Roh Tuhan yang saya kenali adalah Roh 'nama-nama' Kristus yang ‘satu-Roh' dengan 'nama-nama' Bapa, dan 'nama-nama' Roh Kudus dan ketiga-tiga 'nama-nama' mereka dinyatakan (revealed) kepada umat manusia menurut
Ordo Melkisedek. Roh Tuhan yang Maha Sempurna
adalah Tuhan Pencipta dan empunya bagi semua ciptaan di alam semesta ini, sama ada yang kelihatan mahupun yang tidak kelihatan. Segala ciptaan sama ada yang hidup
ataupun yang tidak hidup adalah tertakluk kepada ketentuan-ketentuan yang dipanggil
Ordo Melkisedek. Roh Tuhan yang
Maha-sempurna mengetahui segala sesuatu perihal ciptaanNya sendiri sebelumpun semuanya
dicipta. Segala pengakhiran adalah
diketahuiNya sebagaimana Ia mengetahui segala permulaannya. Kesempurnaan Roh-Tuhan menjelaskan bahawa
segala sesuatu yang Ia cipta sudah tentu menuruti ketentuan-ketentuan Ilahi (Laws atau Order). Santo Paulus dalam suratnya kepada jemaat di Kolose menjelaskan perihal 'ketentuan-ketentuan Ilahi' di dalam penciptaan 'langit dan bumi,' dan 'ketentuan-ketentuan' Ilahi itu disebut "Ordo Melkisedek," iaitu 'the Word of God,' dan roh nubuat nyatakan sebagai 'Kristus, Anak Tuhan yang Mahatinggi' :
13 Ia telah melepaskan kita dari kuasa kegelapan dan memindahkan kita ke dalam Kerajaan Anak-Nya yang kekasih; | ||
14 Di dalam Dia kita memiliki penebusan kita, yaitu pengampunan dosa. | ||
15 Ia adalah gambar Allah yang tidak kelihatan, yang sulung, lebih utama dari segala yang diciptakan, | ||
16 karena di dalam Dialah telah diciptakan segala sesuatu, yang ada di sorga dan yang ada di bumi, yang kelihatan dan yang tidak kelihatan, baik singgasana, maupun kerajaan, baik pemerintah, maupun penguasa; segala sesuatu diciptakan oleh Dia dan untuk Dia. | ||
17 Ia ada terlebih dahulu dari segala sesuatu dan segala sesuatu ada di dalam Dia (Kolose 1: 13-17). |
Umat manusia bila 'berkarya' di Bumi, mereka akan menggunakan kapasiti intelek secara dominan. Justeru itu, manusia berusaha mewujudkan dan mencipta 'art or science of archiving' untuk menyimpan karya-karya manusia di bumi. Manusia juga menyimpan 'rekod semasa' perihal kerja-kerja tangan manusia di Bumi dengan pelbagai cara merekod termasuk 'sistem' fail yang diterima-pakai pada zaman moden ini. Bagaimana pula cara Tuhan, Pencipta Semesta Alam, mengurus rekod-rekod Penciptaan ? ; Ia mungkin satu soalan yang 'gila dan kelakar,' tetapi bagi golongan 'spiritualist;' kalau 'boleh' soalan itu perlu dijawab dengan 'jitu dan benar." Rekod Ilahi itu hidup dan kekal abadi! Segala firman Ilahi Tidak dapat dipisahkan dengan peribadi Roh Tuhan, maka Firman itu penuh berkuasa, benar, suci dan tanpa bercacat celah (sempurna). "Semua perkataan-perkataan Ku adalah ROH dan hidup," kata Yeshua. Firman menjelma dibaluti manusia: Anak Manusia. Segala pekerjaannya adalah menurut 'rekod Allah Bapa yang hidup;' rekod (Firman Allah) itu 'hidup' dan tersimpan dalam peribadi Kristus. Di zaman patriarch, ketentuan-ketentuan Ilahi yang hidup (the Word of God) adalah dikenali sebagai firman menurut Ordo Melkisedek. Abram pernah bertemu dengan Raja Kebenaran dari Salem. Raja itu adalah menurut Ordo Melkisedek. Ia wujud menurut kehendak-kehendak Bapa Sorga atau menurut Ordo Melkisedek.
Semua ketentuan-ketentuan (firman) Ciptaan Tuhan yang menurut 'rekod Ilahi' Melkisedek adalah roh dan hidup, dan kekal abadi, maka ini menjawap kenapa Roh Kudus berkomunikasi melalui Dream dreams, visions dan prophetic Voice (Joel 2: 28). Ini juga menjawap kenapa Yeshua berkata bahawa Ia datang bukan untuk membatalkan Taurat. Taurat, nubuat-nubuat dan Lirik Ilahi dalam Mazmur berasal dari Roh Allah, maka rekod asalnya tersimpan secara 'roh' dan 'hidup kekal abadi' pada Roh Allah. Catatan bertulis oleh tangan manusia adalah usaha manusia untuk 'merekod' firman Allah, namun sukarlah dimengertikan oleh kapasiti intelek, jika sekiranya 'roh pengertian' tidak turun ke atas sumbu roh seseorang. Ia ('rekod Allah yang hidup ') tidaklah dibatalkan kerana bagaimana mungkin Kristus membatalkan diriNya sendiri? Rekod manusia jelas sekali tidaklah kekal abadi, dan ia boleh saja dibatalkan atau musnah pada bila-bila masa sahaja. Semua 'rekod Allah' itu tidak terbatal dan tidak pula tertakluk kepada kemusnahan kerana ia tersimpan secara 'roh' dalam Roh Kristus (atau Melkisedek). Rekod Allah yang hidup harus dikerjakan oleh Tuhan supaya 'karya' Ilahi siap dikerjakan oleh Roh Tuhan. Tiada satupun firman Allah dibatalkan kerana ia adalah 'roh' dan 'hidup.' Akan tetapi, Roh Tuhan mengerjakan semua firman sehinggalah maksudnya digenapi. Langit dan Bumi akan berlalu tetapi tiada satupun firman akan dibatalkan.
Penyimpanan 'maklumat-roh' perihal ciptaan-ciptaan, rahasia atau misteri Ciptaan Tuhan ada 'tersimpan' di dalam peribadi, Alpha dan Omega, Roh Kristus sebagai Anak Sulung. Rahasia-rahasia Ciptaan ada di dalam 'peribadi Kristus,' dan disimpan menurut Ordo Melkisedek. Maka, Ordo Melkisedek juga adalah merujuk kepada peribadi Ilahi, iaitu 'Firman,' Kristus. Justeru itu, mengenali Kristus sudah tentu samalah artinya 'mengetahui' "Rahasia" Allah Bapa! Itulah sebabnya kenapa nubuat dalam Kejadian 1: 26 disampaikan bahawasanya peribadi Roh Tuhan yang Esa itu, 'seolah-olah' mempunyai 'beberapa peribadi Ilahi,' kerana 'ke-Esaan' Roh-Tuhan diungkapkan dalam 'kata-nama Jamak' (plural) yang berbunyi "Kita." Dalam Kejadian Bab 1 ayat 26 dicatatkan bahawa: 'Berfirmanlah Allah, "Baiklah 'Kita' menjadikan manusia..." Ordo itu menjamin bahawasanya segala sesuatu yang diciptakanNya adalah senantiasa dalam takluk Kedaulatan Kuasa Ilahi. Tuhan itu Roh! Maka, segala 'Firman' yang menyatakan hukum-hukum ciptaan adalah dinyatakan kepada umat manusia sebagai Order of Melchizedec. Semua firman Tuhan yang dianugerahkan kepada manusia tidaklah diberikan sembarangan melainkan ianya konsisten 'suci' (holy), 'tidak bercacat celah' (flawless), 'benar' (righteous), 'penuh dengan kuasa' Roh Ilahi, dan ia disampaikan dalam 'roh nubuat' (the Spirit of prophecy). Apakah itu roh nubuat? Dalam Wahyu 19:10 b Santo Yohanes bersaksi bahawa “...kesaksian ‘Yeshua’ adalah roh nubuat.”
Semua ketentuan-ketentuan (firman) Ciptaan Tuhan yang menurut 'rekod Ilahi' Melkisedek adalah roh dan hidup, dan kekal abadi, maka ini menjawap kenapa Roh Kudus berkomunikasi melalui Dream dreams, visions dan prophetic Voice (Joel 2: 28). Ini juga menjawap kenapa Yeshua berkata bahawa Ia datang bukan untuk membatalkan Taurat. Taurat, nubuat-nubuat dan Lirik Ilahi dalam Mazmur berasal dari Roh Allah, maka rekod asalnya tersimpan secara 'roh' dan 'hidup kekal abadi' pada Roh Allah. Catatan bertulis oleh tangan manusia adalah usaha manusia untuk 'merekod' firman Allah, namun sukarlah dimengertikan oleh kapasiti intelek, jika sekiranya 'roh pengertian' tidak turun ke atas sumbu roh seseorang. Ia ('rekod Allah yang hidup ') tidaklah dibatalkan kerana bagaimana mungkin Kristus membatalkan diriNya sendiri? Rekod manusia jelas sekali tidaklah kekal abadi, dan ia boleh saja dibatalkan atau musnah pada bila-bila masa sahaja. Semua 'rekod Allah' itu tidak terbatal dan tidak pula tertakluk kepada kemusnahan kerana ia tersimpan secara 'roh' dalam Roh Kristus (atau Melkisedek). Rekod Allah yang hidup harus dikerjakan oleh Tuhan supaya 'karya' Ilahi siap dikerjakan oleh Roh Tuhan. Tiada satupun firman Allah dibatalkan kerana ia adalah 'roh' dan 'hidup.' Akan tetapi, Roh Tuhan mengerjakan semua firman sehinggalah maksudnya digenapi. Langit dan Bumi akan berlalu tetapi tiada satupun firman akan dibatalkan.
Tuhan menyimpan segala-gala rahasia CiptaanNya dengan cara yang jauh berbeda sekali dari apa yang dapat difikirkan oleh intelek manusia. Tuhan itu adalah Roh. Dia adalah Pencipta 'langit dan bumi.' Segala-gala maklumat 'roh' ataupun rahasia-rahasia Penciptaan disimpan dalam 'satu' lagi 'peribadi Ilahi' dalam diriNya sendiri yang Esa, ia dinubuatkan sebagai peribadi 'Kristus' ataupun 'Firman.' Pada mulanya Roh Allah yang Esa melayang-layang dalam gelap-gulita, dan kemudian baharulah ia mula bermula dengan... :"Pada mula nya Firman (Roh Kristus) ...." Ciptaan dimulai dengan pengwujudan "Firman" (alpha dan Omega), ataupun 'peribadi Roh Ilahi' dalam 'peribadi Roh Ilahi' yang Esa. Santo Yohanes bersaksi: "Pada mulanya adalah Firman (Roh Kristus), dan Firman (Roh Kristus) itu ada bersama-sama dengan Tuhan (Bapa), dan Firman (Roh Kristus) itu Tuhan." (Yohanes 1: 1). Di dalam 'Firman,' Alpha & Omega, tersimpanlah semua rahasia-rahasia Penciptaan. Maka, itulah yang dimaksudkan oleh kata-kata Santo Paulus, "terlebih dahulu dari segala sesuatu" dalam petikan surat Rasul di dalam Kolose 1: 16-17. Firmanlah yang terlebih dahulu wujud sebagai ketentuan-ketentuan (Ordo) semua kewujudan di alam semesta ini dalam peribadi 'Melchizedec'. Maka, YHVH, Raja Kebenaran, Raja Damai, Domba Tuhan, Raja segala raja, Emmanuel, ROH Kebenaran, Hakim penuh keadilan Dan 'nama-nama' Tuhan dalam Alkitab adalah tertakluk kepada Ordo Melkisedek. Justeru kerana Ordo inilah sifat-sifat Ilahi yang menyelamatkan manusia berdosa ('wounded') telah turun ke Bumi secara consistent (tidak berubah) menganugerahkan 'jalan' Penebusan atau Jalan altar. Seluruh Perjanjian Lama menggajarkan bahawasanya 'jalan' altar adalah 'jalan' untuk menyelesaikan dosa-dosa Ibrani; ...cuma pengupacaranya adalah manusia (Imamat) dan korbannya adalah binatang menurut Taurat. Dalam Perjanjian Baru, anugerah 'Jalan' telah datang dianugerahkan kepada semua bangsa-bangsa di dunia apabila Pengupacara Altar itu iaitu Imam Melkisedek, dan Korban itu adalah diriNya sendiri, iaitu 'Firman menjadi manusia,' Domba Tuhan.
