"9 Ingatlah hal-hal yang dahulu dari sejak purbakala, bahwasanya Akulah Allah dan tidak ada yang lain, Akulah Allah dan tidak ada yang seperti Aku,
10 yang memberitahukan dari mulanya ('the beginning') hal yang kemudian ('the end') dan dari zaman purbakala apa yang belum terlaksana, yang berkata: Keputusan-Ku akan sampai, dan segala kehendak-Ku akan Kulaksanakan," (Yesaya 46: 9-10).
1 Pada mulanya Allah menciptakan 'langit dan bumi.'
Kewujudan alam semesta yang dapat ditanggapi oleh kapasiti intelek ini bermula dari 'alam roh.' Tuhan mencipta 'alam roh' terlebih dahulu, sebelum alam yang kelihatan oleh mata kasar muncul. "Langit dan bumi" dalam Kejadian 1: 1 adalah merujuk kepada 'alam roh.' Semua orang percaya yang dianugerahkan 'penglihatan roh' dapat bersaksi bahawa 'alam roh' yang disebut "langit dan bumi" ini adalah benar-benar wujud. Tuhan itu Roh. Komunikasi Roh Tuhan kepada roh manusia akan melibatkan penyampaian penglihatan rohani dan juga mimpi yang memperlihatkan 'alam Roh' yang telah dicipta oleh Tuhan, dan ia disebut dalam frasa bahasa Roh sebagai "langit dan bumi." Menurut kajian saintifik oleh pakar-pakar dalam bidang kaji-bintang atau astronomi, bumi bukanlah pusat kepada permulaan kewujudan alam-semesta. Jika diertikan secara harfiah, kenapa pula dalam Kitab Kejadian 1: 1, bumi 'seolah-olah' menjadi 'pusat' kepada Penciptaan alam-semesta (Universe)? Pusat alam semesta adalah senantiasa terpaut pada Roh Tuhan. Perkataan-perkataan dalam Kejadian fasal satu adalah bahasa 'roh.' Justeru itu, ia harus dilihat dengan kaca-mata 'roh nubuat'. Adalah janggal dan salah jika sekiranya ia dilihat dengan kaca-mata sains atau menurut logika pemikiran. Firman dalam Kitab Kejadian menyingkapkan fitrah (nature) Firman (Roh Kristus) itu sendiri sebagai Sang Pencipta. Kejadian fasal satu tidaklah menyatakan perihal evolusi Penciptaan, sebagaimana menurut logika saintifik, melainkan ia lebih menyatakan (revealing) 'karya tangan' oleh Firman. Justeru itu, setiap kali Firman berkarya di dalam suatu 'perutusan' 'nama' Tuhan', maka frasa roh-nubuat "langit dan bumi" akan memberitakan 'karya tangan' Roh Tuhan (Firman); ia adalah 'aliran' Roh nubuat dan juga pengungkapan perkataan-perkataan bahasa Roh Pencipta.
Kita akan melihat Firman (Roh Kristus) yang memperlihatkan 'pelangi' di langit di zaman selepas 'kiamat-air banjir'; dalam 'karya Firman menjadi manusia,' yaitu Raja Kebenaran (Raja Damai), kita melihat langit yang memberitakan mesej nubuatan 'bintang Bethlehem'; kita akan melihat 'karya' Roh Tuhan, yaitu 'nama' Hakim melalui 'pemberitaan' "langit dan bumi" dalam Mat.24: 29; Kis.2: 19-20; Why. 6: 12-13. Maka, setiap kali Roh Tuhan berkarya, maka 'firman' akan disusuli dengan pemberitaan 'alam roh,' iaitu ungkapan frasa 'langit' dan 'bumi.' Apabila Roh Kristus (Firman) berkarya, ia akan menyatakan kemuliaan-Nya di 'langit' (heavens)' dan 'cakrawala' (sky) pula memberitakan 'handiwork' ('nama') Tuhan. ('Langit' dalam kasus ini adalah 'alam roh' yang hanya dapat dilihat dalam 'penglihatan roh'). Tiga orang majus dari timur yang 'melihat' tanda di 'langit,' iaitu bintang Raja Kebenaran adalah contoh perihal 'alam roh' yang disebut 'langit.' Ia tidak merujuk kepada alam harafiah yang dapat dilihat oleh mata-kasar manusia!
Dalam kasus saat kelahiran Kristus, "...pada mulanya Firman,...dan kemudian, kita akan melihat deklarasi, iaitu 'tanda-tanda' kemuliaan Tuhan di Sorga, dan 'langit' pula memberitakan ''bintang Raja Kebenaran' yang bersinar.Kelak, ia disebut 'bintang' Bethlehem. 'Bintang' yang dilihat oleh tiga orang majus dari Timur. Mereka arif dengan 'alam roh,' dan Tuhan mentakdirkan mereka sebagai saksi kepada 'Firman menjadi manusia.' Hal ini konsisten dengan Kejadian 1: 1: pada mulanya "...Firman menjadikan langit dan bumi." Dalam kasus 'saat' kelahiran Raja Damai (Raja Kebenaran), ia dimulai dengan deklarasi Sorga yang hanya dapat dilihat oleh nabi-nabi (sherperders-prophets), dan juga "pemberitaan langit" yang dilihat oleh 'pelihat' (orang majus atau the heathen seers). Nabi-nabi melihat tanda-tanda 'kemuliaan' Tuhan di Sorga, kerana mereka melihat 'Sorga' terbuka, sedangkan tiga orang majus itu hanya dapat melihat pemberitaaan 'Langit.' Sorga memang lebih tinggi dari langit; nabi-nabi melihat yang 'lebih tinggi' dan 'orang majus hanya melihat yang lebih 'rendah' iaitu alam roh 'langit' sahaja.
Seluruh Kitab Kejadian fasal satu adalah lebih mengungkapkan tentang 'fitrah' Firman Allah (the nature of the Word of God, and how the Word of God is flowing and manifesting on intangible realities and on tangible existences). Menurut makrifat yang disingkapkan oleh alkisah dalam Kitab Kejadian, semua 'karya' Firman atau 'nama' Tuhan akan dituruti dengan pernyataan 'di alam Roh,' iaitu 'langit' dan 'bumi.' 'Nama' atau 'karya' Roh Tuhan perihal 'Hakim' yang akan datang-turun di bumi ini akan dimulai dengan deklarasi Sorga 'terbuka' seperti 'gulungan Kitab', dan juga 'pemberitaan 'langit' ('alam roh') seperti dalam Zakaria 14: 5-7; Matius 24: 27-29 dan Wahyu 6: 12-14. Ringkasnya, Nabi Musa bernubuat perihal 'karya' Firman dalam Kitab Kejadian, namun bukan perihal 'masa' hadapan (future), tetapi Moshe dalam hadirat urapan 'Roh Kudus,' ia bernubuat ke masa lampau perihal Firman, iaitu karyaNya dalam mencipta realiti 'alam roh' iaitu "langit dan bumi" (heavens and earth), dan baharulah alam semesta yang harafiah menyusul dicipta!
"Backwards' prophecies" dalam Kitab Kejadian dapat dirumuskan bahwasanya Roh Tuhan adalah Pencipta dan Sumber kehidupan sejati kepada semua ciptaan di alam semesta. Nabi Moshe menerima mesej roh perihal Penciptaan, maka seluruh catatan Firman dalam Kitab Kejadian adalah "Roh nubuat." Kenapa begitu? "... karena kesaksian Kristus adalah roh nubuat." (Wahyu 19: 10 c). Semua Firman Allah dari Kitab Kejadian sampai kepada Kitab Wahyu adalah bersaksi tentang Kristus. "...Perkataan-perkataan yang Kukatakan kepadamu adalah roh dan hidup." (Yohanes 6: 63). Justeru itu, alkisah dalam Kitab Kejadian fasal 1 adalah "Roh nubuat" yang bersaksi tentang karya Roh Kristus. Ia tidaklah dilihat seolah-olah seperti buku teks sains. Ia adalah 'roh' dan 'hidup' yang diberikan oleh Roh Tuhan dalam bahasa roh nubuat! Hakikatnya, ia ditulis oleh nabi Moshe sebagai nubuatan-nubuatan yang menubuatkan ke dimensi 'masa' di masa lampau (prophecies concerning the things in the past), namun kita tahu nabi Yesaya ada bernubuat bahawa "Tuhan memberitahu pengakhiran dari permulaan..." (Yes. 46: 10). Jika demikian, maka ñubuatàn 'permulaan' seperti dalam Kitab Kejadian sudah pasti menyingkapkan perihal 'pengakhiran' dan sebaliknya. Maka, ia bukan ditulis sepertimana catatan sejarah ditulis atau sebagaimana penulisan mitos diceriterakan. Ia adalah catatan berdasarkan Roh Nubuat. Ia dimengertikan bukan dengan rumusan intelek, tetapi dilihat melalui mata 'roh' yang disingkapkan oleh Roh Tujuh Lapis.
