Sabtu, 22 April 2023

"Bermalam" dalam perjalanan iman...

   



    "...Maka Jacob berangkat dari Bersyeba dan pergi ke Haran. Ia sampai di 'SUATU TEMPAT,' dan 'BERMALAM' di situ, karena matahari telah terbenam. Ia mengambil sebuah batu yang terletak di tempat itu dan dipakainya sebagai alas kepala, lalu membaringkan dirinya di tempat itu." (Kejadian 28:10-11) 


   Tuhan itu Roh [a1] . Firman Tuhan itu juga adalah Roh Tuhan [a2], kerana semua Firman Tuhan berasal dari Roh Tuhan. Jika cerita perjalanan Jacob dari Bersyeba ke Haran itu tidak melibatkan hal-hal memasuki hadirat Roh Tuhan YHVH, maka sudah tentu perkataan 'bermalam' itu sendiri tidak akan membawa apa-apa arti rohaniah yang signifikan. Namun, oleh kerana catatan Kitab suci Kejadian adalah bahasa Roh Tuhan, maka perkataan 'bermalam' sudah tentu membawa maksud fitrah roh nubuat (the nature of the Spirit of prophecy) yang amat dalam. Orang bijak pandai kitab yang terpelajar biasanya menamakan ilmu pentafsiran mengikut setiap patah perkataan itu sebagai expositional interpretation through word by word. Mereka adalah ahli-ahli dalam bidang etymology.  Biasanya mereka yang berminat membuat pentafsiran sebegini adalah mereka yang sangat arif dalam bahasa asli kitab-kitab suci. Jadi mereka adalah tergolong bukan sahaja sebagai ahli kitab (theologians/biblical scholars) yang terpelajar, tetapi juga sebagai ahli pelbagai bahasa (linguists) terutama bahasa asli kitab-kitab kuno. Penulis sememangnya buta huruf akan ilmu hermeneutics, namun aku masih memberanikan diri untuk mencoretkan beberapa pembahagian kepada mereka yang sedang berjalan dalam 'gelap.' Sekurang-kurangnya mereka akan dapat menanggapi arti kata  'bermalam' hasil pengalaman perjalanan iman di 'gurun' atau di dalam 'kegelapan.' Nabi Isaiah menulis Firman : 

"Siapa di antaramu yang takut akan Tuhan dan mendengarkan suara hambaNya? Jika ia hidup dalam kegelapan, dan tidak ada cahaya bersinar baginya, baiklah ia percaya kepada 'nama' Tuhan dan bersandar kepada Allahnya."     (Yesaya 50: 10


      'Perkataan profetik "BERMALAM" [a] itu sebenarnya khusus ditujukan kepada semua orang-orang percaya yang sedang menelusuri perjalanan Iman. Perkataan 'bermalam' dalam tafsir kiasan rohaniah (typology) dalam petikan perjalanan Jacob itu, menubuatkan kepada kita semua, supaya menanggapi pengajaran perjalanan rohaniah tersebut, sehingga kita dapat lafazkan dengan sempurna intipati doa dalam petikan Mazmur 91: 1 yang mengandung perkataan "bermalam." Kita membicarakan tentang contextual meaning dan juga prophetic/typological interpretation seperti yang dimaksudkan oleh Job 33: 14. Karena Allah berfirman dengan SATU DUA cara, tetapi orang tidak memperhatikannya (Ayub 33: 14).12 Satu kali Allah berfirman, dua hal yang aku dengar: bahwa kuasa dari Allah asalnya, 13 dan dari pada-Mu juga kasih setia, ya Tuhan; sebab Engkau membalas setiap orang menurut perbuatannya. (TB Mazmur 62:12-13) 

Tuhan sebagai Pencipta langit dan bumi dan segala isinya adalah sentiasa Kudus, sedangkan manusia yang dicipta itu lemah dan senantiasa luka dan terluka. Keadaan ini dipanggil Perseteruan atau konflik antara Sang Pencipta dan Umat manusia yang jatuh. 

    Justeru itu, Tuhan sudah merencanakan dari semula untuk menganugerahkan JALAN kepada Umat manusia yang akan jatuh dalam kuasa dosa, supaya mereka dapat hidup diperdamaikan dengan kuasa kehidupan yang Kudus, walaupun hari-harinya masih kerap kali kembali dalam taklukan kepada kebinasaan daging, iaitu kerana luka-luka: belenggu dosa. Dengan 'Jalan' itu, maka kita dilepaskan dari belenggu sengat maut, iaitu dosa.  Namun, kita tidak akan dapat melihat dengan jelas fungsi JALAN itu, kecuali kita diajar oleh Roh Tuhan pada ketika roh kita 'bermalam' pada 'suatu tempat.' Justeru itu, perkataan "bermalam" itu hanya dapat dimengertikan oleh orang-orang percaya kepada 'nama' Tuhan sahaja! Ia  memberi arti rohaniah tentang pengajaran 'perdamaian,' iaitu tentang bagaimana roh orang percaya yang menderita setiap hari dapat diperdamaikan dengan Roh Tuhan yang Mahasuci. 'Bermalam' adalah umpama 'prologue' kepada asas berdoa di dalam roh dan kebenaran. Berdoa itu adalah urusan memasuki 'kamar' terdalam menurut ajaran Yeshua dalam Matius 6:6 dan Matius 6: 9-14.  Urusan memasuki 'kamar terdalam' adalah urusan komunikasi rohaniah di antara Roh Tuhan dan roh seseorang percaya. Raja Daud menulis lirik Mazmur tentang komunikasi spiritual ini dalam frasa "Deep calls deep." Dalam 'kamar' atau di dalam 'rumah Tuhan' itu, kita akan diajar memasuki hadirat Roh Bapa; ia adalah suatu urusan yang tidak diajarkan dalam mana-mana sistem pendidikan formal. Malah, Ia tidak dapat dipelajari dalam tempoh singkat. Ia adalah anugerah Tuhan. Ia urusan mati atau hidup. Ia dipelajari sepanjang hidup hingga akhir hayat daging. Orang terdahulu, mungkin, paling terbaikpun, hanyalah dapat membahagikan beberapa petua dari pengalaman rohaniah mereka kepada mereka yang sedang menelusuri perjalanan iman. Man knows 'in parts' only, but God knows the whole matters!

     Kita tidak akan dapat masuk 'kamar' (the Spirit of prayer), jikalau kita tidak dianugerahkan dengan  [Roh] Pengetahuan dan [Roh] Pengertian. Dengan anugerah karunia itu baharulah kita dapat mengerti arti rohaniah tentang 'berehat.' Malah, urusan 'percaya' kepada Tuhan itu sendiri juga, hanya dapat dizahirkan dari hati kita, justeru kerana disebabkan oleh karya 'nama' Tuhan, melalui anugerah karunia pengetahuan [Roh Pengetahuan] dan juga anugerah karunia pengertian [Roh pengertian] dari Roh Tuhan (Amsal 9: 10). Tujuan utama berdoa ialah supaya kita mendapat 'ketenangan' ('rest') roh di dalam kuasa Kristus, iaitu disembuhkan dari 'luka-luka' yang melesukan dan meletihkan tubuh roh kita. Melalui doalah kita dapat pelepasan dari 'bebanan' dosa-dosa (luka-luka yang terkumpul dan belum dibereskan melalui pertobatan/pengakuan dosa). Ini dicatatkan dalam ajakan Kristus untuk 'rest in Christ' dalam petikan Matius 11: 28-30.    Justeru itu, barangsiapa yang mahu berdoa di dalam 'kamar' terdalam, dia mesti tahu apa itu takrif berehat ('rest') secara rohaniah. Dan, 'berehat' dalam pengertian rohaniah, kita akan hanya dapat mula belajar, hanya apabila kita telah melalui suatu tempat atau titik perubahan kehidupan yang disebut "there is a place," di mana roh kita akan mula menanggapi arti 'bermalam.' Kita mula belajar bagaimana 'roh' kita diperdamaikan dengan Roh Tuhan selepas melalui pengalaman rohaniah 'bermalam' ! 

    Agar diberkati oleh Roh Tuhan, kita mesti terlebih dahulu diperdamaikan dengan Roh Tuhan oleh pelayanan Pengantara Imam Agung Melkisedek yang duduk di sebelah kanan Bapa. Semua penduduk bumi, tidak kira apa kepercayaan mereka, memang masih menerima anugerah berkat Tuhan, walaupun jelas sekali bahawa menurut catatan Taurat dan Kitab-Kitab Suci, kutuk telah menimpa keturunan Adam dan Eve dengan 'tanda' yang jelas, iaitu tanda kutuk (curse mark) dalam gandaan tujuh kali lipat (Ulangan 28; Imamat 26: 18, 21, 24, & 28).  Berkat-berkat Tuhan mengikut namaNya (immutable Names of God dalam Kitab Suci Keluaran 34: 5-7) masih mengalirkan kuasa kehidupan kepada semua orang termasuklah yang tidak percaya, supaya mereka dapat meneruskan hayat daging di bumi menurut kekuatan daging masing-masing, namun 'Berkat' (Berkat dari 'bermalam') yang kita perkatakan di sini adalah Berkat menjadi 'anak-anak Tuhan' [b]

     Apa saja Pelanggaran Taurat nyata akan membelenggu manusia ke dalam kuasa 'dosa' (Sengat maut) dan seterusnya maut atau kuburan orang mati, tapi syukur kepada Domba Paskah Tuhan, Yeshua Kristus, yang telah melepaskan kita dari segala-gala kutuk! Dalam daging, Rasul Paulus mengatakan bahawa kita terjual kepada kebinasaan dan kutuk, kerana daging itu lemah, namun pengharapan kita adalah disandarkan kepada kuasa kebangkitan Kristus!  Dalam Imani Kristen, Anak Domba Tuhan, the Prince of Peace/Imam Melkisedek memainkan peranan sebagai penghapus dosa-dosa dunia, dan juga sebagai Pengantara antara Roh Tuhan dan Umat Tuhan, agar roh kita mengecapi penyembuhan luka-luka roh secara tuntas. Kita senantiasa bersukacita penuh  kerana kita mempunyai Sang Pengantara yang begitu sempurna sekali, iaitu ANAK Tuhan yang MAHATINGGI [c]. Dia tiada dosa dan dia adalah Sin Offering [d] yang paling sempurna. DARAH suciNya menyembuhkan [d] segala 'luka-luka' roh orang percaya.  Sebagai Raja Damai dan juga Imam Melkisedek, pengantaraan Perdamaian antara Tuhan dan umat Tuhan telah selesai digenapi oleh Kristus [e]. Tidak ada pengantaraan yang jauh lebih baik daripada apa yang dapat dianugerahkan oleh pelayanan pengantaraan Yeshua Kristus!  Tanpa, pengantaraan Kristus, kita semua  TIDAK mempunyai kelayakan untuk memasuki hadirat [f] Roh Tuhan yang Mahasuci.  Kesucian Roh Tuhan itu dapat menghanguskan [g]  kita semua! 