Penyimpanan 'maklumat-roh' perihal ciptaan-ciptaan, rahasia atau misteri Ciptaan Tuhan ada 'tersimpan' di dalam peribadi, Alpha dan Omega, Roh Kristus sebagai Anak Sulung. Rahasia-rahasia Ciptaan ada di dalam 'peribadi Kristus,' dan disimpan menurut Ordo Melkisedek. Maka, Ordo Melkisedek juga adalah merujuk kepada peribadi Ilahi, iaitu 'Firman,' Kristus. Justeru itu, mengenali Kristus sudah tentu samalah artinya 'mengetahui' "Rahasia" Allah Bapa! Itulah sebabnya kenapa nubuat dalam Kejadian 1: 26 disampaikan bahawasanya peribadi Roh Tuhan yang Esa itu, 'seolah-olah' mempunyai 'beberapa peribadi Ilahi,' kerana 'ke-Esaan' Roh-Tuhan diungkapkan dalam 'kata-nama Jamak' (plural) yang berbunyi "Kita." Dalam Kejadian Bab 1 ayat 26 dicatatkan bahawa: 'Berfirmanlah Allah, "Baiklah 'Kita' menjadikan manusia..." Ordo itu menjamin bahawasanya segala sesuatu yang diciptakanNya adalah senantiasa dalam takluk Kedaulatan Kuasa Ilahi. Tuhan itu Roh! Maka, segala 'Firman' yang menyatakan hukum-hukum ciptaan adalah dinyatakan kepada umat manusia sebagai Order of Melchizedec. Semua firman Tuhan yang dianugerahkan kepada manusia tidaklah diberikan sembarangan melainkan ianya konsisten 'suci' (holy), 'tidak bercacat celah' (flawless), 'benar' (righteous), 'penuh dengan kuasa' Roh Ilahi, dan ia disampaikan dalam 'roh nubuat' (the Spirit of prophecy). Apakah itu roh nubuat? Dalam Wahyu 19:10 b Santo Yohanes bersaksi bahawa “...kesaksian ‘Yeshua’ adalah roh nubuat.”
Semua firman Tuhan di dalam Alkitab adalah disampaikan oleh mulut-mulut Tuhan (para nabi) di dalam ‘roh nubuat.’ Injil Yohanes pasal 1 ayat 1 mengatakan bahawa: “Pada mulanya
adalah Firman, Firman itu bersama-sama Allah dan Firman itu adalah Allah..,”
dan kemudian dalam ayat 14 “Firman itu telah
menjadi manusia,...” Roh Tuhan merencanakan agar 'Seed' dari Roh Kudus akan menjadi manusia sebagai mengenapi nubuat "Tunas Kebenaran" dari keturunan Daud di dalam rahim Santa Maria. Justeru itu, Roh Kristus yang ada bersama Bapa dari permulaan 'Creation' telah dilahirkan menjadi manusia dan dipanggil "Firman itu telah menjadi manusia..." Kata-nama Yeshua sebagai "Anak Manusia" kerana ia dibaluti daging dari ovum Santa Maria, maka 'seed' (ovum) daging Yeshua adalah berasal dari tunas Daud; frasa 'nama' "Anak Manusia" itu juga menubuatkan karyaNya sebagai kambing Azazel di atas Kayu salib. Akan
tetapi asal 'Seed' roh ‘Yeshua Kristus’ adalah dari Roh
Kudus. Maka ia disebut dengan frasa-nama 'roh-nubuat' sebagai "Anak Tuhan yang Maha tinggi."
Kerana Yeshua adalah seratus peratus manusia, maka ia
disebut dalam frasa nubuat sebagai “Anak Manusia,”yang melayani Bapa dalam takluk pelayanan para nabi (in the ministry of the Prophet). Oleh kerana rohNya adalah berasal dari Roh
Kudus, maka ia juga dinubuatkan untuk dinamai, "Yeshua, Anak Tuhan Yang
Maha Tinggi.” Rencana Ilahi yang
mentakdirkan “Firman telah menjadi manusia”
adalah dijelaskan sendiri oleh mulut Yeshua dalam Injil Lukas 24: 44: Ia
berkata kepada mereka: “Inilah perkataan-Ku, yang
telah Kukatakan kepadamu ketika Aku masih bersama-sama dengan kamu, yakni bahwa
harus digenapi semua yang ada tertulis tentang Aku dalam kitab Taurat Moshe, kitab Nabi-Nabi dan kitab Mazmur.”
Yeshua dipanggil "Anak Manusia" sebagaimana Nabi Ezekiel yang juga diberi nama sebagai 'anak manusia' jelas menyatakan takdir mereka sebagai 'kambing Azazel.' Frasa-nama menurut 'roh nubuat' itu menjelaskan bahawasanya Yeshua datang sebagai "Firman menjadi manusia," dan melayani Roh Allah Bapa dalam 'pelayanan nabi' (ministry of the Prophet) dan juga mengenapi roh nubuat perihal kambing Azazel (kambing hitam). PelayananNya sebagai nabi bermula dari saat pembaptisanNya di sungai Yordan. Namun, Yeshua juga datang untuk mempersembahkan diriNya sebagai Domba Tuhan sorgawi yang menghapuskan dosa-dosa dunia; ia juga menggenapi rangkai-kata 'Roh nubuat ' dalam doa Bapa Kami"... jadilah kehendakMu di bumi seperti di Sorga (Altar)." Yeshua adalah satu-satunya 'manusia' yang sepenuhnya dapat menyempurnakan 'Bapa Kami;' kegagalan kita untuk menyempurnakan 'tanggungjawab rohani' dalam mesej nubuat dalam doa Bapa Kami menjelaskan betapa kita hanya berharap dan bersandarkan kepada Sifat Ilahi, iaitu anugerah ketaatan pengampunanNya. Dan apabila Dia naik ke Sorga, maka Ia telah dimuliakan oleh Bapa dan melayani sebagai Imam Agung Melkisedek iaitu, "duduk di sebelah Kanan Bapa (Raja Damai/Pengantara)." Jadi, Yeshua yang kita kenali sebagai "Raja Damai" telah menggenapi/mengerjakan ketiga-tiga pelayanan Ilahi yang dimaksud.
Segala mukzijat yang dilaksanakan oleh Yesus bukanlah membuktikan keIlahian Yeshua, walaupun Ia membuat mukzijat dengan kuasa 'nama-nama' Ilahi. Yeshua yang disebut 'Anak Manusia, telah melayani dalam pelayanan nabi' selama hampir 3 tahun, dan akhirnya, Ia mempersembahkan diriNya sebagai Domba Paskah! Jika demikian, apakah bukti keilahianNya? KeIlahian (Divinity) Yeshua adalah hanya dapat dilihat apabila seseorang menerima anugerah 'roh-tujuh-lapis Karunia' supaya ia melihat "Firman menjadi manusia." Maka, barangsiapa yang tidak melihat dan tidak percaya "Firman menjadi manusia," maka mereka sudah tentu memerlukan 'kelahiran kembali' oleh kuasa kehendak Karunia Roh Tujuh lapis. Dan, jikalau nama mereka tidak tertulis dalam Buku Kehidupan, maka sudah tentu mereka boleh saja tergolong sebagai manusia yang dikuasai oleh roh AntiKristus! "Firman menjadi manusia" adalah bukti divinity Yeshua. Ia dilihat oleh mata roh, dan dengan 'anugerah' 'lidah -api' maka kita akan dapat melihat 'Firman' yang tersingkap.
Yeshua dipanggil "Anak Manusia" sebagaimana Nabi Ezekiel yang juga diberi nama sebagai 'anak manusia' jelas menyatakan takdir mereka sebagai 'kambing Azazel.' Frasa-nama menurut 'roh nubuat' itu menjelaskan bahawasanya Yeshua datang sebagai "Firman menjadi manusia," dan melayani Roh Allah Bapa dalam 'pelayanan nabi' (ministry of the Prophet) dan juga mengenapi roh nubuat perihal kambing Azazel (kambing hitam). PelayananNya sebagai nabi bermula dari saat pembaptisanNya di sungai Yordan. Namun, Yeshua juga datang untuk mempersembahkan diriNya sebagai Domba Tuhan sorgawi yang menghapuskan dosa-dosa dunia; ia juga menggenapi rangkai-kata 'Roh nubuat ' dalam doa Bapa Kami"... jadilah kehendakMu di bumi seperti di Sorga (Altar)." Yeshua adalah satu-satunya 'manusia' yang sepenuhnya dapat menyempurnakan 'Bapa Kami;' kegagalan kita untuk menyempurnakan 'tanggungjawab rohani' dalam mesej nubuat dalam doa Bapa Kami menjelaskan betapa kita hanya berharap dan bersandarkan kepada Sifat Ilahi, iaitu anugerah ketaatan pengampunanNya. Dan apabila Dia naik ke Sorga, maka Ia telah dimuliakan oleh Bapa dan melayani sebagai Imam Agung Melkisedek iaitu, "duduk di sebelah Kanan Bapa (Raja Damai/Pengantara)." Jadi, Yeshua yang kita kenali sebagai "Raja Damai" telah menggenapi/mengerjakan ketiga-tiga pelayanan Ilahi yang dimaksud.
Segala mukzijat yang dilaksanakan oleh Yesus bukanlah membuktikan keIlahian Yeshua, walaupun Ia membuat mukzijat dengan kuasa 'nama-nama' Ilahi. Yeshua yang disebut 'Anak Manusia, telah melayani dalam pelayanan nabi' selama hampir 3 tahun, dan akhirnya, Ia mempersembahkan diriNya sebagai Domba Paskah! Jika demikian, apakah bukti keilahianNya? KeIlahian (Divinity) Yeshua adalah hanya dapat dilihat apabila seseorang menerima anugerah 'roh-tujuh-lapis Karunia' supaya ia melihat "Firman menjadi manusia." Maka, barangsiapa yang tidak melihat dan tidak percaya "Firman menjadi manusia," maka mereka sudah tentu memerlukan 'kelahiran kembali' oleh kuasa kehendak Karunia Roh Tujuh lapis. Dan, jikalau nama mereka tidak tertulis dalam Buku Kehidupan, maka sudah tentu mereka boleh saja tergolong sebagai manusia yang dikuasai oleh roh AntiKristus! "Firman menjadi manusia" adalah bukti divinity Yeshua. Ia dilihat oleh mata roh, dan dengan 'anugerah' 'lidah -api' maka kita akan dapat melihat 'Firman' yang tersingkap.
Yeshua berkata: “Perkataan-perkataan yang
Kukatakan kepadamu adalah ROH dan HIDUP.” Yohanes
6: 63 b. Namun, kita yang
hidup dengan pusat kesedaran pada otak sudah pasti tidaklah ghairah dengan 'nama-nama' ‘roh Tuhan’ atau
‘Firman.’ ‘Precepts’ rohani
menyatakan bahawa ada tiga sumber yang menawarkan kehidupan kepada manusia yang
‘luka’ di bumi. Sumber Kehidupan yang
benar dan sejati adalah ‘nama-nama’
Tuhan. Manusia yang ‘luka’ pula
mengatakan bahawa kehidupan adalah ‘nama-nama’ manusia ('karya-karya manusia'), dan juga ‘nama-nama 'binatang’ ('karya/handiwork' pemerintah atau kerajaan). ‘Nama-nama’
roh-roh yang ada di bumi juga turut menawarkan kepada kita sebagai sumber-sumber yang dapat membantu 'daging' untuk melihat arti atau 'alasan-alasan' untuk hidup selama tempoh-hayat daging kita di bumi ini. Karunia 'Roh Pengertian' ‘roh nubuat’ menjelaskan
perkataan nubuat ‘nama’ adalah bermaksud ‘karya’
('handiwork').