Pada mulanya Firman (Roh Tuhan) menciptakan 'langit' dan 'bumi.' Kelak, dalam lirik-lirik yang dinyanyikan Daud, 'langit' itu memberitakan "nama" atau "'karya" Tuhan [1]. Maka, dalam 'Roh nubuat,' 'langit' itu memberitakan "karya Ilahi." 'Bumi' itu juga Tuhan seru untuk mengadili umatNya. Yeshua Kristus menyingkapkan bahawa semua perkataan-perkataanNya adalah 'Roh dan Kehidupan' [2]. Kejadian fasal satu tidaklah dapat diintegrasikan dengan apa-apa teori atau falsafah sains perihal asal-usul alam semesta sebagaimana yang difikirkan oleh ahli-ahli sains. Kejadian fasal 1 adalah diberikan dalam "Roh Nubuat" dari Roh Tuhan; alkisah itu adalah 'roh dan kehidupan.' Ia memperkatakan tentang "roh dan kehidupan" roh-roh mañusia, daging, dan alam semesta dari bahasa Firman, yaitu Roh Kristus.
2 Bumi belum berbentuk dan kosong; gelap gulita menutupi samudera raya, dan Roh Allah melayang-layang di atas permukaan air.
----------
Dalam pengajian sains, yang 'kelihatan hanyalah merangkumi 0.02 % dan ia adalah asas jisim, "mass," bagi sesuatu atom atau sel. Manakala, 99.98 % adalah tidak 'kelihatan atau disebut dalam bahasa Inggeris sebagai "empty space" yang gelap-gulita. Tuhan bermula dengan 'seed' atau 'nucleus' kepada alam semesta yang belum kelihàtan. Maka, "...Roh Tuhan melayang-layang di atas 'seed' (nucleus) itu; dan kita tahu bahawa 'inti' kepada 'karya' Roh Tuhan adalah Firman. Firman juga adalah 'inti' kepada 'iman.' Firman itu harus 'bersuara' (berkehendak) untuk berkarya. Justeru itu, pada mulanya "Firman" (Hikmat atau Kristus), dan suara ('kehendak') Firman itu mengalir kepada aphabet roh: langit dan bumi! Firman itu datang dari Roh Tuhan, dan para malaikat "melakukan kehendak Tuhan dengan mendengar suara Firman. "(Mazmur 103: 20). Permulaannya, adalah penciptaan "langit dan bumi" dan pengakhirannya adalah "langit baru dan bumi baru." Dalam pengakhiran 'bumi',' ia dinubuatkan :" Lalu aku melihat langit yang baru dan bumi yang baru, sebab langit yang pertama dan bumi yang pertama telah berlalu, dan lautpun tidak ada lagi." (Why. 21:1). 'Langit' yang dicipta oleh Firman dalam Kejadian 1: 1 tidak akan ada lagi, kerana ia tidak akan memberitakan lagi perihal 'karya' yang telah disempurnakan (diselesaikan) oleh Kristus, apabila ia sampai pada Wahyu 21:1. 'Langit' yang pertama yang diciptakanNya dalam Kej. 1: 1 terpaut kepada Ordo Melkisedek, yaitu Kristus, dan juga "nama-nama Ilahi" yang telah diutus dan dinyatakan kepada umat manusia. Namun , 'Langit yang Baru' dalam Wahyu 21:1 memberitakan 'nama' Ilahi yang benar-benar baharu (a new divine programming of the spirit's realms). "Bumi yang kosong" bermaksud Firman belum 'bersuara' dan 'belum berseru' untuk memberikan atau menyatakan manifestasi karya tentang 'bumi' sebenar (yang kelihatan oleh mata kasar). Namun, Tuhan mengungkapkan bahawa semua ciptaan di alam semesta ini telah di dahului dengan pengujudan 'alam roh' iaitu 'langit dan bumi'! "Bumi' yang kosong" juga dilihat sebagai Ordo Melkisedek yang belum menyiapkan alam bumi yang dapat dilihat oleh mata kasar. Sebelum itu, Firman telah mengalir mengujudkan 'alam Roh' yang juga berfungsi sebagai alphabet Roh : 'Langit' dan 'bumi'.'
Keperincian bumi di 'alam roh,' dipakai oleh roh Tuhan dalam "menyeru bumi" (alphabet Roh) untuk mengadili umatNya seperti dalam Mazmur 50: 4-6. Tetapi bumi yang kosong berarti tiadalah yang dapat diseru tentang alphabet Roh 'bumi' menurut 'suara' Firman. Kita tahu bahawa Bumi harafiah adalah sarat dengan pelbagai 'entities' seperti gunung, sungai, air, laut, pulau-pulau, gempabumi dan lain-lain lagi. Semua benda ada yang hidup atau mati yang dilihat di bumi harafiah ini dipakai oleh Roh Tuhan dalam bahasa Roh kerana 'alam Roh bumi' mengandungi entities yang sama. Maksudnya, kalau bumi nyata ada gunung, maka di alam roh juga ada gunung. "Langit dan bumi" digunakan oleh Roh Tuhan dalam komunikasi Roh! Pengungkapan bahawa Roh berkait-rapat dengan 'alam roh' yang dicipta oleh Tuhan.
3 Berfirmanlah Allah: "Jadilah terang." Lalu terang itu jadi.Keperincian bumi di 'alam roh,' dipakai oleh roh Tuhan dalam "menyeru bumi" (alphabet Roh) untuk mengadili umatNya seperti dalam Mazmur 50: 4-6. Tetapi bumi yang kosong berarti tiadalah yang dapat diseru tentang alphabet Roh 'bumi' menurut 'suara' Firman. Kita tahu bahawa Bumi harafiah adalah sarat dengan pelbagai 'entities' seperti gunung, sungai, air, laut, pulau-pulau, gempabumi dan lain-lain lagi. Semua benda ada yang hidup atau mati yang dilihat di bumi harafiah ini dipakai oleh Roh Tuhan dalam bahasa Roh kerana 'alam Roh bumi' mengandungi entities yang sama. Maksudnya, kalau bumi nyata ada gunung, maka di alam roh juga ada gunung. "Langit dan bumi" digunakan oleh Roh Tuhan dalam komunikasi Roh! Pengungkapan bahawa Roh berkait-rapat dengan 'alam roh' yang dicipta oleh Tuhan.
Tuhan dari semula adalah "terang." Dari Firman muncul-lah terang. Kelak, apabila 'Firman' menjadi 'manusia,' Yeshua berkata "Akulah terang Dunia..." Meskipun manusia mampu menciptakan "terang" dengan 'karya ilmu sains, namun ia tidaklah dapat menerangi 'roh-roh' manusia yang terpisah' dari Roh Tuhan kerana dosa.
4 Allah melihat bahwa terang itu baik, lalu dipisahkan-Nyalah terang itu dari gelap.
Anak-anak yang diterangi roh mereka dengan hadirat urapan Roh Kudus dinubuatkan untuk dipisahkan dari anak-anak kegelapan! Anak-anak keturunan Adam yang mendirikan Altar dan beribadah kepada Jalan 'altar,' iaitu "Jalan perdamaian" dengan Roh Tuhan, dan mereka akan dilihat oleh mata Tuhan sebagai orang-orang baik. 'Baik' kerana mereka diberikan "Jalan" untuk menyelesai kan impurities (dosa-dosa) dalam Roh mereka. Di antara 'terang' yang dicipta adalah para malaikat. Sebahagian 'terang' itu telah menjadi "fallen stars" kerana mengikuti Lucifer.
