Jumaat, 28 Jun 2019

Dari "membuat batu-bata" kepada "membeli atau menjual"...



  Tanpa Firman Suci, tiada manusia yang akan mengerti 'Karya/pekerjaan' Tuhan. "Makan & minum' adalah 'survival' daging manusia yang luka untuk terus hidup selagi daging ada kekuatan untuk hidup, " Kahwin & mengahwinkan" adalah 'jalan' bagi manusia yang luka untuk 'membiak' (Procreation of the wounded man). "Membuat batu-bata" adalah 'istilah-profetik' 'pekerjaan' anak-anak Noah untuk mencari nafkah hidup. Roh Tuhan mengaitkan ketiga-tiga frasa nubuat tersebut kepada 'kehidupan manusia yang luka dan tidak diperdamaikan dengan Tuhan.' Noah, sebagai seorang penganut 'jalan' untuk diperdamaikan dengan Tuhan adalah 'pelaku' Firman Tuhan, kerana Noah dengan segenap hati dan tekun, menyiapkan/mengenapi 'bahtera' mengikut ketentuan Firman. 'Bahtera' itu menyingkapkan 'perjanjian' yang harus dilaksanakan oleh Noah di bumi. Noah adalah pelaku' Firman (the doer of the Word).

 "Nama" adalah ungkapan nubuat yang merujuk kepada "karya" manusia di bumi. Apakah "nama" yang dicari oleh manusia sejagat dalam aktiviti harian "MEMBELI atau MENJUAL"? Kalau di zaman purbakala di menara Babel kuno," Nama" yang dicari umat manusia dalam Kitab Suci Kejadian 11 adalah berkaitan dengan aktiviti "membuat batu-bata." 

  Apakah pula 'nama' yang dicari oleh manusia 'akhir zaman Raja Damai' dalam Kitab Wahyu 13? Sudah tentu "karya" yang dicari oleh semua bangsa adalah 666: karya-duit (monetary). Semua orang cari "duit." 'Nama' atau 'karya' binatang yang keluar dari bumi adalah 'duit.' Duit itu ada perjanjiannya dan juga ada ahli-ahli perjanjian duit. Apakah menara "membeli-menjual" itu ada pusat? Sudah tentu duit mempunyai menara, iaitu BIS, IMF dan Bank Dunia bersama-sama dengan rangkaian bank-bank pusat atau central bank di setiap negara. Secara peribadi, penulis bukan anti-duit, tetapi ''duit" adalah karya manusia akhir zaman bangsa-bangsa. Maka, 'duit' adalah salah satu 'tanda' di bumi yang kelihatan. Bangsa-bangsa bermula di menara Babel kerana berkata sepakat, "marilah kita mencari 'nama'..." (Kejadian 11: 4). Zaman bangsa-bangsa juga akan berakhir dalam penghakiman dan penghukuman , ketika semua bangsa sedang sibuk dengan aktiviti yang ada kaitan langsung dengan 'nama' yang kita semua 'cari.'

  Maka, 'duit' sebagai 'karya' atau 'nama' manusia sejagat dalam aktiviti "membeli dan menjual," jika dilihat melalui 'kacamata' firman Tuhan dalam Yesaya 46: 10, ia berfungsi sebagai 'salah satu tanda' di bumi yang menunjuk kepada pengakhiran zaman Bangsa-Bangsa yang bermula di menara Babel. Justeru itu, "membuat batu-bata" adalah permulaan bangsa-bangsa, manakala "membeli dan menjual" adalah pengakhiran kepada zaman Bangsa-Bangsa.

    Satu lagi 'Tanda' (sign) di 'bumi' yang sangat menarik untuk dibaca perihal pekerjaan Hakim (Tuhan) ialah Kota Jerusalem, seperti nubuat dalam Kitab Zechariah bab 12 hingga 14. Zechariah 14: 1-5a sebenarnya sudah digenapi  dalam Resolusi 2334 oleh Majlis Keselamatan PBB.  Dan, 'tanda' di langit, iaitu Zakaria 14: 5-7, sebenarnya sudah diberikan kepada banyak orang-orang percaya! Kita berada di 'hujung' zaman bangsa-bangsa. Zaman bangsa-bangsa bermula di 'menara' Babel kuno. Banyak bangsa (many 'waters' atau many nations) lahir di sana! Many 'waters' akan dihakimi  sepenuhnya sebagaimana ia bermula! Dalam langit baru Dan bumi baru, Laut (many 'waters' ) akan tidak ada! Ia bukanlah bermaksud ketiadaan lautan, tetapi ia diartikan sebagai ketiadaan keujudan 'bangsa-bangsa' yang 'dikumpulkan' oleh pemerintah dunia. Jika, 'many waters' ujud atau 'laut' ujud maka akan ada 'binatang keluar dari 'laut.' Tidak ada 'laut' adalah Bahasa Roh yang mengungkapkan maksud, tiada pemerintah-pemerintah (beasts) yang muncul dari bangsa-bangsa, kerana penghakiman telah diselesaikan ke atas bangsa-bangsa! Then I saw “a new heaven and a new earth,” for the first heaven and the first earth had passed away, and there was no longer any sea (Rev. 21: 1).

The 'name' of the beasts on earth....




    Divine agape love is sacrificing and his love is revealed through that heavenly Altar, as seen by Prophet Isaiah's vision in Isaiah 6.Even the lowest form of love such as erotic love demands some sorts of sacrifices in order to win over such quest. Divine love is pure, and it demands sacrifice according to His Word ('rites'): the sacrifice that endows the "Way" to be reconciled to the holy Divine Spirit. Love is better understood by our carnal minds by seeing it, as if the relationship between a "husband and wife," or "the true branch and the true Vine." 


    The Divine handiwork is easily differentiated from human handiwork, as His "name" is the Word of God. The handiworks of the world rulers are their fiat-money ('monetary'). The prophesied handiwork of every beast or every government is "monetary." That 'handiwork' has become the "mark on the forehead or the mark on the hand:" the religion of the flesh. We observe such handiwork, as if, it is the "river of life," which was spewed out to overtake the woman. The handiwork of the two-horned-beast has had covenanted all governments on earth!! And he says unto all rulers/governments and unto the inhabitants of the earth, "let us buy or sell." The creation of money-power is the handiwork of the beasts and all rulers on earth. Divine handiwork is clearly understood i.e. the Word of God.

...economic dictatorship...



Pope Pius XI, for example, in the Social Encyclical “Quadragesimo anno” (1931) Articles 105-106 and 109 read: 

" An immense power and despotic economic dictatorship is consolidated in the hands of a few, who often are not owners but only the trustees and managing directors of invested funds which they administer according to their own arbitrary will and pleasure. This dictatorship is being most forcibly exercised by those who, since they hold the money and completely control it, control credit also and rule the lending of money. Hence they regulate the flow, so to speak, of the life-blood whereby the entire economic system lives, and have so firmly in their grasp the soul, as it were, of economic life that no one can breathe against their will."

