Rabu, 26 Jun 2019

Matius 24: 29 "Segera sesudah siksaan pada masa itu, matahari akan menjadi gelap dan bulan tidak bercahaya dan bintang-bintang akan berjatuhan dari langit dan kuasa-kuasa langit akan goncang."






    Penabur mula menabur di 'pagi' hari, dan Ia akan kembali 'menuai' di 'petang' hari. Justeru itu, bilakah 'hari' Tuhan itu? Ia mudah sahaja untuk 'dibaca' kerana banyak tanda-tandanya dari petikan nubuat-nubuat para nabi yang menunjuk kepada 'petang' itu seperti dalam Zechariah 14: 5d -7, dan Kisah Para Rasul 2:  20 yang menjelaskan bahawa 'sebelum' hari Tuhan tiba, orang-orang percaya akan 'melihat' penglihatan rohani di alam 'langit' di mana "Matahari akan berubah menjadi gelap gulita dan bulan menjadi 'darah' sebelum datangnya hari Tuhan, hari yang besar dan mulia itu."Sebelum hari Tuhan itu, bulan dilihat "menjadi darah." Pada hari Tuhan pula , bulan "tidak bercahaya..." Bulan sudah menjadi merah 'darah' sejak dari Pentakosta kerana hari Pentakosta sebenarnya adalah permulaan penghakiman dan penghukuman bagi 'ibunda umat Tuhan, iaitu Israel, dan juga penghakiman ke atas bangsa-bangsa. Namun, penghakiman dan penghukuman itu tidaklah dapat disempurnakan oleh Roh Kudus, kerana Roh Kudus yang mula turun pada Hari Pentakosta adalah 'kesinambungan' misi zaman Perdamaian yang dimulai dengan upacara 'altar' di bumi oleh Kristus di atas kematianNya di kayu salib! Kita menunggu kedatangan Hakim dalam kedatangan Kristus yang ke-dua sebagai 'penyempurnaan' penghakiman' dan 'penghukuman' ke atas semua bangsa di dunia. 'Maka, Hari Pentakosta adalah sebenarnya adalah 'permulaan' akhir zaman bangsa-bangsa. Santo Yohanes menulis dalam suratnya bahawa 'sekarang,' iaitu zaman di awal gerejani adalah sebenarnya telah muncul banyak anti-Kristus, kerana ia adalah jam-jam 'terakhir' bagi zaman bangsa-bangsa. 

   Zaman bangsa-bangsa bermula di menara Babel Kuno (Kejadian 11). Sebelum menara Babel dihukum, penduduk dunia cuma mempunyai satu bangsa sedunia dengan 'satu' bahasa pertuturan sahaja. Tetapi selepas penghakiman dan penghukuman, satu' bangsa itu telah 'berpecah' menjadi banyak 'bangsa-bangsa,' dan banyak pertuturan bahasa. Manusia di dunia yang pernah bersatu menjadi 'satu' bangsa dan 'satu' pertuturan itu pernah wujud di dunia, namun ia sudah tidak ada lagi, kerana 'para malaikat' telah turun melaksanakanJudgment ke atas menara Babel, lalu mengacau balau bahasa mereka, sehingga mereka bukan lagi 'diperhambakan' sebagai 'satu' bangsa oleh pemerintah dunia. Namun 'satu' dunia, seperti di zaman menara Babel itu akan muncul lagi, iaitu dalam era 'Bangsa-Bangsa Bersatu' di bawah Panji-Panji Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Penulis bukanlah  anti kepada penubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, namun tujuan penubuhan 'kesatuan' dunia itu jelas dapat dibaca sebagai salah satu 'tanda' di bumi yang menggenapi nubuat Rasul Paulus dalam tulisannya dalam surat 1Tesalonika 5:3, Apabila mereka mengatakan: Semuanya damai dan selamat ("peace and security") --maka tiba-tiba mereka ditimpa oleh kebinasaan, seperti seorang perempuan yang hamil ditimpa oleh sakit bersalin--mereka pasti tidak akan luput.


   Kedatangan Kristus sebagai Hakim adalah untuk menyambung dan menyempurnakan 'penghakiman' dan 'penghukuman' yang belum dapat disempurnakan oleh 'misi' Roh Kudus ke atas bangsa-bangsa yang ada di dunia! Roh Kudus melaksanakan 'misi' kesinambungan  Perdamaian oleh Raja Damai, namun pada masa yang sama ia juga berkarya, sebagai Hakim di atas bumi. Dan ia menghakimi 'ibunda umat Tuhan.' Menghakimi 'ibunda umat Tuhan' disingkapkan sebagai frasa "bulan menjadi merah darah:Bani Ibrani sebagai 'Ibunda umat Tuhan (the 'moon' ~ the motherhood of the people of God) akan mengalami penganiayaan berdarah ('bloody moon') oleh pemerintah bangsa-bangsa seperti Hitler pada perang dunia ke-dua.

  The people of Israelites are always  carrying the symbolic designation as the motherhood of the people of God on earth, just as Eve who became the symbol of motherhood to all people on earth, who believed in God as the Creator of heaven and earth and the Father of all spirits.. Those who have ceased in believing in God, as the Creator have had eventually separated themselves from the spiritual heritage of Eve's motherhood. The 'woman' who was ''wounded,' and yet she remained believing in God as the ultimate Creator. Those who ceased to be in Eve's side were eventually enslaved into the 'names' of the beasts on earth, who propagated the 'lies' that descended from the Old Serpent. Israelites predestined to be the designated carriers of Eve's motherhood: the woman. The people of God on earth! In Revelation 12, the 'woman' is referring to the motherhood of the people of God i.e. the Israelites. The gentiles who received the Good News are called the offspring!

     "Bulan tidak bercahaya" merujuk kepada tempoh masa semua bangsa-bangsa di dunia tidak kira 'Ibunda umat Tuhan,' iaitu Isreal ataupun juga semua bangsa-bangsa lain di dunia yang akan dihakimi dan dihukum oleh Hakim yang sudah turun di bumi! Untuk menghalusi 'pengertian' kita dalam 'membaca tanda-tanda' 'saat' turunnya Hakim, di bumi, penulis akan mengambil 'setting' kelahiran Raja Damai, sebagai contoh dalam mempelajari perihal 'melihat' dan 'membaca 'tanda-tanda' 'SAATia datang ke bumi. 

(1Tanda di Sorga:      Para gembala kambing (the Prophets) telah 'melihat' tanda di Sorga. Mereka 'melihat' (penglihatan rohani) Sorga terbuka, dan kemuliaan 'nama' Tuhan yang turut diiringi oleh berjuta-juta malaikat ('awan' ~Clouds of heavens). Sorga ada tujuh (7) lapis, dan apabila ketujuh-tujuh lapisan Sorga itu 'terbuka,' maka the Clouds of heavens, atau para malaikat di Sorga akan bergerak-gerak seperti suatu pergerakan 'gulungan kitab.' Kalau kita ambil petikan Wahyu 6: 14 yang berbunyi "...maka menyusutlah 'langit' bagaikan gulungan kitab yang digulung...," ayat ini merujuk kepada 'tanda di Sorga' berhubung dengan 'saat' turunnya Hakim ke bumi! Perkataan 'langit' dalam petikan ayat tersebut sebenarnya merujuk kepada 'heavens.' Raja Daud bernyanyi bahawa 'heavens declare God's Glory." (Mazmur 19: 1).  Bagaimanakah agaknya 'glory' Tuhan di Sorga itu? "The clouds of heavens" ada mengiringi Hakim, dan mereka kelihatan, seperti awan-awan yang bergerak-gerak, seolah-olah bagaikan dalam formation"gulungan kitab." Semua itu dilihat dalam spiritual Visions!Dalam catatan mesej dua Malaikat di dalam kitab Kisah Para Rasul 1: 6-11, malaikat itu memberi 'mesej' bahawa, sebagaimana Kristus naik ke Sorga, maka demikianlah caranya akan turun kelak ke bumi sebagai Hakim. Maksud perkataan 'demikianlah caranya' adalah merujuk kepada gerakan mahluk-mahluk roh iaitu, the clouds of heavens yang bergulung seperti gulungan kitab! Dalam Matius 24: 30, ia dinubuatkan bahawa "...pada waktu itu ('saat' Hakim turun)akan tampak 'tanda' Anak Manusia di langit (heavens), dan semua bangsa di bumi akan meratap dan mereka akan 'melihat' Anak Manusia itu datang di atas awan-awan di langit (heavens) dengan segala kekuasaan dan kemuliaanNya." 