Wahyu 19: 10 b berbunyi “kerana kesaksian Yeshua adalah ‘roh
nubuat.’ Wahyu 19: 13 juga memberikan
penjelasan menurut ‘roh pengertian’ mengenai dengan Yeshua bahawa “...namaNya ialah: “Firman
Allah.” Justeru itu, kata-nama ‘Yeshua’ mengikut Roh nubuat adalah juga disebut 'the Word of God,'
kerana ‘karya’ Yeshua adalah sepenuhnya Firman Allah. Kita langsung tidak tahu apakah
‘karya’ atau pekerjaan-pekerjaan Roh Tuhan sebagai Pencipta, jika sekiranya
tidak ada “the Word of God” (Firman Allah) dianugerahkan kepada umat Tuhan.
Malah, kita tidak tahu apakah Tuhan itu wujud atau tidak, jika sekiranya tiada
Firman Allah dianugerahkan kepada umat manusia.
Kita percaya Roh Tuhan itu wujud, kerana kita dianugerahkan dengan
“Firman Allah” ataupun Yeshua. Maka, Yeshua adalah 'anugerah kasih' karunia Tuhan
kepada umat manusia.
Semua firman Allah yang dianugerahkan kepada manusia sejak zaman Adam yang
telah dinubuatkan kembali oleh Nabi Moshe dalam Pentateuch adalah ‘roh nubuat.’ Roh nubuat itu merujuk kepada roh Kristus
Yeshua kerana roh Kristus adalah Roh Kudus.
Dan Roh Kristus, Roh Kudus dan Allah Bapa adalah ‘satu’ Roh Tuhan. Umat Tuhan, Ibrani, dalam Perjanjian Lama
adalah penyembah-penyembah 'nama' Tuhan YHVH. Roh Tuhan YHVH adalah diutus oleh
Bapa sebagai 'Raja segala raja dan Tuan segala tuan' kepada umat Israel. Meskipun, umat Israel menyeru 'nama' YHVH
sebagai Bapa mereka dalam tulisan nabi-nabi, namun sebenarnya roh Tuhan YHVH
adalah ‘satu’ dengan roh Kristus Yeshua. Roh kedua-dua ‘nama’ peribadi Tuhan itu
adalah Roh Ilahi yang ‘sama.’ Taurat, Kitab nabi-nabi dan kitab Mazmur
berbicara perihal Yeshua, Jurupenebus, Raja Damai sebagaimana pengakuan Yeshua
dalam Lukas 24: 44.
Roh Ilahi YHVH iaitu 'Tuhan bani Israel' bernubuat melalui
‘mulut-mulutNya’ mengenai peribadi diriNya sendiri dalam Perjanjian Baru kelak, iaitu ‘nama’
Yang diUrapi. Malah ‘nama’ YHVH dan ‘nama’ Kristus Yeshua menubuatkan tentang kedatangan ‘nama’ 'Nama' Tuhan sebagai Hakim yang akan datang ke bumi akan menghakimi
dan menghukum bangsa-bangsa. ‘Nama’ YHVH dan ‘nama’ Kristus Yehshua sememangnya adalah ‘roh’ Ilahi yang sama. Sebelum Roh Tuhan mencipta segala sesuatu,
iaitu 'langit dan bumi,' Roh Tuhan yang Maha Sempurna itu telah menetapkan bahawa
setiap 'karya' Roh Tuhan akan diberitakan oleh pemberitaan 'langit' dengan ‘pengutusan’ ‘nama’ Ilahi.
Salah satu rahasia Allah yang diketahui ramai oleh umatNya ialah bahawasanya Roh Tuhan 'berkarya' dengan mengutus ‘nama-nama’ Tuhan
(divine names) ke bumi. Ini menjawab
soalan kenapa Roh Tuhan banyak ‘nama-nama’ Tuhan.
“Langit (skies) menceritakan kemuliaan Allah, dan
cakrawala (heavens) memberitakan ‘pekerjaan tanganNya’.”
(Mazmur 19: 1). Perkataan nubuat ‘pekerjaan’ adalah merujuk kepada kata nubuat ‘nama’ Ilahi. TanganNya
adalah merujuk kepada Kristus. Maka, jika
kita mengerti kata nubuat "nama," maka Mazmur 19:1 juga
akan berbunyi “...dan cakrawala (heavens) memberitakan ‘nama’
Kristus.” Lirik nubuat seperti Mazmur 19: 1 ini memang benar Kerana pada ketika
lahirnya ‘nama’ Raja Kebenaran di bumi oleh
Santa Maria, ‘langit’ dan ‘cakrawala’ sesunguhnya menceritakan kemuliaanNya
sebagaimana yang dilihat oleh para gembala kambing, dan tiga orang majus dari
timur pula melihat ‘bintang’ bani Yakob. ‘Bintang Bethlehem’ itu memberitakan perihal ‘nama’
Kristus sebagai Raja Kebenaran’ kepada ketiga-tiga orang majus dari timur
itu. “Langit” dan “cakrawala” juga
menyingkapkan secara konsisten perihal ‘nama’
Hakim Kristus sebagaimana dalam petikan Matius 24:
29; Wahyu 6: 12-14; Zechariah 14: 6-7; Kejadian
8: 21-22; Kisah Para Rasul 2: 19-20
atau Yoel 2: 30-31.
Semua ‘nama-nama’ Tuhan dalam
Alkitab yang dinyatakan kepada umat Tuhan di bumi adalah berasal dari ‘perutusan’ dan ‘pengutusan’
dari Roh Tuhan ‘Satu.’ Semua ‘nama-nama’
Tuhan yang diutus ke bumi itu adalah bertujuan untuk penyelamatan manusia yang
‘luka.’ Mereka, meskipun, dilihat mempunyai ‘nama-nama’ yang dikhususkan untuk
zaman-zaman tertentu, namun ‘nama-nama’ mereka secara konsisten disatukan dalam
satu ‘nama’ yang dipanggil “the Word of
God.” Semua ‘nama-nama’ yang diutus itu
adalah menurut Ordo Melkisedek. Semua
‘nama-nama’ mereka adalah Roh Kristus. Kristus adalah rahasia Allah. Ordo
Melkisedek adalah ‘ketentuan-ketentuan’ Kristus. Kristus adalah yang kelihatan
di bumi; Yeshua berkata: “ Bapa yang mengutus Aku,
Dialah yang bersaksi tentang Aku. Kamu tidak pernah mendengar suaraNya,
rupa-Nyapun tidak pernah kamu lihat.” (Yohanes 5: 37). “Aku dan Bapa
adalah ‘satu’ (satu Roh)” (Yohanes 10: 30). Kristus adalah Roh Tujuh
Lapis karunia (Yesaya 11). Mengenali
Kristus adalah ‘harta’ Sion. Dan mengenali Bapa yang Maha Kudus dan Dia
(Kristus) yang diutus Bapa adalah kehidupan kekal.
Ada seorang pemimpin bertanya kepada Yesus, katanya: “Guru yang baik, apa yang harus aku perbuat untuk
memperoleh hidup yang kekal?” (Lukas 18: 18). Soalan pemimpin itu sebenarnya soalan yang
sering berligar-ligar dalam minda kita semua. Yeshua, kelak, memberitahu kepada pemimpin itu bahawa seseorang perlu "lahir kembali" untuk melihat Kerajaan Allah; 'melihat' bermaksud 'mengenali Roh Tuhan.' Dan "lahir kembali" adalah anugerah dan pekerjaan Kasih Karunia. Kasih Karunia itu dianugerahkan oleh "karya" Bapa yang mengutus "Anak Tuhan Yang Maha Tinggi." Justeru, barangsiapa yang percaya "nama" Bapa dan "nama" yang diberikan kepada Kristus, maka mereka akan menjadi 'anak-anak Tuhan.' Yeshua sebenarnya telah menjawab soalan perihal 'kehidupan kekal' dengan pelbagai
perumpamaan: “Akulah Jalan; Akulah Kebenaran; Akulah Kehidupan; Akulah
Kebangkitan; Akulah Pintu; Aku Gembala yang baik; Akulah yang memegang segala
kunci maut dan Kehidupan, Akulah Manna dari Sorga ...”…dan banyak lagi pengakuan Yeshua tentang diriNya dalam Kitab Suci. Semua pengakuan Ilahi Yeshua yang tercatat dalam Injil perihal diriNya, sebenarnya, bertujuan supaya apabila Roh Kebenaran yang dijanjikan itu datang kelak, maka mereka akan percaya kepada segala 'karya' Bapa, iaitu "the Word of God" (Kristus, Order of Melchizedec).
Namun reaksi kita semua bolehlah dirumuskan dalam ucapan Yeshua dalam Yohanes 10: 25 “ Aku telah mengatakannya kepada kamu, tetapi kamu tidak percaya; pekerjaan-pekerjaan yang Kulakukan dalam ‘nama’ BapaKu, itulah yang memberikan kesaksian tentang Aku.” Benarkah Yeshua telah berkata-kata kepada kita secara peribadi ataupun kita hanyalah sekadar mendengar dari cakap-cakap orang sahaja ataupun sekadar ‘membaca’ Alkitab sahaja ? Hakikatnya, saya tiadalah mendengar Yeshua (Roh tujuh Lapis Karunia) berbicara kepada saya secara peribadi! Sehinggalah, Ia menyingkapkan Firman yang tertulis dalam Alkitab melalui "Dream dreams, visions and prophetic Voice."
Namun reaksi kita semua bolehlah dirumuskan dalam ucapan Yeshua dalam Yohanes 10: 25 “ Aku telah mengatakannya kepada kamu, tetapi kamu tidak percaya; pekerjaan-pekerjaan yang Kulakukan dalam ‘nama’ BapaKu, itulah yang memberikan kesaksian tentang Aku.” Benarkah Yeshua telah berkata-kata kepada kita secara peribadi ataupun kita hanyalah sekadar mendengar dari cakap-cakap orang sahaja ataupun sekadar ‘membaca’ Alkitab sahaja ? Hakikatnya, saya tiadalah mendengar Yeshua (Roh tujuh Lapis Karunia) berbicara kepada saya secara peribadi! Sehinggalah, Ia menyingkapkan Firman yang tertulis dalam Alkitab melalui "Dream dreams, visions and prophetic Voice."
Membaca Firman dalam Alkitab hanyalah sekadar kapasiti
intelek sahaja. Saya melihat bahawa ‘membaca’ bukanlah arti-kata ‘percaya’
walaupun minda kita masih dapat ‘mengiakan’ beberapa perkara perihal ‘nama-nama’ Kristus. Raja daud bernyanyi
lirik lagu dalam Mazmur 119: 130: “Bila tersingkap,
firman-firman Mu memberi terang, memberi pengertian kepada orang-orang bodoh.”
Sebelum tersingkap firman-firman Nya hanyalah berlegar di dalam kapasiti
intelek. Akan tetapi, apabila ia tersingkap, firman-firman itu mula dilihat
sebagai ‘karya’ Roh Tujuh Lapis Karunia, dan mulalah kita mengerti bahawa ‘Firman’
itu adalah Roh Tujuh Lapis Karunia ataupun Roh Kristus! Apabila ia tersingkap,
baharulah kita benar-benar menerima ‘biji sesawi dari Sorga’ yang boleh
melontarkan gunung ke dalam laut. Firman-firman
Tuhan dalam pembacaan hanya akan tersingkap apabila kita berada dalam kamar,
iaitu “spirit of prayer.” Memasuki “Spiritof Prayer” menuntut kita 100 % percaya
kepada “Way,” “Gate” dan “Keys”,
iaitu Roh Kristus (Roh Tujuh Lapis Karunia). Ketika kita masih bayi, kita minum susu, dan 'agama' mengajar kita untuk menjadi manusia yang bermoral dan 'baik.' Apabila kita dewasa, kita akan makan 'daging;' Roh Kebenaran akan mengajar kita untuk melihat melalui sumbu roh kita sendiri tentang Roh Kristus dalam pengajaran 'spirit of prayer: Way, Gate dan Keys. Justeru itu, kita akan mengingini untuk "... mengenali Dia dengan lebih dalam lagi," seperti Paulus dalam Filipi 1:21.
