik-lirik dan juga bersama atau melalui penglihatan-penglihatan dan mimpi. 

The mystery of the holiness of God


By Mannaseh Gimin

His supernatural presence in all living things and non-living things is unfathomable. However, His Omnipresence is somehow can be likened as mysteriously weaving together the whole spaces in the Universe with His unseen Divine Spiritual auric-field, and His Holiness is infusing all Creation as well -- the throne of it, is seated in Heaven. The inseparable Omnipresent and Omnipotent of divine Spirit are constantly sustaining his Creation, and therefore He also mysteriously infuses this Creation with His Holiness. Thus, the utmost reason for the Divine Laws to be revealed unto mankind is simply teaching us the ever presence of His divine holiness in the Universe. He is constantly working through the Laws because the divine laws serve to be one the three basic foundations of His divine handiworks in the universe. Jesus said that he came to fulfill all laws which meant all transgression of divine laws (10 Commandments) are expiated by his atoning blood on the Cross.
His intention is not to control man’s freedom on earth. Man is endowed with freewill, and he must use his moral obligation, as according to the Divine Laws because His divine holiness is always dictating all Creation. To be in harmony with this holy Source of life  is to know the secrets of eternity.  We are not saved by the Laws since by the knowledge of the Laws, we are stumbling upon it. But the Lamb liberates us from the power of the Laws. His holiness is consuming. All forces which vibrate contrary to that Divine Nature of Holiness would be consumed. He holds intact the whole universe with His Holy divine power. Therefore, he is always infusing this Creation with His holiness as well. His power as the Source of life of the whole universe is inseparable with His divine holiness. He said, “It is I Who made the earth and created mankind upon it.” [1] And again the Creator said, “… ( I ) fixed Laws of heaven and earth…” [2] In other words, it is understood that this earth is wrapped up by His holiness as well.
The triune God as the Creator and owner of all Creation is the reason behind all of His Divine Judgments on earth. In fact, divine judgment is merely the natural reaction of His holiness that confronts any opposite nature in the highest good intention of all in all Spaces of Creation. All divine judgments flow from His omniscience consuming Holiness whereas all life pulses, blessings and forgiveness flow from His Divine mercy, and perfect Love manifested by the Prince of Peace, the Lamb of God. Jesus is the perfect Way of the Covenant of “day and night will never cease(Covenant of Peace). Every life form on earth springs forth from the Spirit of God. David sang that, “When you send your Spirit, they are created, and you renewed the face of the earth.” [3] The earth is likened as part of the Divine holy robe which when defiled, would naturally demand cleansing like the cleansing by the Deluge. When day and night cease to bear this defilement on earth then this earth would be cleansed again with the element of fire. Judgment kicks off as soon as Jesus rises up to execute the mission of Judgment on earth.
God knows from the beginning of time that His unconditional love would not pose any problem, but the 'wounded' mankind needs to be reconciled to the nature of His Holiness. Neither His holiness be neutralize-able nor be removable from infusing the whole Creation since Creation herself is dictated by all of His laws, Omnipotent power and by His Holiness. Thus, God had planned even before Creation came to be that Man needs the 'spiritual covering i.e. the Word  (Lyrics) "day and night will never ceasethrough the way of expiation. He purposely provided the Way, so that the ever presence of Holiness or divine Laws on earth are satisfied.  All divine breathed prophecies serve to be the confidence of what we are hoping for, and the proof of what is not yet seen.
The Word was endowed unto man, so that one may learn to put one’s trust in the name of the Lord. God must bind Himself with this Covenant of Peace, or allegorically the Covenant of day and night , so that not only His holiness be restrained from consuming us, (the sinning creatures) but also that may His covenant people live, and inherit the earth, for it is prophesied that the righteous ones shall inherit the earth. After the Deluge, Noah became the sole inheritor of this planet earth because he was endowed with the way of peace with God. Noah’s belief in those simple divine ceremonial instructions of the rites of expiation had became the way, for him to be endowed with the divine favour. Noah had faithfully applied the Word of God concerning the dimensions in building the Ark. So, the way of “day and night will never cease” in Noah’s times was simply by observing the rites of expiation.  Later, Jesus perfected that “day and night will never cease” by becoming the Redeemer for all nations on earth, so that all nations on earth would become His inheritance.