(2) Tanda di Langit:      Pada 'saat' kelahiran Raja Damai (Yesus), tanda di langit dilihat oleh tiga orang majus dari timur. 'Majus' artinya 'magus' dalam bahasa inggeris. "Magus' sebenarnya adalah bomoh/pelihat ('seer') yang biasa dengan spiritual visions yang dilihat di alam roh yang di panggil 'langit.' Namun mereka tidaklah melihat alam roh Sorga! Mereka hanya melihat 'alam roh' di bawah Sorga iaitu langit! Dan, mereka melihat 'bintang Bethlehem' atau 'bintang' Raja Kebenaran sebagaimana yang dinubuatkan oleh nabi kafir prophet Balaam ben Peor lebih seribu tahun Sebelum Masihi (sebelum Messiah/Raja Kebenaran dilahirkan)  di masa lampau. Dalam kasus kedatangan Kristus, 'tanda' di langit adalah seperti dalam petikan Matius 24: 29 yang menjelaskan bahawa " ...matahari akan menjadi gelap dan bulan tidak bercahaya dan bintang-bintang akan berjatuhan dari langit dan kuasa langit akan goncang."

(3Tanda di Bumi       'Tandadi bumi dalam kelahiran Almasih (Messiah) yang ditunggu-tunggu ialah 'kelahiran bayi' di kandang sapi di Bethlehem.  Santo Yohanes kemudian menulis bahawa 'tanda' di bumi itu disebut "Firman menjadi manusia." Wahyu 6: 14 ada menubuatkan "...dan tergeserlah gunung-gunung dan pulau-pulau dari tempat." "...maka meledaklah bunyi guruh, disertai halilintar dan gempa bumi" adalah 'tanda di bumi' bagi Hakim (returned Christ) dinubuatkan dalam Wahyu 8: 5. Bunyi guruh,halilintar dan gempa bumi adalah 'tanda' Hadirat Hakim yang berkarya di bumi! "The Lord slow to anger but great in Power; the Lord will not leave the guilty unpunished;.His way is in the whirlwind and the storm, and clouds are the dust of his feet." (Nahum 1: 3). Jalan murka Tuhan yang dilihat dalam 'penglihatan' adalah dikaitkan dengan  perjalanan murka Tuhan Hakim, seperti "'the whirlwind' yang ada fenomena rohani seperti 'storm' dan 'clouds. ' "Lalu malaikat itu mengambil pedupaan itu, mengisinya dengan api dari mezbah, dan melemparkannya ke bumi. Maka, meledaklah bunyi guruh, disertai halilintar dan gempa bumi" (Wahyu 8: 5). Maka, kehadiran Hakim di bumi dikaitkan dengan tanda-tanda yang dapat dilihat melalui 'penglihatan rohani,' iaitu 'guruh,' halilintar,' dan juga 'gempa bumi.'


Shofar dan dua sangkakala perak tersebut mempunyai mesej Typology tentang kedatangan Kristus yang kedua kali. Nabi Yohanes Pembaptis mengumumkan Yesus sebagai "Domba Tuhan yang menghapuskan dosa dunia," Dan ia mengambil masa dalam selang tiga tahun, sebelum Domba itu mempersembahkan dirinya, sebagai Jurupenebus di atas kayu salib (Altar di bumi). Apabila "petang" sampai, namaNya akan terus diumumkan sebagai Domba tujuh mata, tujuh tanduk dan tujuh Roh untuk menggenapi misi penghakiman dan penghukuman atas penduduk dunia. Ia 'berkerja' sebagai Hakim yang Maha adil. Perutusan nama adalah "mission" Tuhan. Dahulunya, NamaNya yang diumumkan sebagai "Domba Tuhan yang menghapus dosa dunia" juga diertikan sebagai "Saving Grace" kepada orang-orang percaya. Kelak, “misiNya” yang dinubuatkan sebagai "tujuh tanduk, tujuh mata dan tujuh Roh," adalah juga diertikan sebagai kesempurnaanNya dalam memberikan "saving Justice" kepada orang-orang kudus yang masih hidup di "gurun" atau 'tempoh masa sepanjang penghukuman.'

Dalam bab 13 Injil Matius, Anak Manusia adalah si Penabur, dan ladang adalah dunia. Dalam lirik jantung Yahweh kepada Noah dalam ayat Kejadian 8:21-22 , allegori Pekerjaan Tuhan diungkapkan oleh baris lirik "menabur dan menuai" yang akan berlangsung seolah-olah "siang dan malam tidak akan henti-henti," bermula dari perjanjian damai antara Tuhan dengan Noah dan keturunannya yang ditandai dengan pelangi, tetapi akan berakhir juga, kerana karya perdamaian itu akan tertakluk kepada ketahanan "rohani" bumi (as long as the earth 'endure'). Ketahanan "rohani" bumi samalah maksudnya dengan kesabaran Tuhan yang 'panjang sabar' terhadap kejahatan dosa-dosa manusia di bumi.

Misi Tuhan dalam memperdamaikan umat manusia, melalui jalan "Penebusan" tidaklah terpisah dari urusan "Pengantaraan." Di zaman "Patriarch,” iaitu sebelum Hukum Taurat diturunkan di gunung Sinai kepada Nabi Musa, urusan pengantaraan adalah diupacarakan oleh bapa-bapa. Selepas era Taurat diturunkan di gunung Sinai, Suku bangsa Imamat (Levites) telah diangkat menjadi pentadbir kerajaan Teokrasi Israel di Tanah Suci, dan urusan pengupacaraan "korban penebus dosa" atau "pembenaran" umat Israel adalah mengikut "pengantaraan" keturunan Ordo Imam Harun. Semua bangsa di bumi dalam Perjanjian Baru telah dianugerahkan dengan "Jalan" penebusan dosa, dan pengampunan dosa melalui kuasa "Pengantaraan Imam Agung Syorgawi menurut Ordo Melkisedek," iaitu Domba yang duduk disebelah kanan Bapa. Maka, kekuatan perjanjian damai tidak kira dalam perjanjian lama atau perjanjian baru adalah terletak pada kesempurnaan "Pengantaranya." Yesus adalah "Pengantara" yang maha sempurna. Walaubagaimanapun, pengantaraanNya pasti akan berakhir apabila "matahari menjadi gelap, bulan berhenti bercahaya dan bintang-bintang akan berjatuhan."

