The spirit is willing, but the 'flesh' is weak...
'Terjamin' berarti Roh Allah senantiasa berkenan kepada berkat Pengantaraan Imam Agung Melkisedek selagi "siang dan malam" tidak akan berhenti; berkat pengupacaraan Altar Melkisedek adalah 'jaminan' kuasa menghapus dosa-dosa dunia selagi Pintu Raja Perdamaian belum di tutup oleh tangan Tuhan (The advocacy of Christ guarantees the forgiveness of sins as long as day and night will never cease"). Meskipun, sifat-sifat Tuhan tidaklah sebagaimana mengikut pemberitaan namanya dalam Keluaran 34: 5-7, akan tetapi mereka yang belum memiliki kesembuhan penyakit percaya akan menghadapi masalah dalam menyeru Nama Tuhan. Dan, Hakim sememangnya tidaklah melaksanakan 'pengantaraan' untuk Tijuana 'perdamaian,' Justeru itu ia melaksanakan penghakiman dan penghukuman dengan 'penuh keadilan' ke atas semua bangsa-bangsa di dunia.
'Dua perkataan' yang diucapkan oleh Yeshua, Domba Tuhan, untuk mengungkapkan kesempurnaan pengupacaraanNya yang tidak bercacat celah berbunyi: "Sudah Selesai" (Yoh. 19: 30). Ia berarti bahawa tuntutan 'penumpahan darah' melalui upacara 'altar di bumi,' untuk menganugerahkan pembenaran manusia menurut Ordo Melkisedek 'sudah selesai' (it is finished). Lukas 24: 44 menuntut bahawasanya berkat Penebusan dan Keselamatan tidak akan mengalir selagi altar (Paskah Tuhan') di bumi belum selesai! Domba Tuhan sudah selesai diupacarakan hanya sekali saja, bukan menurut pengupacaraan Ordo imamat (manusia) di bumi, tetapi menurut upacara Imam Ordo Melkisedek. Yeshua meringkaskan misi Domba Tuhan dengan berkata: "Aku datang untuk mengenapi Taurat, mengenapi nubuat nabi-nabi, dan mengenapi Mazmur" (Lukas 24: 44). Dan, misi Yeshua di dalam menyempurnakan upacara kematianNya sendiri sebagai korban Altar di bumi "Sudah Selesai." Oleh kerana, ia "sudah selesai," maka sempurnalah kehendak Bapa di bumi, supaya orang percaya dapat melihat 'Altar di bumi' seperti 'Altar di Sorga.' Melihat kesempurnaan upacara Altar Yeshua di bumi, seperti 'altar di Sorga' adalah mengerti "nama'" Bapa, dan juga 'nama' yang diberikan kepada Anak Tuhan yang Mahatinggi. Altar mengungkapkan "nama" Tuhan, iaitu Kasih. Kasih menuntut ''korban' atau pergorbanan di pihak Tuhan. Kasih Ilahi yang sempurna menganugerahkan berkat Penebusan dan Keselamatan kepada umat manusia di bumi. Berkat Itu mengalir secara Emmanuel. Umat manusia yang jatuh ke dalam kuasa ''maut" melalui kejatuhan Adam sudah diselesaikan oleh kematian, Domba Tuhan, Yeshua Kristus di atas Altar di bumi, iaitu Salib. "Disampaikan-Nya firman-Nya (Yesus Kristus) dan disembuhkan-Nya mereka, diluputkan-Nya mereka dari liang kubur ('maut')" (Mazmur 107: 20). Kristus adalah peribadi Firman yang pernah dilihat berjalan-jalan Di bumi.
Altar di bumi 'seperti' altar di Sorga': Jadilah 'kehendakMu' di bumi 'seperti' di Sorga.