Manusia ‘luka’ yang dibaluti daging memerlukan Jalan untuk menyelesaikan
dosa-dosa, ataupun ‘pakaian kebenaran’ (garment
of righteousness) dan juga ‘tudungan Mercy.” Hadirat atau ‘Wajah Emannuel” diseru agar ia turun ke atas ‘sumbu’ roh kita. Pintu Roh Tuhan senatiasa terbuka, namun
tidak ada yang “impure” yang akan dapat menembusi pintu tersebut! Dalam Wahyu 21 :
25-27 menjelaskan bahawa “...pintu-pintu gerbangNya
tidak akan ditutup pada siang hari, sebab malam tidak ada lagi di sana.” “...Tetapi tidak akan masuk ke dalamnya
sesuatu yang najis (impure), atau
orang yang melakukan kekejian atau dusta, tetapi hanya mereka yang namanya
tertulis di dalam Kitab Anak Domba itu.” Ia menjelaskan perihal Roh
Tuhan Yang Maha Kudus di Sorga, namun ia juga menyingkapkan kepada kita betapa
‘roh’ kita yang masih dibaluti daging ini langsung tidak ‘sepadan’ untuk berurusan dengan Roh Tuhan Yang Maha Kudus. Namun, Daud bernyanyi “...Tuhan bergaul karib dengan orang yang takut
(dianugerahkan karunia “takut akan Tuhan”) akan Dia, dan perjanjianNya
(rahasia) diberitahukanNya kepada mereka” (Mazmur 25: 14).
“Takut akan Tuhan” adalah
salah satu dari operasi asas Roh Tujuh Lapis Karunia --Roh Yeshua (Yesaya
11). Kesemua nabi-nabi mengenali Roh
Tuhan menurut pengajaran Ordo Melkisedek, iaitu Roh Tujuh Lapis Karunia itu. Taurat berbicara tentang karunia Roh
Tujuh Lapis itu sebagaimana yang kita lihat pada ‘Menorah’ dalam
Tabernakel. Di Sorga, Menorah
itu adalah Roh Kristus, sedangkan apinya adalah Allah Bapa; kedua-duaNya adalah
Roh yang “Satu”—dilihat seperti satu Matahari sebagaimana yang dijelaskan
oleh penglihatan santo Yohanes dalam Kitab Wahyu. Bapa telah mengutus Kaki Dian Sorgawi itu supaya
turun ke bumi sebagaimana yang dibicarakan oleh ‘Menorah’ emas yang di dalam
Tabernakel. Roh YHVH yang berbicara kepada
nabi Moshe dalam Keluaran 34: 5-6 adalah ‘operasi’ anugerah salah satu dari tujuh Lapis
Karunia Roh Tuhan iaitu ‘roh pengertian’ yang dianugerahkan kepada Nabi
Moshe; namun firman yang disampaikan oleh ‘roh pengertian’ itu adalah sekadar ‘intro’ perihal karunia ‘roh pengertian’ dari Tuhan.
Zaman-zaman sebelum Taurat diturunkan kepada nabi Moshe,
para patriarchs juga turut bersaksi bahawa mereka berurusan dengan Roh Tuhan
yang sama iaitu Roh Tujuh Lapis Karunia. Patriarch Ayub bersaksi tentang operasi Roh
Tujuh Lapis Karunia ini dalam Ayub 28:
28: “...tetapi kepada manusia Ia berfirman:
Sesungguhnya “takut akan Tuhan,” itulah hikmat dan menjauhi kejahatan itulah akal budi.” Partriarch Ayub sebenarnya bersaksi
tentang anugerah karunia “takut akan Tuhan”
sebagai prasyarat mengenali “Hikmat,” iaitu peribadi Roh Tuhan yang diutus menurut Ordo
Melkisedek. Semua ‘nama-nama’ Roh Tuhan yang diketahui umat Tuhan dalam Alkitab
termasuk roh Yehsua Kristus (Yesaya 11) adalah Roh Tujuh lapis Karunia kerana ‘nama-nama’
mereka itu turun ke bumi menurut ketentuan-ketentuan Melkisedek (Ordo
Melkisedek).
Apakah itu Karunia Roh Kudus "Takut Akan Tuhan”?
Nubuatan yang disampaikan oleh Nabi Yesaya dalam Yesaya
11 menjelaskan operasi Roh yang menyertai Juruselamat, dan dalam ayat ke-3
berbunyi "...Ya, kesenanganNya ('Nya'-Yesus) ialah "takut akan
Tuhan..."(Yesaya 11: 3). 3 His 'delight' [spirit]
shall be in the fear of the Lord.
(Isaiah 11: 1-3)
Pengertian secara ringkas:
"Takut akan Tuhan" adalah karunia Roh Tuhan,
dan ia adalah "suci," "Takut akan Tuhan itu suci, tetap ada untuk selamanya; hukum-hukum Tuhan itu benar, adil
semuanya,"(Mazmur 19: 10); maka, ia bukanlah produk usaha
intelek-otak, ataupun boleh direka-cipta, melainkan sejatinya (pure), anugerah
Roh Tuhan; ia bersama-sama dengan peribadi Roh Tujuh Lapis itu. Ia bukanlah juga perihal reaksi emosi yang
ada kaitan dengan ketakutan. Karunia itu beroperasi bagi tujuan penyelamatan
umat manusia yang terpisah, supaya
mereka kembali mempunyai kesedaran dan ketergantungan (dependency) pada Pencipta, dan bukannya 'independent' dari Tuhan.
Kenapa Yesus (Adam yang ke-dua) perlukan "takut
akan Tuhan?" Firman yang
dibaluti 'daging' memerlukannya kerana semata-mata untuk kemenangan penebusan bagi umat manusia yang "luka." Jika tidak ada tujuh karunia-karunia yang
beroperasi pada Roh Yeshua (Yesya 11), maka dia mungkin akan menemui kegagalan
seperti Adam yang pertama. Adam yang
pertama tidaklah mempunyai karunia-karunia Ketujuh Lapis Roh itu, meskipun Roh Tujuh Lapis itu
ternyata boleh saja turun dan hinggap pada 'sumbu' rohnya (Adam) pada bila-bila masa
ketika mereka masih di Eden. Maka, karunia Roh Ilahi yang dinubuatkan sebagai "Roh takut akan Tuhan" itu akan beroperasi
untuk mengembalikan kesedaran
"ketergantungan" semua orang percaya, yang tertulis namanya dalam buku
Kehidupan, kepada Sang Pencipta. Karunia itu beroperasi supaya manusia "luka" akan dapat ‘belajar-tunduk’ kepada
‘kehendak-kehendak’ Roh Bapa Sang Pencipta: "dependency."
Hikmat Raja Sulaiman & penjelasannya berhubung dengan
"takut akan Tuhan."
"1 Hai
anakku, jikalau engkau menerima perkataanku dan 'menyimpan' perintahku di dalam
hatimu, 2 sehingga telingamu 'memperhatikan' hikmat, dan engkau
'mencenderungkan' hatimu kepada kepandaian, 3 ya, jikalau engkau 'berseru'
kepada pengertian, dan 'menujukan' suaramu kepada kepandaian, 4 jikalau engkau
'mencarinya' seperti 'mencari' perak, dan 'mengejarnya' seperti mengejar harta
terpendam, 5 maka engkau akan 'memperoleh' pengertian tentang "takut akan
Tuhan" dan mendapat pengenalan akan Allah." (Amsal 2:1-5).
Manusia-Ilahi (Yesus) & Adam (asal-usul manusia)
Manusia sejati yang mempunyai "takut akan
Tuhan" ialah Yesus Kristus; Dia bergantung penuh pada kehendak Roh Bapa
dalam melaksanakan misi "Domba Tuhan yang menghapus dosa-dosa dunia."
Pengertian dan pengenalan Yesus akan Allah Bapa adalah penuh dan sempurna,
supaya dia dengan mudah dapat melaksanakan kehendak Bapa, maka rohnya
beroperasi kepenuhan ketujuh karunia itu termasuk karunia "takut akan
Tuhan." Yesus,Anak Manusia, ada daging (otak manusiawi), tetapi Ia hidup,
mendengar dan melakukan kehendak Roh Allah Bapa, seratus peratus; YHVH
memberikan mesej kepada Yesaya "... ya, kesenanganNya (Kristus) ialah
'takut akan Tuhan'..." (Yesaya 11: 3).
Maka ia kepenuhan "takut akan Tuhan:" total dependency. Dia
(Yesus) adalah manusia rohani sejati yang pusat Kesedarannya (consciousness)
adalah 'roh' ; justeru itu, kesedaran (consciousness) manusia 'luka' pula
adalah otak (daging).
Pusat kesedaran Adam sebelum ia jatuh dalam dosa adalah
berpusat pada rohnya; manusia rohani.
Maka, ia dengan mudah, dapat berkomunikasi dengan Roh Tuhan yang
Mahasuci. Setelah berdosa, pusat kesedarannya telah berubah dari 'roh' kepada
'otak,' yang mempunyai 5 pintu deria.
Ini menjelaskan kenapa Tuhan sengaja berbuat bunyi seolah-olah Tuhan
sedang berjalan di taman Eden iaitu setelah Adam dan Eve memutuskan untuk hidup
'independen' dengan melanggar hukum Eden; mereka memakan buah pohon pengetahuan
(pohon otak). Mereka sepatutnya hanya memakan buah pohon kehidupan (pohon Roh),
jika mereka ingin terus dalam keadaan berdamai dengan Roh Tuhan.
___________________
Ketujuh Karunia Roh Ilahi
Kristus berkerja ke atas roh manusia, agar roh manusia yang tidak suci
(berdosa/"luka") dapat "berdamai" semula melalui
"jalan," dan menerima kembali anugerah kehidupan yang penuh.
___________________
Roh Adam yang berdosa (terpisah) tidak lagi dapat
"sedar" akan hadirat Roh Suci Tuhan; justeru, Tuhan sengaja buat
bunyi seolah-olah Ia sedang berjalan sambil memanggil-manggil nama Adam. Sejak
itu, setiap orang yang dipanggil namanya diberikan oleh Tuhan "Jalan"
untuk kembali kepada "kesedaran," agar manusia mengenali kembali,
realiti kewujudan Tuhan. Operasi Roh
Tuhan yang khusus mengembalikan kesedaran ketergantungan "dependency"
kepada Tuhan, Sumber Hidup, sebagaimana bergantungnya kehidupan daging pada
duit adalah dilaksanakan oleh karunia Roh Tuhan yang diwahyukan, sebagai "takut akan Tuhan;" ia mendorong
manusia "luka" kepada
"jalan" Tuhan. Yesus memperlihatkan kesempurnaan ketergantunganNya
pada Allah Bapa dalam mengerjakan kehendak Bapa, dan ini disebabkan oleh
operasi "takut akan Tuhan."
Ada banyak jalan-jalan kehidupan roh (agama) di dunia ini, namun Daud
bersaksi melalui nyanyian "Siapakah orang yang "takut akan
Tuhan" [diberikan karunia] ? Kepadanya Tuhan menunjukkan jalan yang harus
dipilihnya (Mzm 25:12). YHVH memberikan
'jalan' perdamaian menurut Taurat. Yesus datang menyempurnakan pekerjaan Roh
dalam Taurat. Kristus bersabda
"Akulah Jalan..."