     Tuhan Yahweh pernah menjelaskan kepada Nabi Moshe bagaimana KASIH KARUNIA [h] itu dapat menudungi roh orang percaya, supaya ia tidak dijilat oleh api Suci Tuhan yang menghanguskan itu. KASIH KARUNIA dari roh Bapa YHVH itu kelak kita dapat lihat,  sebagai peribadi Almasih yang dijanjikan, iaitu peribadi Firman hidup yang menjadi Yeshua Kristus (the reincarnated Word). Perdamaian Kristus oleh kuasa darahNya yang menutupi ketelanjangan roh kita setiap hari. Dialah yang menanggung derita (luka-luka) kita setiap hari (Mazmur 68: 20). 

    Kitab Suci Keluaran 33: 20 mencatatkan:  Lagi firman-Nya: "ENGKAU TIDAK TAHAN MEMANDANG WAJAH-Ku [hadirat Roh Tuhan], SEBAB TIDAK ADA ORANG YANG MEMANDANG AKU DAPAT HIDUP." "Tidak tahan" ertinya seperti kapas yang tidak tahan dengan api. Roh manusia tidak bertahan di dalam hadirat kekudusan Roh Sang Pencipta yang semaraknya menghanguskan. Roh kita perlu dibaluti oleh kasih KaruniaNya sebagaimana yang dilalui oleh Nabi Moshe!  Sesungguhnya, kita memerlukan pengantaraan Kristus, KASIH KARUNIA, yang dapat membaluti roh kita, agar kita dapat bertahan memandang wajahNya, jika tidak, kita semua pasti mati ketika memandang wajahNya!.  Pengantaraan Kristus yang bersifat Immanuel telah datang, dan DARAH suciNya "Sudah Selesai" [i] diupacarakan di atas altar di bumi, iaitu Kayu Salib Yeshua yang Suci! "Sudah Selesai" [i] berarti berkatNya mengalir secara Immanuel (tidak henti-henti) ! Yakub bapa leluhur bangsa Israel, yang kelak diberikan nama oleh Tuhan sebagai Israel, menemukan keajaiban 'kasih karunia' itu apabila, ia telah memasuki hadirat Roh Tuhan di "suatu tempat" dalam perjalanannya ke Padan; Jacob tidak mati melihat Tuhan. Rupanya, roh Yakub telah diperdamaikan, ketika Ia memasuki hadirat 'Rumah Tuhan' Luz. kelak ia namakan lokasi ia melihat penglihatan Sorga terbuka itu sebagai Beth-El. Kini ia telah menjadi kota Beth-El.


     "...Maka Jacob berangkat dari Bersyeba dan pergi ke Haran. Ia sampai di 'SUATU TEMPAT,' dan 'BERMALAM' di situ, karena matahari telah terbenam. Ia mengambil sebuah batu yang terletak di tempat itu dan dipakainya sebagai alas kepala, lalu membaringkan dirinya di tempat itu." (Kejadian 28:10-11) Catatan dalam ayat 10 hingga ayat 11, Kitab Suci KEJADIAN 28, bernubuat kepada setiap orang percaya, iaitu tentang perjalanan iman yang akan kita semua lalui, sehinggalah pada "SUATU TEMPAT" dalam perjalanan hidup atau suatu titik kehidupan, kita akan diajarkan perihal PERDAMAIAN dengan Roh Tuhan atau disebut "REST" [j]  (the Sabbath Rest), atau dalam Ibrani kuno disebut 'maw 'o' mah' ~"rest" yang membawa arti DIPERDAMAIKAN . 

     Dalam Kitab suci Kejadian 28, frasa PERKATAAN "there is a place" atau "suatu tempat" bila dilihat dengan mata rohaniah menurut pentafsiran typology/kiasan rohaniah [k], frasa "suatu tempat" ini merujuk kepada titik kehidupan, iaitu suatu catatan sejarah hidup dalam perjalanan hidup seseorang PERCAYA, bahawasanya, pada suatu titik kehidupan tersebut, kita MENEMUKAN, atau melalui pengalaman yang dinubuatkan sebagai frasa nubuat "there is a place" , kita akan mengalami kelahiran KEMBALI [l] menjadi ANAK TUHAN [m], dan mula melihat Sorga TERBUKA seperti apa yang dilihat Jacob; the stairways of heaven; angelic choirs. 

      Namun, kelahiran memerlukan tempoh masa, Ia bukan urusan satu hari atau satu malam, kerana kelahiran biologipun mengambil masa 9 bulan tempoh masa untuk mengalami pengalaman kelahiran. Sedangkan, kelahiran rohaniah pula, tidaklah jelas jangka masanya, atau indefinite time-period, namun kita tahu , bahawa kita semua sebagai orang percaya, sebenarnya mempunyai titik permulaan itu, dalam perjalanan iman dikenali, sebagai "there is a place" ...titik sejarah di mana roh kita telah lahir kembali [l]. Di sana kita memahami apa itu "rest" secara rohaniah, kerana 'bermalam' menuntut kita untuk mengerti takrif rohaniah tentang apa itu  'rest' atau ketenangan dalam Kristus [n]! Tempat itulah, iaitu frasa nubuat "suatu tempat," Yakub telah diajar oleh Roh Tuhan YHVH untuk "BERMALAM" atau "rested" secara rohaniah di tanah Luz. Keutamaan tentang bermalam itu ialah PENGERTIAN rohaniah tentang maksud alkisah "BERMALAM" [a] itu dalam Kejadian 28


     Spending the night in a particular place like inside a crevice on the mountain rock. BERMALAM di atas pasir pasti tidak akan Selamat. YAKUB sebenarnya telah BERMALAM di 'suatu tempat,' seperti Moshe dan Elijah, iaitu "lekuk batu" atau "gua," sebagaimana yang di alami oleh semua nabi-nabi...dan juga semua sojourners of faith. 'Suatu tempat' itu adalah typology kepada tempat 'bermalam' secara rohaniah. Bermalam dalam bahasa rohaniah adalah merujuk kepada 'berhenti' atau 'berehat,' iaitu berhenti dari 'belenggu dosa' atau sengat maut.  Mereka bukan sahaja melalui, tetapi mesti memahami bahawa "suatu tempat" itu, haruslah ada "lekuk batu," seperti "gua," dan di sana kita akan "berehat" atau "rest." Kristus sebenarnya ada membuat ajakan kepada semua anak-anak Tuhan, supaya kita yang percaya kepadaNya datang kepadaNya selalu, Matius 11: 28-30. Yeshua menjanjikan "Rest."  "Marilah kepadaKu, semua yang 'letih lesu' dan berbeban berat, Aku akan memberi kelegaan ('rest') kepadamu" (Matius 11: 28). Roh yang 'letih' adalah akibat 'luka-luka' (dosa-dosa) yang tidak sembuh, dan ia akan menjadi suatu bebanan yang semakin berat. Hanya dengan kesembuhan dari luka-luka atau pengampunan dosa-dosa, tubuh roh kita menjadi sembuh atau bebas dari sengat maut. Kelak kita fahami nyanyian Mazmur 18, kenapa Raja Daud telah mengungkapkan Tuhan itu umpama Gunung Batu keselamatan kepadanya. Kalau kita berjalan dalam perjalanan iman di gurun (spiritual wilderness), tempat yang paling selamat hanyalah di atas gunung batu sahaja, dan sudah pasti bermalam di dalam sebuah 'gua' atau 'lekuk batu' ; frasa 'lekuk batu' itu memberitakan posisi roh kita yang diperdamaikan dengan Roh Tuhan melalui pengantaraan Kristus, Our Perfect Mediator!

     Sebenarnya, Kristuslah "lekuk" batu itu, yang pernah ditemukan oleh Nabi Moshe, sebagaimana yang diajarkan dan dimaksudkan oleh Tuhan Bapa YHVH; ia sungguh tersembunyi dalam Taurat. Sebelum itu, YHVH berfirman bahawa Ia memberikan kasih karunia kepada siapa Ia berikan kasih karunia. YHVH berfirman demikian, kerana Kasih Karunia itu hanya dianugerahkan kepada mereka yang tertulis namanya dalam Kitab Kehidupan: menurut tafsiran Rasul Paulus, ia merumuskan bahawa mengenali Bapa YHVH dan Yeshua Kristus adalah sesungguhnya takdir Ilahi di 'dalam' Kristus, SEBELUMPUN Dunia ini dijadikan (Efesus 1: 3-9). Semua orang percaya harus melihat 'lekuk' batu itu sebagai frasa profetik, iaitu Kristus yang TERSEMBUNYI [o] dalam TAURAT. Daud pernah bernyanyi bahawa Tuhan memberikan wonderful things of the Laws. Semestinya frasa "wonderful things of the Laws" itu  merujuk kepada the visible goodness of YHVH, iaitu Kristus. Dalam 'encounter' YHVH dan Nabi Moshe di atas Gunung Sinai, dicatatkan bahawa:  21 Berfirmanlah TUHAN: "Ada 'SUATU TEMPAT' [o] dekat-Ku, di mana engkau DAPAT BERDIRI di atas gunung batu 22 apabila kemuliaan-Ku lewat, maka Aku akan menempatkan engkau dalam 'LEKUK' gunung itu, dan Aku akan 'menudungi' [p] engkau dengan tangan-Ku, sampai Aku berjalan lewat." (Keluaran 33: 21-22).