Nabi Yesaya dalam Yesaya 6, melihat penglihatan 'roh,' iaitu 'altar di Sorga.' Apakah mesej 'melihat altar di Sorga' seperti yang dilihat oleh Nabi Yesaya itu? Altar di Sorga artinya melihat "nama'" atau sifat-sifat Allah Bapa. Nabi Yesaya yang telah melihat altar di Sorga berarti dia telah melihat Kehendak Kasih dan Mercy dari Tuhan yang Mahakasih. Malaikat Seraphim yang turun kepada Yesaya adalah utusan Kasih dan Mercy dari Bapa; ia turun mentahirkan roh Yesaya (mengampuni Dan menyucikan dosa-dosa Yesaya). Maka, Yesaya telah melihat 'nama' Bapa! Dan, "nama'" Bapa adalah seperti yang diberitakan oleh Tuhan YHVH kepada nabi Moshe dalam Exodus 34: 5, 6 & 7: "Tuhan, Tuhan yang Panjang Sabar, Penyayang, Pengasihani dan mengampuni, mengampuni beribu-ribu manusia berdosa dan tidaklah melepaskan orang yang bersalah..." (Kudus). (Slow to anger, abounding in Love, rich in Mercy, faithful in forgiving). Semua 'karya' Tuhan mengalir dari sifat-sifatNya yang tidak berubah-ubah (immutable)! Karya Tuhan terbit dari sifat-sifat 'roh' Tuhan. Bila 'nama' Tuhan mengalir kepada 'roh' seseorang manusia, manusia itu akan melihat 'sifat-sifat' Roh' Tuhan, atau ia diungkapkan 'melihat' "nama'" Tuhan (Bapa) dan juga melihat 'nama' ('sifat-sifat') Anak Tuhan yang Mahatinggi. Justeru itu, melihat altar Tuhan disempurnakan di bumi, samalah artinya melihat sifat-sifat Tuhan Bapa yang menganugerahkan 'berkat' kepada umat manusia yang 'luka.' Yeshua adalah 'Berkat' dan juga pernyataan kemuliaan Bapa yang kelihatan di bumi! Yeshua yang diutus oleh Bapa untuk menyempurnakan 'altar Melkisedek' di bumi adalah pengenapan kehendak-kehendak 'nama' Rangkai-kata doa Bapa kami berbunyi: "Jadilah kehendakMu di bumi seperti di Sorga" 'Altar' Yeshua di bumi adalah yang kelihatan digenapi di bumi, sedangkan 'altar Tuhan' di Sorga adalah yang tidak kelihatan. Kedua-duanya adalah mengungkapkan 'kehendak-kehendak' Tuhan untuk manusia 'luka' di bumi! Yeshua berkata: " barangsiapa melihat Anak, maka dia telah melihat Bapa." Mengerti dan percaya kepada Altar Yeshua adalah anugerah Tuhan! Melihat Salib Yeshua, iaitu altar di bumi adalah melihat "nama'" Bapa, dan 'nama' yang diberikan kepada Anak Tuhan yang Mahatinggi (lihat "nama'" Tuhan dalam-Keluaran 34: 5, 6, & 7)
8 Jika kita berkata, bahwa kita tidak berdosa, maka kita menipu diri kita sendiri dan kebenaran tidak ada di dalam kita. 9 Jika kita mengaku dosa kita, maka Ia adalah setia dan adil, sehingga Ia akan mengampuni segala dosa kita dan menyucikan kita dari segala kejahatan.10 Jika kita berkata, bahwa kita tidak ada berbuat dosa, maka kita membuat Dia menjadi pendusta dan firman-Nya tidak ada di dalam kita (1 Yohanes 1: 8-10).
______________
Hanya Roh Tuhan yang Mahasuci. Manusia yang 'luka' ('wounded') adalah mahluk roh, namun oleh kerana ia dibaluti oleh daging, maka pusat kesedarannya adalah daging, iaitu kapasiti intelek dan aktiviti sistem saraf. Pada asalnya kesedaran Adam adalah berpusat pada roh; pusat kesedarannya adalah dominan pada roh, justeru itu, nenek moyang pertama umat manusia adalah dicipta pada asalnya sebagai "manusia yang rohaniah." Berhentinya Roh Tuhan turun ke atas sumbu roh manusia kerana dosa adalah suatu 'perseteruan' ('cutting off'), maka inilah penyebabnya mengapa manusia itu telah menjadi dominan pada kapasiti inteleknya dan juga pada aktiviti sistem sarafnya. 'Dosa' adalah penghalang kepada roh manusia untuk melihat realiti alam Roh Tuhan (lihat Isaiah 59: 1-2). Tuhan itu Roh yang Mahasuci. Manusia yang "jahat dari sejak kecil" adalah mahluk roh ciptaan Tuhan yang membiak dari 'benih' Adam dan Eve, namun rohnya (impure spirit) berseteru dengan Roh Tuhan yang Suci (pure Spirit). Pusat kesedaran manusia (impure spirit) ternyata melulu terpaut pada kapasiti intelek yang melaksanakan keputusan-keputusan 'daging.' Walaubagaimanapun, manusia dapat melatih rohnya dengan pelbagai 'jalan, pintu, dan kunci' roh. Namun, Yeshua adalah 'Jalan' yang benar, yaitu jalan dan pintu kepada realiti Roh Ilahi.