5 Dan Allah menamai terang itu siang, dan gelap itu malam. Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari pertama.
Allah adalah sumber "terang" dan tiada kegelapan dalam DiriNya. Firman adalah pelita kaki yang menerangi setiap perjalanan iman bagi setiap orang percaya. Dia bukan sahaja "berkarya" dalam terang (Firman) itu, malah Ia juga berkarya dalam "gelap." Justeru itu, Ia berkerja Siang dan malam tidak henti-henti menanggung derita manusia. Ia adalah Juruselamat, atau Jurupenebus. (Mazmur 68: 19.). Dan Tuhan juga menubuatkan tentang "pagi" dan "petang." 'Pagi dan petang' bagi Roh Tuhan merujuk kepada setiap "permulaan dan pengakhiran" bagi setiap "nama" Tuhan yang dinyatakan; ia ( hari pertama, kedua, ketiga, ke-empat, kelima, keenam, dan ketujuh) sama sekali tidak ada kaitan, dengan kalendar yang dicipta oleh intelek manusia berdasarkan pergerakan bulan atatupun pergerakan bumi mengelilingi matahari.
6 Berfirmanlah Allah: "Jadilah cakrawala di tengah segala air untuk memisahkan air dari air."
Cakrawala~ "memisahkan air dari air" mengikut di ruang mana ia terbentuk dan wujud di pelbagai lapisan ketinggian "Langit" |
'Air' di atas Langit |
Air dari atas (langit) turun ke bumi ~'hujan' |
Cakrawala berfungsi sebagai sebahagian daripada sistem "pengawalan" yang ada dalam atmosfera bumi, supaya air di bumi dan di atas bumi itu dalam kitaran yang seimbang. Dalam bahasa roh, 'cakrawala' mendeklarasikan KemuliaanNya dan langit memberitakan 'karya' (handiworks) Tuhan (Mazmur 19: 1-2). Dalam penyampaian nubuatan penciptaan oleh Roh Tuhan, Ia telah menetapkan "cakrawala" sebagai bahasa roh untuk memberitakan 'karya Tuhan seperti 'karya "penghakiman dan penghukuman" (Court of heaven). Cakrawala di luar atmosfera bumi adalah 'ruang' angkasa lepas' yang sedikit diketahui manusia, namun Tuhan berdaulat ke atas cakrawala. Lapisan-lapisan cakrawala (langit) itu 'memisahkan satu air dengan air yang lain' berbicara perihal "clouds" (kristal air~crytallized water-ice) yang terbentuk di ketinggian-ketinggian tertentu di pelbagai lapisan langit. Dalam penglihatan 'roh', semua 'entities' di langit itu adalah "suruhan" (servants) Tuhan yang setia melaksanakan kehendakNya dengan mendengar 'suara' Firman. Dalam pengertian ungkapan roh, air dipisahkan dari lapisan, adalah hirarki malaikat ("clouds") mengikut tingkat-tingkat koir para malaikat (St. Dionysius). Justeru itu, tatkala otak manusia melihat dan memikirkan realiti penciptaan yang 'kelihatan atau dapat ditanggapi oleh akal budi,' Roh Tuhan juga memakai semua 'realiti' elemen-elemen 'asas' Penciptaan tersebut untuk mengungkapkan mesej "roh Nubuat" dan disampaikan dalam penglihatan roh, mimpi mimpi Dan Suara.
7 Maka Allah menjadikan cakrawala dan Ia memisahkan air yang ada di bawah cakrawala itu dari air yang ada di atasnya. Dan jadilah demikian.
8 Lalu Allah menamai cakrawala itu langit. Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari kedua.
Ayat 8 adalah hari yang ke-dua. Namun, hari itu tidaklah merujuk kepada hari manusiawi yang dikira dari pergantian siang dan malam di atas bumi. "Hari" itu merujuk kepada "roh nubuat." "Pagi" dan "petang" bagi Tuhan diartikan berdasarkan kepada Roh pengertian dan roh hikmat. Roh Pencipta, Kristus, menyingkapkan dalam Mazmur 19: 1-2 bahawa "cakrawala menyatakan kemuliaan Tuhan, dan langit memberitakan karyaNya atau "namaNya." Ada apa di langit? Bila kita menengadah ke atas, dan kita akan melihat matahari, bulan, bintang-bintang, awan, hujan belerang, es, puting-beliung, hujan, kemarau, 'halilintar' dan lain-lain lagi. Tuhan menggunakan 'identiti' bagi elemen-elemen tertentu perihal realiti sebenar yang wujud di langit itu untuk menyingkapkan dan mengungkapkan mesej "roh nubuat," "'Karya" Roh Tuhan atau "nama" (Mazmur 19: 1-2). Bila identiti (entiti) sesuatu realiti langit disingkapkan, maka mesej yang disampaikan melalui penglihatan Roh, dalam mimpi, dan juga melalui 'suara Firman' itu adalah "roh nubuat." Langit dalam bahasa roh nubuat mempunyai maksud 'karya' ('pekerjaan') roh Tuhan: “Hai langit, teteskanlah
keadilan dari atas, dan baiklah
awan-awan mencurahkannya! baiklah bumi membukakan diri dan bertunaskan
keselamatan, dan baiklah ditumbuhkannya
keadilan! akulah Tuhan yang menciptakan semuanya ini.” (Yesaya 45: 8)
Langit dan bumi, pujilah TUHAN!
148 Haleluya! Pujilah TUHAN di sorga, pujilah Dia di tempat tinggi! 2 Pujilah Dia, hai segala malaikat-Nya, pujilah Dia, hai segala tentara-Nya! 3 Pujilah Dia, hai matahari dan bulan, pujilah Dia, hai segala bintang terang! 4
Pujilah Dia, hai langit yang mengatasi segala langit, hai air yang di atas langit! 5
Baiklah semuanya memuji nama TUHAN,
sebab Dia memberi perintah, maka
semuanya tercipta. 6 Dia mendirikan
semuanya untuk seterusnya dan selamanya, dan memberi ketetapan yang tidak
dapat dilanggar. 7 Pujilah TUHAN di bumi,
hai ular-ular naga dan segenap samudera
raya; 8 hai api dan hujan es, salju dan kabut, angin badai yang melakukan firman-Nya; 9
hai gunung-gunung dan segala bukit, pohon buah-buahan dan segala pohon aras: 10 hai binatang-binatang liar dan segala hewan, binatang melata dan
burung-burung yang bersayap; 11 hai
raja-raja di bumi dan segala bangsa,
pembesar-pembesar dan semua pemerintah dunia; 12 hai teruna dan anak-anak dara, orang tua dan orang muda! 13 Biarlah semuanya memuji-muji TUHAN, sebab hanya nama-Nya saja yang tinggi luhur,
keagungan-Nya mengatasi bumi dan langit.
14
Ia telah meninggikan tanduk umat-Nya, menjadi puji-pujian bagi semua orang yang dikasihi-Nya, bagi orang Israel, umat yang dekat pada-Nya.
Haleluya! (Mazmur 148 : 1-14).
9 Berfirmanlah Allah: "Hendaklah segala air yang di bawah langit berkumpul pada satu tempat, sehingga kelihatan yang kering." Dan jadilah demikian. 10 Lalu Allah menamai yang kering itu darat, dan kumpulan air (many waters) itu dinamai-Nya laut. Allah melihat bahwa semuanya itu baik.
Kumpulan air ("many waters") itu berkumpul dan dinamai laut. Dalam Wahyu 13, kita akan melihat binatang Sepuluh tanduk dan Tujuh 'kepala yang keluar dari "laut." Karyanya keluar dari 'laut.' Maka, tahulah kita bahawa pemerintah (Raja) itu menjajah dan mengumpulkan banyak bangsa ("many waters") menjadi Empayar bagi "binatang yang keluar dari laut." Dan dari permulaannya iaitu Kej. 1: 10, "air yang dikumpulkan itu di'namai' laut." Bangsa-Bangsa yang dikumpulkan menjadi jajahan-takluk-Empayarnya adalah diungkapkan dengan frasa nubuatan sebagai "binatang yang keluar dari laut." Oleh kerana ia "dikumpulkan" oleh pemerintah Dunia dengan topangan kekuatan si Ular Tua, maka kita tahu bahawa" 'karya" itu menentang Firman Allah. Namun, Tuhan merelakannya terjadi, supaya genaplah FirmanNya yang dinubuatkan oleh nabi-nabi. Sudah tentu, Tuhan tidak bermaksud untuk menjelaskan perihal sekadar alkisah penciptaan oleh Pencipta, melainkan "menyingkapkan" bahasa 'roh nubuat' yaitu pengungkapan roh perihal 'pengakhiran dari permulaan ' menurut Firman YHVH yang disampaikan oleh Nabi Yesaya dalam Isaiah 46: 10, dan ia juga bersaksi tentang Kristus kerana pekerjaan Kristus sesungguhnya adalah Firman Allah. Sudah tentu kita tidak akan tahu apakah 'pekerjaan' atau 'karya' Roh Tuhan, jika sekiranya tiada Firman yang dianugerahkan kepada manusia.