Yesus telah dicobai Iblis selepas
puasanya selama 40 hari-40 malam. Dan
jika Yesus kalah kepada tipu-muslihat dan bujukan Syaitan, dan tunduk kepada
kesedaran otak, maka sudah tentulah Ia akan kahwin, berkerja, bisness,
berperang atau jadi raja dunia. Justeru, dagingNya tunduk kepada Roh (otak
manusiawinya, tidak 'terpisah' dari kesedaran Roh). Otaknya menerima mesej Bapa
dari Rohnya, dan senantiasa sedar akan alam roh. Kekuatan Roh Yesus adalah
Ilahi, kerana rohNya Ilahi dari alpha dan omega. Pusat Kesedarannya adalah Roh,
dan otakNya senantiasa dapat berkomunikasi dengan Roh dan alam roh; Yesus
adalah manusia rohani yang sejati.
Roh Tujuh Karunia adalah Kristus: Messiah
Yesaya menjelaskan Roh yang ada pada Yesus
menurut nubuatan dalam kitab Yesaya 11: 2-4, dengan menyenaraikan ketujuh
karunia Roh Kudus. Hakikatnya, karunia
Roh Kudus adalah infiniti , namun Tuhan menjelaskannya berdasarkan kepada
nubuatan bahawa Kristus, tujuh karunia roh tetapi satu. Dan pernyataan itu
adalah suatu "consistency," Roh nubuatan. Ia ("takut akan Tuhan") adalah
salah satu daripada ketujuh "asas" Karunia Roh yang dianugerahkan
kepada manusia luka agar ia dilahirkan kembali dan bertumbuh-mengerti bagaimana
Karunia-karunia Roh Kristus itu berkerja/beroperasi dalam menggenapi Firman.
Ketujuh karunia Roh itu beroperasi 'menerangi'
mereka yang berjalan dalam perjalanan iman.
Manusia beriman & praktikalnya berhubung karunia
"takut akan Tuhan:"
Tetapi, oleh kerana Yesus itu Tuhan, maka adalah lebih
praktikal bagi kita untuk belajar dan menyelami intipati "takut akan
Tuhan" dari perspektif rohani seseorang percaya iaitu manusia
"luka" yang normal, senantiasa-berdosa seperti Raja Daud. Sewaktu
hayat Raja Daud, ia mempunyai 8 isteri, dan sudah tentu, sebagai raja, ia mampu
untuk pada bila-bila masa, dapat menambahi bilangan gundiknya (harem), namun
Daud bersaksi bahawa "Siapakah orang yang takut akan Tuhan? Kepadanya
Tuhan menunjukkan jalan yang harus dipilihnya." (Mzm 25:12); Raja Daud
menjelaskan bahawa "Tuhan bergaul KARIB dengan 'orang yang takut akan
Dia,' dan (Secret) perjanjian-Nya diberitahukan-Nya kepada mereka."(Mazmur
25:14); Dia juga bernyanyi bahawa "Permulaan hikmat adalah takut akan
Tuhan, semua orang yang melakukannya berakal budi yang baik. Puji-pujian
kepada-Nya tetap untuk selamanya." (Mzm 111:10).
Dalam transaksi dengan Roh Tuhan, urusan menghakimi
dengan benar adalah bermaksud mendengar suara Roh Tuhan terlebih dahulu,
sebelum mengambil penilaian tentang
sesuatu perkara rohaniah. Jika,
dilihat dari moralitinya menurut penghakiman otak manusia yang cenderung
menghakimi, Raja Daud bukanlah se-idealnya-sempurna sebagai 'orang benar' dan
juga sebagai "mulut" Tuhan, namun ia diberikan "anugerah
Firman." . Daud yang dipilih Tuhan amat responsif kepada anugerah
"takut akan Tuhan." Yesus
memetik bahawa Lirik-Lirik Mazmur adalah Firman yang harus Ia genapi (Lukas 24:
44); kebanyakan Lirik-lirik lagu-lagu nyanyian dalam Kitab nyanyian itu adalah
Lirik-Lirik (Firman) Roh Tuhan bercampur
dengan lirik-lirik karangan nabi-nabi termasuk hasil karya Raja Daud.
Anugerah "Firman" memungkinkan segalanya tidak
mustahil bagi Raja Daud, dan tahktanya terus diteguhkan oleh Firman. Pernah
Engkau berbicara dalam penglihatan kepada orang-orang yang Kaukasihi, kata-Mu:
"Telah Kutaruh mahkota di atas kepala seorang pahlawan, telah Kutinggikan
seorang pilihan dari antara bangsa itu.
Firman itu bersuara "Aku telah mendapat Daud, hamba-Ku; Aku telah
mengurapinya dengan minyak-Ku yang kudus,maka tangan-Ku tetap dengan dia,
bahkan lengan-Ku meneguhkan dia." (Mzm 89:20-22).
Daud memberitahu dalam lirik nyanyiannya bahawa
"Firman-Mu (Roh) itu pelita bagi kakiku dan terang bagi jalanku."
(Mazmur 119:105). Daud mempunyai suatu hubungan intim "Roh & roh"
("Deep calls deep") dengan Roh Pencipta, YHVH. Maka, ia bersaksi bahawa mereka yang diurapi
adalah: "Maka berseru-serulah
mereka kepada Tuhan dalam kesesakan mereka, dan diselamatkan-Nya mereka dari
kecemasan mereka,disampaikan-Nya firman-Nya dan disembuhkan-Nya mereka,
diluputkan-Nya mereka dari liang kubur.Biarlah mereka bersyukur kepada Tuhan
karena kasih setia-Nya, karena perbuatan-perbuatan-Nya yang ajaib terhadap
anak-anak manusia.Biarlah mereka mempersembahkan korban syukur, dan
menceritakan pekerjaan-pekerjaan-Nya dengan sorak-sorai! (Mzm 107:19-22).
Daud telah mempastikan supaya pewaris tahktanya menimba
pengalaman hikmat, pengertian dan pengetahuannya dalam "takut akan"
Tuhan. Namun anaknya, Raja Sulaiman, turut mewarisi praktik poligami ayahnya
malah berlipat Kali gandalah nafsunya berbanding ayahnya; tercatat bahawa
Sulaiman mempunyai 700 isteri dan 300 harem (1Raj. 11: 3). Walaupun demikian Sulaiman turut bersaksi
seperti ayahnya, Daud, bahawa "Takut akan Tuhan" adalah permulaan pengetahuan, tetapi orang bodoh
menghina hikmat dan didikan."(Amsal 1:7).
Sulaiman mengumpamakan karunia "takut akan
Tuhan" sebagai suatu dorongan hidup yang kuat sebagaimana kita didorong
dalam mencari "duit" atau mengejar harta kehidupan. "...jikalau
engkau mencarinya (Hikmat/Word/Roh) seperti mencari perak, dan mengejarnya
seperti mengejar harta terpendam,maka engkau akan memperoleh PENGERTIAN tentang
"TAKUT AKAN TUHAN" dan mendapat PENGENALAN akan Allah.(Amsal 2:4-5).
Namun, "dorongan kerana kesedaran/consciousness" roh itu hanyalah
permulaan, dan haruslah berkesinambungan. Jikalau kita melihat bahawa mengenali
Tuhan itu adalah "Sumber" kehidupan, dan "memperkayakan"
kehidupan rohani, maka sudah tentu kita akan bermotivasi positif dalam
"takut akan Tuhan."
Karunia "takut akan Tuhan" yang aktif berkerja
dalam roh seseorang akan memampukan orang percaya itu dapat mengerti perumpamaan Yesus tentang pokok anggur dan ranting-rantingnya, dan memungkinkan ia dapat
berkata dari isi hatinya yang terdalam bahawa tanpa Kristus ia tidak dapat
berbuat apa-apa berhubung dengan pekerjaan/kehendak Roh Tuhan atau
"Firman." "Akulah pokok
anggur dan kamulah ranting-rantingnya. Barangsiapa tinggal di dalam Aku dan Aku
di dalam dia, ia berbuah banyak, sebab di LUAR Aku, kamu TIDAK DAPAT berbuat
apa-apa."(Yoh. 15:5). Raja Daud yang
dianugerahkan "takut akan Tuhan" berkata dalam Psalm 16:2, I say to
the Lord, “Thou art my Lord; I have no good apart from thee.” Meskipun Daud
beristeri lapan, namun karunia roh "takut akan Tuhan" setia
berkerja-beroperasi untuk roh raja Daud. Justeru itu, roh Daud memang penurut,
tetapi seperti kita, dagingnya (yang berpusat pada intelek-otak) memang lemah;
daging (yang berpusat di otak) memang senantiasa berdosa. Maka, Daud berpaut kepada kesetiaan Tuhan dan
bukanlah sebaliknya. Kita mengejarnya umpama mencari duit, bukanlah kerana kita
setia, tetapi roh kita didorong oleh anugerah karunia "takut akan
Tuhan."
'Mulut Tuhan" di era selepas kemangkatan Raja Uzziah iaitu, Nabi Yesaya, bernubuat
(revealed) bahawa "takut akan
Tuhan" adalah anugerah/karunia Roh Tuhan, kerana ia adalah salah satu
daripada ketujuh lapis Roh Raja Damai yang dinubuatkan akan digenapi pada masa
yang ditetapkan di masa hadapan. "2 Roh Tuhan akan ada padanya, roh
hikmat dan (roh)pengertian, roh nasihat dan (roh) keperkasaan, roh pengenalan
dan (roh) "takut akan Tuhan;" 3 ya, kesenangannya ialah "takut akan Tuhan" (Spirit of
joy in the fear of the Lord). Ia tidak akan menghakimi dengan sekilas pandang
saja atau menjatuhkan keputusan menurut kata orang. 4 Tetapi ia akan menghakimi
orang-orang lemah dengan keadilan, dan akan menjatuhkan keputusan terhadap
orang-orang yang tertindas di negeri dengan kejujuran; ia akan menghajar bumi
dengan perkataannya seperti dengan tongkat, dan dengan nafas mulutnya ia akan
membunuh orang fasik. " (Yesaya 11:2-4).
Selepas lebih 700 tahun dari tarikh nubuatan yang
diberikan Tuhan kepada Yesaya, bila Raja Damai datang sebagai "Firman
menjadi daging," Ia (Kristus) bersabda "Inilah hidup yang kekal itu,
yaitu bahwa mereka MENGENAL Engkau, satu-satunya Allah yang benar, dan MENGENAL
Yesus Kristus yang telah Engkau utus.(Yohanes 17:3); Kristus adalah Hikmat. Kristus yang duduk di
sebelah kanan Bapa diberitakan oleh Rasul Paulus kepada bangsa-bangsa asing
(gentile nations), "2...supaya hati mereka (kamu) terhibur dan mereka
bersatu dalam kasih, sehingga mereka memperoleh segala kekayaan dan keyakinan
pengertian, dan mengenal rahasia Allah, yaitu Kristus,3 sebab di dalam Dialah
tersembunyi segala harta HIKMAT dan pengetahuan."(Kolose 2:2-3).
"Hikmat"
itu adalah Kristus, dan Kristus itu adalah "Firman." Ketujuh Roh,
ketujuh Karunia itu adalah Roh
Kristus: Firman. Permulaan hikmat'
adalah "takut akan Tuhan," dan mengenal Yang Mahakudus adalah
pengertian.(Amsal 9:10)
___________________________
"... nama-Nya ialah:
"Firman Allah."(Wahyu 19:13). (Kerjanya/misinya ialah Firman/Tuhan.
In prophecy, "name" means divine handiworks/mission. Karya Tuhan
berkerja/beroperasi dalam tujuh-lipat ganda (sevenfold & over). Justeru
itu, Kristus, Roh Kudus dan Allah Bapa adalah tujuh lipat, dan Karya/kerja
mereka baik dalam penciptaan, perdamaian, mahupun dalam penghakiman/penghukuman
adalah dalam gandaan tujuh iaitu berdasarkan operasi tujuh karunia asas Roh. Jesus Christ sebagai
Hakim adalah Tuhan; tujuh mata, tujuh tanduk dan tujuh Roh.
----------------------------------------------
Menurut Roh, "nama" yang
dinyatakan (revealed by) oleh Syorgawi bermaksud 'pekerjaan Ilahi' (Divine
Handiwork). Jika tiada Firman yang
dianugerahkan kepada manusia, maka tiadalah manusia yang mengetahui akan
pekerjaan Roh Tuhan. Dan Firman menjadi dibaluti daging (Yoh. 1: 14).