Rabu, 26 Jun 2019

Matius 24: 29 "Segera sesudah siksaan pada masa itu, matahari akan menjadi gelap dan bulan tidak bercahaya dan bintang-bintang akan berjatuhan dari langit dan kuasa-kuasa langit akan goncang."






    Penabur mula menabur di 'pagi' hari, dan Ia akan kembali 'menuai' di 'petang' hari. Justeru itu, bilakah 'hari' Tuhan itu? Ia mudah sahaja untuk 'dibaca' kerana banyak tanda-tandanya dari petikan nubuat-nubuat para nabi yang menunjuk kepada 'petang' itu seperti dalam Zechariah 14: 5d -7, dan Kisah Para Rasul 2:  20 yang menjelaskan bahawa 'sebelum' hari Tuhan tiba, orang-orang percaya akan 'melihat' penglihatan rohani di alam 'langit' di mana "Matahari akan berubah menjadi gelap gulita dan bulan menjadi 'darah' sebelum datangnya hari Tuhan, hari yang besar dan mulia itu."Sebelum hari Tuhan itu, bulan dilihat "menjadi darah." Pada hari Tuhan pula , bulan "tidak bercahaya..." Bulan sudah menjadi merah 'darah' sejak dari Pentakosta kerana hari Pentakosta sebenarnya adalah permulaan penghakiman dan penghukuman bagi 'ibunda umat Tuhan, iaitu Israel, dan juga penghakiman ke atas bangsa-bangsa. Namun, penghakiman dan penghukuman itu tidaklah dapat disempurnakan oleh Roh Kudus, kerana Roh Kudus yang mula turun pada Hari Pentakosta adalah 'kesinambungan' misi zaman Perdamaian yang dimulai dengan upacara 'altar' di bumi oleh Kristus di atas kematianNya di kayu salib! Kita menunggu kedatangan Hakim dalam kedatangan Kristus yang ke-dua sebagai 'penyempurnaan' penghakiman' dan 'penghukuman' ke atas semua bangsa di dunia. 'Maka, Hari Pentakosta adalah sebenarnya adalah 'permulaan' akhir zaman bangsa-bangsa. Santo Yohanes menulis dalam suratnya bahawa 'sekarang,' iaitu zaman di awal gerejani adalah sebenarnya telah muncul banyak anti-Kristus, kerana ia adalah jam-jam 'terakhir' bagi zaman bangsa-bangsa. 

   Zaman bangsa-bangsa bermula di menara Babel Kuno (Kejadian 11). Sebelum menara Babel dihukum, penduduk dunia cuma mempunyai satu bangsa sedunia dengan 'satu' bahasa pertuturan sahaja. Tetapi selepas penghakiman dan penghukuman, satu' bangsa itu telah 'berpecah' menjadi banyak 'bangsa-bangsa,' dan banyak pertuturan bahasa. Manusia di dunia yang pernah bersatu menjadi 'satu' bangsa dan 'satu' pertuturan itu pernah wujud di dunia, namun ia sudah tidak ada lagi, kerana 'para malaikat' telah turun melaksanakanJudgment ke atas menara Babel, lalu mengacau balau bahasa mereka, sehingga mereka bukan lagi 'diperhambakan' sebagai 'satu' bangsa oleh pemerintah dunia. Namun 'satu' dunia, seperti di zaman menara Babel itu akan muncul lagi, iaitu dalam era 'Bangsa-Bangsa Bersatu' di bawah Panji-Panji Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Penulis bukanlah  anti kepada penubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, namun tujuan penubuhan 'kesatuan' dunia itu jelas dapat dibaca sebagai salah satu 'tanda' di bumi yang menggenapi nubuat Rasul Paulus dalam tulisannya dalam surat 1Tesalonika 5:3, Apabila mereka mengatakan: Semuanya damai dan selamat ("peace and security") --maka tiba-tiba mereka ditimpa oleh kebinasaan, seperti seorang perempuan yang hamil ditimpa oleh sakit bersalin--mereka pasti tidak akan luput.


   Kedatangan Kristus sebagai Hakim adalah untuk menyambung dan menyempurnakan 'penghakiman' dan 'penghukuman' yang belum dapat disempurnakan oleh 'misi' Roh Kudus ke atas bangsa-bangsa yang ada di dunia! Roh Kudus melaksanakan 'misi' kesinambungan  Perdamaian oleh Raja Damai, namun pada masa yang sama ia juga berkarya, sebagai Hakim di atas bumi. Dan ia menghakimi 'ibunda umat Tuhan.' Menghakimi 'ibunda umat Tuhan' disingkapkan sebagai frasa "bulan menjadi merah darah:Bani Ibrani sebagai 'Ibunda umat Tuhan (the 'moon' ~ the motherhood of the people of God) akan mengalami penganiayaan berdarah ('bloody moon') oleh pemerintah bangsa-bangsa seperti Hitler pada perang dunia ke-dua.

  The people of Israelites are always  carrying the symbolic designation as the motherhood of the people of God on earth, just as Eve who became the symbol of motherhood to all people on earth, who believed in God as the Creator of heaven and earth and the Father of all spirits.. Those who have ceased in believing in God, as the Creator have had eventually separated themselves from the spiritual heritage of Eve's motherhood. The 'woman' who was ''wounded,' and yet she remained believing in God as the ultimate Creator. Those who ceased to be in Eve's side were eventually enslaved into the 'names' of the beasts on earth, who propagated the 'lies' that descended from the Old Serpent. Israelites predestined to be the designated carriers of Eve's motherhood: the woman. The people of God on earth! In Revelation 12, the 'woman' is referring to the motherhood of the people of God i.e. the Israelites. The gentiles who received the Good News are called the offspring!

     "Bulan tidak bercahaya" merujuk kepada tempoh masa semua bangsa-bangsa di dunia tidak kira 'Ibunda umat Tuhan,' iaitu Isreal ataupun juga semua bangsa-bangsa lain di dunia yang akan dihakimi dan dihukum oleh Hakim yang sudah turun di bumi! Untuk menghalusi 'pengertian' kita dalam 'membaca tanda-tanda' 'saat' turunnya Hakim, di bumi, penulis akan mengambil 'setting' kelahiran Raja Damai, sebagai contoh dalam mempelajari perihal 'melihat' dan 'membaca 'tanda-tanda' 'SAATia datang ke bumi. 