Pengantaraan Raja Damai sebagai jaminan tuntas akan Perjanjian Damai dalam era Perjanjian Baru akan berakhir dan ia diberitakan oleh "langit" dalam ayat Matius 24: 29. Maksud ayat Matius 24: 29 mempunyai interpretasi yang sama seperti nubuat-nubuat yang disampaikan oleh Nabi Zakaria dalam Zakaria 14: 6-7 dan juga oleh Rasul Yohanes dalam Wahyu 6: 12-13. Kesempurnaan pekerjaan Tuhan "menganugerahkan kehidupan yang penuh" kepada umat manusia adalah melalui 'Jalan' Penebusan iaitu Salib Kristus. Salib Kristus adalah Altar di bumi yang menjanjikan curahan berkat, iaitu Roh pentakosta! Agenda "Perdamaian" baik dalam Perjanjian Lama mahupun dalam Perjanjian Baru adalah diumpàmakan sebagai pekerjaan seorang petani yang pergi ke ladang dari "pagi" hinggalah ke "petang." Justeru itu, penafsiran perubahan ("at an appointed time") misi Tuhan di bumi bukanlah dengan merumuskan nubuat-nubuat mengikut pengertian manusiawi, iaitu menurut rumusan secara matematika atau dengan melihat integrasi kalendar-kalendar yang dibuat oleh manusia, akan tetapi seringkasnya menurut "permulaan dan pengakhiran pekerjaan Ilahi dalam perumpamaan menabur dan menuai" ("seedtime and harvest").

Melihat pengakhiran misi Ilahi dalam perumpamaan "menabur dan menuai," berarti memahami bagaimana misi Hakim dilihat di bumi, dan juga dengan memahami bagaimana ia diputuskan oleh Allah Bapa. Pemazmur menyanyikan Firman Tuhan tentang Hukuman yang berbunyi "I choose the appointed time" (Mazmur 75: 1-2). "Domba yang menghapuskan dosa dunia" akan mengakhiri pelayanan Pengantaraan, apabila langit memberitakan "matahari jadi gelap, bulan tidak mengeluarkan cahaya dan bintang-bintang berjatuhan." Jalan Raja Damai adalah Salib sebagai Altar di bumi, namun 'Jalan' Hakim di bumi adalah "in the whirwind."

Bahasa Dusun bilang langit seolah-olah "menundait" dengan lirik-lirik perihal langit. Berakhirnya Kristus "mengantara" misiNya untuk 'zaman Perdamaian' di sebelah kanan Bapa, memberi arti bahawa misi penghukuman oleh 'Singa dari Yehuda,' iaitu "Domba tujuh tanduk, tujuh mata dan tujuh Roh" akan pastinya bermula. Nabi Zakaria bernubuat bahawa bila petangmenjelang tiba, iaitu "Sunset," maka Kristus akan  diberi kuasa oleh Bapa untuk turun ke bumi, sebagai "tujuh tanduk, tujuh mata dan tujuh roh." Gelaran yang pelik ini sebenarnya adalah identiti Hakim. Nabi Zakaria bernubuat, "When evening comes there will be Light (Zechariah 14: 7)." Dia yang tiada tanduk dan mati dikayu salib adalah Kristus, iaitu Domba Juru Penebus dan Juru Selamat menurut Pengantaraan Ordo Syorgawi Melkisedek sepanjang "siang dan malam tidak henti-henti." Manakala Dia yang kembali "bermata tujuh dan bertanduk tujuh dan tujuh roh" adalah Kristus yang diberikan kuasa sebagai Hakim yang Maha Adil dengan kekuasaan Raja segala raja yang sempurna.

Selepas kiamat banjir di zaman Noah, pengumuman berpuitis jantung Tuhan dalam ayat Kejadian 8: 22 adalah permulaan 'agenda perdamaian' antara Tuhan dan keturunan Noah di bumi. Permulaan karya "Perdamaian" ini diumpamakan masa pagi, bagi misi perdamaian Tuhan di bumi dengan umat manusia yang "luka." Pekerjaan tangan Tuhan di "petang" hari pula akan menuju kepada pengakhiran perdamaian, dan ia diberitakan oleh lirik-lirik "langit" secara berpuitis, iaitu memberitakan "Judgment" dalam ayat Matius 24: 29. Pekerjaan tangan Ilahi selama namaNya sebagai "Domba yang menghapuskan dosa-dosa dunia," ataupun bicara jantung YHVH diungkapkan sebagai "day and night will never cease “ataupun juga diartikan sebagai, ”seedtime and harvest."

Bila sampai petang maka lirik-lirik "langit" dalam injil Matius 24: 29 akan "memberitakan" mesejnya kepada umat Perjanjian perihal agenda "Hukuman." Dan selepas genapnya tujuh tahun dari titik pengumuman itu, maka Kristus (Light) akan turun dari Syorga sebagaimana yang diberitakan oleh dua malaikat yang berjubah putih dalalm Kisah Para Rasul 1: 9-11. Dalam bahasa Inggeris ia berbunyi; "... When evening comes, there will be Light (Jesus Christ)" Zechariah 14: 7. Maka, langit yang berbahasa puitis dalam kitab Kejadian 8: 22 adalah "memberitakan" misi perdamaian Tuhan kepada umat manusia yang berdosa. Pengakhiran misi perdamaian Tuhan itu akan diberitakan pula oleh puisi "langit" dalam Matthew 24: 29 yang dilihat dalam penglihatan Roh. Maka, "pagi" bagi "seedtime and harvest" adalah Kejadian 8: 22 dan "petang" bagi agenda perdamaian itu adalah dalam Matius 24: 29.

Dalam Perjanjian Lama, "Jalan perdamaian" itu ialah Jalan Penebusan melalui ibadah ritus-ritus korban penebusan, yang kemudiannya telah disempurnakan oleh Domba Yesus di atas Kayu Salib. Kayu Salib adalah kemuncak atau "tengah hari" bagi karya perdamaian Tuhan. "Damai sejahtera Kuberikan kepada mu," Firman Sang Raja Damai untuk menguatkan mesej pelangi, dan juga menyempurnakan misi perdamaian yang telah diumumkan Tuhan pada zaman Noah. Pekerjaan Yesus Kristus sebagai Raja Damai yang memberikan "Perdamaian" (Isaiah 54: 9-10; Jeremiah 33: 20-26) di antara umat manusia yang "luka" dengan Roh Tuhan yang Mahasuci itu akan berhenti, apabila pemberitaan lirik-lirik langit dalam ayat Kejadian 8: 22 beralih (maksud pemberitaan "langit" yang sebaliknya) kepada Matius 24: 29 (juga Zakharia 14: 6-7; Wahyu 6: 12-13). Bapa Segala Roh memberitakan agenda perdamaian dalam Kejadian 8: 22 di mana Nabi Noah diperdengarkannya...dengan lirik-lirik jantungNya.

Noah dan keturunannya adalah penerima "pengumuman" akan karya perdamaian Tuhan itu. Pengertian tentang pengakhiran perdamaian dengan Tuhan akan bertambah jelas dengan melihat hubungkait antara Kejadian 8: 22 dan Zakharia 14: 6-7. Ia  perlu dilihat melalui pengertian firman Tuhan YHVH dalam ayat Yesaya 46: 10 yang berbunyi , " I make known the end from the beginning, from ancient times, what is still to come."