11"Hendaklah tanah menumbuhkan tunas-tunas muda, tumbuh-tumbuhan yang berbiji, segala jenis pohon buah-buahan yang menghasilkan buah yang berbiji, supaya ada tumbuh-tumbuhan di bumi." Dan jadilah demikian.
Kumpulan air ("many waters") itu berkumpul dan dinamai laut. Dalam Wahyu 13, kita akan melihat binatang Sepuluh tanduk dan Tujuh 'kepala yang keluar dari "laut." Karyanya keluar dari 'laut.' Maka, tahulah kita bahawa pemerintah (Raja) itu menjajah dan mengumpulkan banyak bangsa ("many waters") menjadi Empayar bagi "binatang yang keluar dari laut." Dan dari permulaannya iaitu Kej. 1: 10, "air yang dikumpulkan itu di'namai' laut." Bangsa-Bangsa yang dikumpulkan menjadi jajahan-takluk-Empayarnya adalah diungkapkan dengan frasa nubuatan sebagai "binatang yang keluar dari laut." Oleh kerana ia "dikumpulkan" oleh pemerintah Dunia dengan topangan kekuatan si Ular Tua, maka kita tahu bahawa" 'karya" itu menentang Firman Allah. Namun, Tuhan merelakannya terjadi, supaya genaplah FirmanNya yang dinubuatkan oleh nabi-nabi. Sudah tentu, Tuhan tidak bermaksud untuk menjelaskan perihal sekadar alkisah penciptaan oleh Pencipta, melainkan "menyingkapkan" bahasa 'roh nubuat' yaitu pengungkapan roh perihal 'pengakhiran dari permulaan ' menurut Firman YHVH yang disampaikan oleh Nabi Yesaya dalam Isaiah 46: 10, dan ia juga bersaksi tentang Kristus kerana pekerjaan Kristus sesungguhnya adalah Firman Allah. Sudah tentu kita tidak akan tahu apakah 'pekerjaan' atau 'karya' Roh Tuhan, jika sekiranya tiada Firman yang dianugerahkan kepada manusia.
11"Hendaklah tanah menumbuhkan tunas-tunas muda, tumbuh-tumbuhan yang berbiji, segala jenis pohon buah-buahan yang menghasilkan buah yang berbiji, supaya ada tumbuh-tumbuhan di bumi." Dan jadilah demikian.
12 Tanah itu menumbuhkan tunas-tunas muda, segala jenis tumbuh-tumbuhan yang berbiji dan segala jenis pohon-pohonan yang menghasilkan buah yang berbiji. Allah melihat bahwa semuanya itu baik.
13 Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari ketiga.
Tumbuh-tumbuhan keluar dari tunas-tunas di tanah dan baharulah dari biji-biji tumbuh-tumbuhan tersebut keluarlah mereka menjadi banyak. Umat manusia juga dikatakan secara kiasan berasal dari 'biji-benih' Adam yang 'bertunas' dari tanah; daripada 'biji-benih' Adam dan Hawa (sperma & ovum), mereka beranak-pinak menjadi banyak. Justeru itu, segala sesuatu yang semulajadi adalah berasal dari "seed," yaitu Firman. Maka, keselamatan (kehidupan yang penuh) juga adalah dianugerah dengan menumbuhkan 'tunas kebenaran' dari Raja Daud, dan dari 'karya' Firman itu; Ia melahirkan kembali roh-roh manusia yang 'impure' kepada suatu yang baru, yaitu dari 'benih' yang bukan kebinasaan ('incorruptible'). Namun, Tuhan tidaklah menjanjikan kelahiran kembali untuk daging, melainkan 'debu harus kembali debu, dan dari tanah harus kembali ke tanah.' Adam 'bertunas' dari tanah, namun rohnya berasal dari roh Tuhan. Keturunan Adam dan Hawa mewarisi dua jenis 'biji benih,' iaitu seed daging (corruptible), dan seed roh yang tertakluk kepada 'pemisahan' (cut off) dari hadirat Roh Tuhan yang pure!
Bahasa roh bagi perkataan "hari" dalam seluruh nubuat-nubuat dari Kitab Kejadian fasal 1 tidaklah ditafsir secara harfiah bahawa ia benar-benar merujuk kepada pengertian 'hari' menurut kiraan kalendar manusiawi. 7 hari itu adalah merujuk kepada turutan nubuatan Roh Tuhan dalam penciptaan, samada yang 'boleh dilihat oleh mata maupun yang tidak 'kelihatan; Realiti yang ada fizikal mahupun realiti yang tiada fizikal. 'Satu hari' bagi Tuhan adalah tempoh 'masa' dari permulaan "nama" Tuhan dinyatakan sehinggalah kepada pintu "nama" itu ditutup (sempurnanya 'mission'). Nama Raja Damai bermula dari kayu 'Salib' walaupun pada waktu ia dilahirkan ia telah diberitakan oleh langit. Itulah permulaan "hari" perdamaian dengan umat manusia, dan hari 'siang,' iaitu "perdamaian" itu berlangsung sehingga petang hari, dan hanya akan berhenti pada waktu kedatangan kedua Kristus dalam awan-awan bergulung seperti gulungan kitab. Itulah contoh bagaimana perkataan "satu hari bagi Tuhan" itu 'dilihat' sebagai kiraan satu hari bagi Tuhan untuk "nama" Raja Damai. Dalam bahasa mudah, satu 'karya' atau 'nama' yang diikat dalam satu Perjanjian adalah dilihat sebagai 'satu' hari.
Kita tidak memakai petikan Rasul Petrus dalam 1 Peter 3: 8 yang mengatakan bahawa satu hari bagi Tuhan, adalah 1,000 tahun bagi manusia, sebagai sandaran untuk mencari pengertian secara harfiah bahawa 7 hari itu akan ditafsir sebagai 7,000 tahun. Penulis lebih senang untuk memakai pengertian yang berdasarkan "nama" Tuhan; Perdamaian Tuhan dengan umat manusia selepas kiamat banjir dimulakan dari 'pelangi' Noah, namun kelak hanya Bani Israel sahaja yang telah dianugerahkan dengan ritus-ritus/hukum 'Jalan perdamaian' di sepanjang zaman Perjanjian Lama. Kelak, perdamaian itu disempurnakan pada 'Mezbah Sorgawi di bumi' yaitu pada Salib Kristus, dan Roh Kudus meneruskan agenda perdamaian 'Anak Perdamaian' sehinggalah kepada 'pemberitaan kemunculan "nama" Tuhan sebagai Hakim pada Mat.24: 29 Why. 6: 12-13. Maka, kita boleh saja melihat bahawa 1 hari bermula dari 'pelangi' Noah sehinggalah kepada saat kedatanganNya Kristus yang ke-dua; ia adalah tempoh agenda "menabur dan menuai" tatkala "Jalan" perdamaian belum ditutup oleh tangan Tuhan.