    Hanya dalam pengantaraan Kristus di dalam LEKUK batu itu, kita dapat BERDIRI dalam hadiratNya yang Mahasuci. Encounter dengan YHVH dan Moshe dalam Kitab Keluaran 33, sebenarnya, hanyalah ulangan kepada yang pernah dialami oleh semua patriarchs yang muncul sebelum zaman Musa termasuk Israel.  Patriarch Bapa Israel, iaitu Jacob, lebih dahulu pernah memasuki LEKUK batu itu di Tanah Luz dalam perjalanannya ke Padan untuk mendapatkan isteri mengikut perintah dan nasihat ayahnya Yitchak ; di ''suatu tempat" itu, iaitu di "lekuk batu" itu, Patriarch Jacob telah melihat dalam PENGLIHATAN mimpi,  malaikat-malaikat Sorgawi Tuhan yang turun naik ke pada 'lekuk batu' (suatu tempat) itu yang kelak Jacob namakannya sebagai hadirat rumah Tuhan atau hadirat Roh Tuhan: Beth-El. Pintu Gerbang kepada rumah Tuhan itu ialah YESHUA KRISTUS (Yohanes. 1: 49-51; Ibrani 1: 6-13; Yohanes 10: 7, 9).


     Berehat di atas padang pasir memberi risiko maut, artinya it was not safe. If you want to be safe you must go inside a CLEFT on the mountain rock or a place like a cave/ to be in a crevice/cleft on the rock or inside a cave or cavity on the mountain rock. It was this place, in which, each one of us must learn the basic lesson of atonement/redemption. 


    We learned how to "REST" in the divine "NAME" , Yeshua Christ, our Redeemer and the Saviour. He was, in truth, the GATE of the house of God, the Beth-El, the essence of the spirit of prayer in which what Jesus defined in Matthew 6: 6. Untuk SELAMAT kita mesti cari satu-satu nya "LEKUK" batu yang SANGAT DEKAT kepada  ROH Allah Bapa itu, iaitu yang duduk disebelah KANAN BAPA. Ia disebut ANAK MANUSIA, juga IMAM Sorgawi Ordo MELKISEDEK, iaitu YESHUA KRISTUS! Itulah sebenarnya tujuan perjalanan dalam GELAP GULITA, di mana, kita akan menemukan secara peribadi frasa nubuat, "THERE IS A PLACE," iaitu tempat "LEKUK BATU" yang sangat dekat dengan Allah Bapa, dan juga MELIHAT PINTU GERBANG SORGA. Dia Berkata, "AKULAH PINTU." Di sana kita akan diajar oleh Roh Tuhan, bagaimana DIPERDAMAIKAN dengan ROH Tuhan, kerana di sanalah ada PINTU GERBANG SORGAWI. Nathaniel pernah MELIHAT PINTU Gerbang Sorgawi itu dengan mata kasarnya sendiri. Peribadi 'Pintu' Sorgawi itu sendiri berjanji kepada Nathaniel, bahawa Nathaniel akan MELIHAT malaikat-malaikat Tuhan, sama seperti yang pernah dilihat oleh moyang bangsa Israel, iaitu Jacob; para malaikat Sorgawi akan turun naik ke atas ANAK MANUSIA di bumi. Tentunya Nathaniel tahu apa yang sedang dibicarakan oleh janji Yeshua, kerana Jacob, nenek leluhur bangsa Yahudi pernah MELIHAT PINTU GERBANG itu terbuka di Bethel, dan para malaikat Tuhan memang turun naik atas PINTU GERBANG SORGAWI itu. Kejadian 28: 16 mencatatkan bahawa 'Ketika Yakub bangun dari tidurnya, berkatalah ia: "Sesungguhnya TUHAN ADA di tempat ini, dan aku tidak mengetahuinya." Kejadian 28:17 Ia takut dan berkata: "Alangkah dahsyatnya TEMPAT ini. Ini tidak lain dari Rumah Allah, ini PINTU GERBANG SORGA." 

 "Akulah Pintu," Yeshua Kristus (Yohanes 10: 7 & 9) 


    Kelak, Yeshua memberitahu Nathaniel bahawa dialah Pintu Gerbang Sorga yang pernah dilihat oleh Patriarch Jacob itu dalam penglihatan mimpi (dream dream) rohaniah (Israel) di tanah Luz itu yang kelak telah dinamakan semula oleh Jacob menjadi Beth-el yang bermaksud rumah Tuhan.  Selepas ...lebih 2000 tahun kemudian, Firman Allah telah menjadi Anak Tuhan yang Mahatinggi, iaitu "bertunas dari tunggul Isai" (Yesaya 11: 1) dan, ia sendiri telah membuat pengakuan "Akulah Pintu" dalam Yohanes 10: 7 & 9. Nathaniel percaya kepada pengakuan Yeshua mengenai dirinya, lalu menjadi pengikut Yesus "Jalan Tuhan" [q] : the follower of the Way! Adalah suatu perkara mustahil untuk diberkati menjadi anak-anak Tuhan, jika sekiranya roh kita masih di dalam posisi berseteru dengan Roh Tuhan. Kita mesti mengambil posisi yang diberkati oleh ROH Tuhan, iaitu dalam keadaan roh yang DIPERDAMAIKAN dengan ROH Tuhan Allah, dengan menanggapi dan menganuti kepercayaan, bermalam ataupun "rest"; kita bermalam di atas Gunung BATU KESELAMATAN (Psalm 18, NIV); sudah pasti...ada 'lekuk batu'. Suara Tuhan didengari dengan jelas sekali: "Keep the Sabbath REST." Diperdamaikan dengan ROH Tuhan itu dalam bahasa kuno Ibrani ialah rest, dan perkataan "rest" adalah etymology kepada kebenaran mesej Taurat tentang hukum yang ke-4, iaitu The Sabbath Rest! Tidak menghairankan, 700 tahun kemudian dari zaman Abraham ke zaman Nabi Moshe, Tuhan berfirman dalam Exodus 20: 8 berbunyi "Keep the Sabbath REST." Kerana REST ini membawa arti DIPERDAMAIKAN dengan Roh Tuhan YHVH. Jika tidak diperdamaikan, maka artinya kita berseteru dengan Roh Tuhan. Perintah Tuhan berbunyi "keep the Sabbath Rest." Utusan peribadi Tuhan untuk tujuan perdamaian ialah Yeshua dan ia adalah penggenapan Sabbath Rest (Ibrani 4).


    Justeru itu, jika BERMALAM itu muncul dalam HIDUP kita secara typology, maka itu berarti kita diseru oleh roh Tuhan untuk memahami arti REST , sehingga pengertian semakin menjadi Murni. Jika perjalanan Iman kita TIDAK DAPAT diteruskan, kerana tiada CAHAYA menerangi perjalanan seperti ketika MATAHARI telah TERBENAM, Maka, sampailah masa kita akan MELIHAT semula arti "BERMALAM." Dalam keadaan TIDAK DAPAT meneruskan perjalanan Iman, maka kita perlu buat spiritual inventory. Ataupun we redefine what darkness is ? 10 "Siapa di antaramu yang TAKUT AKAN TUHAN (macam nabi-nabi, tahu Kunci Tuhan) dan mendengarkan suara hamba-Nya (keutamaan kita GEMBALA Agung ~ Yeshua )? Jika ia HIDUP dalam KEGELAPAN, dan TIDAK ADA CAHAYA bersinar baginya, baiklah ia PERCAYA kepada NAMA TUHAN dan BERSANDAR kepada Allahnya!" (Yesaya 50: 10). Jadi, artinya kita kembali kepada "lekuk" BATU ("REST" /Salib Kristus ) , tempat kita diajar oleh Roh Tuhan, bagaimana roh kita telah diperdamaikan dengan ROH Tuhan. 


      Often times, we keep on going back to the Sacred Cross of Yeshua. Go back to the altar of God. 'BERMALAM' itu adalah MELIHAT Salib Kristus , ....iaitu REST! DIPERDAMAIKAN dengan Allah Bapa yang Mahakudus melalui pengantaraan sempurna oleh Anak, iaitu Tuhan Yeshua: KASIH KARUNIA. Spiritually and personally speaking, what does the prophetic phrase "THERE IS A PLACE," means to you? Why the great patriarch Enoch before reaching the age of 65 years , he didn't walked with God? In Genesis 5: 21-24. 21, When Enoch had lived 65 years, he became the father of Methuselah. 22 After he became the father of Methuselah, Enoch WALKED faithfully with God 300 years and had other sons and daughters. 23 Altogether, Enoch lived a total of 365 years. 24 Enoch WALKED faithfully with God; then he was no more, because God took him away ("raptured").  

     He walked faithfully with God for 300 years, but, obviously, before reaching the age of 65, the great Patriarch Enoch had had not encountered yet with the prophetic phrase "there is a place." After encountering the prophetic phrase "there is a place" or "born again" in his life, then he walked in faith with God for 300 years. Definitely, it meant that he walked with God after being 'born again.' We knew, then, that Enoch's personal "there is a place" had taken place in his life, when he was exactly 65 years old (lunar years).  In truth, the phrase "there is a place" normally prophesies the beginning of our faith but, but often times we might be driven back again and again to that prophetic phrase; the phrase  called "there is a place" in the wilderness of our spiritual journey of faith in God,  in order to be spiritually purified, so that we could survive in entering the Dreadful Consuming fire of Holiness of  the Spirit of the Almighty God.  Who dares to enter His presence without the mediatory of Christ the Redeemer and Saviour!