"Firman itu telah menjadi manusia, dan diam di antara kita, dan kita telah
melihat kemuliaan-Nya, yaitu kemuliaan yang diberikan kepada-Nya sebagai Anak
Tunggal Bapa, penuh kasih karunia dan kebenaran (Yoh 1:14)"
Kenapa
"Firman" harus menjadi manusia ? Kerana Allah Bapa berkerja
menganugerahkan "Jalan" menurut Firman (Lukas 24: 44), supaya umat
manusia yang namanya tertulis dalam buku kehidupan mendapat anugerah kehidupan
kekal. Pekerjaan Roh Tuhan adalah mengutus "namaNya" dalam peribadi
Kristus. "Kuduskanlah mereka dalam kebenaran; firman-Mu (Roh Tuhan) adalah
kebenaran" (Yohannes 17:17). "Rohlah yang memberi hidup, Daging [yang berpusat di otak] sama sekali tidak
berguna ['tidak digunapakai untuk melakukan kerja Roh']. Maksudnya, daging haruslah ditaklukkan kepada Roh di dalam mengerjakan pekerjaan Roh. Perkataan-perkataan yang Kukatakan kepadamu
adalah "roh" dan hidup.(Yohannes 6:63). "... nama-Nya ialah: Firman Allah"(Wahyu 19:13).
"Tuhan itu Roh..." (Yoh.4: 24). Firman adalah
Karya (handiworks) Roh Tuhan. Pekerjaan manusia pula, adalah daging yang
berpusat pada 'otak.' Pada mulanya, manusia diciptakan dengan pusat kesedaran
pada rohnya, kemudiannya apabila ia berdosa, ia telah membawa seluruh
keturunannya kepada pusat kesedaran (consciousness) yang berpusat pada 'otak.'
Terpisahnya kesedaran roh manusia
terhadap hadirat Roh Mahasuci Tuhan telah juga memperlihatkan
manifestasi perubahan pusat kesedaran kehidupan. Meskipun, masyarakat
dahulukala dikatakan dekat kepada 'kesedaran' alam roh, namun ia bukanlah
kesedaran akan realiti Roh Tuhan. Tiada
"Jalan" untuk realiti Roh Tuhan melainkan Kristus. Namun,
sesungguhnya banyaklah jalan bagi alam roh; di zaman Noah, hanya Noah
sahaja yang 'berjalan' mengikuti 'jalan' Tuhan, dan yang se-angkatan dengannya
adalah hidup menurut jalan-jalan mereka sendiri. Demikian juga hal-nya dengan
kehidupan Henokh. Selepas Henokh berumur
365 tahun, "...Henokh hidup bergaul dengan Allah selama tiga ratus tahun
lagi, setelah ia memperanakkan Metusalah, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki
dan perempuan" (Kej. 5:22). Henokh
bergaul dengan Tuhan kerana Tuhan menganugerahkannya "jalan"
iaitu "Firman."
"Firman" adalah Roh kerana ia berasal dari Roh
Tuhan. Setiap Firman yang keluar dari "mulut" Nya senantiasa mempunyai
malaikat-malaikat suci yang bersedia melaksanakan
kehendak Tuhan menurut maksud 'suara' Firman itu. Mazmur Daud memberikan kita ilham dan
pengertian "Pujilah Tuhan, hai malaikat-malaikat-Nya, hai
pahlawan-pahlawan perkasa yang melaksanakan Firman-Nya dengan mendengarkan
suara Firman-Nya" (Mazmur 103:20). "...perkataan-perkataan yang
Kukatakan kepadamu adalah roh dan hidup" (Yohannes 6:63). In every spoken Words of the Lord, there are
always assigned-ministering angels in fulfilling/executing the Word!.
Bicara kata manusia adalah bukan roh kerana ia berasal dari
otak manusia (daging), dan tiada roh yang melaksanakan bicara kata manusia
kecuali kata jampi serapah. Justeru itu, Jampi serapih ahli sihir pun roh,
tetapi ia bukanlah dari malaikat-malaikatNya.
Yohanes mula menulis Injil dengan pembukaan kata-kata "Pada mulanya
adalah Firman (Roh), Firman itu ada bersama-sama Allah (Roh), dan Firman itu
adalah Allah (Roh) (Yohanes 1:1).
Justeru itu, Ia akan hanya menjadi "pedang" Roh Kudus apabila
Ia (Firman) dipakai oleh Roh Kudus. Jika
ia digunapakai oleh otak, maka Firman itu tidaklah ada kuasa untuk menjadi
"pedang Roh," tetapi sekadar transaksi intelek. Orang percaya yang
"sumbu rohnya" (spiritual heart) senantiasa diurapi oleh hadirat Roh
Kudus akan mendengar bicara Roh terlebih dahulu berhubung dengan penggunaan
Firman yang tertulis dalam Kitab. Jika otak yang pegang\pakai Firman, maka ia
tidaklah menyembuhkan, tetapi sekadar "intellectual fascinations."
Roh Kudus adalah Roh Allah Bapa yang berkerja di
tengah-tengah umatNya di bumi. Anak adalah Roh yang dibaluti daging kerana Roh
tidak dapat menjadi Domba Tuhan tanpa daging. Maka, Roh pinjam daging manusia
supaya Ia ada daging dan darah, untuk mengenapi penumpahan darah (penebusan
umat manusia yang luka), dan supaya Firman menurut Lukas 24:44 dapat digenapi. Santa
Maria dipilih untuk "supply"
daging, tetapi Roh Kudus menjadi Rohnya; namaNya ialah Yesus Kristus:
Almasih/Messiah. Justeru itu, "Anak Manusia" merujuk kepada
kemanusiaanNya, dan Anak Tuhan yang Mahatinggi merujuk kepada ketuhananNya--
RohNya. The "Shadow" of the Father on earth, empowering His people,
is called the Holy Spirit. The Father is in Heaven. The Father, the Son and the
Holy Spirit are One Spirit.
"Tetapi apabila Ia datang, yaitu Roh Kebenaran, Ia
akan memimpin kamu ke dalam seluruh kebenaran; sebab Ia tidak akan berkata-kata
dari diri-Nya sendiri, tetapi segala sesuatu yang didengar-Nya itulah yang akan
dikatakan-Nya dan Ia akan memberitakan kepadamu hal-hal yang akan
datang"(Yohanes 16:14).
Mereka yang diberikan anugerah "takut akan Tuhan"
akan mengenali Tuhan. Kesemua anugerah ada pada Kristus (Raja Damai). Maka,
Kristus adalah Jalan, Kebenaran dan hidup. Rasul Paulus yang dianugerahkan
Tuhan dengan "takut akan Tuhan," kemudiannya meluahkan keinginannya untuk mengenalinya
dengan lebih dalam. Dia berkata "karena bagiku hidup adalah Kristus dan
mati adalah keuntungan." (Filipi 1:21).
Ketika Yesus masih di bumi, Dia bersabda "Kamu adalah sahabat-Ku,
jikalau kamu berbuat apa yang Kuperintahkan kepadamu."(Yohannes
15:14). Inilah perintah-Ku kepadamu:
Kasihilah seorang akan yang lain."(Yoh 15: 17). Hakikat kehidupan yang
dibaluti daging adalah memang sukar sekali untuk mengasihi, kerana roh menuruti
namun daging (berpusat di otak) adalah lemah.
Doa Raja Daud berbunyi "Tuhan kiranya memberikan
kekuatan kepada umat-Nya, Tuhan kiranya memberkati umat-Nya dengan
sejahtera!" (Mazmur 29:11). Kekuatan datang hanya daripada urapan hadiratRoh Kudus yang dijanjikan mengenapi dan meneruskan realiti 'Emmanuel.' "Sebab Allah memberikan kepada kita
bukan roh ketakutan, melainkan Roh yang membangkitkan kekuatan, kasih dan
ketertiban" (2Tim 1:7). Utusan
Sorgawi juga memberikan kekuatan selain dari Roh Kudus seperti
malaikat-malaikat." "Maka seorang malaikat dari langit menampakkan
diri kepada-Nya untuk memberi kekuatan kepada-Nya"(Lukas 22:43.
Nabi Daniel diberikan kekuatan oleh malaikat Tuhan. "Ketika dikatakannya hal ini kepadaku,
kutundukkan mukaku ke tanah dan aku terkelu.Tetapi sesuatu yang menyerupai
manusia menyentuh bibirku; lalu kubuka mulutku dan mulai berbicara, kataku
kepada yang berdiri di depanku itu: "Tuanku, oleh sebab penglihatan itu
aku ditimpa kesakitan, dan tidak ada lagi kekuatan padaku.Masakan aku, hamba
tuanku ini dapat berbicara dengan tuanku! Bukankah tidak ada lagi kekuatan padaku
dan tidak ada lagi nafas padaku?"Lalu dia yang rupanya seperti manusia itu
menyentuh aku pula dan memberikan aku kekuatan,dan berkata: "Hai engkau
yang dikasihi, janganlah takut, sejahteralah engkau, jadilah kuat, ya, jadilah
kuat!" Sementara ia berbicara dengan aku, aku merasa kuat lagi dan
berkata: "Berbicaralah kiranya tuanku, sebab engkau telah memberikan aku
kekuatan"(Daniel 10:15-19)."
Untuk apakah kekuatan itu? Supaya kita dapat berdoa
"Bapa Kami." Kehendak-kehendak Roh Bapa seringkasnya dinyatakan di
setiap baris "Firman" dalam doa Bapa Kami. Doa Bapa Kami kelihatan ringkas, namun untuk
melaksanakan setiap maksud yang ada dalam doa itu memerlukan kekuatan Roh
Tuhan. Bukankah kita perlu kekuatan untuk dapat 'memuliakan' Tuhan? Bukankah
kita perlu kekuatan Roh supaya kita dapat 'makan' Firman dengan sempurna ? Kita
perlukan kekuatan supaya kita dapat 'mengampuni' orang yang bersalah terhadap
kita. Kita memerlukan Kekuatan-Nya untuk meng-Amen-kan semua Kehendak-Nya. Dan juga,
supaya orang yang dianugerahkan "takut akan Tuhan," akan dapat
meneruskan perjalanan iman, biarpun 'seolah-olah' dia sedang berjalan dalam
kegelapan. Gelap itu seringkasnya tiada suara Tuhan, sehingga doa semacam satu
hala. Bagi kebanyakan orang percaya,
gelap boleh jadi ketiadaan tanda-tanda berkat dari Tuhan. Pendapat radikal
pula, melihat "gelap" sebagai tiada Roh Kudus yang turun
menganugerahkan HadiratNya, atau tiada cahaya bersinar di atas kepala.
Ayub bersaksi tentang hadirat Roh Terang dengan berkata,
"...ketika pelita-Nya bersinar di atas kepalaku, dan di bawah terang-Nya
aku berjalan dalam gelap;"(Ayb 29:3). Orang percaya yang seolah-olah tiada
hadirat Roh Kudus, juga dikatakan berjalan dalam gelap, "Siapa di antaramu
yang "takut akan Tuhan," (nota: dianugerahkan karunia yang mendorong
kesedaran 'ketergantungan' kepada Tuhan') dan mendengarkan suara hamba-Nya?
Jika ia hidup dalam kegelapan dan tidak ada cahaya bersinar baginya, baiklah ia
percaya kepada 'nama' (misi/handiwork) Tuhan dan bersandar kepada Allahnya!
(Yesaya 50:10). Misi Raja Damai menjadi 'daging' adalah sebagai "Domba
Tuhan yang menghapus dosa-dosa dunia:" Bapa menganugerahkan Yesus sebagai
'Jalan' (Yoh. 14: 6) untuk mengenali Roh Tuhan. Dan orang-orang percaya
dipanggil para "pengikut Jalan" (the followers of the 'W'ay). Yesus
Kristus adalah "Jalan" untuk meminta "karunia takut akan
Tuhan."