             Selepas banjir, Tuhan mahu memulai suatu yang baru di bumi iaitu berdamai dengan keturunan Noah supaya kelak mereka dapat memenuhi mukabumi walaupun mereka berdosa atau keturunan yang "luka." Pekerjaan/Mission Tuhan untuk memperdamaikan umat manusia yang “luka” dengan diriNya yang suci itu, diumumkan melalui pemberitaan puisi tentang "langit" di dalam jantung YHVH (Kejadian 8: 22). Jadi, Kejadian 8: 22 bukanlah ditulis tanpa apa-apa maksud. Daud bernyanyi dalam Mazmur bahawa "...the purposes of God's heart are for all generations...." Dalam petikan Yesaya 46: 10, kita akan mengerti suatu rahsia lirik jantung Tuhan dalam Kejadian 8: 22.

Ia memberitahu tentang "pengakhiran"...yang diumumkan (" revealed") dari "purbakala" atau dari permulaan. Hal ini benar kerana permulaanNya adalah pemberitaan dengan lirik-lirik /Lyrics, dan bila dilihat pengakhirannya adalah lirik-lirik ("summoning the heavens" ) yang terbalik maksudnya. Frasa-frasa "Sejuk dan panas" beralih kepada " tiada sejuk, tiada panas dan tiada kabus"; dan lirik "siang dan malam tidak henti-henti" beralih kepada pemberitaan langit "tanpa siang dan tanpa malam." Peralihan frasa pemberitaan langit tersebut ada dinubuatkan oleh Nabi Zakaria dan ia ditulis sebagai "hari yang unik." (Lihat Kejadian 8: 22 dan Zakaria 14: 6-7). Peralihan itu bermaksud, misi "Perdamaian" Tuhan yang berakhir kepada misi "Penghukuman dan pengadilan" Tuhan. Atau dengan petikan Firman Tuhan, maksud misi Ilahi dalam Kejadian 8: 22 akan berakhir dalam ayat Zak. 14: 6-7 atau Matius 24: 29.

Maka, jelaslah bahawa Matius 24: 29 adalah "pengumuman" khusus yang merujuk kepada pengakhiran misi "Perdamaian" Tuhan, ataupun puisi pengakhiran bagi Kejadian 8: 22; ia bermaksud pengakhiran bagi pekerjaan "Seedtime & harvest.” Menuai dilaksanakan oleh gereja yang diurapi oleh Roh Kudus dalam era gereja iaitu sejak di hari Pentakosta. Namun permulaan "menuai" apabila Kristus kembali iaitu era selepas Matius 24: 29 diumumkan akan dilaksanakan oleh para malaikat yang diarah oleh Hakim (Matius 13).

Lirik puisi "Siang dan malam tanpa henti-henti" dalam Kejadian 8:22 apabila berakhir akan menjadi "tanpa siang dan tanpa malam" seperti dalam nubuatan Zechariah 14: 6-7. "Matahari yang gelap, bulan yang tidak bercahaya dan bintang-bintang yang berjatuhan" adalah puisi yang memberitakan mesej yang sama sebagaimana kandungan mesej nubuatan Yesus dalam Matius 24: 29. Maka, Matius 24: 29 adalah "pemberitaan langit" yang mengandung mesej Ilahi iaitu "tanpa siang & tanpa malam," sebagaimana yang diberitakan oleh kitab Zakaria 14: 6-7. Kedua-duanya ayat itu adalah pengakhiran bagi "siang dan malam tidak henti-henti" dalam Kejadian 8: 22. "Hari yang unik" dalam nubuatan Zakaria itu merujuk kepada selang masa "satu masa, dua masa dan separuh masa" iaitu tempoh yang dinubuatkan sebagai Hukuman oleh Hakim yang Maha Adil. Tempoh "satu masa, dua masa, dan separuh masa" itu juga digelar bahasa simbolik iaitu allegori "gurun" ataupun dengan lirik puitisnya "tanpa siang dan tanpa malam."

Pemberitaan oleh puisi "langit" yang diseru oleh Tuhan adalah mengumumkan permulaan perdamaian ataupun mengumumkan pengakhiran perdamaian mengikut arti lirik pemberitaan langit tersebut (Mazmur 19: 1-4; Mazmur 50: 3-6). Jika Tuhan ingin mengakhiri pekerjaanNya iaitu misi "menabur dan menuai" dalam Kejadian 8: 22, maka Ia akan memberitakan pengakhiranNya iaitu dengan lirik-lirik "langit" yang mengandungi maksud antonim bagi "siang dan malam," atau seperti yang diberitakan dalam Matius 24: 29 (...petikan ini mempunyai maksud yang sama seperti dalam...Zakharia 14: 6-7; Mazmur 50: 3-6 dan Wahyu 6: 12-13).

Maksud lirik-lirik puisi langit itu dalam Matius 24 ayat 29 adalah berfungsi sebagai mengakhiri pekerjaanNya yang diberitakanNya dahulu, dan mengumumkan misiNya yang baru. PemberitaanNya melalui mesej Lirik langit (Mazmur 50: 3-6) untuk mengakhiri pekerjaanNya adalah dengan lirik-lirik puisi tentang langit yang telah beralih maksudnya. Ringkasnya, gambaran harmonis (damai) tentang langit dalam Kejadian 8: 21-22 itu akan beralih kepada arti mesej puisi langit yang sebaliknya (tiada perdamaian), sebagaimana yang disampaikan Yesus dengan lirik-lirik puitis langit dalam Matius 24: 29.

Hadirat Hakim itu akan disertai 'tanda-tanda,' iaitu bunyi guruh, halilintar dan gempa bumi. "The Lord slow to anger but great in Power; the Lord will not leave the guilty unpunished;. His way is in the whirlwind and the storm, and clouds are the dust of his feet" (Nahum 1: 3). Jalan Domba Tuhan adalah Altar di bumi. Manakala, Jalan murka Hakim yang dilihat dalam 'penglihatan' adalah di dalam ''Puting-beliung,"  " in the whirlwind” dan ia tidak dapat dipisahkan dengan keujudan fenomena 'roh,' seperti 'storm' dan 'clouds. ' "Lalu malaikat itu mengambil pedupaan itu, mengisinya dengan api dari mezbah, dan melemparkannya ke bumi. Maka, meledaklah bunyi guruh, disertai halilintar dan gempa bumi" (Wahyu 8: 5). Maka, hadirat Hakim di bumi dapat dikenalpasti dengan melihat 'tanda-tanda' yang dapat dilihat melalui 'penglihatan rohani,' ~ 'guruh,' halilintar,' ('tanda' di langit) dan juga 'gempa bumi' ('tanda' di bumi).  Yeshua pernah bernubuat dalam Matius 24: 27 "Sebab sama seperti kilat memancar dari sebelah timur dan melontarkan cahayanya sampai ke barat, demikian pulalah kelak kedatangan Anak Manusia."  "Kilat" adalah tidak wujud kalau 'puting beliung' tidak ujud, kerana “kilat' itu adalah 'tanda' khusus hadirat Hakim di bumi, jika dilihat dalam 'penglihatan 'roh.' Dalam kesaksian nabi Nahum, 'nama' Tuhan, iaitu Hakim "...berjalan dalam puting beliung [whirlwind] dan badai, dan awan adalah debu kakiNya." Nabi Nahum dalam kitab Nahum Bab 1 ayat 1--3, berbicara tentang 'penglihatan roh' mengenai Hakim. Hakim dapat dikenalpasti dan dapat dibezakan dengan 'roh' Raja Damai dengan 'melihat' tanda-tanda yang menyertai 'nama' Tuhan, meskipun mereka adalah roh yang 'satu.' Kebanyakan orang percaya mengetahui perihal 'tanda-tanda' hadirat Raja Kebenaran atau Raja Damai, seperti pada saat kelahirannya dan juga pada hari Pentakosta. 'Nama" Hakim dapat dikenalpasti dalam penglihatan 'roh' sebagai 'Puting Beliung,' dan Ia disertai 'tanda-tanda' seperti guruh, halilintar, badaidan gempa bumi!