(1Tanda di Sorga:      Para gembala kambing (the Prophets) telah 'melihat' tanda di Sorga. Mereka 'melihat' (penglihatan rohani) Sorga terbuka, dan kemuliaan 'nama' Tuhan yang turut diiringi oleh berjuta-juta malaikat ('awan' ~Clouds of heavens). Sorga ada tujuh (7) lapis, dan apabila ketujuh-tujuh lapisan Sorga itu 'terbuka,' maka the Clouds of heavens, atau para malaikat di Sorga akan bergerak-gerak seperti suatu pergerakan 'gulungan kitab.' Kalau kita ambil petikan Wahyu 6: 14 yang berbunyi "...maka menyusutlah 'langit' bagaikan gulungan kitab yang digulung...," ayat ini merujuk kepada 'tanda di Sorga' berhubung dengan 'saat' turunnya Hakim ke bumi! Perkataan 'langit' dalam petikan ayat tersebut sebenarnya merujuk kepada 'heavens.' Raja Daud bernyanyi bahawa 'heavens declare God's Glory." (Mazmur 19: 1).  Bagaimanakah agaknya 'glory' Tuhan di Sorga itu? "The clouds of heavens" ada mengiringi Hakim, dan mereka kelihatan, seperti awan-awan yang bergerak-gerak, seolah-olah bagaikan dalam formation"gulungan kitab." Semua itu dilihat dalam spiritual Visions!Dalam catatan mesej dua Malaikat di dalam kitab Kisah Para Rasul 1: 6-11, malaikat itu memberi 'mesej' bahawa, sebagaimana Kristus naik ke Sorga, maka demikianlah caranya akan turun kelak ke bumi sebagai Hakim. Maksud perkataan 'demikianlah caranya' adalah merujuk kepada gerakan mahluk-mahluk roh iaitu, the clouds of heavens yang bergulung seperti gulungan kitab! Dalam Matius 24: 30, ia dinubuatkan bahawa "...pada waktu itu ('saat' Hakim turun)akan tampak 'tanda' Anak Manusia di langit (heavens), dan semua bangsa di bumi akan meratap dan mereka akan 'melihat' Anak Manusia itu datang di atas awan-awan di langit (heavens) dengan segala kekuasaan dan kemuliaanNya." 

(2) Tanda di Langit:      Pada 'saat' kelahiran Raja Damai (Yesus), tanda di langit dilihat oleh tiga orang majus dari timur. 'Majus' artinya 'magus' dalam bahasa inggeris. "Magus' sebenarnya adalah bomoh/pelihat ('seer') yang biasa dengan spiritual visions yang dilihat di alam roh yang di panggil 'langit.' Namun mereka tidaklah melihat alam roh Sorga! Mereka hanya melihat 'alam roh' di bawah Sorga iaitu langit! Dan, mereka melihat 'bintang Bethlehem' atau 'bintang' Raja Kebenaran sebagaimana yang dinubuatkan oleh nabi kafir prophet Balaam ben Peor lebih seribu tahun Sebelum Masihi (sebelum Messiah/Raja Kebenaran dilahirkan)  di masa lampau. Dalam kasus kedatangan Kristus, 'tanda' di langit adalah seperti dalam petikan Matius 24: 29 yang menjelaskan bahawa " ...matahari akan menjadi gelap dan bulan tidak bercahaya dan bintang-bintang akan berjatuhan dari langit dan kuasa langit akan goncang."

(3Tanda di Bumi       'Tandadi bumi dalam kelahiran Almasih (Messiah) yang ditunggu-tunggu ialah 'kelahiran bayi' di kandang sapi di Bethlehem.  Santo Yohanes kemudian menulis bahawa 'tanda' di bumi itu disebut "Firman menjadi manusia." Wahyu 6: 14 ada menubuatkan "...dan tergeserlah gunung-gunung dan pulau-pulau dari tempat." "...maka meledaklah bunyi guruh, disertai halilintar dan gempa bumi" adalah 'tanda di bumi' bagi Hakim (returned Christ) dinubuatkan dalam Wahyu 8: 5. Bunyi guruh,halilintar dan gempa bumi adalah 'tanda' Hadirat Hakim yang berkarya di bumi! "The Lord slow to anger but great in Power; the Lord will not leave the guilty unpunished;.His way is in the whirlwind and the storm, and clouds are the dust of his feet." (Nahum 1: 3). Jalan murka Tuhan yang dilihat dalam 'penglihatan' adalah dikaitkan dengan  perjalanan murka Tuhan Hakim, seperti "'the whirlwind' yang ada fenomena rohani seperti 'storm' dan 'clouds. ' "Lalu malaikat itu mengambil pedupaan itu, mengisinya dengan api dari mezbah, dan melemparkannya ke bumi. Maka, meledaklah bunyi guruh, disertai halilintar dan gempa bumi" (Wahyu 8: 5). Maka, kehadiran Hakim di bumi dikaitkan dengan tanda-tanda yang dapat dilihat melalui 'penglihatan rohani,' iaitu 'guruh,' halilintar,' dan juga 'gempa bumi.'


Shofar dan dua sangkakala perak tersebut mempunyai mesej Typology tentang kedatangan Kristus yang kedua kali. Nabi Yohanes Pembaptis mengumumkan Yesus sebagai "Domba Tuhan yang menghapuskan dosa dunia," Dan ia mengambil masa dalam selang tiga tahun, sebelum Domba itu mempersembahkan dirinya, sebagai Jurupenebus di atas kayu salib (Altar di bumi). Apabila "petang" sampai, namaNya akan terus diumumkan sebagai Domba tujuh mata, tujuh tanduk dan tujuh Roh untuk menggenapi misi penghakiman dan penghukuman atas penduduk dunia. Ia 'berkerja' sebagai Hakim yang Maha adil. Perutusan nama adalah "mission" Tuhan. Dahulunya, NamaNya yang diumumkan sebagai "Domba Tuhan yang menghapus dosa dunia" juga diertikan sebagai "Saving Grace" kepada orang-orang percaya. Kelak, “misiNya” yang dinubuatkan sebagai "tujuh tanduk, tujuh mata dan tujuh Roh," adalah juga diertikan sebagai kesempurnaanNya dalam memberikan "saving Justice" kepada orang-orang kudus yang masih hidup di "gurun" atau 'tempoh masa sepanjang penghukuman.'

Dalam bab 13 Injil Matius, Anak Manusia adalah si Penabur, dan ladang adalah dunia. Dalam lirik jantung Yahweh kepada Noah dalam ayat Kejadian 8:21-22 , allegori Pekerjaan Tuhan diungkapkan oleh baris lirik "menabur dan menuai" yang akan berlangsung seolah-olah "siang dan malam tidak akan henti-henti," bermula dari perjanjian damai antara Tuhan dengan Noah dan keturunannya yang ditandai dengan pelangi, tetapi akan berakhir juga, kerana karya perdamaian itu akan tertakluk kepada ketahanan "rohani" bumi (as long as the earth 'endure'). Ketahanan "rohani" bumi samalah maksudnya dengan kesabaran Tuhan yang 'panjang sabar' terhadap kejahatan dosa-dosa manusia di bumi.