Yesus bersabda "Jikalau engkau tahu tentang karunia
Allah, dan siapakah Dia yang berkata kepadamu: Berilah aku... ...niscaya engkau
telah meminta kepada-Nya, dan Ia telah memberikan kepadamu...". Karunia
Roh datang dan pergi sebagaimana urapan Roh itu turun dan pergi. Oleh kerana
Karunia itu adalah operasi peribadi Roh
Kudus, dan ia bukannya tinggal secara
"permanent" dalam roh manusia, maka, ia tertakluk kepada keadaan
"bait" (roh) orang percaya itu. Ia berkerja setiap kali ia turun
kepada sumbu roh manusia. Maka, ia harus
"dikejar" seperti mengejar 'duit,' dan karunia itu perlu dipohon dari
Allah Bapa, sepanjang hayat kita dalam perjalanan iman. "Ketergantungan
hidup pada Pencipta" adalah
"hasil" yang muncul dalam roh orang percaya kerana operasi karunia
"takut akan Tuhan," supaya ia benar-benar menjadi ranting, dan
Kristus adalah pokoknya: 'dependency juga sinonim dengan ungkapan frasa "the fear of the Lord." Justeru itu, independen atau kehidupan yang
tidak bergantung pada Roh Tuhan juga boleh diungkapkan dengan frasa "tiada
takut akan Tuhan." Namun, di atas segalanya kemenangan bukanlah kerana
kesetiaan manusia, tetapi kesetiaan jantung Tuhan.
Kesimpulan
Maka, kesimpulan ringkas perihal takut akan Tuhan menurut
lirik lagu Raja Daud "Carilah Tuhan (mencari kerana didorong oleh anugerah
"takut akan Tuhan"), dan kekuatan-Nya (kekuatan dari Roh Tuhan),
carilah 'wajah-Nya' (HadiratNya) selalu!"(Mazmur 105:4). Mencari Tuhan
adalah 'bisness' yang suci. Tanpa pekerjaan Bapa yang dinyatakan oleh Kristus,
maka sia-sialah pencarian itu. Mereka yang "lapar" akan Tuhan harus
mengikuti 'Jalan,' melalui 'Pintu' dan menganuti 'Kunci' kepada hadirat Roh Kudus iaitu
Kristus. (Yoh.14: 6; Yoh.10: 1-9; Mat.5: 8).
Misi dan Operasi ketujuh karunia Roh Tuhanlah yang
memimpin seseorang manusia "luka" sehingga ia percaya (100 % percaya)
kepada "Firman." Kristus adalah kepenuhan hikmat Ilahi. Raja Sulaiman
bersaksi bahawa "Permulaan [mengenali] 'hikmat' (Kristus) adalah
"takut akan Tuhan," dan mengenal Yang Mahakudus adalah pengertian
(Amsal 9:10). Roh manusia yang
"luka" tidaklah pandai lapar akan Firman, jika tiada anugerah karunia
"takut akan Tuhan" yang menerpa rohnya. Maka, ini akan menjawab soalan asas;
bagaimana mungkin manusia yang kesedarannya "berpusat
pada otak" dapat mengatakan bahawa Firman (Roh Tuhan) itu adalah Sumber
hidupnya?
Raja Solomon membahagi dengan bersaksi "Permulaan
Hikmat adalah takut akan Tuhan,' dan mengenal Yang Mahakudus adalah
pengertian."(Amsal 9:10). "Takut
akan Tuhan" semacam mengejar harta
terpendam kata Raja Sulaiman. Yesaya
bernubuat bahawa "takut akan Tuhan" adalah harta tubuh Kristus
(profetik Sion). "Masa 'keamanan' ('peace age'~ Perjanjian Baru) akan tiba bagimu;
kekayaan yang menyelamatkan ialah hikmat dan pengetahuan; takut akan Tuhan,
itulah harta benda Sion." (Yes 33:6).
Manusia "luka" tidak mempunyai sumber-sumber berdasarkan kapasiti intelek yang memampukan nya untuk mengenali Roh Tuhan, melainkan hanya melalui
anugerah Roh Tuhan (Firman) yang berkerja/berkarya
menurut operasi ketujuh karunia Roh Kudus ke atas roh manusia. "Takut akan
Tuhan" menjadikan manusia yang luka, supaya akhirnya, akan mengerti maksud asal
penciptaan manusia rohani (blueprint/design yang semula), iaitu sepatutnya tergantung
penuh kepada Sang Pencipta, sebagaimana yang diperlihatkan oleh Yesus, ketika
misinya dalam daging, yang bergantung secara total kepada kehendak-kehendak
Allah Bapa.
'Ranting' tiada kehidupan jika ia tidak bergantung penuh kepada 'Pokok;' roh manusia hanya dapat diumpamakan sebagai ranting hanya apabila ada karunia "takut akan Tuhan" yang beroperasi dalam roh manusia; tidak hairanlah Raja Solomon mengumpamakannya seperti mencari duit (perak), atau seperti mengejar harta kerana kehidupan daging sesungguhnya 'tergantung' pada duit/harta. Maka, 'dependency' itu hanya dapat dimungkinkan dalam kehidupan kerohanian seseorang apabila operasi Karunia itu dianugerahkan oleh Roh Kudus. "Yes!... Apart from Christ, I can do nothing!" says a spiritual man. It is not the question concerning the resources of the intellectual capacities, but the resourceslessness of the spirit, when we enter into the business of prayer. Selagi kita belum melihat 'kebaikan-kebaikan' Tuhan seperti senarai "ucapan Berbahagia" Yeshua dalam Matius 5, maka kita tidak akan dapat 'berjalan di atas air. ' Perjalanan Iman adalah urusan 'roh,' yang diumpamakan sebagai 'berjalan di atas air.' "Berbahagia" (Blessed) adalah anugerah dari atas---Sorga! Ia bukanlah usaha kepandaian intelek manusia. Ia diajarkan oleh ROH Kebenaran kepada roh anak-anak Tuhan (Yoh.1: 12). Semua ucapan 'Berbahagia' Yeshua dalam Matius 5 adalah anugerah 'kebaikan-kebaikan' ROH Tuhan untuk melengkapkan perjalanan Iman kita , supaya kita bertumbuh dalam hikmat, pengertian, takut akan Tuhan dan dalam kuasa Tuhan. Anugerah 'beautitudes' adalah survival bagi setiap orang yang diberi kuasa menjadi anak Tuhan. Tanpa beautitudes (ucapan "Berbahagialah" Tuhan Yeshua), maka sukarlah kita meneruskan arti-kata "percaya." Malah, penderitaan kita di Bumi tidak akan memampukan kita untuk melihat erti perkataan-perkataan Yeshua yang berbunyi: "Di dunia ini kamu akan menderita, ...tetapi Aku telah mengalahkan' dunia." Raja Daud sebenarnya melakukan kejahatan-kejahatan seperti merampas Bathsheba dari Uriah yang telah dirancang untuk menemui ajal di medan perang. Namun, anugerah "kebaikan-kebaikan Tuhan" memungkinkan Daud mengecapi 'kemurahan' Tuhan. Daud telah melihat semua kebaikan-kebaikan Tuhan sebagaimana yang dikecapi oleh Nabi Moshe yang dianugerahkan 'semua kebaikan-kebaikan' Tuhan (all goodness) dalam hadirat YHVH. Roh kita perlu belajar mesej 'roh nubuat' lirik nyanyian Daud dalam Mazmur 27: 4, supaya kita akan dapat bertahan ('survive') mengharungi era Judgment oleh Hakim yang akan datang. Dengan berharap kepada 'semua kebaikan-kebaikan' (all goodness~ beautitudes) Tuhan, kita akan meminta dengan 'iman' supaya kita dapat memasuki hadirat 'nama' Hakim.
Melihat 'kebaikan-kebaikan' Roh Tuhan adalah anugerah Tuhan. Semua kebaikan-kebaikan Roh Tuhan yang menerpa kita akan menjadikan kita "blessed" atau "berbahagialah." "Mintalah maka Bapaku yang ada di Sorga akan menunaikan semua permintaan kamu di dalam 'nama' Kristus." Memohon anugerah untuk melihat segala 'kebaikan' (goodness) Tuhan adalah permintaan yang 100 ℅ di dalam 'nama' ('karya') Tuhan. Kapasiti intelek memang lemah untuk melihat segala kebaikan Tuhan, namun anugerah 'Berbahagia' ('beautitudes') adalah anugerah Ilahi yang memampukan kita untuk melihat segala kebaikan-kebaikan Tuhan; nabi Moshe dianugerahkan dengan segala kebaikan Yahuwah ketika Tuhan memperlihatkan kemuliaannya di atas gunung Sinai di dalam Keluaran 33. Dalam Keluaran 33, Nabi Moshe dikatakan dikenan Tuhan kerana anugerah 'Kasih Karunia', dan ia dapat bertahan dalam hadirat Yahuwah kerana tudungan tapak Tangan Yahweh. Tudungan itu adalah 'mercy' ROH Yahweh. Manakala, "kebaikan-kebaikan" (goodness) Tuhan merujuk kepada "beautitudes" yang di senarai oleh Yeshua dalam Matius 5.
Semua nabi-nabi Perjanjian Lama telah diajarkan oleh ROH Tuhan untuk melihat dan, justeru itu, mereka dapat mengerti "kebaikan-kebaikan" ROH Tuhan! Apabila intelek 'mati akal' atau sampai kepada tahap 'insensibleness' (tidak masuk akal') perihal bagaimana Tuhan yang Maha-sempurna dapat menerima kita, maka panjatkanlah doa kepada Tuhan, agar kita dianugerahkan dengan segala kebaikan-kebaikan Roh Tuhan. Kita dapat belajar dari Daud yang bernyanyi: "Satu hal telah ku minta kepada Tuhan...mengecapi segala 'kemurahan' ('kebaikan-kebaikan') Tuhan..." (Mazmur 27: 4). Demikianlah akal' Budi (precept) kita untuk meminta 'hal' yang di luar kemampuan Sumber manusia iaitu seperti Lirik Raja Daud dalam Mazmur 27: 4. Setiap hari kita buat dosa, namun kerana anugerah Tuhan, iaitu anugerah ucapan Kristus yang berbunyi "Berbahagialah," maka kita masih juga dapat mengecapi 'pure heart' dalam memasuki hadirat Tuhan, the spirit of prayer (Matius 5: 8).
Kita terfokus kepada intelek secara dominan sebagai titik-pusat kesedaran, dan justeru itu, kita seringkali digoda untuk mengenakan 'pakaian dari daun-daun pohon Ara yang dianyam, sebagaimana yang dibuat oleh Adam dan Hawa. Di dalam nama Kristus, anugerah pakaian yang sempurna senantiasa ada untuk menggantikan anyaman "daun pohon Ara." Dengan anugerah 'kebaikan-kebaikan' Tuhan, maka kita akan melihat dan mengerti apakah maksud 'poor in spirit' (miskin dalam roh). "Miskin dalam roh" adalah anugerah Tuhan yang menjadisebagai kita senantiasa 'sedar' bahawa kita tiada sumber untuk dapat berdiri di dalam hadirat ROH Tuhan! Sebelum menerima anugerah 'Berbahagia,' kita seringkali digoda oleh intelek untuk berfikir bahawa kita mempunyai 'sumber' untuk berurusan dengan ROH Tuhan, iaitu mengenakan pakaian dari "anyaman daun-daun pohon Ara!" Selepas menerima anugerah , kita akan berkata seperti Daud kepada Tuhan: "apart from You, I'm no good", ataupun seperti Firman Yeshua, " apart from you, I can do nothing!' Tanpa kebaikan -kebaikan Tuhan, dan biarpun berbekalkan segala sumber manusiawi, kita akan pasti menemui kegagalan untuk urusan memasuki hadirat ROH Tuhan! Tetapi, dengan anugerah Tuhan, kita dipermampukan untuk memasuki Kerajaan Sorga. Maka, itulah sebabnya semua ucapan "Berbahagia/beautitudes" Yeshua itu didahului dengan perkataan "Blessed." Blessed berarti anugerah dari Tuhan! Semua ucapan "blessed" dalam Matius 5 adalah anugerah "kebaikan-kebaikan " ROH Tuhan. Maka, Jika kamu dipermampukan untuk nengecapi apa sahaja yang diucapkan Yeshua dalam Matius 5, ketahuilah bahawa ia bukan usahamu, tetapi 'anugerah kebaikan-kebaikan' Tuhan! You are blessed!