 Jadi, "MissionNya" diberitakan dengan lirik-lirik adalah mengikut turutanberikut:-

(1)"Pengumuman atau pemberitaan oleh langit" dalam Lyrics (Mazmur 19: 1-4; Kejadian 8: 22; Matius 24: 29; Mazmur 50: 50-3-6; Revelation 6: 12-13; Zechariah 14: 6-7);

(2) Tuhan akan memberi 'Tanda' ('Sign') (Kej. 9: 12-17; Matius 24: 30) ;Dalam Matius 24:1-26, 'tanda-tanda' akhir zaman dihuraikan oleh Kristus, tetapi tanda-tanda dari ayat 1-26 itu adalah masih dalam agenda "perdamaian" oleh Domba. Penghakiman akan mempunyai "pemberitaan" oleh 'langit', iaitu dalam ayat 29 dari mulut-mulutNya; 

(3) Keperincian Perjanjian, atau "Judgment Mission" akan diberi (Kej. 9: 1-10; Matius 24: 31-44; Wahyu 6 -Wahyu 19);

(4) Penggenapan/Penyempurnaan            /Penyelesaian.


Pemberitaan "Judgment" adalah diumpamakan oleh Yesus Kristus, seperti "burung-burung nazar yang mengerumuni bangkai." "Wherever there is a carcass, there the vultures will gather" (Matthew 24: 28). Burung-burung nazar yang berkerumun itu dengan jelas sekali "memberitakan," tanpa dusta bahawa ada "bangkai" yang mereka lihat. Berkerumun itu adalah instinct burung nazar. Tidaklah mereka berlakon untuk 'berkerumun.' Walaupun burung nazar adalah binatang yang jijik atau "nuisance" dalam agama Ibrani, tetapi pemberitaan mereka tentang "ada bangkai disana" bukanlah dusta. Maka, Matius 24: 29 sebenarnya adalah "pengumuman berpuitis" yang fungsinya adalah sama seperti yang diungkapkan oleh perumpamaan "burung-burung nazar yang berkerumun."

Berkerumunnya" burung nazar adalah perumpamaan tentang pengumuman kedatangan Yesus yang kedua dan ditentukan oleh Bapa. Demikianlah juga maksud perumpamaan halilintar pada ayat 27. Maka, ayat 29 adalah umpama "burung-burung nazar" yang mengumumkan dengan jelas sekali bahawa Kristus akan datang mengikut "Pengumuman" di Syorga (Mazmur 76: 8 a) atau di dalam jantung Allah Bapa. Burung nazarlah yang mencari bangkai, kerana mereka pemakan bangkai. Kristus adalah roti dari Syorga, dan mereka yang dianugerahkan dengan karunia "takut akan Tuhan" ("fear of the Lord" ) adalah mereka yang secara tulen "lapar" akan Roti Syurgawi.

Kristus berfirman bahawa untuk hidup manusia perlu makan "Manna" dari Syorga, selain daripada makanan "roti dunia" (Matt. 4: 4; Ulangan 8:3). Sebagaimana burung-burung nazar, pemakan bangkai, yang tahu di mana bangkai itu berada, maka demikianlah juga mereka yang lapar selalu dengan Roti Syurgawi: Merekalah yang diberitahukan dengan "rashia-rashia Tuhan "(Mazmur 25: 14). Lapar adalah disebabkan oleh karunia Roh Tuhan dalam bahasa Inggeris disebut "the fear of the Lord." Dan "the fear of the Lord " adalah "kunci" kepada permulaannya mengenali Hikmat iaitu Kristus (Isaiah 33: 6; Amsal 2: 1-6).

Khamis, 13 Jun 2019

...let us make a 'name' for ourselves....





4 Then they said, “Come, let us build ourselves a city, and a tower with its top in the heavens, and let us make a name for ourselves; otherwise we shall be scattered abroad upon the face of the whole earth.” (Genesis 11: 4).  In prophecy, the word "name" means 'mission' or 'handiwork.'  

    Since the days of Genesis 11 in verse 4, 'man' on earth had had continuously established numerous 'missions' or 'handiworks' on earth. Democracy, Socialism, Monarchism, Communism, Empire-buildings, Kingdom-buildings, Colonialism, nation-buildings and etc., etc...are the examples of man's "names" on earth. The 'name' of God is understood as proclaimed in Exodus 34: 5-7. The 'name' which was proclaimed in Exodus 34: 5-7 is  always referring to the immutability  of the Divine attributes!  All covenanted 'name' of God, like YHVH and Christ Yeshua are flowing from that immutable 'name' of God as proclaimed in Exodus 34: 5-7. 

    Genesis 11: 4 was the beginning of the 'man's' handiwork i.e. in making a 'name' for themselves. God's Words in Isaiah 46: 10 reveals that God made known the 'end' from the beginning! Genesis 11: 4 was one of the examples of ''beginnings.' The ''name,'  666, in Revelation 13 was the last-days man-made  'name,' which enslaved human beings on earth. This 'name' is, oftentimes,  misinterpreted by the fanciful theologians. The name, 666, is simply the 'handiwork' of mankind on earth in the last-days. It is 'covenanted' because, the word 'beast' means the government on earth. So, the name of the 'beast' means the 'agenda'  or handiwork of the world governing body, in which all nations/governments had had entered into the Covenant of that handiwork-- 666.

    God had  purposely given that mystery  unto St. John, so that the people of God might be blessed, when the Spirit of Understanding and Wisdom  'unfolds' the 'deeper' meanings of that mystery.  It serves as one of the signs on  Earth which always points to the apocalyptic period--Judgment! There are three realms of the Spirit where the signs of times could be read by any gifted christian: the 'signs' in the heavens (sevenfold heavens), the ''signs' in the skies (the spiritual skies) and the 'signs' on Earth. So, 666 is one the apocalyptic 'signs' on earth revealing the 'ticking clock' of our days... 

Sabtu, 25 Mei 2019

Roh Tuhan hanyalah satu 'Roh' sahaja, akan tetapi ia dilihat sebagai 'spirit of the Menorah'...

7 Lift up your heads, O gates!
    and be lifted up, O ancient doors!
    that the King of glory may come in.
8 Who is the King of glory?
    The Lord, strong and mighty,
    the Lord, mighty in battle.
9 Lift up your heads, O gates!
    that the King of glory may come in.
10 Who is this King of glory?
    The Lord of hosts,
    he is the King of glory (Psalm 24: 7-10).   