Misi Tuhan dalam memperdamaikan umat manusia, melalui jalan "Penebusan" tidaklah terpisah dari urusan "Pengantaraan." Di zaman "Patriarch,” iaitu sebelum Hukum Taurat diturunkan di gunung Sinai kepada Nabi Musa, urusan pengantaraan adalah diupacarakan oleh bapa-bapa. Selepas era Taurat diturunkan di gunung Sinai, Suku bangsa Imamat (Levites) telah diangkat menjadi pentadbir kerajaan Teokrasi Israel di Tanah Suci, dan urusan pengupacaraan "korban penebus dosa" atau "pembenaran" umat Israel adalah mengikut "pengantaraan" keturunan Ordo Imam Harun. Semua bangsa di bumi dalam Perjanjian Baru telah dianugerahkan dengan "Jalan" penebusan dosa, dan pengampunan dosa melalui kuasa "Pengantaraan Imam Agung Syorgawi menurut Ordo Melkisedek," iaitu Domba yang duduk disebelah kanan Bapa. Maka, kekuatan perjanjian damai tidak kira dalam perjanjian lama atau perjanjian baru adalah terletak pada kesempurnaan "Pengantaranya." Yesus adalah "Pengantara" yang maha sempurna. Walaubagaimanapun, pengantaraanNya pasti akan berakhir apabila "matahari menjadi gelap, bulan berhenti bercahaya dan bintang-bintang akan berjatuhan."

Pengantaraan Raja Damai sebagai jaminan tuntas akan Perjanjian Damai dalam era Perjanjian Baru akan berakhir dan ia diberitakan oleh "langit" dalam ayat Matius 24: 29. Maksud ayat Matius 24: 29 mempunyai interpretasi yang sama seperti nubuat-nubuat yang disampaikan oleh Nabi Zakaria dalam Zakaria 14: 6-7 dan juga oleh Rasul Yohanes dalam Wahyu 6: 12-13. Kesempurnaan pekerjaan Tuhan "menganugerahkan kehidupan yang penuh" kepada umat manusia adalah melalui 'Jalan' Penebusan iaitu Salib Kristus. Salib Kristus adalah Altar di bumi yang menjanjikan curahan berkat, iaitu Roh pentakosta! Agenda "Perdamaian" baik dalam Perjanjian Lama mahupun dalam Perjanjian Baru adalah diumpàmakan sebagai pekerjaan seorang petani yang pergi ke ladang dari "pagi" hinggalah ke "petang." Justeru itu, penafsiran perubahan ("at an appointed time") misi Tuhan di bumi bukanlah dengan merumuskan nubuat-nubuat mengikut pengertian manusiawi, iaitu menurut rumusan secara matematika atau dengan melihat integrasi kalendar-kalendar yang dibuat oleh manusia, akan tetapi seringkasnya menurut "permulaan dan pengakhiran pekerjaan Ilahi dalam perumpamaan menabur dan menuai" ("seedtime and harvest").

Melihat pengakhiran misi Ilahi dalam perumpamaan "menabur dan menuai," berarti memahami bagaimana misi Hakim dilihat di bumi, dan juga dengan memahami bagaimana ia diputuskan oleh Allah Bapa. Pemazmur menyanyikan Firman Tuhan tentang Hukuman yang berbunyi "I choose the appointed time" (Mazmur 75: 1-2). "Domba yang menghapuskan dosa dunia" akan mengakhiri pelayanan Pengantaraan, apabila langit memberitakan "matahari jadi gelap, bulan tidak mengeluarkan cahaya dan bintang-bintang berjatuhan." Jalan Raja Damai adalah Salib sebagai Altar di bumi, namun 'Jalan' Hakim di bumi adalah "in the whirwind."

Bahasa Dusun bilang langit seolah-olah "menundait" dengan lirik-lirik perihal langit. Berakhirnya Kristus "mengantara" misiNya untuk 'zaman Perdamaian' di sebelah kanan Bapa, memberi arti bahawa misi penghukuman oleh 'Singa dari Yehuda,' iaitu "Domba tujuh tanduk, tujuh mata dan tujuh Roh" akan pastinya bermula. Nabi Zakaria bernubuat bahawa bila petangmenjelang tiba, iaitu "Sunset," maka Kristus akan  diberi kuasa oleh Bapa untuk turun ke bumi, sebagai "tujuh tanduk, tujuh mata dan tujuh roh." Gelaran yang pelik ini sebenarnya adalah identiti Hakim. Nabi Zakaria bernubuat, "When evening comes there will be Light (Zechariah 14: 7)." Dia yang tiada tanduk dan mati dikayu salib adalah Kristus, iaitu Domba Juru Penebus dan Juru Selamat menurut Pengantaraan Ordo Syorgawi Melkisedek sepanjang "siang dan malam tidak henti-henti." Manakala Dia yang kembali "bermata tujuh dan bertanduk tujuh dan tujuh roh" adalah Kristus yang diberikan kuasa sebagai Hakim yang Maha Adil dengan kekuasaan Raja segala raja yang sempurna.

Selepas kiamat banjir di zaman Noah, pengumuman berpuitis jantung Tuhan dalam ayat Kejadian 8: 22 adalah permulaan 'agenda perdamaian' antara Tuhan dan keturunan Noah di bumi. Permulaan karya "Perdamaian" ini diumpamakan masa pagi, bagi misi perdamaian Tuhan di bumi dengan umat manusia yang "luka." Pekerjaan tangan Tuhan di "petang" hari pula akan menuju kepada pengakhiran perdamaian, dan ia diberitakan oleh lirik-lirik "langit" secara berpuitis, iaitu memberitakan "Judgment" dalam ayat Matius 24: 29. Pekerjaan tangan Ilahi selama namaNya sebagai "Domba yang menghapuskan dosa-dosa dunia," ataupun bicara jantung YHVH diungkapkan sebagai "day and night will never cease “ataupun juga diartikan sebagai, ”seedtime and harvest."