Bahasa roh bagi perkataan "hari" dalam seluruh nubuat-nubuat dari Kitab Kejadian fasal 1 tidaklah ditafsir secara harfiah bahawa ia benar-benar merujuk kepada pengertian 'hari' menurut kiraan kalendar manusiawi. 7 hari itu adalah merujuk kepada turutan nubuatan Roh Tuhan dalam penciptaan, samada yang 'boleh dilihat oleh mata maupun yang tidak 'kelihatan; Realiti yang ada fizikal mahupun realiti yang tiada fizikal. 'Satu hari' bagi Tuhan adalah tempoh 'masa' dari permulaan "nama" Tuhan dinyatakan sehinggalah kepada pintu "nama" itu ditutup (sempurnanya 'mission'). Nama Raja Damai bermula dari kayu 'Salib' walaupun pada waktu ia dilahirkan ia telah diberitakan oleh langit. Itulah permulaan "hari" perdamaian dengan umat manusia, dan hari 'siang,' iaitu "perdamaian" itu berlangsung sehingga petang hari, dan hanya akan berhenti pada waktu kedatangan kedua Kristus dalam awan-awan bergulung seperti gulungan kitab. Itulah contoh bagaimana perkataan "satu hari bagi Tuhan" itu 'dilihat' sebagai kiraan satu hari bagi Tuhan untuk "nama" Raja Damai. Dalam bahasa mudah, satu 'karya' atau 'nama' yang diikat dalam satu Perjanjian adalah dilihat sebagai 'satu' hari.
Kita tidak memakai petikan Rasul Petrus dalam 1 Peter 3: 8 yang mengatakan bahawa satu hari bagi Tuhan, adalah 1,000 tahun bagi manusia, sebagai sandaran untuk mencari pengertian secara harfiah bahawa 7 hari itu akan ditafsir sebagai 7,000 tahun. Penulis lebih senang untuk memakai pengertian yang berdasarkan "nama" Tuhan; Perdamaian Tuhan dengan umat manusia selepas kiamat banjir dimulakan dari 'pelangi' Noah, namun kelak hanya Bani Israel sahaja yang telah dianugerahkan dengan ritus-ritus/hukum 'Jalan perdamaian' di sepanjang zaman Perjanjian Lama. Kelak, perdamaian itu disempurnakan pada 'Mezbah Sorgawi di bumi' yaitu pada Salib Kristus, dan Roh Kudus meneruskan agenda perdamaian 'Anak Perdamaian' sehinggalah kepada 'pemberitaan kemunculan "nama" Tuhan sebagai Hakim pada Mat.24: 29 Why. 6: 12-13. Maka, kita boleh saja melihat bahawa 1 hari bermula dari 'pelangi' Noah sehinggalah kepada saat kedatanganNya Kristus yang ke-dua; ia adalah tempoh agenda "menabur dan menuai" tatkala "Jalan" perdamaian belum ditutup oleh tangan Tuhan.
14 Berfirmanlah Allah: "Jadilah benda-benda penerang pada cakrawala untuk memisahkan siang dari malam. Biarlah benda-benda penerang itu menjadi tanda yang menunjukkan masa-masa yang tetap dan hari-hari dan tahun-tahun,
Benda-benda penerang di cakrawala iaitu matahari, bulan dan bintang-bintang adalah berfungsi sebagai "Tanda" yang menunjukkan "masa-masa' tetap" (Sacred times). "Signs" menyingkapkan "nama" Tuhan, jika langit itu dilihat oleh mata roh. Jika langit itu dilihat oleh mata kasar, maka ia hanya menjadi 'petanda-petanda' dalam meramal kaji-cuaca setempat atau meramal-musim tertentu mahupun meramal "outerspace-weathers." Maka Matius 24: 29, Kisah 2: 19-20; dan Wahyu 6: 12-13 adalah berfungsi sebagai "tanda" kepada pekerjaan atau " nama" Tuhan.
Penerang yang diartikan secara harafiah di langit itu diberikan oleh Tuhan agar manusia dapat mengatur hidup mereka yang "luka" dengan kalendar. Umur Adam adalah dikira dari saat ia memakan "buah pohon pengetahuan" kerana itulah kelahiran "Kronos" dalam perbendaharaan kata manusia yang "luka." Sebelum itu, Adam dan Eve adalah immortal. Namun, mereka telah menjadi "mortal." Hari-hari dan tahun-tahun berpandukan bulan, 'bintang, dan matahari adalah sesungguhnya untuk manusia yang 'mortal.' Tuhan yang kekal abadi tidaklah memerlukan itu kerana ia adalah kekal abadi. Maka, 'karya "Penciptaan" dalam Kitab Kejadian 1 yang dinubuatkan dalam 7 hari berturut tidaklah wajar dilihat berpandukan kiraan calendar bulan, bintang mahupun matahari tetapi dilihat sebagai "Roh nubuat" yang menyampaikan nubuatan perihal penciptaan akan semesta: langit dan bumi. Semua Firman disampaikan melalui Ordo Melkisedek, yaitu Kristus. Santo Yohanes mencatat kebenaran bahawa pada mulanya Firman dan Firman itu bersama-sama dengan Roh Tuhan dan Firman itu adalah Tuhan. Firman itu semuanya sudah ditentukan untuk dianugerahkan kepada manusia seolah-olah melalui satu "lobang," Ordo Melkisedek: Kristus. "... NamaNya (karyaNya) ialah Firman Allah." Turutan 7 hari menyingkapkan bahawa Creation disempurnakan dalam 'tujuh' peringkat atau 7 turutan nubuatan.
15 dan sebagai penerang pada cakrawala biarlah benda-benda itu menerangi bumi." Dan jadilah demikian. 16 Maka Allah menjadikan kedua benda penerang yang besar itu, yakni yang lebih besar untuk menguasai siang dan yang lebih kecil untuk menguasai malam, dan menjadikan juga bintang-bintang.
17 Allah menaruh semuanya itu di cakrawala untuk menerangi bumi, 18 dan untuk menguasai siang dan malam, dan untuk memisahkan terang dari gelap. Allah melihat bahwa semuanya itu baik.
19 Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari keempat. 20 Berfirmanlah Allah: "Hendaklah dalam air berkeriapan makhluk yang hidup, dan hendaklah burung beterbangan di atas bumi melintasi cakrawala."
21 Maka Allah menciptakan binatang-binatang laut yang besar dan segala jenis makhluk hidup yang bergerak, yang berkeriapan dalam air, dan segala jenis burung yang bersayap. Allah melihat bahwa semuanya itu baik. 22 Lalu Allah memberkati semuanya itu, firman-Nya: "Berkembangbiaklah dan bertambah banyaklah serta penuhilah air dalam laut, dan hendaklah burung-burung di bumi bertambah banyak."
23 Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari kelima. 24 Berfirmanlah Allah: "Hendaklah bumi mengeluarkan segala jenis makhluk yang hidup, ternak dan binatang melata dan segala jenis binatang liar." Dan jadilah demikian.
25 Allah menjadikan segala jenis binatang liar dan segala jenis ternak dan segala jenis binatang melata di muka bumi. Allah melihat bahwa semuanya itu baik.
26 Berfirmanlah Allah: "Baiklah Kita menjadikan manusia menurut gambar dan rupa Kita, supaya mereka berkuasa atas ikan-ikan di laut dan burung-burung di udara dan atas ternak dan atas seluruh bumi dan atas segala binatang melata yang merayap di bumi."
Bahasa manusia mempunyai evolusi sedangkan Firman adalah konsisten mengalir ke alphabet roh, iaitu 'Langit' dan 'bumi.' ('alam roh'). Karya manusia direlakan oleh Tuhan, walaupun manusia tidak menyedari dan tidak melihat Tuhan yang merelakan; manusia mencari banyak 'nama,' keputusan Tuhan juga akhirnya yang akan terlaksana. Maka, "manusia yang luka" direlakan Tuhan untuk dapat berkarya di bumi; kelak kita akan lihat manusia "Makan dan minum," "membuat batu-bata," dan "membeli atau menjual."