    Yahweh, Kristus, Roh Kudus, Allah Bapa dan Kristus Yang kembali untuk kali kedua (Hakim) adalah satu 'Roh' Tuhan. Menorah adalah kaki lampu Yang satu tiang, namun ia ada tujuh cabang, iaitu tujuh api dari nyalaan minyak zaitun.  Menorah adalah ditempa oleh tukang menurut 'firman' dari Sorga. Menorah itu merujuk kepada 'sevenfold' spirit of  God. Justeru itu, menorah sentiasa merujuk kepada 'sevenfold' spirit of God. YHVH, Allah Bapa, Roh Kudus, roh Almasih (Yesaya 11) dan roh Hakim (returned Christ), ...semuanya adalah 'sevenfold spirit of God.' Pelangi adalah berasal dari 'satu' cahaya yang tidak ada warna, namun apabila ia melalui prisma titisan air, ia akan terlihat sebagai 7 lapisan warna cahaya. Pembentukan pelangi itu dipanggil 'prism effect.' Roh Tuhan hanyalah satu 'Roh' sahaja, akan tetapi ia dilihat sebagai 'spirit of the Menorah,' iaitu Roh Tuhan Yang Tujuh-lapis. Ia dinyatakan (revealed) seolah-olah sebagai tujuh-lapis roh kerana disebabkan oleh Ordo Melkisedek yang telah menentukan sejak dari hari yang ketujuh dalam penciptaan bahawasanya 'salvation' manusia akan diurus-tadbir oleh 'Sevenfold Spirit of God.'

2 ketika Allah pada hari ketujuh telah menyelesaikan pekerjaan yang dibuat-Nya itu, 'berhentilah' Ia pada hari ketujuh dari segala pekerjaan yang telah dibuat-Nya itu. 3 Lalu Allah memberkati hari ketujuh itu dan menguduskannya, karena pada hari itulah Ia berhenti dari segala pekerjaan penciptaan yang telah dibuat-Nya itu (Kejadian 2: 2-3).

    Perkataan 'berhenti' dalam ayat yang ke-dua adalah merujuk kepada 'pembebasan' Tuhan dari penghambaan agenda Penciptaan. Ketika Ciptaan (alam semesta dan manusia) belum selesai, Roh Tuhan seolah-olah diperhambakan  oleh agendaNya sendiri dalam menyiapkan Creation. Justeru itu, perkataan 'berehat,' bukanlah diartikan secara harafiah (literal), melainkan dilihatkan, melalui kacamata 'the Spirit of Prophecy.'   Apakah itu the Spirit of Prophecy? Semua Firman disampaikan kepada manusia di dalam 'the Spirit of prophecy.' Kenapa Kitab Kejadian ditulis oleh Nabi Moshe, bukannya Adam? Kerana setiap Firman Allah disampaikan dalam 'roh nubuat' (the Spirit of prophecy). Kejadian bukanlah maklumat Kronos (chronological accounts), melainkan ''the spirits of prophecy." Jadi, Nabi Moshe yang tulis tidaklah menimbulkan masalah. Kerana semua Firman adalah mengalir dalam ''roh nubuat." Firman itu 'roh' dan hidup (Yoh.6: 63). Firman bukanlah kronologi, meskipun ada juga kronologi yang dapat dirumuskan dari Kitab-kitab terutama Yang ada kaitan dengan sejarah Kitab seperti kitab raja-raja. Nabi Yesaya bernubuat: "Aku memberitahu yang pengakhiran dari yang permulaan..." (Yesaya 46: 10). 'Berehat' dalam ayat kedua bab kedua dalam Kitab Kejadian adalah kata nubuat (the spirit of prophecy) yang menubuatkan bahawasanya Tuhan tidak akan dapat menguduskan manusia jikalau ia masih diperhambakan oleh dosa. Manusia perlu menemui 'rest' dari belenggu dosa, Dan baharulah, Tuhan menguduskan seseorang yang percaya. Sebagaimana Tuhan yang tidak dapat menguduskan Hari yang pertama hingga Hari yang ke-enam dalam turutan nubuat penciptaan, maka dalam penyelamatan umat manusia, Ia tidaklah dapat menguduskan hari   yang pertama hingga yang ke-6, kerana Tuhan masih diperhambakan oleh agenda mencipta (Agenda Ciptaan). Hanya, apabila Tuhan bebas dari 'penghambaan' Penciptaan, iaitu pada turutan nubuat ke tujuh atau disebut hari yang ke-7, dan baharulah dia dapat menguduskan Ciptaan. Sebab itu, Dia menguduskan hari yang ke-7 sahaja. Demikianlah juga manusia berdosa, ...Tuhan tidaklah dapat menguduskan seseorang yang masih dibelenggu oleh penghambaan dosa. Dan, hanya apabila seseorang  itu dibebaskan dari belenggu dosa, dan baharulah Tuhan akan dapat menguduskannya, melalui penganugerahan Jalan, Pintu dan Kunci-Kunci. Tuhan tidak dapat 'menguduskan' Israel ketika mereka masih diperhambakan di tanah Mesir, namun Tuhan dapat pula menguduskan mereka , setelah mereka bebas dari  penghambaan oleh kuasa-kuasa pemerintahan dari bangsa lain (heathen nations). Di Tanah suci, mereka dikatakan dengan kata nubuat, mendapat 'perhentian' ('rest') di Tanah Perjanjian ; yang bermaksud, mereka bebas dari penghambaan. Kita tidak dijanjikan akan pemberian Tanah Perjanjian seperti Israel, namun kita dianugerahkan berkat untuk memasuki Perjanjian Baru yang dijanjikan kepada Israel (Yeremia 31: 31-33). Sangatlah besar dan luarbiasa sekali berkat mengalir dari pengujudan Perjanjian Baru itu, sehingga 'pulau-pulau' pun bersorak-sorai bersukacita dan kaki-kaki 'gunung' pun bernyanyi-nyanyi. 'Pulau-pulau' dan kaki-kaki gunung adalah merujuk kepada bangsa-bangsa lain yang percaya kepada 'Firman' menjadi 'manusia yang disebut Almasih.  Bangsa lain juga telah turut serta mendapat bahagian untuk memasuki Perjanjian Baru itu, sebagai nama-nama yang tertulis dalam Buku Kehidupan." 31 Sesungguhnya, akan datang waktunya, demikianlah firman TUHAN, Aku akan mengadakan perjanjian baru dengan kaum Israel dan kaum Yehuda, 32 bukan seperti perjanjian yang telah Kuadakan dengan nenek moyang mereka pada waktu Aku memegang tangan mereka untuk membawa mereka keluar dari tanah Mesir; perjanjian-Ku itu telah mereka ingkari, meskipun Aku menjadi tuan yang berkuasa atas mereka, demikianlah firman TUHAN. 33 Tetapi beginilah perjanjian yang Kuadakan dengan kaum Israel sesudah waktu itu, demikianlah firman TUHAN: Aku akan menaruh Taurat-Ku dalam batin mereka dan menuliskannya dalam hati mereka; maka Aku akan menjadi Allah mereka dan mereka akan menjadi umat-Ku" (Yeremia 31: 31-33).

    Ketika Tuhan menguduskan hari yang ke-7, apakah "nama" Tuhan yang digunakan oleh Tuhan untuk menguduskan hari itu. Ia juga adalah dalam bahasa 'roh nubuat' (the spirit of prophecy). Perkataan "menguduskan" dalam ayat ke-3 dalam Kejadian 2 adalah merujuk kepada roh nubuat yang tidak dapat dipisahkan dengan "nama" Tuhan yang tidak berubah (immutable 'name' of God). 'Nama' itulah yang menganugerahkan  jaminan 'maintenance' dan 'salvation' kepada Ciptaan dan umat manusia. Tuhan Yahweh memberitakan 'nama' itu kepada nabi Moshe seperti catatan dalam Kitab Keluaran 34: 5-7. "Nama" itulah yang dapat menguduskan manusia yang telah dibebaskan dari penghambaan. Roh Kristus juga adalah berasal dari 'nama' itu. Sebab itu penulis Ibrani menulis bahawasanya Kristus tidak berubah dari kelmarin, hari ini maupun hari esok dalam Ibrani 13: 8. Roh Kristus adalah 'satu' dengan ''nama" Tuhan yang diberitakan oleh Tuhan Yahweh dalam catatan Kitab Keluaran 34: 5-7.