Bila sampai petang maka lirik-lirik "langit" dalam injil Matius 24: 29 akan "memberitakan" mesejnya kepada umat Perjanjian perihal agenda "Hukuman." Dan selepas genapnya tujuh tahun dari titik pengumuman itu, maka Kristus (Light) akan turun dari Syorga sebagaimana yang diberitakan oleh dua malaikat yang berjubah putih dalalm Kisah Para Rasul 1: 9-11. Dalam bahasa Inggeris ia berbunyi; "... When evening comes, there will be Light (Jesus Christ)" Zechariah 14: 7. Maka, langit yang berbahasa puitis dalam kitab Kejadian 8: 22 adalah "memberitakan" misi perdamaian Tuhan kepada umat manusia yang berdosa. Pengakhiran misi perdamaian Tuhan itu akan diberitakan pula oleh puisi "langit" dalam Matthew 24: 29 yang dilihat dalam penglihatan Roh. Maka, "pagi" bagi "seedtime and harvest" adalah Kejadian 8: 22 dan "petang" bagi agenda perdamaian itu adalah dalam Matius 24: 29.

Dalam Perjanjian Lama, "Jalan perdamaian" itu ialah Jalan Penebusan melalui ibadah ritus-ritus korban penebusan, yang kemudiannya telah disempurnakan oleh Domba Yesus di atas Kayu Salib. Kayu Salib adalah kemuncak atau "tengah hari" bagi karya perdamaian Tuhan. "Damai sejahtera Kuberikan kepada mu," Firman Sang Raja Damai untuk menguatkan mesej pelangi, dan juga menyempurnakan misi perdamaian yang telah diumumkan Tuhan pada zaman Noah. Pekerjaan Yesus Kristus sebagai Raja Damai yang memberikan "Perdamaian" (Isaiah 54: 9-10; Jeremiah 33: 20-26) di antara umat manusia yang "luka" dengan Roh Tuhan yang Mahasuci itu akan berhenti, apabila pemberitaan lirik-lirik langit dalam ayat Kejadian 8: 22 beralih (maksud pemberitaan "langit" yang sebaliknya) kepada Matius 24: 29 (juga Zakharia 14: 6-7; Wahyu 6: 12-13). Bapa Segala Roh memberitakan agenda perdamaian dalam Kejadian 8: 22 di mana Nabi Noah diperdengarkannya...dengan lirik-lirik jantungNya.

Noah dan keturunannya adalah penerima "pengumuman" akan karya perdamaian Tuhan itu. Pengertian tentang pengakhiran perdamaian dengan Tuhan akan bertambah jelas dengan melihat hubungkait antara Kejadian 8: 22 dan Zakharia 14: 6-7. Ia  perlu dilihat melalui pengertian firman Tuhan YHVH dalam ayat Yesaya 46: 10 yang berbunyi , " I make known the end from the beginning, from ancient times, what is still to come."

             Selepas banjir, Tuhan mahu memulai suatu yang baru di bumi iaitu berdamai dengan keturunan Noah supaya kelak mereka dapat memenuhi mukabumi walaupun mereka berdosa atau keturunan yang "luka." Pekerjaan/Mission Tuhan untuk memperdamaikan umat manusia yang “luka” dengan diriNya yang suci itu, diumumkan melalui pemberitaan puisi tentang "langit" di dalam jantung YHVH (Kejadian 8: 22). Jadi, Kejadian 8: 22 bukanlah ditulis tanpa apa-apa maksud. Daud bernyanyi dalam Mazmur bahawa "...the purposes of God's heart are for all generations...." Dalam petikan Yesaya 46: 10, kita akan mengerti suatu rahsia lirik jantung Tuhan dalam Kejadian 8: 22.

Ia memberitahu tentang "pengakhiran"...yang diumumkan (" revealed") dari "purbakala" atau dari permulaan. Hal ini benar kerana permulaanNya adalah pemberitaan dengan lirik-lirik /Lyrics, dan bila dilihat pengakhirannya adalah lirik-lirik ("summoning the heavens" ) yang terbalik maksudnya. Frasa-frasa "Sejuk dan panas" beralih kepada " tiada sejuk, tiada panas dan tiada kabus"; dan lirik "siang dan malam tidak henti-henti" beralih kepada pemberitaan langit "tanpa siang dan tanpa malam." Peralihan frasa pemberitaan langit tersebut ada dinubuatkan oleh Nabi Zakaria dan ia ditulis sebagai "hari yang unik." (Lihat Kejadian 8: 22 dan Zakaria 14: 6-7). Peralihan itu bermaksud, misi "Perdamaian" Tuhan yang berakhir kepada misi "Penghukuman dan pengadilan" Tuhan. Atau dengan petikan Firman Tuhan, maksud misi Ilahi dalam Kejadian 8: 22 akan berakhir dalam ayat Zak. 14: 6-7 atau Matius 24: 29.

Maka, jelaslah bahawa Matius 24: 29 adalah "pengumuman" khusus yang merujuk kepada pengakhiran misi "Perdamaian" Tuhan, ataupun puisi pengakhiran bagi Kejadian 8: 22; ia bermaksud pengakhiran bagi pekerjaan "Seedtime & harvest.” Menuai dilaksanakan oleh gereja yang diurapi oleh Roh Kudus dalam era gereja iaitu sejak di hari Pentakosta. Namun permulaan "menuai" apabila Kristus kembali iaitu era selepas Matius 24: 29 diumumkan akan dilaksanakan oleh para malaikat yang diarah oleh Hakim (Matius 13).

Lirik puisi "Siang dan malam tanpa henti-henti" dalam Kejadian 8:22 apabila berakhir akan menjadi "tanpa siang dan tanpa malam" seperti dalam nubuatan Zechariah 14: 6-7. "Matahari yang gelap, bulan yang tidak bercahaya dan bintang-bintang yang berjatuhan" adalah puisi yang memberitakan mesej yang sama sebagaimana kandungan mesej nubuatan Yesus dalam Matius 24: 29. Maka, Matius 24: 29 adalah "pemberitaan langit" yang mengandung mesej Ilahi iaitu "tanpa siang & tanpa malam," sebagaimana yang diberitakan oleh kitab Zakaria 14: 6-7. Kedua-duanya ayat itu adalah pengakhiran bagi "siang dan malam tidak henti-henti" dalam Kejadian 8: 22. "Hari yang unik" dalam nubuatan Zakaria itu merujuk kepada selang masa "satu masa, dua masa dan separuh masa" iaitu tempoh yang dinubuatkan sebagai Hukuman oleh Hakim yang Maha Adil. Tempoh "satu masa, dua masa, dan separuh masa" itu juga digelar bahasa simbolik iaitu allegori "gurun" ataupun dengan lirik puitisnya "tanpa siang dan tanpa malam."

Pemberitaan oleh puisi "langit" yang diseru oleh Tuhan adalah mengumumkan permulaan perdamaian ataupun mengumumkan pengakhiran perdamaian mengikut arti lirik pemberitaan langit tersebut (Mazmur 19: 1-4; Mazmur 50: 3-6). Jika Tuhan ingin mengakhiri pekerjaanNya iaitu misi "menabur dan menuai" dalam Kejadian 8: 22, maka Ia akan memberitakan pengakhiranNya iaitu dengan lirik-lirik "langit" yang mengandungi maksud antonim bagi "siang dan malam," atau seperti yang diberitakan dalam Matius 24: 29 (...petikan ini mempunyai maksud yang sama seperti dalam...Zakharia 14: 6-7; Mazmur 50: 3-6 dan Wahyu 6: 12-13).