...................................................................................................................................

Footnotes:

[a1]  Yohanes 4: 24
[a2]  Yohanes 1: 1; Yohanes 6: 63; Ibrani 4: 14; Wahyu 1: 16; 
[a]    Yesaya 50:10; Yunus 1:17; Yunus 2:1-10; Ayub 42: 1-6;
[b]    Yohanes 1: 12; 1Yohanes 5:1; 
[c]    Yesaya 9: 5-6; Mazmur 2: 7-12; Yohanes 1:29; Roma 1: 1-6;
[d]    Yoh. 1: 29; Mat.  26: 26-28; Yesaya 53: 5; Yesaya 52: 25;
[e]    Lukas 24: 44;
[f]     Matius 5: 8
[g]    Keluaran 33: 20
[h]    Yohanes 1: 17; Keluaran 33: 19; Keluaran 34: 5-6;
[i]     Yohanes 19: 30
[j]     Kejadian 2: 2-3
[k]    Yesaya 46: 9-10
[l]     Yohanes 3: 3-6; 1Yohanes 5: 6-12;
[m]   Yohanes 1: 12; 1 Yohanes 5: 1;
[n]    Matius 11: 28-30
[o]    Yesaya 9: 5-6; Yesaya 46: 9-10; Yeremia 31: 31-34; Maz.110; Maz. 40: 7, 8, 9; Lukas 24: 44;
[p]    Wahyu 1: 5; Wahyu 7: 14; Yesaya 53: 5; Kejadian 3: 21.
[q]    Kisah Para Rasul 9: 2 

[semua petikan di atas adalah dari Alkitab Terjemahan Baru, Indonesia]

Khamis, 20 Februari 2020

Dosa-dosa manusia diselesaikan dengan menuruti "nama" Tuhan...





    Sejak dari zaman Abel, 'nama Tuhan' yang diutus dan dinyatakan kepada manusia adalah menurut ketentuan-ketentuan Ordo Melkisedek. Ordo tersebut telah menyingkapkan ajaran perdamaian antara Tuhan dan keturunan Adam, bahawasanya dosa-dosa, juga disebut sebagai "sengat maut" atau "luka-luka" roh manusia adalah diselesaikan "dengan menuruti Firman Allah." Jika ia tidak diselesaikan, maka roh manusia akan berseteru dengan RohNya selama-lamanya. Firman Tuhan itu ialah Yeshua Kristus kerana "namaNya ialah Firman Allah." (Lukas 24:44; Yoh.1:1-14; Wahyu 19: 13 b; Mazmur 40: 7-9). Dalam Keluaran 34: 5-7,  Ehyeh Asher Ehyeh menjelaskan sifat-sifat RohNya. Dan sifat-sifat rohNya adalah diberitakan: "5 turunlah TuHAN dalam awan, lalu berdiri di sana dekat Musa serta menyerukan 'nama' TUHAN 6 berjalanlah TUHAN lewat dari depannya dan berseru: " TUHAN, TUHAN, Allah penyayang dan pengasih, panjang sabar, berlimpah kasihNya dan setiaNYa, 7 yang meneguhkan kasih setiaNya kepada beribu-ribu orang, yang mengampuni kesalahan, pelanggaran dan dosa tetapi tidak sekali-kali membebaskan orang yang bersalah dari hukuman, yang membalaskan kesalahan bapa kepada anak-anaknya dan cucunya, kepada keturunan yang ketiga dan keempat.

     Petikan dari Kitab Suci tulisan nabi Musa tersebut di atas memberitahu 'nama' Tuhan yang tidak berubah atau sifat-sifat Roh Tuhan yang tidak berubah-ubah; the Immutable divine attributes of God. 'Nama' Tuhan yang diberitakan oleh Tuhan YHVH sendiri itu dalam catatan Kitab Suci Keluaran 34: 5-7 adalah uraian mengenai sifat-sifat Roh Tuhan sendiri. Dari sifat-sifat itulah datangnya penyelamatan dan juga penebusan. Ia menjelaskan nama Tuhan yang tidak berubah atau the immutable names of God. Kristus mempunyai sifat-sifat roh yang sedemikian (immutable names) sama seperti Bapa YHVH. Sifat-sifat RohNya itu sebenarnya otomatis menjadi 'nama' Tuhan (karya/pekerjaan Ilahi), kerana segala kerja-kerja Ilahi, terutama dalam agenda menebus dan menyelamat roh-roh manusia adalah bermula dan mengalir dari sifat-sifatNya yang immutable itu. 

     Kelak, ketika Yeshua Kristus berdoa dalam Kitab Injil Yohanes 17: 11-12, ia berkata-kata dalam rangkai doaNya kepada Bapa, bahawa dia telah menerima 'nama' yang diberikan oleh Bapa. maksudnya, pekerjaan Yesus adalah Pekerjaan Ilahi/Tuhan; Ia melaksanakan kehendak-kehendak Bapa secara sepenuhnya. Yeshua itu Tuhan Kristus (Injil Allah ~ Roma 1: 1-6), seperti yang diberitakan oleh rasul-rasul (Roma 1: 1-6). Kita sebagai manusia biasa pula adalah tergantung penuh kepada pekerjaan Tuhan Yeshua, sebab itu posisi kita disindirkan oleh Yeshua, sebagai ranting-ranting kepada Pokok Kehidupan! Kita bukanlah sumber kehidupan  itu, melainkan kita bergantung penuh kepada Sumber Kehidupan itu. Tuhan Yeshua berdoa: " 11 ...peliharalah mereka dalam nama-Mu, yaitu nama-Mu yang telah Engkau berikan kepada-Ku, supaya mereka menjadi satu sama seperti Kita. 12 Selama Aku bersama mereka, Aku memelihara mereka dalam nama-Mu, yaitu nama-Mu yang telah Engkau berikan kepada-Ku; Aku telah menjaga mereka dan tidak ada seorangpun dari mereka yang binasa selain dari pada dia yang telah ditentukan untuk binasa, supaya genaplah yang tertulis dalam Kitab Suci (Yohanes 17: 11-12). Karya penyelamatan Tuhan juga telah disandarkan kepada Anak Manusia sebagai sin offering (the Passover Lamb of God~Isaiah 53), the Mediator (the Melchizedec Mediatorship~Psalm 110), dan juga sebagai the Prince of Peace (Isaiah 54) yang telah selesai menyumpah kita kepada sumpah Perdamaian kekal abadi! 



     Satu rahasia mengenai Penciptaan Tuhan bahawasanya berkat penebusan dan keselamatan Tuhan tidak akan mengalir kepada manusia yang 'jatuh' selagi ia belum selesai diperdamaikan dengan Tuhan. Manusia 'luka' keturunan Adam memerlukan PERDAMAIAN Tuhan, Sabbath REST, untuk kembali kepada Bapa Kekal Abadi.  Kita senantiasa bersukacita dan bersyukur di dalam segala hal kerana Tuhan Yeshua Kristus berfirman dalam Yohanes 19: 30 " Sudah Selesai." Frasa "Sudah Selesai" yang diucapkan oleh Yeshua di atas Altar/Salib sebenarnya adalah jaminan kepada kita semua, bahawa semua janji Tuhan adalah "YA" di dalam Kristus, dan kita mengatakan "AMEN" untuk memuliakan Tuhan (2 Korintus 1: 20). Tuhan berkorban untuk menganugerahkan PERDAMAIAN ('rest') kepada umat manusia melalui Perjanjian Darah. Pengorbanan Tuhan untuk menyelamatkan umat manusia ini terkandung dalam Firman ibadah ritus altar di bumi: Ajaran Altar/Perdamaian. Berkat Penebusan dan berkat keselamatan menuntut perdamaian (rest/Sabbath Rest), dan perdamaian ada altar atau pencurahan darah  (Imamat 17:11). 
 
    Justeru itu, Perdamaian ada Imam sebagai Pengantara/Pengupacara dan ibadah mezbah/Jalan 'altar' iaitu pengupacaraan 'korban penebus dosa' (the sin offering). Melalui perdamaian itu, maka Tuhan turut serta berkarya dalam kehidupan umat manusia dengan mengujudkan Perjanjian-Perjanjian antara Tuhan dan manusia. Bayangan atau typology Pengantaraan rohaniah antara Tuhan dan umat manusia di bumi itu pernah dilihat oleh Yakub dalam Kejadian 28: 12. Kelak, Yeshua menyatakan identitinya sebagai penyempurnaan 'pengantaraan' (the Stairway between heavens and earth) itu menurut Ordo Melkisedek (Mazmur 110).  Ia mengalir berkerja berdasarkan sifat-sifatNya yang immutable dan juga melalui FirmanNya yang diberitakan kepada umatNya di bumi. Lalu berkaryalah Tuhan melalui 'nama' Tuhan dalam perjanjian-perjanjian (Covenanted names of God), 'nama' yang menerangkan sifat-sifatNya (Immutable 'names' of God), dan yang ketiga-- namaNya ialah Firman Tuhan. Justeru itu, Berkat Penebusan dan Berkat Keselamatan dianugerahkan oleh Tuhan kepada manusia melalui Perjanjian-Perjanjian, melalui karya Sifat-sifatNya dan juga melalui FirmanNya. Dan, akhirnya Yehsua datang sebagai Anak Manusia untuk mengenapi Taurat, nubuat nabi-nabi dan Mazmur (Lukas 24: 44).  Pengaliran 'nama' Tuhan melalui perjanjian-perjanjian, sifat-sifatNya dan melalui FirmanNya adalah tidak bercanggah antara satu sama lain. 