     Dalam ayat 5 hingga ayat 7 diberitakanlah oleh Yahweh mengenai sifat-sifat Ilahi. Maka, 'nama' ('karya') Tuhan tidaklah dapat dipisahkan dari sifat-sifat Nya. Sifat-sifat Ilahi yang 'immutable' yang menjamin Keselamatan. Dan Kristus memiliki sifat-sifat ini kerana Kristus  adalah yang dapat dilihat oleh mata kasar, namun Allah Bapa tidaklah pernah dilihat oleh manusia. Nabi-nabi sekalipun, hanyalah melihat 'a glimpse' mengenai keujudan Bapa Sorgawi. Hanya Kristus yang telah melihat sepenuhnya dari semula. Maka, dia dipanggil 'alpha dan Omega.'

    Namun, siapakah Raja Kemuliaan itu dan apakah yang dimaksudkan dengan 'pintu-pintu' purbukala. Raja Kemuliaan mempunyai sifat-sifat Ilahi seperti dalam catatan Kitab Keluaran 34: 5-7. Dan 'pintu-pintu' purbakala (the ancient doors) itu tidaklah dapat dipisahkan dengan "nama" Tuhan dalam pemberitaan Tuhan menurut catatan Kitab Keluaran 34: 5-7.

      The "Ancient Ones" adalah Tuhan yang "nama" nya adalah Immutable, selagi sorga dan bumi masih belum berganti menjadi Sorga Baru dan bumi Baru!! Kerana New Heavens and New Earth adalah bermaksud the new "name" of God.

Ahad, 31 Mac 2019

The fear of the Lord is one of the main sevenfold gifts of the Divine Spirit...



31 The days are surely coming, says the Lord, when I will make a new covenant with the house of Israel and the house of Judah. 32 It will not be like the covenant that I made with their ancestors when I took them by the hand to bring them out of the land of Egypt—a covenant that they broke, though I was their husband,[g] says the Lord. 33 But this is the covenant that I will make with the house of Israel after those days, says the Lord: I will put my law within them, and I will write it on their hearts; and I will be their God, and they shall be my people. 34 No longer shall they teach one another, or say to each other, “Know the Lord,” for they shall all know me, from the least of them to the greatest, says the Lord; for I will forgive their iniquity, and remember their sin no more (Jeremiah 31: 31-34)

Isaiah 11 New Revised Standard Version Catholic Edition (NRSVCE)

11 A shoot shall come out from the stump of Jesse,
    and a branch shall grow out of his roots.
2 The spirit of the Lord shall rest on him,
    the spirit of wisdom and understanding,
    the spirit of counsel and might,
    the spirit of knowledge and the (spirit of the) fear of the Lord.
3 His delight shall be in the fear of the Lord.

(Note: "a shoot" means the flesh of the awaited Messiah shall descend from the lineage of Jesse (David's father). Thus, we knew that the awaited Messiah would be a son of man. A son of man means a scapegoat or an Azazel. Ezekiel was once called by Yahweh as a son of man, as a foreshadowing figure of Christ. It also points to the humanity of the ''duality' of Christ. Whereas, Christ as the Son of the Most High was obviously revealed by Isaiah's details narrative prophecy which pointed to the sevenfold nature of his Spirit. It fulfilled the spiritual 'meaning' of the seven branches of Menorah inside the tent of meeting (tabernacle).  Christ's spirit is the 'spirit' of the Menorah. Why does a literal rainbow manifest in ''sevenfold colours"? It is simply due to 'prism' effect. Why did the 'one' Spirit of God manifest in a sevenfold-spirit as prophesied in Isaiah 11? Then , it is simply due to the perfect Divine will in endowing '''salvation' unto mankind. It's the Salvation of mankind which explained why the 'One' spirit of God was seen, as if they are seven spirits. Throughout the patriarchal periods and the old covenant's days, those seven main gifts of the Divine spirits were occasionally mentioned by the prophets in revealing the 'secret' in dealing with the 'root' problem of humankind: sins.) It merely explains the abounding resourcefulness of the Divine Spirit.)

Isaiah 33:6 (NRSVCE)
6 he will be the stability of your times,
    abundance of salvation, wisdom, and knowledge;
    the fear of the Lord is Zion’s treasure (the 'key' ).

Job 28:28  (NRSVCE)
28 And he said to humankind,
‘Truly, fear of the Lord, that is wisdom;
    and to depart from evil is understanding.’”




Khamis, 21 Mac 2019

"The peals of Thunder" or "Thunders" are the Voice of the returned Christ (the Judge)...

By Jonas Sarabai







14 “I am the good shepherd; I know my sheep and my sheep know me—15 just as the Father knows me and I know the Father—and I lay down my life for the sheep. 16 I have other sheep that are not of this sheep pen. I must bring them also. They too will listen to my voice (the voice of the Prince of Peace), and there shall be one flock and one shepherd. 17 The reason my Father loves me is that I lay down my life—only to take it up again. 18 No one takes it from me, but I lay it down of my own accord. I have authority to lay it down and authority to take it up again. This command I received from my Father.”
19 The Jews who heard these words were again divided. 20 Many of them said, “He is demon-possessed and raving mad. Why listen to him?” (John 10: 14-20).

Job 37 New International Version (NIV)

37 “At this my heart pounds
    and leaps from its place.
2 Listen! Listen to the roar of his voice,
    to the rumbling that comes from 'his mouth' (the prophet of the Judge)
3 He unleashes 'his lightning' (Note# the punishment executed by the mighty angels of God as according to prophesied messages of God) beneath the whole heaven
    and sends it to the ends of the earth.
4 After that comes the sound of his 'roar' (Note# the judgment messages delivered by the mouths of God on earth)
    he thunders with his majestic voice.
When his voice resounds,
    he holds nothing back.
God’s voice thunders in marvelous ways;
    he does great things beyond our understanding.
6 He says to the snow, ‘Fall on the earth,’
    and to the rain shower, ‘Be a mighty downpour.’
7 So that everyone he has made may know his work,
    he stops all people from their labor.
8 The animals take cover;
    they remain in their dens.
9 The tempest comes out from its chamber,
    the cold from the driving winds.
10 The breath of God produces ice,
    and the broad waters become frozen.
11 He loads the clouds with moisture;
    he scatters his lightning through them.
12 At his direction they swirl around
    over the face of the whole earth
    to do whatever he commands them.
13 He brings the clouds ('the angels') to punish people,
    or to water his earth and show his love.
14 “Listen to this, Job;
    stop and consider God’s wonders.
15 Do you know how God controls the clouds
    and makes his lightning flash?
16 Do you know how the 'clouds' (the angels) hang poised,
    those wonders of him who has perfect knowledge?
17 You who swelter in your clothes
    when the land lies hushed under the south wind,
18 can you join him in spreading out the skies,
    hard as a mirror of cast bronze?

19 “Tell us what we should say to him;
    we cannot draw up our case because of our darkness.
20 Should he be told that I want to speak?
    Would anyone ask to be swallowed up?
21 Now no one can look at the sun,
    bright as it is in the skies
    after the wind has swept them clean.
22 Out of the north he comes in golden splendor;
    God comes in awesome majesty.
23 The Almighty is beyond our reach and exalted in power;
    in his justice and great righteousness, he does not oppress.
24 Therefore, people revere him,
    for does he not have regard for all the wise in heart?"