Frasa-frasa nubuatan mengenai dengan keputusan ataupun kehendak 'daging' manusia jelas disingkapkan atau dinubuatkan sebagai "makan dan minum," "kahwin dan mengahwinkan," "
membuat batu-bata dan membakarnya baik-baik" dan "tar gala-gala sebagai tanah liat (
mortar)," dan "membeli atau menjual." Frasa-frasa tersebut adalah aktiviti-aktiviti manusia di bumi yang tidak percaya kepada 'Jalan' Roh Tuhan, dan tidak menuruti pekerjaan Roh Tuhan, yaitu Firman Allah (
the Word of God). Semua frasa-frasa nubuatan (Kej. 6; Kej. 11 dan Why. 13) tadi itu adalah karya-karya kehendak 'daging manusia' yang kesedarannya berpusat pada kapasiti intelek dan aktiviti saraf. Jika "karya" manusia yang pusat kesedarannya dominan pada daging "
sampai ke langit," sudah pasti Tuhan akan berkata "marilah kita turun." Tuhan itu Roh, dan kehendakNya jelas bertentangan dengan kehendak daging manusia yang berpusat pada 'otak.' Roh Tuhan mengkehendaki kita yang dari semula dicipta sebagai mahluk roh supaya: makan Manna dari Sorga; Tuhan mengkehendaki supaya kita 'berkahwin' dengan Roh Tuhan ('ranting sebenar kepada Pokok sebenar); Tuhan mengkehendaki supaya manusia mendirikan 'altar'; dan Tuhan mengkehendaki supaya kita percaya bahawa kita dibeli oleh kuasa penebusan darah suci Altar Yeshua.
Manusia adalah mahluk roh yang pusat-kesedarannya adalah dominan kapasiti intelek dan aktiviti sistem saraf: manusia 'daging.' Jelas, keinginan dan kehendak 'daging' adalah bertentangan dengan kehendak Roh Tuhan. Ritus "altar di bumi" anugerah Tuhan bermaksud bahawa kehendak Sorga iaitu Kasih Bapa terjadi di bumi! Ia disempurnakan oleh nama Domba Tuhan dalam kematian Kristus di atas kayu Salib. Tuhan yang memberkati hari ke-tujuh dalam 'karya' nubuatan penciptaan adalah Tuhan yang Mahakasih, dan Kasih menanugerahkan kita "Jalan, Kebenaran dan Hidup" bagi roh kita agar dapat bergaul-karib dengan Roh Ilahi yang Mahasuci (pure). Yeshua berkata bahawa kehidupan Kekal itu adalah mengenali Tuhan, dan juga mengenali Dia yang diutus oleh Bapa. Justeru itu, selagi kita di dalam bejana tanah liat ini, dan selagi pusat kesedaran kita adalah dominan pada 'daging,' maka dosa-dosa tidak akan meninggalkan kita. Sebab itulah Santo Yohanes berkata bahawa barangsiapa yang mengaku bahawa dia tiada dosa, maka kebenaran tidak ada dalam dirinya dan dia adalah pendusta. 'Fikiran' dan 'aktiviti saraf' adalah lemah dalam melaksanakan kehendak Roh Tuhan, meskipun akal budi kita telah mengalami pembaharuan. "Jalan" itu memberikan kita 'access' kepada hadirat Roh-Tujuh-Lapis, apabila kita berdoa atau beribadah.