Maksud lirik-lirik puisi langit itu dalam Matius 24 ayat 29 adalah berfungsi sebagai mengakhiri pekerjaanNya yang diberitakanNya dahulu, dan mengumumkan misiNya yang baru. PemberitaanNya melalui mesej Lirik langit (Mazmur 50: 3-6) untuk mengakhiri pekerjaanNya adalah dengan lirik-lirik puisi tentang langit yang telah beralih maksudnya. Ringkasnya, gambaran harmonis (damai) tentang langit dalam Kejadian 8: 21-22 itu akan beralih kepada arti mesej puisi langit yang sebaliknya (tiada perdamaian), sebagaimana yang disampaikan Yesus dengan lirik-lirik puitis langit dalam Matius 24: 29.

Hadirat Hakim itu akan disertai 'tanda-tanda,' iaitu bunyi guruh, halilintar dan gempa bumi. "The Lord slow to anger but great in Power; the Lord will not leave the guilty unpunished;. His way is in the whirlwind and the storm, and clouds are the dust of his feet" (Nahum 1: 3). Jalan Domba Tuhan adalah Altar di bumi. Manakala, Jalan murka Hakim yang dilihat dalam 'penglihatan' adalah di dalam ''Puting-beliung,"  " in the whirlwind” dan ia tidak dapat dipisahkan dengan keujudan fenomena 'roh,' seperti 'storm' dan 'clouds. ' "Lalu malaikat itu mengambil pedupaan itu, mengisinya dengan api dari mezbah, dan melemparkannya ke bumi. Maka, meledaklah bunyi guruh, disertai halilintar dan gempa bumi" (Wahyu 8: 5). Maka, hadirat Hakim di bumi dapat dikenalpasti dengan melihat 'tanda-tanda' yang dapat dilihat melalui 'penglihatan rohani,' ~ 'guruh,' halilintar,' ('tanda' di langit) dan juga 'gempa bumi' ('tanda' di bumi).  Yeshua pernah bernubuat dalam Matius 24: 27 "Sebab sama seperti kilat memancar dari sebelah timur dan melontarkan cahayanya sampai ke barat, demikian pulalah kelak kedatangan Anak Manusia."  "Kilat" adalah tidak wujud kalau 'puting beliung' tidak ujud, kerana “kilat' itu adalah 'tanda' khusus hadirat Hakim di bumi, jika dilihat dalam 'penglihatan 'roh.' Dalam kesaksian nabi Nahum, 'nama' Tuhan, iaitu Hakim "...berjalan dalam puting beliung [whirlwind] dan badai, dan awan adalah debu kakiNya." Nabi Nahum dalam kitab Nahum Bab 1 ayat 1--3, berbicara tentang 'penglihatan roh' mengenai Hakim. Hakim dapat dikenalpasti dan dapat dibezakan dengan 'roh' Raja Damai dengan 'melihat' tanda-tanda yang menyertai 'nama' Tuhan, meskipun mereka adalah roh yang 'satu.' Kebanyakan orang percaya mengetahui perihal 'tanda-tanda' hadirat Raja Kebenaran atau Raja Damai, seperti pada saat kelahirannya dan juga pada hari Pentakosta. 'Nama" Hakim dapat dikenalpasti dalam penglihatan 'roh' sebagai 'Puting Beliung,' dan Ia disertai 'tanda-tanda' seperti guruh, halilintar, badaidan gempa bumi!

 Jadi, "MissionNya" diberitakan dengan lirik-lirik adalah mengikut turutanberikut:-

(1)"Pengumuman atau pemberitaan oleh langit" dalam Lyrics (Mazmur 19: 1-4; Kejadian 8: 22; Matius 24: 29; Mazmur 50: 50-3-6; Revelation 6: 12-13; Zechariah 14: 6-7);

(2) Tuhan akan memberi 'Tanda' ('Sign') (Kej. 9: 12-17; Matius 24: 30) ;Dalam Matius 24:1-26, 'tanda-tanda' akhir zaman dihuraikan oleh Kristus, tetapi tanda-tanda dari ayat 1-26 itu adalah masih dalam agenda "perdamaian" oleh Domba. Penghakiman akan mempunyai "pemberitaan" oleh 'langit', iaitu dalam ayat 29 dari mulut-mulutNya; 

(3) Keperincian Perjanjian, atau "Judgment Mission" akan diberi (Kej. 9: 1-10; Matius 24: 31-44; Wahyu 6 -Wahyu 19);

(4) Penggenapan/Penyempurnaan            /Penyelesaian.


Pemberitaan "Judgment" adalah diumpamakan oleh Yesus Kristus, seperti "burung-burung nazar yang mengerumuni bangkai." "Wherever there is a carcass, there the vultures will gather" (Matthew 24: 28). Burung-burung nazar yang berkerumun itu dengan jelas sekali "memberitakan," tanpa dusta bahawa ada "bangkai" yang mereka lihat. Berkerumun itu adalah instinct burung nazar. Tidaklah mereka berlakon untuk 'berkerumun.' Walaupun burung nazar adalah binatang yang jijik atau "nuisance" dalam agama Ibrani, tetapi pemberitaan mereka tentang "ada bangkai disana" bukanlah dusta. Maka, Matius 24: 29 sebenarnya adalah "pengumuman berpuitis" yang fungsinya adalah sama seperti yang diungkapkan oleh perumpamaan "burung-burung nazar yang berkerumun."

Berkerumunnya" burung nazar adalah perumpamaan tentang pengumuman kedatangan Yesus yang kedua dan ditentukan oleh Bapa. Demikianlah juga maksud perumpamaan halilintar pada ayat 27. Maka, ayat 29 adalah umpama "burung-burung nazar" yang mengumumkan dengan jelas sekali bahawa Kristus akan datang mengikut "Pengumuman" di Syorga (Mazmur 76: 8 a) atau di dalam jantung Allah Bapa. Burung nazarlah yang mencari bangkai, kerana mereka pemakan bangkai. Kristus adalah roti dari Syorga, dan mereka yang dianugerahkan dengan karunia "takut akan Tuhan" ("fear of the Lord" ) adalah mereka yang secara tulen "lapar" akan Roti Syurgawi.