'Berjalan di atas air' mengungkapkan perjalanan yang mustahil bagi daging, namun ia adalah 'alur' yang normal bagi perjalanan Iman yang bergantung kepada kekuatan anugerah karunia roh-tujuh-lapis. Maka, roh manusia yang tidak ada ketergantungan (dependency) kepada Roh Tuhan bolehlah juga diungkapkan dengan frasa "tiada takut akan Tuhan." Tiada anugerah karunia takut akan Tuhan berarti tiada ungkapan 'ranting kepada Pohon Kehidupan yang sebenar' dalam kehidupan. Amen.
'Ranting' tiada kehidupan jika ia tidak bergantung penuh kepada 'Pokok;' roh manusia hanya dapat diumpamakan sebagai ranting hanya apabila ada karunia "takut akan Tuhan" yang beroperasi dalam roh manusia; tidak hairanlah Raja Solomon mengumpamakannya seperti mencari duit (perak), atau seperti mengejar harta kerana kehidupan daging sesungguhnya 'tergantung' pada duit/harta. Maka, 'dependency' itu hanya dapat dimungkinkan dalam kehidupan kerohanian seseorang apabila operasi Karunia itu dianugerahkan oleh Roh Kudus. "Yes!... Apart from Christ, I can do nothing!" says a spiritual man. It is not the question concerning the resources of the intellectual capacities, but the resourceslessness of the spirit, when we enter into the business of prayer. Selagi kita belum melihat 'kebaikan-kebaikan' Tuhan seperti senarai "ucapan Berbahagia" Yeshua dalam Matius 5, maka kita tidak akan dapat 'berjalan di atas air. ' Perjalanan Iman adalah urusan 'roh,' yang diumpamakan sebagai 'berjalan di atas air.' "Berbahagia" (Blessed) adalah anugerah dari atas---Sorga! Ia bukanlah usaha kepandaian intelek manusia. Ia diajarkan oleh ROH Kebenaran kepada roh anak-anak Tuhan (Yoh.1: 12). Semua ucapan 'Berbahagia' Yeshua dalam Matius 5 adalah anugerah 'kebaikan-kebaikan' ROH Tuhan untuk melengkapkan perjalanan Iman kita , supaya kita bertumbuh dalam hikmat, pengertian, takut akan Tuhan dan dalam kuasa Tuhan. Anugerah 'beautitudes' adalah survival bagi setiap orang yang diberi kuasa menjadi anak Tuhan. Tanpa beautitudes (ucapan "Berbahagialah" Tuhan Yeshua), maka sukarlah kita meneruskan arti-kata "percaya." Malah, penderitaan kita di Bumi tidak akan memampukan kita untuk melihat erti perkataan-perkataan Yeshua yang berbunyi: "Di dunia ini kamu akan menderita, ...tetapi Aku telah mengalahkan' dunia." Raja Daud sebenarnya melakukan kejahatan-kejahatan seperti merampas Bathsheba dari Uriah yang telah dirancang untuk menemui ajal di medan perang. Namun, anugerah "kebaikan-kebaikan Tuhan" memungkinkan Daud mengecapi 'kemurahan' Tuhan. Daud telah melihat semua kebaikan-kebaikan Tuhan sebagaimana yang dikecapi oleh Nabi Moshe yang dianugerahkan 'semua kebaikan-kebaikan' Tuhan (all goodness) dalam hadirat YHVH. Roh kita perlu belajar mesej 'roh nubuat' lirik nyanyian Daud dalam Mazmur 27: 4, supaya kita akan dapat bertahan ('survive') mengharungi era Judgment oleh Hakim yang akan datang. Dengan berharap kepada 'semua kebaikan-kebaikan' (all goodness~ beautitudes) Tuhan, kita akan meminta dengan 'iman' supaya kita dapat memasuki hadirat 'nama' Hakim.
Melihat 'kebaikan-kebaikan' Roh Tuhan adalah anugerah Tuhan. Semua kebaikan-kebaikan Roh Tuhan yang menerpa kita akan menjadikan kita "blessed" atau "berbahagialah." "Mintalah maka Bapaku yang ada di Sorga akan menunaikan semua permintaan kamu di dalam 'nama' Kristus." Memohon anugerah untuk melihat segala 'kebaikan' (goodness) Tuhan adalah permintaan yang 100 ℅ di dalam 'nama' ('karya') Tuhan. Kapasiti intelek memang lemah untuk melihat segala kebaikan Tuhan, namun anugerah 'Berbahagia' ('beautitudes') adalah anugerah Ilahi yang memampukan kita untuk melihat segala kebaikan-kebaikan Tuhan; nabi Moshe dianugerahkan dengan segala kebaikan Yahuwah ketika Tuhan memperlihatkan kemuliaannya di atas gunung Sinai di dalam Keluaran 33. Dalam Keluaran 33, Nabi Moshe dikatakan dikenan Tuhan kerana anugerah 'Kasih Karunia', dan ia dapat bertahan dalam hadirat Yahuwah kerana tudungan tapak Tangan Yahweh. Tudungan itu adalah 'mercy' ROH Yahweh. Manakala, "kebaikan-kebaikan" (goodness) Tuhan merujuk kepada "beautitudes" yang di senarai oleh Yeshua dalam Matius 5.
Semua nabi-nabi Perjanjian Lama telah diajarkan oleh ROH Tuhan untuk melihat dan, justeru itu, mereka dapat mengerti "kebaikan-kebaikan" ROH Tuhan! Apabila intelek 'mati akal' atau sampai kepada tahap 'insensibleness' (tidak masuk akal') perihal bagaimana Tuhan yang Maha-sempurna dapat menerima kita, maka panjatkanlah doa kepada Tuhan, agar kita dianugerahkan dengan segala kebaikan-kebaikan Roh Tuhan. Kita dapat belajar dari Daud yang bernyanyi: "Satu hal telah ku minta kepada Tuhan...mengecapi segala 'kemurahan' ('kebaikan-kebaikan') Tuhan..." (Mazmur 27: 4). Demikianlah akal' Budi (precept) kita untuk meminta 'hal' yang di luar kemampuan Sumber manusia iaitu seperti Lirik Raja Daud dalam Mazmur 27: 4. Setiap hari kita buat dosa, namun kerana anugerah Tuhan, iaitu anugerah ucapan Kristus yang berbunyi "Berbahagialah," maka kita masih juga dapat mengecapi 'pure heart' dalam memasuki hadirat Tuhan, the spirit of prayer (Matius 5: 8).
Kita terfokus kepada intelek secara dominan sebagai titik-pusat kesedaran, dan justeru itu, kita seringkali digoda untuk mengenakan 'pakaian dari daun-daun pohon Ara yang dianyam, sebagaimana yang dibuat oleh Adam dan Hawa. Di dalam nama Kristus, anugerah pakaian yang sempurna senantiasa ada untuk menggantikan anyaman "daun pohon Ara." Dengan anugerah 'kebaikan-kebaikan' Tuhan, maka kita akan melihat dan mengerti apakah maksud 'poor in spirit' (miskin dalam roh). "Miskin dalam roh" adalah anugerah Tuhan yang menjadisebagai kita senantiasa 'sedar' bahawa kita tiada sumber untuk dapat berdiri di dalam hadirat ROH Tuhan! Sebelum menerima anugerah 'Berbahagia,' kita seringkali digoda oleh intelek untuk berfikir bahawa kita mempunyai 'sumber' untuk berurusan dengan ROH Tuhan, iaitu mengenakan pakaian dari "anyaman daun-daun pohon Ara!" Selepas menerima anugerah , kita akan berkata seperti Daud kepada Tuhan: "apart from You, I'm no good", ataupun seperti Firman Yeshua, " apart from you, I can do nothing!' Tanpa kebaikan -kebaikan Tuhan, dan biarpun berbekalkan segala sumber manusiawi, kita akan pasti menemui kegagalan untuk urusan memasuki hadirat ROH Tuhan! Tetapi, dengan anugerah Tuhan, kita dipermampukan untuk memasuki Kerajaan Sorga. Maka, itulah sebabnya semua ucapan "Berbahagia/beautitudes" Yeshua itu didahului dengan perkataan "Blessed." Blessed berarti anugerah dari Tuhan! Semua ucapan "blessed" dalam Matius 5 adalah anugerah "kebaikan-kebaikan " ROH Tuhan. Maka, Jika kamu dipermampukan untuk nengecapi apa sahaja yang diucapkan Yeshua dalam Matius 5, ketahuilah bahawa ia bukan usahamu, tetapi 'anugerah kebaikan-kebaikan' Tuhan! You are blessed!
'Berjalan di atas air' mengungkapkan perjalanan yang mustahil bagi daging, namun ia adalah 'alur' yang normal bagi perjalanan Iman yang bergantung kepada kekuatan anugerah karunia roh-tujuh-lapis. Maka, roh manusia yang tidak ada ketergantungan (dependency) kepada Roh Tuhan bolehlah juga diungkapkan dengan frasa "tiada takut akan Tuhan." Tiada anugerah karunia takut akan Tuhan berarti tiada ungkapan 'ranting kepada Pohon Kehidupan yang sebenar' dalam kehidupan. Amen.
Glosari
Manusia "luka"~ Adam yang telah berdosa dan keturunannya terputus perdamaian dengan Roh Tuhan Yang Maha-suci. Pusat kesedaran kehidupan daging adalah dominan terpaut pada kapasiti Intelek
dan aktiviti sistem sarafnya; justeru itu, ketergantungan kita adalah dominan kepada 'keinginan' daging. Arti kehidupan dengan terpaut secara dominan pada kekuatan intelek.
Manusia yang tidak "luka"~ Adam yang masih suci rohnya iaitu
sebelum ia 'jatuh' kepada kuasa dosa. Dan juga 'Adam kedua', namun rohNya adalah Ilahi, iaitu
Yesus Kristus. Pusat kesedaranNya Yeshua (consciousness) adalah rohNya:
kedua-duanya adalah manusia rohani sejati, tetapi Roh Yesus adalah Ilahi, sedangkan
roh ''Adam pertama' adalah 'roh manusia yang suci' sebelum ia jatuh. 'Adam yang pertama' itu suci, tetapi tidaklah
dianugerahkan dengan 'ketujuh karunia' kerana ia bukanlah Roh Ilahi: ia cuma roh manusia yang suci. Roh
'manusia-Yesus' pula adalah kepenuhan 'ketujuh-karunia' kerana RohNya, dari alpha
dan omega, adalah Ilahi. Ketergantungan
kehidupan pada Roh Tuhan adalah mesej memakan buah-buah dari 'pohon kehidupan'. Maka, mereka yang dianugerahkan "takut
akan Tuhan" dibimbing oleh Roh sehingga memiliki hubungan seperti perumpamaan 'pohon anggur dan
ranting-rantingnya:' suatu ketergantungan kehidupan (spiritual dependency).
Luka-luka ~ Oleh
Bilur-bilurNya sebagai Domba Tuhan, Raja Daud bernyanyi lirik profetik "
Ia menyembuhkan orang-orang yang patah hati dan membalut luka-luka
mereka;" (Mazmur 147:3)
Sevenfold gifts of the Holy Spirit
(Verse 1) A
shoot shall come out from the stump of Jesse, and a branch shall grow out of
his roots.
(Verse 2) The
Spirit of the Lord shall rest on him, the 'spirit' [~1st] of wisdom and [2nd~'spirit'] understanding, the 'spirit' [~3rd]
of counsel and [4th~'spirit']
might, the 'spirit' [~5th] of knowledge and the [6th~'spirit'] fear of the Lord.
(Verse 3) His delight [7th~'spirit'] shall be in the fear of the Lord.
(Isaiah 11: 1-3).