Jika demikian maka siapakah manusia yang suci di bumi ini ?? Hanya Tuhan sahaja yang Pure Spirit; hanya Roh Tuhan sahaja yang Suci. Tiadalah manusia yang suci ('pure spirit') di kalangan 'wounded man,' kecuali mereka yang dianugerahkan Kasih Karunia dengan 'penuh' (~full of grace) , seperti Santa Maria. Malaikat Gabriel memberi salam: Hail Mary full of grace, holy are you among 'woman' (Israelites)... " Maka, 'suci' bagi manusia yang berdaging adalah jelas dinubuatkan "full of grace." Jika kamu full of grace, maka sememangnya kamu adalah 'suci.' Semua orang percaya, hanyalah di anugerahkan operasi roh tujuh lapis, dan operasi itu adalah sebenarnya adalah jawapan-jawapan Tuhan ke atas doa-doa orang percaya seperti doa-doa dari paderi atau dari golongan religius, atau orang-orang rohaniah.
Dalam bahasa yang mudah, hanya Roh Tuhan sahaja yang "Pure Spirit." Roh-roh manusia keturunan Adam perlu 'dilahirkan kembali,' agar ia dapat melangkah ke hadapan untuk meniti perjalanan iman, dan kerap-kali kita perlu 'kulit-dikupas' (the 'peeling off' of skin like Job) secara unik dan peribadi untuk dapat melihat kebaikan Tuhan. Iman itu apa? Ringkasnya Ibrani 11: 1 menjelaskan artinya, bahawasanya iman adalah 'dasar' kepada 'keyakinan' yang kita harapkan dari Tuhan, dan 'bukti' kepada realiti alam Roh Ilahi yang belum kelihà tan. Dasar itu adalah 'suara' Firman. Firman itu ialah nama Yeshua. Semua perkataan Kristus adalah roh kerana ia berasal dari Roh Tuhan. Perkataan mulut manusia adalah berasal dari keputusan fikiran ( 'otak'), sebab itu kata-kata manusia bukanlah 'roh' melainkan 'daging.' Kecuali seseorang manusia mengungkapkan 'jampi-serapih,' maka kata-katanya adalah 'roh.' Jika kita memetik Firman Tuhan yang tercetak di atas kertas dalam Alkitab dengan kapasiti intelek, maka 'firman' itu masih juga dikatakan firman, namun ia tiada kuasa 'realiti' Roh Tuhan. Jika ada "suara" Firman, maka baharulah itu dikatakan ada kuasa hadirat Roh Tuhan, dan sudah tentu ada malaikat-malaikat Tuhan yang akan senantiasa siap-sedia dalam melaksanakan kehendak Firman itu dengan mendengarkan "suara" Tuhan.
Roh Tuhan itu Mahasuci, maka pekerjaan roh, yaitu Firman, adalah suci. Otak manusia belajar ilmu-ilmu perihal hal-hal berkaitan "makan dan minum," hal-hal "kahwin dan mengahwinkan," perihal "
membuat batu-bata dan hal-hal "membeli atau menjual." Dari sejak semula, di zaman Abel, manusia telah mula mengikuti 'jalan' penebusan mengikut suara Firman, agar mereka diterima oleh Roh Tuhan yang Mahasuci. Ringkasnya, manusia yang 'luka' perlu percaya kepada 'jalan penebusan,' agar roh mereka dapat memasuki hadirat roh-tujuh-lapis. Memasuki 'hadirat' adalah permulaan mengenali Roh Tuhan. 'Altar' (Jalan Penebusan) yaitu di dalam
karya Kristus sebagai Domba Tuhan adalah "Jalan" untuk diperdamaikan dengan Roh Pencipta langit dan bumi. "Jalan" itu dianugerahkan Tuhan, supaya orang-orang percaya dapat beribadah kepada Tuhan dengan doa "Bapa Kami."