He (Noah) was accepted by YHVH as a righteous person compared to those wicked contemporaries in his days. God considered him righteous not because of his sinlessness, but simply he was endowed with divine favour. Divine favour was given through His Word. Noah was faithful in observing the ancient way of peace with God. According to the ancient practice, the head of each family was responsible in performing the rite of expiation, mediating for his family, and therefore it is understandable that Noah’s family members (“the seven others”) received divine favour (“day and night”) through Noah’s expiatory office.
Whosoever been reconciled to God then surely one is not subjected to the divine consuming holiness. Man called these divine holy reactions as divine anger, divine judgments or divine wraths. These terms are purposely written in the Scripture because generally man could only perceive Divine Holiness in terms of human languages. The truth is that God is never angry, and He is never broken hearted, but he is in Supreme Happiness all the time. He must be the happiest Spirit Creator in order to be the Supreme Divine  who is in control of every matter of Creation. Divine Supremacy must not be subjected to human emotions like anger and broken heartedness? And yet the Son of Man, the Son of God and also called the Lamb of God, knew all the weaknesses of the human flesh. It is this mysterious Divine Holiness that becomes the wondrous things of the Laws or Torah. He had preordained the name Lamb of God since the beginning of time in order to fulfill the restraining of His own Holiness otherwise they would never able to stand any chance to survive on this planet earth.
The mystery of Divine Holiness is not easy to understand. Some of us are confined within the tree of knowledge, and therefore we linger within that mental plane, unable to go beyond the cruxes of do’s and don’ts. We, the mediocrelies, may need the life after death’s spiritual journey in order to understand the beyonds: the spirit realms. Discerning His holiness beyond the written Laws is, indeed, the mysterious key to understanding, if mankind ever wanted to choose the highest potential of life called the fullness of life; only the operations of the Sevenfold Spirit could enable the wounded men to see His realities. (Isaiah 33:6 ; Proverbs 9: 10).  Any ripeness of evil deeds or pollutants (Bloodsheds/sins) on earth would invoke His Holy Reactions (wraths). It is written that commands, decree, and Laws were given, so that the Israelites “may fear the Lord,” [4] and they “may enjoy long life.” [5] It didn’t say that their spirits may enter heaven. And yet later Jesus said that he came to fulfill the Laws (Luke 24: 44), so that every believer is reconciled to the divine Spirit of God.
The Spirit of prayer or entering into the presence of the Holy Spirit may endow us the glimpse of His holiness. However, our sins and our busyness in building up our own 'house' have limited our “Deep calls deep,” thus we have unrefined understandings concerning the unfathomable Mystery of Creation. Ordinary believer believes that He provided the Way of redemption because nobody would be passed over by His ever consuming fire in the universe, unless he is reconciled to the Holy God. Though it is consuming, and yet His Holiness is Omniscience and Just. Though the Word is boundless, our normal Christian precept says that the Omnipresence of the Holy Spirit is only accessible for those who are reconciled to His Spirit.  Who could then able to stand in the presence of His Consuming Holiness, unless be covered, by the redeeming power of the Lamb?

 _________________

[1]  The Holy Bible, New International Version. The NIV Study Bible. (Grand Rapids, Michigan: The Zondervan Bible Publishers, 1985), —Isaiah 45: 12, p. 1082

[2]  Ibid. —Jeremiah 33: 25, p. 1181

[3]  “Psalm 104: 30.” The Holy Bible, New International Version. The NIV Study Bible.
(Grand Rapids, Michigan: The Zondervan Bible Publishers, 1985), p. 896 .
[4]  The Holy Bible, New International Version. The NIV Study Bible. (Grand Rapids, Michigan: The Zondervan Bible Publishers, 1985), —Deuteronomy 6: 1– 2, p. 253

[5]  Ibid. —Deuteronomy 6: 1– 2, p. 253