    Sifat-sifat Tuhan seringkali membingungkan penanggapan manusia. Penanggapan (comprehension) manusia terbatas kerana man knows in part, but God knows the whole matters. Penanggapan intelek manusia mengenai  unfailing love seringkali disalah tafsir dan disalah artikan kerana manusia itu termasuk umatnya ternyata lack of Understanding (Hosea 4: 6a) atau lack of knowledge (Yesaya 33:6; Yohanes 8: 32)! Kita keliru dengan perbedaan antara 'Firman yang tersingkap' dengan firman yang ditafsir secara logika intelek.  Ringkasnya, unfailing love atau 'kasih Tuhan yang sempurna' itu dapat diartikan sebagai senantiasa mengalirkan berkat menebus dan berkat mengampuni ke atas dosa-dosa manusia!  Justeru kerana sifatNya Unfailing love, maka TUHAN senantiasa berkorban, siang dan malam tidak henti-henti,  untuk menanggung derita, menebus dan menyelamatkan manusia yang berdosa.  Daud melihat kebenaran kesetiaan YHVH dalam mengampuni dosa sebagaimana kita yang telah melihat kesetiaan Kristus dalam mengampuni segala dosa-dosa kita kerana nyanyian Daud dalam Mazmur 68: 20 berbunyi: "Terpujilah Tuhan! hari demi hari ia menanggung bagi kita; Allah adalah keselamatan kita. sela". Tuhan menanggung artinya bahawa sifatNya adalah Unfailing Love. Tuhanlah yang berkorban untuk menebus dan mengampuni manusia yang lemah dan yang telah jatuh ke dalam kuasa dan belenggu dosa! Padahal manusia  itu telah diciptakan TUHAN untuk menjadi keluarga Tuhan. Namun, oleh kerana manusia dianugerahkan dengan kehendak bebas (free will), maka manusia yang jatuh dalam Adam yang pertama adalah bebas samada untuk berdosa ataupun untuk menuruti Firman Tuhan. Di dalam Adam yang kedua, kita telah melihat pelepasan dari belenggu dosa melalui Sin Offering atau Domba Paskah Tuhan, iaitu penebusan dan keselamatan kita di dalam kematian Yeshua Kristus Sang Raja Damai yang memberikan PERDAMAIAN!

    Manusia dicipta supaya ia 'berbuah secara rohaniah' (spiritual fruits) dan juga 'berbuah' secara daging. Itulah design penciptaan manusia sebagai keluarga Tuhan di bumi. Buah-buah ROH dijelaskan dalam Galatia 5: 22-23: tetapi buah Roh ialah : Kasih, sukacita, damai sejahtera, kesabaran, kemurahan, kebaikan, kesetiaan, 23 kelemahlembutan, penguasaan diri. Tidak ada hukum yang menentang hal-hal itu. Buah manusia (lelaki) dengan penolongnya (Eve) secara fizikal ialah zuriat atau beranak-pinak. Namun, keutamaan TUHAN dalam penciptaan manusia ialah buah-buah ROH. Hal ini akan terjadi apabila roh manusia bergaul-karib dengan Roh Penolong (Roh Kudus~ Paracletus gk.). Justeru itu, buah-buah ROH hanya mungkin muncul apabila roh manusia dilahirkan kembali ke dalam keluarga TUHAN/kerajaan Allah, dan juga 'tinggal diam' ( 'rest' ~ Yohanes 6:56; Matius 11:28-30) dalam Tuhan melalui urapan Immanuel Roh Kudus. 

    Manusia Pertama, Adam dan Eve, telah jatuh ke dalam kuasa dosa kerana bujukan Iblis. Dan kejatuhan itu melibatkan kerosakan dalam air, darah dan roh. Roh tidak ada perdamaian dengan Tuhan, Jiwa rosak dan tubuh daging tertakluk kepada perubahan-perubahan biji-benih (genes), iaitu darah dan air. Dosa-dosa menjadi penyakit kepada roh manusia. Penyakit dalam roh manusia disebut dosa-dosa atau 'sengat maut.'  Dosa-dosa menyengat roh manusia dan menjadikannya letih-lesu (restless) dan dibebani berat (crushed). Manusia berdosa tidak dapat bergaul karib dengan Roh Penolong, justeru itu, ia tidak dapat berbuah! Ini mengakibatkan jiwanya tertakluk kepada godaan-godaan dan ia tiada kekuatan untuk menang ke atas godaan-godaan dosa. Roh yang tidak diperdamaikan dengan TUHAN, dan jiwa yang tidak diperbaharui akal budinya menjadikan jiwa manusia mudah sakit jiwa dan melemahkan daging, justeru, tubuh daging menjadi sangat vulnerable kepada kebinasaan/kematian. Manusia memerlukan Pohon Kehidupan untuk menyembuhkan roh, jiwa dan daging manusia! Akses kepada Pohon Kehidupan di Eden telah ditutup, namun 'jalan' kepada Pohon Kehidupan di bumi telah dibukakan kepada keturunan Adam bermula dari Abel. Dan, Jalan itu adalah Jalan PENDAMAIAN. Perdamaian itu ada 'mezbah', dan mezbah itu ada 'darah.'  Buah Roh, iaitu Damai Sejahtera hanya dapat dianugerahkan kepada umat manusia yang diperdamaikan dengan Roh TUHAN!

    "Nama" Kristus ialah Firman Allah; "...namaNya, ialah Firman Allah."(Wahyu 19: 13). Justeru itu, frasa "menuruti Firman"  adalah juga bernubuat perihal "percaya" dan mengikuti Yeshua: the followers  of the Way. Raja Daud bernyanyi bahawa Jalan Kudus dapat dikecapi dengan menuruti Firman"! Dan Firman Allah mengatakan bahawa "dosa" diselesaikan dengan doa (upacara) 'jalan' altar/Perdamaian (rest) : Jalan Penebusan dan Jalan Keselamatan. Yeshua adalah "Jalan" Altar yang mengenapi semua ajaran Melkisedek perihal ajaran altar dalam Perjanjian Lama (Yesaya 53; Lukas 24: 44). 
 
    Ajaran altar terbit dari "nama" Tuhan, iaitu Unconditional Divine Love! Sejak itu, iaitu dari zaman' Habel, para Patriachs telah menganuti ajaran/ibadah 'altar', iaitu perdamaian, agar dapat menerima Berkat Penebusan dan berkat keselamatan. 'Rest' atau 'Perhenatian/Perdamaian' sebenarnya sudah 'selesai' pada hari ke-tujuh dalam Creation, kerana Imam Melkisedek 'sudah selesai' mengupacara 'altar' di Sorga pada hari tersebut. Ia disebut Sabbath Rest! Sabbath Rest menyatakan kebenaran bahawa Tuhan adalah Sang Pencipta, Pemilik Langit dan Bumi dan segala isinya dan alam semesta, Jurupenebus dan Juruselamat.  Kebenaran ini dianuti oleh orang-orang yang ditebus dan ia adalah terkandung dalam Perjanjian: Keep the Sabbath!

    Dia bernubuat, "Akulah Jalan..." Aliran Kehidupan atau Berkat Tuhan telah mengalir 24 jam sehari, sebaik sahaja Ia berfirman "Sudah Selesai" (Yohanes 19: 30, TB). Berkat yang mengalir memberi kekayaan dan ia tidaklah nenambahi penderitaan kita dalam Kehidupan daging. 'The blessing of the Lord brings forth wealth, he adds no sorrow to it' (Proverbs 10:22, NASB). Berkat itu termasuk semua Beautitudes oleh ketujuh-tujuh karunia Roh Kudus yang utama atau 'kunci-kunci'  Roh' Tuhan yang utama.



Sabtu, 2 November 2019

Yesus ini, yang terangkat ke Sorga meninggalkan kamu akan datang kembali dengan cara yang sama seperti kamu melihat Dia naik ke Sorga



Apakah maksud frasa "...akan datang kembali dengan Cara yang sama..." ?

8 Tetapi kamu akan menerima kuasa, kalau Roh Kudus turun ke atas kamu, dan kamu akan menjadi saksi-Ku di Yerusalem dan di seluruh Yudea dan Samaria dan sampai ke ujung bumi." 9 Sesudah Ia mengatakan demikian, terangkatlah Ia disaksikan oleh mereka, dan 'awan' menutup-Nya dari pandangan mereka. (Nota# 'awan' ini adalah merujuk kepada malaikat ['clouds of heavens']. Awan biasa atau awan harafiah tidaklah dapat menutup 'penglihatan rohaniah', melainkan 'clouds of heavens', iaitu para malaikat Tuhan !). 10 Ketika mereka sedang menatap ke "langit" (perkataan 'langit' ini sebenarnya adalah merujuk kepada realiti alam roh 'langit', iaitu realiti alam roh yang ujud di antara Sorga dan 'roh' bumi; Yesus sebenarnya naik hingga ke Sorga yang ke-tujuh, dan penglihatan roh yang dialami oleh orang-orang Galilea hanyalah setakat alam roh langit)  tiba-tiba berdirilah dua orang yang berpakaian putih dekat mereka, 11 dan berkata kepada mereka: "Hai orang-orang Galilea, mengapakah kamu berdiri melihat ke langit? Yesus ini, yang terangkat ke sorga meninggalkan kamu, akan datang kembali dengan cara yang sama, seperti kamu melihat Dia naik ke sorga." (Kisah Para Rasul 1: 8-11).



     Jika seseorang mahu menjadi pembaca 'tanda-tanda' zaman, maka dia harus mempunyai 'asas' pengetahuan 'spirit realms' untuk melihat bagaimana the flow of the Spirit of Prophecy itu mengalir. Ada empat 'alam' roh yang dicipta oleh Tuhan pada nubuat penciptaan dalam Kitab Kejadian fasal 1.  (There are four different spirit realms namely the heavens, the skies, and the earth, and the hells). 