Di 'jam-jam terakhir, kita diberitahu bahawa "Bumi menelan aliran air seperti batang sungai yang dimuntahkan oleh Ular Tua," dalam Wahyu 12, dan juga "Binatang muncul dari bumi" dalam Wahyu 13; demikianlah di antara beberapa contoh hikayat perihal 'bumi' yang bermula dalam dalam Kejadian 1: 1. Dalam kitab Suci Kejadian bab 1, dicatatkan bahawa segala binatang adalah dicipta oleh Tuhan. Dan Tuhan mengatakan dalam ayat 25, bahawa semuanya itu "baik." Namun, ada beberapa 'binatang' dalam Alkitab yang bukan dicipta oleh tangan Tuhan seperti binatang-binatang dalam kitab suci Daniel 7. Binatang dalam kitab suci Daniel 7 itu keluar dari "Laut." Ia bukan dicipta oleh tangan Tuhan, kerana perkataan "Laut" merujuk kepada manusia yang "banyak bangsa." "Laut" itu adalah "banyak air" yang dikumpulkan! The "sea" itu merujuk kepada "many waters," yang bermaksud "banyak bangsa" yang dikumpulkan melalui pemerintahan imperialis/empayar! Maka, "binatang" atau 'Empayar beraja' itu sememangnya muncul dari umat manusia di bumi dan ia memerintah 'banyak bangsa' atau menurut roh nubuat, ia berbunyi "binatang yang keluar dari Laut." Kitab Wahyu 13 pula menubuatkan pemerintah dunia yang keluar dari "Laut" dan yang satu lagi adalah keluar dari bumi. Maksudnya, bukan tangan Tuhan yang mencipta binatang tersebut, kerana ia keluar dari "Laut" (banyak bangsa) atau keluar dari "bumi." "Laut" itu adalah banyak air yang dikumpulkan atau many waters gathered to become "the sea" yang bermaksud banyak bangsa yang dijajah oleh imperialis menjadi Kerajaan empayar. Bumi hanya satu sahaja, justeru itu, frasa nubuat berbunyi binatang yang keluar dari bumi adalah bermaksud ''pemerintah yang menyatukan banyak bangsa menjadi satu atau dalam bahasa nubuatnya berbunyi "binatang yang keluar dari bumi." Perkataan "bumi" dalam Kitab Wahyu 13 mengikut contextual interpretation adalah merujuk kepada satu bangsa atau 'bangsa-bangsa yang bersatu'.
Harus Kita ingat, bahawa sebelum murka Tuhan menimpa Menara Babel kuno, hanya ada satu bangsa sahaja Yang wujud di dunia, tetapi mereka bertutur pelbagai dialek Bahasa. Namun, mereka ada satu Bahasa pertuturan sedunia sebagaimana yang kita panggil sebagai Bahasa Lingua Franca. Satu bangsa dan satu Lingua Franca itu disatukan oleh pemerintah dan ia berpusat di Menara impian pemerintah dunia pada ketika itu. Ilham pengujudan pemerintahan berpusat di Babel kuno itu adalah sememangnya inspirasi Lucifer, walaupun ia dicatatkan bahawa ia adalah agenda umat manusia di zaman itu. Selepas penghakiman Tuhan ke atas pemerintah Menara Babel, umat Manusia telah pecah kepada banyak bangsa (bangsa-bangsa) dan banyak pertuturan Bahasa utama dunia.
Perkataan nubuat "Laut" dalam Why.13 adalah dikaitkan dengan penjajahan banyak bangsa-bangsa dan pengujudan empayar-empayar, sedangkan "bumi" pula dikaitkan dengan pengujudan kesatuan menjadi seolah-olah "satu" seperti agenda Babel kuno! "Binatang" itu merujuk kepada 'pemerintah' & 'pemimpin dunia'. Pemerintah dunia berkata...dan seluruh bumi mengikutinya.
Justeru itu, alkisah Kejadian 1 bukanlah berbicara tentang "evolusi", teori-teori Creation seperti teori "big-bang" melainkan seringkasnya tentang "roh nubuat" yang disampaikan menurut Ordo Melkisedek, dan semua Firman terpaut kepada Roh Kristus. Tarikh-tarikh Kronologi perihal Penciptaan dalam Kitab fasal Kejadian 1 tidaklah penting untuk diketahui kerana seluruh Kitab Kejadian itu diterima oleh nabi Moshe sebagai "mesej roh nubuat" ke dimensions masa lampau. Keutamaan penafsirannya adalah 'melihatnya' sebagai 'roh nubuat.'
Di 'jam-jam terakhir, kita diberitahu bahawa "Bumi menelan aliran air seperti batang sungai yang dimuntahkan oleh Ular Tua," dalam Wahyu 12, dan juga "Binatang muncul dari bumi" dalam Wahyu 13; demikianlah di antara beberapa contoh hikayat perihal 'bumi' yang bermula dalam dalam Kejadian 1: 1. Dalam kitab Suci Kejadian bab 1, dicatatkan bahawa segala binatang adalah dicipta oleh Tuhan. Dan Tuhan mengatakan dalam ayat 25, bahawa semuanya itu "baik." Namun, ada beberapa 'binatang' dalam Alkitab yang bukan dicipta oleh tangan Tuhan seperti binatang-binatang dalam kitab suci Daniel 7. Binatang dalam kitab suci Daniel 7 itu keluar dari "Laut." Ia bukan dicipta oleh tangan Tuhan, kerana perkataan "Laut" merujuk kepada manusia yang "banyak bangsa." "Laut" itu adalah "banyak air" yang dikumpulkan! The "sea" itu merujuk kepada "many waters," yang bermaksud "banyak bangsa" yang dikumpulkan melalui pemerintahan imperialis/empayar! Maka, "binatang" atau 'Empayar beraja' itu sememangnya muncul dari umat manusia di bumi dan ia memerintah 'banyak bangsa' atau menurut roh nubuat, ia berbunyi "binatang yang keluar dari Laut." Kitab Wahyu 13 pula menubuatkan pemerintah dunia yang keluar dari "Laut" dan yang satu lagi adalah keluar dari bumi. Maksudnya, bukan tangan Tuhan yang mencipta binatang tersebut, kerana ia keluar dari "Laut" (banyak bangsa) atau keluar dari "bumi." "Laut" itu adalah banyak air yang dikumpulkan atau many waters gathered to become "the sea" yang bermaksud banyak bangsa yang dijajah oleh imperialis menjadi Kerajaan empayar. Bumi hanya satu sahaja, justeru itu, frasa nubuat berbunyi binatang yang keluar dari bumi adalah bermaksud ''pemerintah yang menyatukan banyak bangsa menjadi satu atau dalam bahasa nubuatnya berbunyi "binatang yang keluar dari bumi." Perkataan "bumi" dalam Kitab Wahyu 13 mengikut contextual interpretation adalah merujuk kepada satu bangsa atau 'bangsa-bangsa yang bersatu'.
Harus Kita ingat, bahawa sebelum murka Tuhan menimpa Menara Babel kuno, hanya ada satu bangsa sahaja Yang wujud di dunia, tetapi mereka bertutur pelbagai dialek Bahasa. Namun, mereka ada satu Bahasa pertuturan sedunia sebagaimana yang kita panggil sebagai Bahasa Lingua Franca. Satu bangsa dan satu Lingua Franca itu disatukan oleh pemerintah dan ia berpusat di Menara impian pemerintah dunia pada ketika itu. Ilham pengujudan pemerintahan berpusat di Babel kuno itu adalah sememangnya inspirasi Lucifer, walaupun ia dicatatkan bahawa ia adalah agenda umat manusia di zaman itu. Selepas penghakiman Tuhan ke atas pemerintah Menara Babel, umat Manusia telah pecah kepada banyak bangsa (bangsa-bangsa) dan banyak pertuturan Bahasa utama dunia.
Perkataan nubuat "Laut" dalam Why.13 adalah dikaitkan dengan penjajahan banyak bangsa-bangsa dan pengujudan empayar-empayar, sedangkan "bumi" pula dikaitkan dengan pengujudan kesatuan menjadi seolah-olah "satu" seperti agenda Babel kuno! "Binatang" itu merujuk kepada 'pemerintah' & 'pemimpin dunia'. Pemerintah dunia berkata...dan seluruh bumi mengikutinya.
Justeru itu, alkisah Kejadian 1 bukanlah berbicara tentang "evolusi", teori-teori Creation seperti teori "big-bang" melainkan seringkasnya tentang "roh nubuat" yang disampaikan menurut Ordo Melkisedek, dan semua Firman terpaut kepada Roh Kristus. Tarikh-tarikh Kronologi perihal Penciptaan dalam Kitab fasal Kejadian 1 tidaklah penting untuk diketahui kerana seluruh Kitab Kejadian itu diterima oleh nabi Moshe sebagai "mesej roh nubuat" ke dimensions masa lampau. Keutamaan penafsirannya adalah 'melihatnya' sebagai 'roh nubuat.'