Jalan itu bukanlah bermaksud untuk menjadikan kita 'sinless' kerana hidup dibaluti oleh daging yang berpusat pada otak, adalah mustahil untuk menjadi 'sinless.' St. John dengan jelas bersaksi bahawa: "8 Jika kita berkata, bahwa kita tidak berdosa, maka kita menipu diri kita sendiri dan kebenaran tidak ada di dalam kita (1Yoh. 1: 8). Dalam lain perkataan, Santo Yohanes mengatakan tentang praktikal Teologi, bahawasanya selagi kita dibaluti oleh daging (pusat kesedaran yang berpusat pada otak), maka selagi itulah kita akan senantiasa berdosa. Namun, nama Raja Damai, Domba Tuhan senantiasa 'Setia' menganugerahkan pengampunan dosa. Percaya seratus peratus kepada 'kesetiaan' Kristus, hanya datang apabila 'fajar menyingsing,' iaitu tatkala" pangkal paha" kita telah terpelocok disentuh jari Tuhan yang lemah lembut. Percaya itu adalah karya Roh Tuhan-tujuh-lapis. Jika demikian mintalah Karunia "takut akan Tuhan," supaya Tuhan akan bergaul-karib dengan roh orang percaya (lihat Mazmur 25: 14).
__________
... maka Ia adalah setia dan adil, sehingga Ia akan mengampuni segala dosa kita dan menyucikan kita dari segala kejahatan...
___________
5 dan dari Yesus Kristus, Saksi yang setia, yang pertama bangkit dari antara orang mati dan yang berkuasa atas raja-raja bumi ini. Bagi Dia, yang mengasihi kita dan yang telah melepaskan kita dari dosa kita oleh darah-Nya--
6 dan yang telah membuat kita menjadi suatu Kerajaan (Kingdom of God), menjadi imam-imam (royal priesthood) bagi Allah, Bapa-Nya, --bagi Dialah kemuliaan dan kuasa sampai selama-lamanya. Amin.! (Wahyu 1: 5 - 6).
'Ibadah' bagi orang percaya (warga Kingdom of God) seringkasnya dinubuatkan dalam Matius 6: 9-14, yaitu dipanggil doa "Bapa Kami." Ia pasti gagal dianuti jika bukan kerana "kesetiaan" Kristus "Yang Setia dan Yang Benar." Menyembah Roh Tuhan adalah memasuki Hadirat Allah Bapa di bumi iaitu dalam 'nama' Roh Kudus. Jika tiada hadirat Roh Tuhan, maka tiadalah penyembahan Roh Tuhan. Dalam praktik zaman patriarchs, seperti dari Patriarch Abel hingga Patriarch Joseph, urusan penyembahan Roh Tuhan dimulai dengan mempersembahkan 'korban perdamaian' atau korban penyelesaian 'impurity' roh manusia. Roh Tuhan yang diseru adalah Roh Tuhan yang Mahasuci ('Pure'). Maka, jalan yang dituruti oleh patriarchs mengikut ajaran Ordo Melkisedek adalah 'jalan' 'penebusan' (the way of redemption). Jalan penebusan itu kita katakan dengan bahasa ringkas sebagai 'altar.' Tuhan yang Kasih mempunyai Mezbah (Altar) di Sorga seperti dalam kesaksian Nabi Isaiah dalam Yesaya 6, kerana altar itu menyingkapkan "kehendak Kasih" yang mengorbankan pihak Ilahi sendiri. Kasih diungkapkan oleh 'karya' pengorbanan 'nama' Domba Tuhan. Santo Yohanes dianugerahkan mata roh untuk melihat karya Tuhan yang Kasih, kemudiannya telah menulis: "...kerana betapa besar kasih Tuhan akan dunia sehingga Ia mengutus AnakNya yang tunggal..." (Yoh. 3: 16). Anak Manusia itu adalah Domba Tuhan yang dipersembahkan sebagai korban penebus dosa di atas Mezbah, iaitu Salib Yeshua. Kematian Domba Tuhan adalah Kehendak Sorga yang turun terjadi di bumi. Ia mengenapi doa "...kehendakMu (Mezbah di bumi) jadi di bumi seperti di Sorga (Mezbah di Sorga)..." Sorga mengecapi damai sejahtera Tuhan secara penuh, justeru itu, nama Domba Tuhan yang telah turun ke bumi adalah pengenapan Mezbah Sorgawi yang disempurnakan di bumi, supaya mereka yang percaya mempunyai 'Jalan' untuk mengecapi damai sejahtera Tuhan dan juga menjadi pewaris janji Roh Tujuh Lapis.