    Pembaca 'tanda-tanda' zaman semestinya perlu melihat ke-empat-empat keujudan alam roh tersebut kerana 'tanda-tanda' zaman akan 'muncul' dalam 'alam roh' yang disebutkan tadi. Ia dilihat melalui visions dan dream dreams. When 'the Signs' in heavens, in the sky and on earth are simultaneously revealed at "an appointed time," like at the 'moment' of the birth of Christ, then we know that it is 'the exact time,' the Judge who Judges in equity would begin the pathway of Divine wraths on earth: "in the whirlwind". The three wise men , from the east, knew the exact time of Christ's birth, because they saw the 'momentous Sign' [the Star of Bethlehem] of the Prince of Peace  which had appeared in the 'sky' (the spirit's realm called 'sky'; not to be mistakenly interpreted as the literal 'sky'). Ada tiga (3) alam 'roh' yang harus ‘dibaca’ melalui karunia-penglihatan visions dan penglihatan melalui Dream dreams. Ketiga-tiga alam roh itu adalah tempat 'tanda-tanda' dinyatakan oleh Tuhan secara ‘serentak.’ Namun, ia tidak semestinya dapat dilihat kesemuanya oleh semua Prophets. Dalam alkisah kelahiran Raja Kebenaran, orang majus dari timur hanya melihat 'tanda' di 'langit' sahaja kerana mereka tidak dapat melihat 'tanda' di Sorga, dan selang beberapa hari kemudian, dan baharulah mereka (orang majus) dapat menemui 'tanda' di bumi, iaitu "Firman menjadi Manusia'; seorang bayi di pasungan kandang lembu di Bethlehem. Namun,  'tanda-tanda' kelahiran Raja Kebenaran itu jelas telah dinyatakan di Sorga, di langit dan di bumi, secara ‘serentak.' Dalam hal yang sama, kita boleh katakan bahawa 'tanda-tanda' yang di 'wahyukan' di ketiga-tiga alam roh dan juga beberapa tanda-tanda khusus di bumi harafiah adalah 'penunjuk' kepada 'saat' 'nama' Hakim itu hadir di bumi. Tiga alam roh dan juga bumi harafiah yang sebenar akan dilihat seperti berikut:-



(1) '7 Heavens' ~ 'Sorga' dan kadang-kadang diterjemahkan juga kepada bahasa Indonesia sebagai 'langit' atau 'cakrawala'. Ada tujuh lapis Sorga dan setiap lapis ada pintu. Bila bukaan dibukakan oleh para malaikat Tuhan, maka ia kelihatan seperti bukaan yang bergerak-gerak seperti gulungan kitab ataupun seperti bukaan di tengah-tengah puting beliung yang besar dan maha-dahsyat! Pintu-pintu di setiap lapis di ketujuh-tujuh Sorga telah dibukakan oleh para malaikat yang sangat banyak pada ketika Kristus dilahirkan (Lukas 2: 8-15) dan juga pada ketika Kristus naik ke Sorga (Kisah Para Rasul 1: 6-11).  Frasa "cara yang sama" pada ayat 11 dalam Kisah 1 adalah merujuk kepada bukaan-bukaan 7 lapisan Sorga yang dibuat oleh para malaikat (''awan") sehingga mereka bergerak-gerak seperti gulungan Kitab yang digulung! Apabila Kristus kembali turun ke bumi, maka pintu-pintu 7 lapis Sorga akan dibuka oleh para malaikat, sebagaimana Ia  naik ke Sorga dahulu.  Demikian jugalah caranya 'bukaan-bukaan' pintu-pintu roh di ketujuh-tujuh lapis Sorga itu akan dibukakan oleh para ''awan" (clouds of heavens), ketika Kristus kembali turun ke bumi (Kis. 1: 6-11; Mat. 24:30; Why. 6: 12-14).



(2) 'Skies' iaitu realiti alam roh 'langit,' yang berada di bawah realiti alam tujuh lapis Sorga; ada satu ciri ganjil dengan pemberitaan tanda di langit, di mana penglihatan itu, kadang-kadang, tiada suara dan tiada bahasa kedengaran dari penglihatan "tanda" di langit.  Namun, ini tidak menghairankan kerana raja Daud bersaksi melalui lirik lagunya dalam Mazmur 19, bahawa pemberitaan 'nama' Tuhan di langit, memang tiada suara kedengaran: 3 There is no speech, nor are there words; their voice is not heard; 4 yet their voice goes out through all the earth, and their words to the end of the world (Psalm 19: 3-4).



(3) Earth' ~ ‘alam roh’ ini dilihat seolah-olah seperti bumi yang kita pijak kerana bentuk muka bumi yang mempunyai dataran, sungai, tasik, hutan, kayu-kayan, laut, lautan malah segala mahluk dan juga binatang-binatang yang 'ganjil,' sebagaimana yang tercatat dalam nubuat para nabi, seperti binatang sepuluh tanduk yang keluar dari ‘laut.’ ‘Laut’ dalam Wahyu 13 adalah sebenarnya merujuk kepada ‘alam roh’ bumi yang menyampaikan mesej roh perihal 'bangsa-bangsa' di dunia.  Dalam Kitab Kejadian 1, 'laut' itu adalah air yang terkumpul (''many waters'). Jika Tuhan yang mengumpulkannya, maka ia dilihat sangat baik sekali. Jika, 'binatang' keluar dari 'many waters' yang berkocak, maka ia bermaksud 'pemerintah dunia' yang mengumpulkan banyak air (many waters') menjadi tawanan atau jajahan empayarnya. Justeru itu, binatang yang keluar dari laut bermaksud 'suatu bentuk pemerintahan yang muncul dan memerintah banyak bangsa-bangsa di dunia.' "Banyak air" (many waters') adalah merujuk kepada banyak bangsa (many nations). Contohnya adalah seperti dalam bab 7 Kitab Daniel  yang menubuatkan beberapa binatang yang keluar dari 'laut' yang berkocak. Ia bermaksud beberapa empayar yang menakluki banyak bangsa di dunia akan muncul. Justeru itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu adalah juga tergolong sebagai "binatang yang keluar" dari laut atau dari jurang maut, kerana ia adalah suatu world governance yang merangkumi hampir semua bangsa-bangsa (many waters) di dunia:



(4) Bumi sebenar (literal earth). Terdapat banyak tanda-tanda di Bumi nyata atau di tengah-tengah manusia Yang telah diberikan oleh Tuhan kepada nabi-nabi. Saya akan ungkit salah satu tanda yang pernah ditulis oleh Rasul Paulus kepada jemaat di Thessalonika yang sebenarnya mengungkai  rahasia 'time-frame' akan kedatangan Hakim  (second return of Christ). "Peace and Security" adalah tanda di antara bangsa-bangsa yang menunjuk kepada aktiviti sejagat dan lantas menjadi tanda yang dapat dibaca sebagai petunjuk 'time-frame' kedatangan Kristus. 



     Sebenarnya ada satu lagi 'alam roh' yang dipanggil 'neraka.' Namun, penulis tidak menerima firman yang 'tersingkap' perihal neraka, justeru itu, kita tidak akan membicarakan mengenai dengan realiti alam roh  'neraka.'   Kita tahu bahawa untuk mengesahkan penggenapan 'saat' kedatangan Hakim, 'tanda-tanda' di Sorga haruslah 'dilihat bersama' dengan 'tanda' di langit dan juga 'tanda' di bumi. Dalam kelahiran Raja Damai, tanda-tanda di Sorga hanya dilihat oleh 'para gembala' (the prophets). Penulis mengelar para gembala di padang gembalaan itu sebagai 'the prophets,' kerana sebenarnya hanya prophets Tuhan sahaja yang dikaruniakan penglihatan rohani yang melihat kemuliaan "Sorga terbuka"! Maksudnya, mereka melihat tujuh lapis sorga terbuka dalam penglihatan mata roh. Tiga orang majus dari timur, iaitu the heathen seers, mengesahkan bahawa mereka juga telah melihat 'tanda' kelahiran Raja Kebenaran itu, iaitu bintang Bethlehem yang pernah dinubuatkan oleh Prophet Balaam ben Peor lebih seribu tahun yang lampau. Balaam juga adalah a heathen seer! Kedua-dua kumpulan nabi-nabi itu telah 'bertemu' pada 'setting' yang yang sama, iaitu ketika "Firman itu telah menjadi manusia" kelihatan di bumi, iaitu "seorang bayi di kandang sapi," sebagaimana yang diberitakan oleh Malaikat.

"Sebab seorang anak telah lahir untuk kita, seorang putera telah diberikan untuk kita; lambang pemerintahan ada di atas bahunya, dan namanya disebutkan orang: Penasihat Ajaib, Allah yang Perkasa, Bapa yang Kekal, Raja Damai "(Yesaya 9: 6).

Jumaat, 6 September 2019

“As long as the earth endures, seedtime and harvest, cold and heat, summer and winter, day and night will never cease.” (Genesis 8: 22)


    In truth, God adjudges all peoples on earth on daily basis. We just could not comprehend how he executes justice for all peoples. It is beyond our understanding! We merely know 'in parts' about God's justice! And that 'in parts' are miniscule revealed knowledge and understanding which we have received from the impartations of the 'mouths' of God! David witnessed that,  "God is a righteous judge, a God who displays his wrath every day" (Psalm 7: 11). In the Old Covenants days, the Judge was YHVH. In the post Pentecost era, during the Church's age (Peace age or the New Testament Sion), the descending Judge on earth is the Holy Ghost. And the 'completion' of Last Judgment for all nations (all races) would be executed by the returned Christ on earth! The age of the nations was birthed out from the outcomes of divine judgment on the ancient "tower of Babel." The returned Christ would finalize the last judgment upon those many nations' on earth! The 'Way' of the returned Christ is in the 'Whirlwind.' We could see many examples in the Scripture concerning  the divine (Judge) theophanic presence on earth such as in Job 38:1, Genesis 15:12-21, Exodus 14: 24; Exodus 33: 9-11; Exodus 34: 5-7; Psalm 18: 7-14 and Nahum 1:3.  And, we are interested in this final divine judgment upon 'all' nations on earth.  Almost all prophets had had seen the 'visions' about the Judgment of all nations in their spiritual visions and there were called 'the prophecies for the nations.'