27 Maka Allah menciptakan manusia itu menurut gambar-Nya, menurut gambar Allah diciptakan-Nya dia; laki-laki dan perempuan diciptakan-Nya mereka.
Manusia Adam adalah manusia yang telah "luka," yaitu terpisah' dari Sumber Kehidupan kekal, namun kelak Tuhan anugerahkan 'jalan' perdamaian ataupun 'jalan' mentahirkan impurities roh manusia yang berdosa melalui "Altar" yang yang diajarkan oleh Tuhan yang Mahakasih. Penglihatan mengenai "Altar Sorgawi " yang dilihat oleh Nabi Yesaya dalam Yes. 6 mengungkapkan bahawa " Tuhan itu Kasih dan 'mercy'."
Manusia sejati adalah Yeshua Mashiach yang menyatakan contoh 'ranting kepada Pokok' yang Sempurna 100 %. Yeshua adalah Menorah yang hidup kelihatan berjalan sebagai Anak Manusia, dan ia juga adalah Roh Ilahi yang Tujuh lapis (Isaiah 11). Maka, manusia yang diciptakanNya menurut 'imej' Tuhan adalah semestinya tujuh-lapis. Roh Tuhan adalah Tujuh Lapis, justeru itu, manusia itu juga diciptakanNya menurut 'design' rohaniah yang 'tujuh-lapis.' Yeshua adalah manusia sejati yang RohNya adalah Tujuh Lapis. Maka, manusia adalah mahluk roh tujuh lapis, namun ia dibaluti daging. Ramai pakar sains yang mengatakan komposisi daging manusia menyerupai komposisi bumi: komposisi 70 % air adalah serupa, dan kandungan kadaran mineral yang juga serupa. Firman mengatakan 'daging' manusia berasal dari tanah-liat. Roh manusia dicipta menurut 7-lapis Roh Tuhan, cuma ia gelap kerana "terang" tidaklah bernyala turun di atas "sumbu" Roh manusia. Manusia berdosa berfungsi dengan bersandarkan kepada pusat kesedarannya yang dominance pada otak dan sistem saraf, manakala manusia yang 'pure' dapat berfungsi secara dominan pusat kesedarannya pada roh. Ia dipanggil manusia rohaniah (spiritual man). Manusia berdosa tanpa "Jalan" untuk mentahirkan 'rohnya' disebut manusia 'daging,' dan pusat kesedarannya melulu dominan pada kapasiti intelek dan sistem persarafan kecuali mereka yang cenderung kepada 'spirituality,' namun hanya Pohon Kehidupan sahaja yang menganugerahkan Sumber Kehidupan yang penuh.
28 Allah memberkati mereka, lalu Allah berfirman kepada mereka: "Beranakcuculah dan bertambah banyak; penuhilah bumi dan taklukkanlah itu, berkuasalah atas ikan-ikan di laut dan burung-burung di udara dan atas segala binatang yang merayap di bumi."
Firman menitahkan manusia supaya memenuhi bumi. Manusia yang berdosa cenderung untuk bertumpuk pada suatu menara dengan "'karya" nanusiawi yang menjadi "sumber Kehidupan" yang menghambakan diri mereka sendiri. 'Karya atau nama Tuhan mereka tinggalkan malah menistanya. Frasa "bertambah banyak" diterjemahkan dari bahasa Inggeris "fruitful." Manusia dicipta bukanlah semata-mata supaya "biji-benih" (sperm & ovum) beranak-cucu, tetapi yang lebih utama adalah Roh manusia itu "berbuah;" buah Kebenaran ialah damai sejahtera! (the fruit of righteousness is peace!). Dari manusia rohaniah yang berbuah, baharulah kerajaan Kebenaran dapat menakluk dunia. Namun, di jam terakhir, zaman Perdamaian, dunia akan kelihatan seolah-olah tidak ditaklukkan kepada Kingdom of God (kingdom of righteousness), kerana umat Tuhan tidak berbuah secara rohaniah! Manusia yang meniadakan 'nama' Tuhan akan hanya mengenapi 'biji benih' daging: beranak-pinak secara 'daging.' Manusia yang ideal menurut kaca mata Tuhan' hendaklah "fruitful" secara rohaniah. Fig tree yang tidak berbuah, lalu dikutuk oleh Yeshua, sehingga ia kering serta merta adalah sindiran kepad bani Israel yang gagal berbuah secara rohaniah! Mereka yang beranak-cucu secara daging semata-mata akan menerima nasib seperti pohon ara yang dikutuk oleh Tuhan Yeshua itu. Roh manusia yang di lahirkan kembali akan diajar oleh Roh Tuhan supaya mereka: fruiful, filling in the earth, dan akhirnya akan menakluk dunia kepada kerajaan Kebenaran! Titah Tuhan dalam Kejadian 1: 28 adalah nubuat kepada manusia supaya mereka menjadi fruitful. Ia adalah design Tuhan bagi manusia yang dicipta menurut imejNya, supaya manusia menjadi fruitful."
29 Berfirmanlah Allah: "Lihatlah, Aku memberikan kepadamu segala tumbuh-tumbuhan yang berbiji di seluruh bumi dan segala pohon-pohonan yang buahnya berbiji; itulah akan menjadi makananmu.
30 Tetapi kepada segala binatang di bumi dan segala burung di udara dan segala yang merayap di bumi, yang bernyawa, Kuberikan segala tumbuh-tumbuhan hijau menjadi makanannya." Dan jadilah demikian.
Tuhan menganugerahkan bumi kepada manusia yang pada mulanya benar' (pure). Daud bernyanyi bahawa "...the righteous (meek) shall inherit the earth." Noah adalah bukti kepada furman-lirik yang dinyanyikan oleh Daud. Manusia berdosa merosakkan bumi dan menajiskan bumi dengan "pertumpahan darah." Yeshua mengulangi nyanyian Daud itu dalam ucapan Berbahagia dalam petikan Matius 5: 5.
31 Maka Allah melihat segala yang dijadikan-Nya itu, sungguh amat baik. Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari keenam.
Pada mulanya, manusia yang dicipta Tuhan adalah 'design' yang dilihat "sungguh amat baik" menurut pandangan mata Tuhan. Selepas hukuman banjir besar, Tuhan mengulas bahawa manusia yang luka dan senantiasa menambahi "luka-luka" adalah "...jahat sejak dari kecil ...Kej. 8:20-21. Manusia yang dianugerahkan 'jalan' di dalam 'karya tangan kanan Bapa, yaitu Kristus, akan dilihat oleh Bapa seperti dari permulaan, "sungguh amat baik." Tanpa Kristus, kita semua adalah "...jahat dari sejak kecil..." [3] Kembali kepada 'design' yang asal melalui anugerah 'Jalan, Pintu, dan Kunci,' adalah kehendak Tuhan, agar manusia itu dapat dilihatNya kembali sebagai "sungguh amat baik sekali."
Pada hari yang ke-tujuh, ia telahpun menyiapkan ciptaan dan memberkati hari itu (Kejadian 2: 1-4). Kenapa Tuhan memberkati hari yang ke-tujuh? "Tuhan itu Kasih," justeru itu, Ia memberkati hari yang ke-tujuh. Tuhan mencipta selama 6 hari, dan pada hari ke-tujuh ia berehat; perkataan "berehat" bukanlah bermaksud Ia tidak beroperasi. Ia sebenarnya senantiasa berkerja siang dan malam, namun ia bermaksud bahawasanya pada Hari Sabbath, ia mengupacara (memberkati); 'memberkati' kerana "siang dan malam" tidak akan berhenti bersilih ganti! Justeru itu, Ia memberkati hari Sabbath dan menguduskannya (Exodus 20: 21; Kejadian 2: 1-4). Beribadah kepada hari Sabat adalah mengasihi Tuhan dan mengiktirafNya sebagai Pencipta dan Sumber kehidupan. Ia juga mengingatkan orang percaya bahawa Tuhan berkerja dalam pergantian "siang dan malam' tidak henti-henti!