Domba Tuhan, Pengupacara, Altar (Salib) dan Pengantara adalah semuanya dilaksanakan oleh Roh Tuhan sendiri di dalam 'nama' Yeshua Kristus untuk mengenapi semua Taurat, nubuatan Nabi-Nabi dan Mazmur. Semua Taurat menyingkapkan 'kekudusan' Tuhan. Dan penyelesaian pelanggaran Taurat adalah 'korban penebus dosa.' Domba Tuhan adalah Jalan 'Penebusan yang menghapuskan dosa-dosa, maka Ia menyempurnakan seluruh ajaran Taurat yang menuntut 'kekudusan melalui 'jalan' Mezbah. Nama "Domba Tuhan" menyingkapkan Tuhan sebagai Mahakasih, kerana ia melepaskan kita dari 'sengat' penghambaan dosa, iaitu maut. "Kuduslah kerana Aku Kudus" adalah saranan semulajadi dari Roh Sumber Hidup yang Mahasuci. Ia menyatakan betapa 'pure' Roh Pencipta alam semesta itu, dan ia adalah 'Sumber hidup' yang Suci. Justeru itu, untuk mendapatkan kuasa kehidupan yang penuh, kita perlukan 'Jalan, pintu dan kunci,' agar Sumber hidup yang suci itu dapat mengalir ke dalam roh kita.
Namun, tidaklah kita artikan 'Jalan' sehingga kita mentafsir untuk berusaha menjadi "tiada dosa." Berusaha untuk "tiada dosa" bukanlah suatu kehidupan yang berhikmat dan praktikal bagi setiap orang percaya yang dibaluti daging. Roh-Tujuh-Lapis adalah sumber sukacita, dan bukannya sumber 'kerimasan dan kuk yang membebankan'' dalam menelurusi perjalanan iman. Berusaha untuk 'tidak berdosa' adalah seringkasnya membawa maksud berusaha untuk mengasihi Tuhan, dan juga usaha untuk mengasihi sesama manusia. Salib Yeshua (Mezbah Sempurna Tuhan di bumi) bukanlah bermaksud, supaya kita berusaha untuk "tiada dosa." Manusia berdaging adalah mustahil untuk tiada dosa, malah ia langsung tidak praktikal. Kayu Salib adalah berkat Tuhan yang 'memperkayakan' orang percaya, dan Ia langsung tidak menambahi apa-apa penderitaan. Sebab itu, ia dinubuatkan oleh Nabi Yesaya bahawa "pulau-pulau bersukacita dan kaki-kaki gunungpun bernyanyi-nyanyi" mendengar Khabar Gembira. Mezbah Tuhan menerima semua orang berdosa, iaitu dosa-dosa yang kita buat di sepanjang hayat daging kita.
Semua dosa adalah "forgiveable" di dalam 'karya' ('nama') Raja Damai. Taurat mengajarkan bahawa 'dosa' diselesaikan dengan mempersembahkan korban 'sin offering' di dalam ritus penebusan (rites of expiation). Raja Daud bersaksi bahawa 'dosa-dosanya' tidaklah meninggalkannya, dan ia senantiasa melekat bersamanya. Maksud nyanyian lirik raja Daud itu adalah merujuk kepada pusat kesedarannya iaitu daging (otak) yang senantiasa bersamanya, dan kita tahu bahawa kesedaran daging adalah lemah dalam melaksanakan Firman. Dalam satu kasus perihal kelemahan daging; Firman berbicara bahawa manusia harus berkahwin satu (monogami). Namun, ternyata manusia yang luka adalah lemah dalam menuruti Firman. Abraham ada lima isteri, Yakub ada empat isteri, dan Raja Daud ada lapan isteri, malah raja Sulaiman telah mencipta rekod Alkitab kerana tercatat bahawa ia mempunyai 700 isteri dan 300 gundik. Namun, Tuhan mengatakan Daud amat dekat sekali dengan rohNya. Dalam hal perkahwinan sahaja, patriarchs dan raja-raja ternyata gagal menuruti kehendak Firman. Meskipun denikian, Abraham, Yakub, dan Daud adalah nabi-nabi Tuhan. Daud bernyanyi "Terpujilah Tuhan, dialah yang menanggung derita kita siang dan malam; dialah Jurupenebus kita"!