    The biblical records revealed that Lucifer had once tried to usurp the throne of Heaven but he had failed. The coup d'état ended up Lucifer as the loser. He didn't succeed in gaining any heavenly territory, or any even a single layer of the seven-layered-heaven!  He was expelled from heavens and thus, he became the ruler of the lower realms of existences called 'the sky' and 'the earths'.  The angels of Lucifer who rebelled against God had become the principalities of the air; each exerted one's control over a particular territory of the vast realms of the skies. Lucifer remains as the principal ruler of the 'skies.'  "The skies or the air" are referring to the spirit realms which exist between Heavenly layers  and earthly realms.  God had  had revealed that Lucifer was the  invisible power who choreographed behind  the emergences of "the beasts" which were prophesied in Daniel 7, Revelation 13, and also the beast mentioned in the book of Revelation 17. In the final judgment, the sky and the earth would be ultimately redeemed by God, and the Old Serpent, and the false prophets, and the beasts would be thrown into the 
eternal fire of hell. The 'woman' or the house of Jacob was created by the will of God (YHVH). And the new covenant 'woman' (the Church) was also created by the will of the Spirit of God. Thus, history of human civilizations and human kingdoms on earth were, in truth, not created by human decision makings alone, but there were unseen forces who subtly interweaved all things together which shaped events what we called histories. The two opposing forces are the Good and the Adversary. The spirit realms called 'sky' and 'earth' became the perpetual battlefields between Good and Evil. The philosophy of education taught us histories according to the 'facts,' our teachers rarely tell us the 'truth.' It is very difficult to teach the truth because we have many religions which have different views concerning what truth is. And the second reason is that truth is discerned and therefore, it is not merely confined within the comprehensions through intellectual capacities!

    The divine judgment upon 'all' nations have not yet completed; YHVH had not completed the judgment mission, and even the Holy Spirit had not yet fulfilled all the prophesied 'judgment' for all nations (all races) on earth. And, therefore, the Final Judgment for 'all nations' had had awaited the return of Christ for that fulfilment! There are numerous prophecies to be fulfilled, in so much so that, God could  take at least, 70-year-period or even more than the 70 years, for the fulfilment of the apocalyptic Judgment of Christ on earth. In Leviticus chapter 26 in verse 18, 21 and 28, the Lord Yahweh revealed that His judgment upon His peoples was consistently in the known periodic pattern: seven-times and over. The Judgment for His own peoples is oftentimes involving the 'particular' and 'general' Judgment! The Judah kingdom, for example, was once exiled for 70 years into Babylonian captivity, and it was categorized as 'general' judgment, since even the true Prophets were taken captive as well. Individual judgment such as 7-year-period of Nebuchadnezzar's insanity in a remote village near ancient Tema was considered as 'particular' judgment, while the  Final Judgment for all nations is frequently referred as the final destinies of all nations! We presume that the returned Christ would adjudge all nations just like with how YHVH adjudged in the old covenant days. Since the Spirit of Yahweh and the Spirit of Christ are "One," so there were many revelations in which we could learn from the divine Judiciary  of the Spirit of Christ by 'seeing' the judiciary of YHVH.

    The simple revelation of the Divine handiworks for the fallen humankind was prophesied through the divine poem given unto Noah in the book of Genesis 8: 22. We would be astonished in 'seeing' the unfolding of the divine lyrics (Thy words); its light gives 'understanding' unto our simple mind. We knew that God is the Creator and the Father of all spirits. We also know that He constantly maintains the created universe. He also endowed 'Salvation' for the human race! Maintenance and Salvation were already in the 'package' of His blessing which He had had pronounced on the seventh day of Creation. The Scripture recorded the blessing in the book of Genesis: "3 Then God blessed the seventh day and made it holy, because on it he rested from all the work of creating that he had done." Such blessing was later celebrated as the Sabbath day! The blessing was for the ''maintenance" for the natural Creations and also for the ''Salvation" for the human race. It was just like after we  have completed in  building our  houses, then we must have the plans for the 'ownership,' 'maintenance' and 'safety.' However, we don't call it 'maintenance' and 'safety' for the Creation of God, God called it as "Redemption and Salvation." So, the 'blessings' which God spelled out on the seventh day was, in truth, referring to His grandeur plans for Redemption and Salvation. While the Redemption is involving the changing of 'ownership' from the slavery of sins or kingdom of 'death'  into the Kingdom of Light, the blessing of  'Salvation' is up to be based on  the continuous divine faithfulness in providing forgiveness for the sinning believers. We understood that the blessing of 'both' Redemption and Salvation was flowing from divine 'immutable' name as proclaimed in Exodus 34: 5-7. The divine agenda in Redemption and Salvation is also revealed in the poetic phrase called "seedtime and harvest" in Genesis 8: 22.

As long as the earth endures,
seedtime and harvest,
cold and heat,
summer and winter,
day and night
will never cease.” (Genesis 8: 22)


    The first stanza of the poem reveals that the 'mission' ('name') of Divine Judgement is depending on the earth's endurance. "Day and night" shall leave off when the phrase becomes "without daytime and without nighttime." It means that the earth's endurance would become "no longer endure" when the prophetic phrase "without daytime and without nighttime"  revealed unto us through the 'mouths' of God. It ("without daytime and without nighttime") was prophesied in Zechariah 14: 5-7, Matthew 24: 29 and Revelation 6: 12-15. The word 'earth' in that poem (Genesis 8: 23) is not referring to the literal tangible earth; it refers to the spirit's realm called 'earth.' When the earth was no longer 'enduring,' then there would be sign "a great earthquake" in the spirit's realm called "earth." And, such earthquake, was the momentous 'sign' on earth, which pointed to the descending 'time' of the Judge on earth. It must be seen in the spirit's realms called "earth." It must not be mistaken with this tangible literal earth! The 'earthquakes' which were mentioned in Matthew chapter 24 serve to be as  one of the precursor signs  of His Second Advent. It should not be interpreted as 'literal' earthquakes because, in fact, Scientific studies revealed that there would be always literal tremors which occurred on earth in every 5-minute-interval of time. Of course, Yeshua had prophesied that there would be numerous 'earthquakes' which occurred in many places on earth as recorded in Matthew chapter 24, but those earthquakes were the 'prophesied' literal earthquakes which would take place before the coming of the day of the Lord. The frequency of 'prophesied' earthquakes would be increasing, as the Day of the Lord is nearing. And, even in the post 'theophanic descending' of the Lord  i.e. in the trumpets' wraths of God or in the bowls of divine wraths of God, there were many 'prophesied' earthquakes that would take place on earth. Definitely, we are neither talking about the empirical conclusions nor statistical digests! We are talking about the 'earthquake' which serves to be the momentous Sign of the Judge's  theophanic presence on earth! The exact 'Sign' of the beginning of  'ceased-endurance of the earth' is seen  in a spirit's realm as "a great earthquake" (Revelation 6: 12-13).

    Revelation 6: 12-15 foretells the presence of three main signs namely the sign on earth, the sign in the sky and the sign in heaven. The manifestations of those three converging signs which appeared almost simultaneously in three different spirits' realms unfold the 'exact' timing of theophanic descending moment of the dreadful Judge on  earth! The sheepherders ('the unknown prophets') who were keeping watch over their sheep's flocks  at night in the vicinity of Bethlehem, and the three wise men had had once witnessed the similar converging 'signs' seen from three different spirits' realms as at the birth of Christ ~ 2,000+ years ago. Those who are familiar with the flow of the Spirit of Prophecy would normally be able to understand and discern such triplet occurrence of  'signs' which point to the 'exact' setting of  the theophanic descending of the Judge on earth.  When the spirit's realm of the 'earth' or the 'pillars' ('pillars' aka 'foundations' as in Psalm 82: 5) were shaken or quaked, then we knew that the earth is "no longer enduring."

    Prophet Asaph in Psalm 50: 4 sang: "He summons the heavens above, and the earth, that he may judge his peoples:" The Judge summons the spirit's realm called the 'earth' as to pronounce that apocalyptic Judgment: the 'earth' would then depicts "great earthquake" in a spiritual vision as in the vision of St. John in Revelation 6: 12. It means the 'sign' on earth is proclaimed! 'Quake' reveals the failing 'endurance' of the spirit's realm called 'earth,' thus, it points to the timing of Divine Judgment. Prophet Isaiah prophesied the same spiritual truth concerning the ceasing 'spiritual' endurance of the earth as in Isaiah 26: 20-21:

20 Go, my people, enter your room and shut the doors behind you;
hide yourselves for a little while
until his wrath has passed by.
21 See, the Lord is coming out of his dwelling, to punish the people of the earth for their sins. The earth will disclose the blood shed on it; the earth will conceal its slain no longer.

    In other words, the if & then lyrical phrases of the poem in Genesis 8: 22 elucidate the basis of 'knowing' the "kicking-off" of the dreadful Day of the Lord. The Lord Yahweh in Isaiah 46: 10 gave us the  correct precept in 'seeing' and 'reading' the signs of times. Yahweh said, "I make known the end from the beginning, from ancient times, what is still to come." Isaiah 46: 10 reveals unto us the main spiritual trait of the Spirit of Prophecy. The phrase which states "the Lord makes known the end from the beginning" is, in truth, revealed one of the traits of the spirit of Prophecy!

    The poem in Genesis chapter 8 verse 22 was purposely given unto Patriarch Noah, so that his descendants would be endowed with the main revealed 'signs' which also pointed the 'beginnings' of the "endings," concerning the dreadful Day of the Lord. Our knowledge and understanding of Isaiah 46: 10 would help our spiritual precepts, so that we may know how to read the 'signs' of the coming apocalypse!  We knew that the Lord's grandeur handiwork on earth was always the missions of "seedtimes and harvests" (the second line of the lyrics) based on the second stanza of the poem in Genesis 8: 22.  The protraction of  divine covenanted Peace by the Prince of Peace is subjected to that prophesied phrase "day and night will never cease." If the phrase "day and night" is somehow unceasing, then we knew that the 'earth' is still 'enduring.'