Psalm 29

A psalm of David.

1 Ascribe to the Lord, you heavenly beings,
    ascribe to the Lord glory and strength.
2 Ascribe to the Lord the glory due his name;
    worship the Lord in the splendor of his holiness.

3 The voice of the Lord is over the waters (Note# The word "waters" means "many nations")
    the God of glory thunders,
    the Lord thunders over the mighty waters. (Note# The phrase mighty waters mean 'mighty empires,' mighty kingdoms or even the nowadays mighty nations' like America, China, Russia and Euro).
4 The voice of the Lord is powerful;
    the voice of the Lord is majestic.
5 The voice of the Lord breaks the cedars (Note# The word cedars represents 'leaders' or 'kings');
    the Lord breaks in pieces the cedars of Lebanon.
6 He makes Lebanon leap like a calf,
    Sirion like a young wild ox.
7 The voice of the Lord strikes
    with flashes of lightning (Note# there are assigned mighty angels who are ready to execute the Judge's wills upon the leaders/kings on earth).
8 The voice of the Lord shakes the desert;
    the Lord shakes the Desert of Kadesh.
9 The voice of the Lord twists the oaks (Note# The Lord's Voice is sovereign over the rises and falls of the leaders of the nations)
    and strips the forests bare.
And in his temple all cry, “Glory!”

10 The Lord sits enthroned over the flood (Note# Either it is a prophesied catastrophe or a war, the word "flood" may suggest divine sovereignty over all tragedies on earth including the prophesied 'wars' as in Isaiah 9: 7-9);
    the Lord is enthroned as King forever.
11 The Lord gives strength to his people;
    the Lord blesses his people with peace (Psalm 29: 1-11, ,NIV).


Simple Note#

    Thunder is associated with the Voice of the Judge (God). It is not associated with the Prince of Peace. Such word ('thunder') would only be associated with Yahweh (the King and the Judge) and the returned Christ (the Judge who judges in equity).  Thundering voice of the Judge is not necessarily to be interpreted as if a prophet of God would be hearing the literal thundering sound of the Divine Spirit. The voice of the Judge is revealed as 'thunder' because it is specifically referring to the divine messages that coming from the Judge. It is incorrect to say that the voice of the Prince of Peace is thundering, because "thunder" is only associated with the Voice of the Judge like Yahweh and the returned Christ on earth! The word "thunder" in the Scripture, as according to the Spirit of Prophecy, means the messages of Judgment/punishments proclaimed by the prophets (' the mouths of God on earth). Thus, ''thunder" means the Voice of The Judge who  dispenses Justice on earth. The 'mouth' of God means His servants, the prophets, on earth. Therefore, thundering voice of God means the Judgment's messages which were pronounced by the prophets.

    Thus, we won't be hearing the literal real thundering or roaring sounds, but oftentimes, we would be merely hearing judgements and punishment from God delivered by His 'mouths' on earth. His 'mouths' would be his servants, the prophets.  The second Advent of Christ is, definitely, always associated His Voice as "thunders." Throughout, the book of the Apocalypse written by St.John, the words "thunders or peals of thunder" would be specifically referring to the proclaimed messages of the divine Judgment and divine punishment. The phrases which say "Voice  of the Lord that thunders" would mean the Divine messages whose 'name' is the just Judge.  When the prophets pronounced the divine judgement, we would not hear the vocal voice  of the prophets like the thundering sounds. The messages of Judgment which originated from the Judge which made it classified as the thundering voice of God. "Thunders" were oftentimes pronounced by the "mouths" of God (the true prophets of God).




1 When the Lamb opened the seventh seal, there was silence in heaven for about half an hour. 2 Then I saw the seven angels who stand before God, and seven trumpets were given to them.3 And another angel came and stood at the altar with a golden censer; and he was given much incense to mingle with the prayers of all the saints upon the golden altar before the throne; 4 and the smoke of the incense rose with the prayers of the saints from the hand of the angel before God.5 Then the angel took the censer and filled it with fire from the altar and threw it on the earth; and there were peals of thunder, loud noises, flashes of lightning, and an earthquake (Revelation 8: 1-5, Note# thunder= the judgement messages from the 'mouth of the Judge's (the prophets)).
3 The Lord is slow to anger and of great might,and the Lord will by no  means clear the guilty.

His Way is in   whirlwind and storm,and the clouds are the dust of his feet. (Nahum 1: 3).


Why would the way of the Judge on earth is in Whirlwind??

    Note# While the way of the Prince of Peace is the altar on earth, the way of the Judge is up to be distinguished, as in the Whirlwind and storms. And yet, the Spirit of the Prince of Peace is exactly 'the same,' as the Spirit of the Judge. Though somehow differentiated with their priority of mission respectively, both names of the spirits are having the same divine attributes. They remain as 'One' in the Spirit.  'Slow to anger" is one of the proclaimed 'name' of God in Exodus 34: 5-7. All divine missions on earth are flowing from the very immutable Nature of the Divine Spirit (the immutable divine attributes or immutable divine 'name'). Thus, the Lord's name is the rock of our salvation!! The proclaimed name in Exodus 34: 5-7 is the Immutable name of God. It is inseparable with the divine attributes. Thus, it is the origin of all divine missions (the Covenanted names of God). The Altar is the Way of Peace between the Prince of Peace and mankind on earth. The rites of the altar and the death of the Lamb of God are the tangible wills of the name of God as proclaimed by the 'name" in Exodus 34: 5-7.  However, the "Way" of the Returned Christ on earth would be "in the Whirlwind and Storm." And a whirlwind would surely be accompanied by the spiritual phenomenons like the peals of thunders and the peals of lightnings!!!
The Judge's Way on earth is always in the 'whirlwind.'. Such is the language of the Spirit of Prophecy.

    Nonetheless, we know in part, but God knows the whole matters. My intention is not to teach the readers; Solomon said that knowledge is imparted from the mouth of God. However,  it is the Spirit that teaches us the knowledge of the Holy One: the gift of Understanding.  "34 No longer will they teach their neighbor, or say to one another, ‘Know the Lord,’ because they will all know me, from the least of them to the greatest,” declares the Lord. "For I will forgive their wickedness and will remember their sins no more.” (Jeremiah 31: 34). This prophecy was specifically referring to the Israelites, however it was still applicable to all professing Christians who were born in Christian family.
                             
The 'SIGN' of the presence of the Spirit of  the Judge on earth could be distinguished as seen in the spiritual visions. He (the Judge) is seen, as "in the Whirlwind," with the pillar of Light in the middle of the Whirlwind which is the Consuming Fire. It was prophetically sang by David in Psalm 18: 6-14. Christ prophesied that His Second Advent is associated with the ''Sign" on earth i.e. the "Lightning" as in Matthew 24: 27. We knew that 'the lightnings' are always accompanying the Whirlwind and the Storms.

There are three spirit's realms, in which, the signs of the presence of the Judge could be seen in a spiritual vision, either during a wide awake vision or a vision in the dream (dream dreams). The realms are in 'heavens,' in the 'sky' and on 'earth.' The "signs" must be seen in a spiritual vision. It could not be seen by the naked eyes.  We could not perceive the deeper spiritual meanings of the written words in the Scripture, unless the word has to be unfolded by the 'Light.' (see Psalm 119: 130 as reference).