Kristus berfirman bahawa untuk hidup manusia perlu makan "Manna" dari Syorga, selain daripada makanan "roti dunia" (Matt. 4: 4; Ulangan 8:3). Sebagaimana burung-burung nazar, pemakan bangkai, yang tahu di mana bangkai itu berada, maka demikianlah juga mereka yang lapar selalu dengan Roti Syurgawi: Merekalah yang diberitahukan dengan "rashia-rashia Tuhan "(Mazmur 25: 14). Lapar adalah disebabkan oleh karunia Roh Tuhan dalam bahasa Inggeris disebut "the fear of the Lord." Dan "the fear of the Lord " adalah "kunci" kepada permulaannya mengenali Hikmat iaitu Kristus (Isaiah 33: 6; Amsal 2: 1-6).

Khamis, 13 Jun 2019

...let us make a 'name' for ourselves....





4 Then they said, “Come, let us build ourselves a city, and a tower with its top in the heavens, and let us make a name for ourselves; otherwise we shall be scattered abroad upon the face of the whole earth.” (Genesis 11: 4).  In prophecy, the word "name" means 'mission' or 'handiwork.'  

    Since the days of Genesis 11 in verse 4, 'man' on earth had had continuously established numerous 'missions' or 'handiworks' on earth. Democracy, Socialism, Monarchism, Communism, Empire-buildings, Kingdom-buildings, Colonialism, nation-buildings and etc., etc...are the examples of man's "names" on earth. The 'name' of God is understood as proclaimed in Exodus 34: 5-7. The 'name' which was proclaimed in Exodus 34: 5-7 is  always referring to the immutability  of the Divine attributes!  All covenanted 'name' of God, like YHVH and Christ Yeshua are flowing from that immutable 'name' of God as proclaimed in Exodus 34: 5-7. 

    Genesis 11: 4 was the beginning of the 'man's' handiwork i.e. in making a 'name' for themselves. God's Words in Isaiah 46: 10 reveals that God made known the 'end' from the beginning! Genesis 11: 4 was one of the examples of ''beginnings.' The ''name,'  666, in Revelation 13 was the last-days man-made  'name,' which enslaved human beings on earth. This 'name' is, oftentimes,  misinterpreted by the fanciful theologians. The name, 666, is simply the 'handiwork' of mankind on earth in the last-days. It is 'covenanted' because, the word 'beast' means the government on earth. So, the name of the 'beast' means the 'agenda'  or handiwork of the world governing body, in which all nations/governments had had entered into the Covenant of that handiwork-- 666.

    God had  purposely given that mystery  unto St. John, so that the people of God might be blessed, when the Spirit of Understanding and Wisdom  'unfolds' the 'deeper' meanings of that mystery.  It serves as one of the signs on  Earth which always points to the apocalyptic period--Judgment! There are three realms of the Spirit where the signs of times could be read by any gifted christian: the 'signs' in the heavens (sevenfold heavens), the ''signs' in the skies (the spiritual skies) and the 'signs' on Earth. So, 666 is one the apocalyptic 'signs' on earth revealing the 'ticking clock' of our days... 

Sabtu, 25 Mei 2019

Roh Tuhan hanyalah satu 'Roh' sahaja, akan tetapi ia dilihat sebagai 'spirit of the Menorah'...

7 Lift up your heads, O gates!
    and be lifted up, O ancient doors!
    that the King of glory may come in.
8 Who is the King of glory?
    The Lord, strong and mighty,
    the Lord, mighty in battle.
9 Lift up your heads, O gates!
    that the King of glory may come in.
10 Who is this King of glory?
    The Lord of hosts,
    he is the King of glory (Psalm 24: 7-10).   


    Yahweh, Kristus, Roh Kudus, Allah Bapa dan Kristus Yang kembali untuk kali kedua (Hakim) adalah satu 'Roh' Tuhan. Menorah adalah kaki lampu Yang satu tiang, namun ia ada tujuh cabang, iaitu tujuh api dari nyalaan minyak zaitun.  Menorah adalah ditempa oleh tukang menurut 'firman' dari Sorga. Menorah itu merujuk kepada 'sevenfold' spirit of  God. Justeru itu, menorah sentiasa merujuk kepada 'sevenfold' spirit of God. YHVH, Allah Bapa, Roh Kudus, roh Almasih (Yesaya 11) dan roh Hakim (returned Christ), ...semuanya adalah 'sevenfold spirit of God.' Pelangi adalah berasal dari 'satu' cahaya yang tidak ada warna, namun apabila ia melalui prisma titisan air, ia akan terlihat sebagai 7 lapisan warna cahaya. Pembentukan pelangi itu dipanggil 'prism effect.' Roh Tuhan hanyalah satu 'Roh' sahaja, akan tetapi ia dilihat sebagai 'spirit of the Menorah,' iaitu Roh Tuhan Yang Tujuh-lapis. Ia dinyatakan (revealed) seolah-olah sebagai tujuh-lapis roh kerana disebabkan oleh Ordo Melkisedek yang telah menentukan sejak dari hari yang ketujuh dalam penciptaan bahawasanya 'salvation' manusia akan diurus-tadbir oleh 'Sevenfold Spirit of God.'

2 ketika Allah pada hari ketujuh telah menyelesaikan pekerjaan yang dibuat-Nya itu, 'berhentilah' Ia pada hari ketujuh dari segala pekerjaan yang telah dibuat-Nya itu. 3 Lalu Allah memberkati hari ketujuh itu dan menguduskannya, karena pada hari itulah Ia berhenti dari segala pekerjaan penciptaan yang telah dibuat-Nya itu (Kejadian 2: 2-3).