    That  poem contained the precious revealed prophetic "beginning" which pointed to the "ending," as we see it through the spiritual precepts as according to Isaiah 46: 10. Spiritually speaking, the 'ending' would be somehow prophesied as "without daytime and without nighttime." Through correct cross-referencing, the prophesied "ending" is clearly seen in Zechariah 14: 5-7, as prophesied by prophet Zechariah.

"6 On that day there will be neither sunlight nor cold, frosty darkness. 7 It will be a unique day—a day known only to the Lord—with no distinction between day and night. When evening comes, there will be light" (Zechariah 14: 6-7).

                               

...when 'evening' comes, there will be 'Light'
 

    It was clear that the "beginning," was the prophetic phrase "day and night." And, the "ending" would be the opposite meanings of the former phrase: "without daytime and nighttime." "The phrase" without daytime and without nighttime" is the very 'sign' which could be seen in the 'sky' (the spirit realm called 'sky'), which pointed to the Day of the Lord (Judgment). The similar meanings of that 'Sign' (Zechariah 14:6-7) are prophesied in Matthew 24: 29 and Revelation 6: 12-13. The ''signs" point to the momentous descending Coming of the Judge who judges in equity! The first stanza of  the poem in Genesis 8: 22 revealed the main 'premise' which leads to the conclusion i.e. the beginning of the Day of  the Lord! The poem revealed that if the 'earth' (the spirit's realm called 'earth') was no longer enduring, then the prophetic phrase "day and night" would turn into the opposite meaning i.e. "without daytime and without nighttime." The unfolding of God's lyrics in that poem (Genesis 8: 22) had thrown the light on the longstanding mystery concerning the "momentous" beginning of the Day the Lord (the apocalyptic Judgment).

    If we overlook the word of God pronounced in the poem in Genesis 8: 22, then we would not be able to correctly interpret the rest of the prophecies concerning the Judgment of Christ. Since the 'ending' was made known from the 'beginning,' thus, we cannot afford to consider the poem as trivial Revelation! In order to see the 'ending,' we must know the 'beginning' as well, otherwise our knowledge and understanding concerning the 'ending' (judgment) would be very much deficient and subjected to many grievous flaws. We wouldn't be able to answer why there was "a great earthquake" in the Sixth Seal, for example, if the 'revelations' in Genesis 8: 22 be purposely excluded in our wholistic interpretation concerning the Second return of Christ! When we 'see' the "a great earthquake" in the Sixth Seal" through the "eyes" of the first stanza in Genesis 8: 22, then we knew that such 'great earthquake' served to be main 'sign' which reveals unto us that 'the earth is no longer enduring' ! Thus, Revelation 6: 12-15, in truth, is the 'momentous event' of the Presence of The Judge on earth!!

    As he opened the Sixth Seal. There was a great earthquake [the sign on earth]. The sun turned black like sackcloth made of goat hair, the whole moon turned blood red, 13 and the stars in the sky fell to earth, as figs drop from a fig tree when shaken by a strong wind [the sign in the sky]. 14 The heavens receded like a scroll being rolled up [the sign in the heavens], and every mountain and island was removed from its place [the sign on earth] (Revelation 6: 12-15). The occurrences of three signs in three different spirits' realms namely the seven-layer-heavens, the sky and the 'earth'!

    As I read between the lines of the above  verses, I saw the Sign on earth, the Sign (Proclamation) in the sky, and the sign of the Judge in heavens. These almost simultaneous manifestations of signs (made known to the prophets) are very much similar to the prophesied Signs by Yeshua Christ on the hillside of Mt. Olive in Matthew 24: 29-31. I 'saw' the exact timing of the Second Coming of Christ, and the given 'signs' are as follow :  the sign in heavens (verse 30), the sign in the sky (verse 29) and the sign on earth (verse 27).  In the Seventh Seal in the book of Revelation 8: 1-5, it was apparent that the Judge was already 'present' on earth, by just seeing the Way of the Judge on earth: His Way was in the whirlwind! We  learned from the impartations of knowledge and understanding from the 'mouths' of God, the Prophets, such as Prophet Nahum that the Judge's Way on earth is in the Whirlwind!

The Lord is slow to anger but great in power;
    the Lord will not leave the guilty unpunished.
His (the Judge's) Way is in the whirlwind and the storm,
    and clouds are the dust of his feet (Nahum 1: 3).

                       

                         



27 For as lightning (the 'sign' on earth; we saw the 'lightning' as the sign on earth because 'the Whirlwind' is always accompanied by the 'flashes of lightnings.] that comes from the east is visible even in the west, so will be the coming of the Son of Man. 28 Wherever there is a carcass, there the vultures will gather.

29 “Immediately after the distress of those days
“‘the sun will be darkened,
    and the moon will not give its light;
the stars will fall from the sky,
    and the heavenly bodies will be shaken.’ [the 'sign' in the sky, please refer to Psalm 19: 1-2 concerning the purposes of heavenly declaration "the sign  in the heavens" and the  divine proclamation through the sign in the ''sky".]

30 “Then will appear the 'sign' of the Son of Man in heaven. And then all the peoples of the earth will mourn when they see the Son of Man coming on the clouds of heaven, with power and great glory (Matthew 25:  27-30).

    The 'sign' of the presence of the Spirit of  the Judge on earth could be distinguished as seen in the spiritual visions. He (the Judge) is seen, as 'in the Whirlwind,' with the pillar of Light in the middle of the Whirlwind which is the Consuming Fire. It was prophetically sang by David in Psalm 18: 6-14. Christ prophesied that His Second Advent is associated with the 'sign' on earth i.e. the "Lightning" as in Matthew 24: 27. We knew that 'the lightnings' are always accompanying the Whirlwind and the Storms.

Why would the 'Way' of the Judge on earth is in Whirlwind?

    While the way of the Prince of Peace is the altar on earth, the way of the Judge is up to be distinguished, as in the Whirlwind and storms. And yet, the Spirit of the Prince of Peace is exactly 'the same,' as the Spirit of the Judge. Though somehow differentiated with their priority of mission respectively, both names of the spirits are having the same divine attributes. They remain as 'One' in the Spirit.  'Slow to anger" is one of the proclaimed 'name' of God in Exodus 34: 5-7. All divine missions on earth are flowing from the very immutable Nature of the Divine Spirit (the immutable divine attributes or immutable divine 'name'). Thus, the Lord's name is the rock of our salvation!! The proclaimed name in Exodus 34: 5-7 is the Immutable name of God. It is inseparable with the divine attributes. Thus, it is the origin of all divine missions (the Covenanted names of God). The Altar is the Way of Peace between the Prince of Peace and mankind on earth. The rites of the altar and the death of the Lamb of God are the tangible wills of the name of God as proclaimed by the 'name" in Exodus 34: 5-7.  However, the "Way" of the Returned Christ on earth would be "in the Whirlwind and Storm." And a whirlwind would surely be accompanied by the spiritual phenomenons like the peals of thunders and the peals of lightnings! The Judge's Way on earth is always in the 'whirlwind.'. Such is the language of the Spirit of Prophecy

Glossary

A 'seer' is a spiritual person who  sees spirits' realms namely, the heavens, the sky, the earth and the hells. So, the 'signs' which point to the Second Coming of Christ are readable by the seers as according to Divine mercy. God may even permit the heathen seers to see the 'sign' in the sky, as at the moment of the birth of the King of Righteousness (Prince of Peace); the three wise men (sorcerers/seers) saw the star of Bethlehem. They saw the sign in the spirit's realm called the 'sky.' Definitely, it was not referring to the literal sky!


20 Go, my people, enter your rooms
    and shut the doors behind you;
hide yourselves for a little while
    until his wrath has passed by.
21 See, the Lord is coming out of his dwelling
    to punish the people of the earth for their sins.
The earth will disclose the blood shed on it;
    the earth will conceal its slain no longer (Isaiah 26: 20-21).


    Are we scared if he comes in like a thief in the night? St. Paul said: '3 While people are saying, “Peace and safety,” destruction will come on them suddenly, as labor pains on a pregnant woman, and they will not escape. 4 But you, brothers and sisters, are not in darkness so that this day should surprise you like a thief. 5 You are all children of the light and children of the day. We do not belong to the night or to the darkness. 6 So then, let us not be like others, who are asleep, but let us be awake and sober' (1 Thessalonians 5: 3-6).

Revelation 6:12-17 New International Version (NIV)

12 I watched as he opened the sixth seal. There was a great earthquake. The sun turned black like sackcloth made of goat hair, the whole moon turned blood red, 13 and the stars in the sky fell to earth, as figs drop from a fig tree when shaken by a strong wind. 14 The heavens receded like a scroll being rolled up, and every mountain and island was removed from its place.15 Then the kings of the earth, the princes, the generals, the rich, the mighty, and everyone else, both slave and free, hid in caves and among the rocks of the mountains. 16 They called to the mountains and the rocks, “Fall on us and hide us from the face of him who sits on the throne and from the wrath of the Lamb! 17 for the great day of their wrath has come, and who can withstand it?”


    Let us enter into judgment, we are not afraid, for Christ is immutable! The immutability of  Christ had had been proclaimed by YHVH from ancient times on the seventh day of Creation! The divine attributes are immutable, as proclaimed in Exodus 34: 5-7. The author of the book of Hebrew wrote that Christ's immutability in Hebrew 13: 8: Jesus Christ is the same yesterday and today and forever. Verse 8 is referring to the immutability of the Spirit of Christ. Since YHVH and Christ are 'One' Spirit, thus the proclamation of divine 'name' (attributes) in Exodus 34: 5-7 is applicable in revealing the immutability of Christ's divinity.