Kita memberkati rumah yang bakal kita diami kerana kita akan tinggal di dalam rumah itu, dan akan melindungi, memelihara dan membaik-pulih rumah itu. Justeru itu, Tuhan memberkati hari ke-tujuh kerana Tuhan itu Kasih, dan kasihNya memenuhi alam semesta yang ia cipta, dan itulah 'kuasa' (kasih) yang menganyam alam-semesta dan kuasa Sang Penciptalah juga yang memelihara alam semesta ini! KasihNya itu mengorbankan sesuatu dari pihakNya sendiri, apabila ia mengasihi keturunan manusia yang "luka" itu. Sebab itu, se-awal di zaman anak-anak Adam yang terdahulu yaitu di zaman Abel dan Cain, Tuhan telah mengajarkan Jalan perdamaian melalui "Altar." Dari "Altar" itu manusia mula melihat bahawa Tuhan itu Kasih, dan 'Kasih Tuhan itu menuntut Sacrifice ("Altar") di pihak Tuhan sendiri untuk mengasihi roh-roh manusia yang 'impure.' Abel dan Cain dikehendaki untuk menuruti Jalan "altar" itu dengan benar. Tuhan yang Kasih itu mengajarkan perintah Kasih. Altar menyingkapkan bahawa Kasih Tuhan ke atas umat manusia yang 'luka' ('wounded man') menuntut 'korban.' Dan jika manusia mengasihi Tuhan kembali, maka mereka hendaklah menganuti ibadah "altar," sebagaimana yang dilihat oleh Santo Yohanes: "... kerana begitu besar Kasih Tuhan akan dunia" sehingga, Dia sendiri telah mempersembahkan "Domba Tuhan" yang sempurna, yang diupacarakan di bumi, supaya 'jalan' perdamaian itu menjadi sempurna. Tuhan yang memberkati hari yang ke-tujuh berbicara bahawa Kasih Tuhan (agape love) adalah Sumber Kehidupan bagi manusia, dan juga Sumber kuasa yang meneruskan karya-keujudan alam semesta ini. Dalam 'ruang-lintup' pengalaman manusia yang 'luka,' manusia itu tahu bahawa tidak ada 'kasih' yang tidak menuntut 'pengorbanan.'
Kita memberkati rumah yang bakal kita diami kerana kita akan tinggal di dalam rumah itu, dan akan melindungi, memelihara dan membaik-pulih rumah itu. Justeru itu, Tuhan memberkati hari ke-tujuh kerana Tuhan itu Kasih, dan kasihNya memenuhi alam semesta yang ia cipta, dan itulah 'kuasa' (kasih) yang menganyam alam-semesta dan kuasa Sang Penciptalah juga yang memelihara alam semesta ini! KasihNya itu mengorbankan sesuatu dari pihakNya sendiri, apabila ia mengasihi keturunan manusia yang "luka" itu. Sebab itu, se-awal di zaman anak-anak Adam yang terdahulu yaitu di zaman Abel dan Cain, Tuhan telah mengajarkan Jalan perdamaian melalui "Altar." Dari "Altar" itu manusia mula melihat bahawa Tuhan itu Kasih, dan 'Kasih Tuhan itu menuntut Sacrifice ("Altar") di pihak Tuhan sendiri untuk mengasihi roh-roh manusia yang 'impure.' Abel dan Cain dikehendaki untuk menuruti Jalan "altar" itu dengan benar. Tuhan yang Kasih itu mengajarkan perintah Kasih. Altar menyingkapkan bahawa Kasih Tuhan ke atas umat manusia yang 'luka' ('wounded man') menuntut 'korban.' Dan jika manusia mengasihi Tuhan kembali, maka mereka hendaklah menganuti ibadah "altar," sebagaimana yang dilihat oleh Santo Yohanes: "... kerana begitu besar Kasih Tuhan akan dunia" sehingga, Dia sendiri telah mempersembahkan "Domba Tuhan" yang sempurna, yang diupacarakan di bumi, supaya 'jalan' perdamaian itu menjadi sempurna. Tuhan yang memberkati hari yang ke-tujuh berbicara bahawa Kasih Tuhan (agape love) adalah Sumber Kehidupan bagi manusia, dan juga Sumber kuasa yang meneruskan karya-keujudan alam semesta ini. Dalam 'ruang-lintup' pengalaman manusia yang 'luka,' manusia itu tahu bahawa tidak ada 'kasih' yang tidak menuntut 'pengorbanan.'
Petikan Alkitab:
Alkitab Terjemahan Baru Indonesia (c) LAI 1974. Copyright Lembaga Alkitab Indonesia. (Indonesian Bible Society), 1994. 24 Mei 2016.<https: //www.sabda.org/Alkitab/index.php>
[1] Mazmur 19: 1-6; Mazmur 50: 4-6
[2] Yohanes 6: 63
[3] Kejadian 8: 20-22
1 ulasan:
(Yohanes. 3: 1- 15).
3:1 Adalah seorang Farisi yang bernama Nikodemus, seorang pemimpin agama Yahudi. 3:2 Ia datang pada waktu malam kepada Yesus dan berkata: "Rabi,kami tahu, bahwa Engkau datang sebagai guru yang diutus Allah; sebab tidak ada seorangpun yang dapat mengadakan tanda-tanda yang Engkau adakan itu, jika Allah tidak menyertainya. " 3:3 Yesus menjawab, kata-Nya: "AKU BERKATA KEPADAMU, SESUNGGUHNYA JIKA SEORANG TIDAK DILAHIRKAN KEMBALI, IA TIDAK DAPAT MELIHAT KERAJAAN ALLAH." 3:4 Kata Nikodemus kepada-Nya: "Bagaimanakah mungkin seorang dilahirkan, kalau ia sudah tua? Dapatkah ia masuk kembali ke dalam rahim ibunya dan dilahirkan lagi?" 3:5 Jawab Yesus: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya jika seorang tidak dilahirkan dari air dan Roh, ia tidak dapat masuk ke dalam Kerajaan Allah. 3:6 Apa yang dilahirkan dari daging, adalah daging, dan APA YANG DILAHIRKAN DARI ROH, ADALAH ROH. l 3:7 Janganlah engkau heran, karena Aku berkata kepadamu: KAMU HARUS DILAHIRKAN KEMBALI. 3:8 Angin bertiup ke mana ia mau, dan engkau mendengar bunyinya, tetapi engkau tidak tahu dari mana ia datang atau ke mana ia pergi. Demikianlah halnya dengan tiap-tiap orang yang lahir dari Roh. " 3:9 Nikodemus menjawab, katanya: "Bagaimanakah mungkin hal itu terjadi? " 3:10 Jawab Yesus: "Engkau adalah pengajar Israel, dan engkau tidak mengerti hal-hal itu? 3:11 Aku berkata kepadamu, sesungguhnya kami berkata-kata tentang apa yang kami ketahui dan kami bersaksi tentang apa yang kami lihat, tetapi kamu tidak menerima kesaksian kami. 3:12 Kamu tidak percaya, waktu Aku berkata-kata dengan kamu tentang hal-hal duniawi, bagaimana kamu akan percaya, kalau Aku berkata-kata dengan kamu tentang hal-hal sorgawi? 3:13 Tidak ada seorangpun yang telah naik ke sorga, selain dari pada Dia yang telah turun dari sorga, yaitu Anak Manusia. 3:14 Dan sama seperti Musa meninggikan ular di padang gurun, demikian juga Anak Manusia harus ditinggikan, 3:15 supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya beroleh hidup yang kekal.
3:16 KARENA BEGITU BESAR KASIH ALLAH AKAN DUNIA INI, SEHINGGA IA TELAH MENGARUNIAKAN ANAK-NYA YANG TUNGGAL, SUPAYA SETIAP ORANG YANG PERCAYA KEPADA-NYA TIDAK BINASA, MELAINKAN BEROLEH HIDUP YANG KEKAL.
3:17 Sebab Allah mengutus Anak-Nya ('DOMBA TUHAN') ke dalam dunia bukan untuk menghakimi dunia, melainkan untuk menyelamatkannya oleh Dia. 3:18 Barangsiapa PERCAYA kepada-Nya, ia tidak akan dihukum; barangsiapa tidak percaya, ia telah berada di bawah hukuman, sebab ia tidak percaya dalam nama Anak Tunggal Allah. 3:19 Dan inilah hukuman itu: Terang telah datang ke dalam dunia, tetapi manusia lebih menyukai kegelapan dari pada terang 5 , sebab perbuatan-perbuatan mereka jahat.
Catat Ulasan