    Perkataan 'berhenti' dalam ayat yang ke-dua adalah merujuk kepada 'pembebasan' Tuhan dari penghambaan agenda Penciptaan. Ketika Ciptaan (alam semesta dan manusia) belum selesai, Roh Tuhan seolah-olah diperhambakan  oleh agendaNya sendiri dalam menyiapkan Creation. Justeru itu, perkataan 'berehat,' bukanlah diartikan secara harafiah (literal), melainkan dilihatkan, melalui kacamata 'the Spirit of Prophecy.'   Apakah itu the Spirit of Prophecy? Semua Firman disampaikan kepada manusia di dalam 'the Spirit of prophecy.' Kenapa Kitab Kejadian ditulis oleh Nabi Moshe, bukannya Adam? Kerana setiap Firman Allah disampaikan dalam 'roh nubuat' (the Spirit of prophecy). Kejadian bukanlah maklumat Kronos (chronological accounts), melainkan ''the spirits of prophecy." Jadi, Nabi Moshe yang tulis tidaklah menimbulkan masalah. Kerana semua Firman adalah mengalir dalam ''roh nubuat." Firman itu 'roh' dan hidup (Yoh.6: 63). Firman bukanlah kronologi, meskipun ada juga kronologi yang dapat dirumuskan dari Kitab-kitab terutama Yang ada kaitan dengan sejarah Kitab seperti kitab raja-raja. Nabi Yesaya bernubuat: "Aku memberitahu yang pengakhiran dari yang permulaan..." (Yesaya 46: 10). 'Berehat' dalam ayat kedua bab kedua dalam Kitab Kejadian adalah kata nubuat (the spirit of prophecy) yang menubuatkan bahawasanya Tuhan tidak akan dapat menguduskan manusia jikalau ia masih diperhambakan oleh dosa. Manusia perlu menemui 'rest' dari belenggu dosa, Dan baharulah, Tuhan menguduskan seseorang yang percaya. Sebagaimana Tuhan yang tidak dapat menguduskan Hari yang pertama hingga Hari yang ke-enam dalam turutan nubuat penciptaan, maka dalam penyelamatan umat manusia, Ia tidaklah dapat menguduskan hari   yang pertama hingga yang ke-6, kerana Tuhan masih diperhambakan oleh agenda mencipta (Agenda Ciptaan). Hanya, apabila Tuhan bebas dari 'penghambaan' Penciptaan, iaitu pada turutan nubuat ke tujuh atau disebut hari yang ke-7, dan baharulah dia dapat menguduskan Ciptaan. Sebab itu, Dia menguduskan hari yang ke-7 sahaja. Demikianlah juga manusia berdosa, ...Tuhan tidaklah dapat menguduskan seseorang yang masih dibelenggu oleh penghambaan dosa. Dan, hanya apabila seseorang  itu dibebaskan dari belenggu dosa, dan baharulah Tuhan akan dapat menguduskannya, melalui penganugerahan Jalan, Pintu dan Kunci-Kunci. Tuhan tidak dapat 'menguduskan' Israel ketika mereka masih diperhambakan di tanah Mesir, namun Tuhan dapat pula menguduskan mereka , setelah mereka bebas dari  penghambaan oleh kuasa-kuasa pemerintahan dari bangsa lain (heathen nations). Di Tanah suci, mereka dikatakan dengan kata nubuat, mendapat 'perhentian' ('rest') di Tanah Perjanjian ; yang bermaksud, mereka bebas dari penghambaan. Kita tidak dijanjikan akan pemberian Tanah Perjanjian seperti Israel, namun kita dianugerahkan berkat untuk memasuki Perjanjian Baru yang dijanjikan kepada Israel (Yeremia 31: 31-33). Sangatlah besar dan luarbiasa sekali berkat mengalir dari pengujudan Perjanjian Baru itu, sehingga 'pulau-pulau' pun bersorak-sorai bersukacita dan kaki-kaki 'gunung' pun bernyanyi-nyanyi. 'Pulau-pulau' dan kaki-kaki gunung adalah merujuk kepada bangsa-bangsa lain yang percaya kepada 'Firman' menjadi 'manusia yang disebut Almasih.  Bangsa lain juga telah turut serta mendapat bahagian untuk memasuki Perjanjian Baru itu, sebagai nama-nama yang tertulis dalam Buku Kehidupan." 31 Sesungguhnya, akan datang waktunya, demikianlah firman TUHAN, Aku akan mengadakan perjanjian baru dengan kaum Israel dan kaum Yehuda, 32 bukan seperti perjanjian yang telah Kuadakan dengan nenek moyang mereka pada waktu Aku memegang tangan mereka untuk membawa mereka keluar dari tanah Mesir; perjanjian-Ku itu telah mereka ingkari, meskipun Aku menjadi tuan yang berkuasa atas mereka, demikianlah firman TUHAN. 33 Tetapi beginilah perjanjian yang Kuadakan dengan kaum Israel sesudah waktu itu, demikianlah firman TUHAN: Aku akan menaruh Taurat-Ku dalam batin mereka dan menuliskannya dalam hati mereka; maka Aku akan menjadi Allah mereka dan mereka akan menjadi umat-Ku" (Yeremia 31: 31-33).

    Ketika Tuhan menguduskan hari yang ke-7, apakah "nama" Tuhan yang digunakan oleh Tuhan untuk menguduskan hari itu. Ia juga adalah dalam bahasa 'roh nubuat' (the spirit of prophecy). Perkataan "menguduskan" dalam ayat ke-3 dalam Kejadian 2 adalah merujuk kepada roh nubuat yang tidak dapat dipisahkan dengan "nama" Tuhan yang tidak berubah (immutable 'name' of God). 'Nama' itulah yang menganugerahkan  jaminan 'maintenance' dan 'salvation' kepada Ciptaan dan umat manusia. Tuhan Yahweh memberitakan 'nama' itu kepada nabi Moshe seperti catatan dalam Kitab Keluaran 34: 5-7. "Nama" itulah yang dapat menguduskan manusia yang telah dibebaskan dari penghambaan. Roh Kristus juga adalah berasal dari 'nama' itu. Sebab itu penulis Ibrani menulis bahawasanya Kristus tidak berubah dari kelmarin, hari ini maupun hari esok dalam Ibrani 13: 8. Roh Kristus adalah 'satu' dengan ''nama" Tuhan yang diberitakan oleh Tuhan Yahweh dalam catatan Kitab Keluaran 34: 5-7.

     Dalam ayat 5 hingga ayat 7 diberitakanlah oleh Yahweh mengenai sifat-sifat Ilahi. Maka, 'nama' ('karya') Tuhan tidaklah dapat dipisahkan dari sifat-sifat Nya. Sifat-sifat Ilahi yang 'immutable' yang menjamin Keselamatan. Dan Kristus memiliki sifat-sifat ini kerana Kristus  adalah yang dapat dilihat oleh mata kasar, namun Allah Bapa tidaklah pernah dilihat oleh manusia. Nabi-nabi sekalipun, hanyalah melihat 'a glimpse' mengenai keujudan Bapa Sorgawi. Hanya Kristus yang telah melihat sepenuhnya dari semula. Maka, dia dipanggil 'alpha dan Omega.'

    Namun, siapakah Raja Kemuliaan itu dan apakah yang dimaksudkan dengan 'pintu-pintu' purbukala. Raja Kemuliaan mempunyai sifat-sifat Ilahi seperti dalam catatan Kitab Keluaran 34: 5-7. Dan 'pintu-pintu' purbakala (the ancient doors) itu tidaklah dapat dipisahkan dengan "nama" Tuhan dalam pemberitaan Tuhan menurut catatan Kitab Keluaran 34: 5-7.

      The "Ancient Ones" adalah Tuhan yang "nama" nya adalah Immutable, selagi sorga dan bumi masih belum berganti menjadi Sorga Baru dan bumi Baru!! Kerana New Heavens and New Earth adalah bermaksud the new "name" of God.