(Mazmur 68: 19). Tatkala daging kita lemah dan gagal dalam melaksanakan kehendak Firman, 'nama' ('karya') Tuhan ternyata "Yang Setia dan Yang Benar." Pekerjaan Kristus disingkapkan "yang setia dan yang benar." Ia setia mengampuni segala dosa kita, dan 'kuasa pengampunanNya tidaklah berdusta. Ia mengampuni kerana itu adalah sifat Roh Tuhan. Ia tidaklah berdusta kerana ia bersifat senantiasa benar. Salib atau Mezbah Tuhan di bumi pula adalah jaminan sifat Tuhan yang maha-mengampuni; selesainya pengupacaraannya 'korban penebus' dosa dalam Perjanjian Lama bermakna dosa-dosa umat Tuhan telah selesai di ampuni dan ditahirkan. Urusan menyelesaikan dosa umat manusia telah 'selesai' dalam kematian Yeshua sebagai 'korban' Domba Tuhan. Kristus ketika saat ia menghembuskan nafas -nafas 'daging yang terakhir telah mengungkapkan misi Domba Tuhan dengan dua -perkataan sahaja: " Sudah Selesai." Kasih Ilahi pada mulanya hanyalah dikecapi oleh penghuni Sorgawi sebagaimana yang disingkapkan oleh Mezbah Sorgawi yang dilihat oleh Nabi Yesaya. Mezbah Sorgawi itu juga mengungkapkan kehendak 'Kasih' Tuhan. Apabila Mezbah itu 'turun-terjadi' di bumi, maka, orang-orang percaya di bumi melihat bahawa Kasih Karunia telah dicurahkan di bumi kepada manusia yang 'luka.'
Taurat mengajarkan bahawa apabila korban penebus dosa selesai diupacarakan oleh imam besar Ordo Harun, maka dosa-dosa umat Ibrani telah selesai ditahirkan. Justeru itu, domba korban penebus yang selesai diupacarakan adalah sesungguhnya 'jaminan' kepada Jalan penyelesaian dosa-dosa. Yeshua berkata: "Sudah Selesai" kerana misi penyelesaian dosa-dosa manusia akan disempurnakan dalam kematianNya sebagai Domba Tuhan yang menghapus dosa-dosa dunia. Your life-time sins are always guaranteed to be forgiven by the redeeming power of His death. The only challenge is to conquer our own unbelief. Jika, suara Firman berbicara maka, unbelief itu akan mula hilang sebagaimana kabus akan hilang akhirnya bila diterpa oleh pancaran cahaya Matahari.
Matinya Domba Tuhan yang tercurah darahNya di bumi, maka terjaminnya penghapusan (menyelesaikan) dosa-dosa dunia: ia juga berarti bahawa orang-orang yang percaya akan senantiasa mempunyai '
Jalan' untuk
beribadah. Orang-orang percaya tidaklah akan dapat berdoa "Bapa Kami," jikalau tiada jalan pentahiran roh yang diberikan oleh Mezbah Yeshua di bumi. Beribadah doa Bapa Kami adalah ciri-ciri warga Kerajaan Allah di bumi: Raja kepada kerajaan Allah itu adalah Raja Yeshua, dan juga Sumber Kehidupan semua bangsa-bangsa di dunia; ia juga disebut "tanda di dahi" yang merujuk kepada Paskah Tuhan Yeshua. Tanda di dahi yang sebenar adalah senantiasa merujuk kepada Paskah Tuhan, namun semua
kerajaan-kerajaan bangsa-bangsa di bumi telah sepakat untuk menerima "tanda di dahi" oleh "binatang dua tanduk yang keluar dari bumi," dan tanda binatang itu
menindan "tanda di dahi" yang sejati oleh Tuhan.
Nama Tuhan yang menjadi sumber kehidupan adalah Paskah Domba Tuhan, namun "tanda di dahi" yang diberikan oleh binatang dua tanduk itu adalah '
karya-duit' atau '
monetary' yang disingkapkan secara tersembunyi sebagai '
nama' binatang:
666.